Generel job snik-snak og spørgsmål

Brugeravatar
achillaxedprune
Kort karma: 1236
Likede indlæg: 12707

Re: Generel job snik-snak og spørgsmål

Indlægaf achillaxedprune » 27. jun 2025, 05:42

Artem skrev:Er gået med til kun at stige 2% i løn i år. Måske i den lave ende. Men har været vildt meget syg det sidste halve år. Hvor vi taler om noget i retning af 25 sygedage. Så følte ikke at jeg stod for godt til at kræve noget ud over den normale stigning.

Men de har gang i en anden speciel ting. Jeg arbejder i et privat forsyningsselskab ejet af kommunen og som udspringer af kommunen.
Hvor os i administrationen har betalt pause, mens folkene i driften selv betaler deres pauser.
De sidste par år har de så valgt at nye ansatte i administationen er ansat med selv betalt pause.
Ledelsen vil nu gerne have ensrettet det, hvor alle selv skal betale for deres pause.

Der er så 2 muligheder.
1. Forsætte med 37 timer om ugen til den samme løn. Men hvor jeg reelt går ned i tid til 34½ time om ugen, med en halv times selv betalt pause om dagen.
2. Begynde med at arbejde en halv time mere om dagen. Med 37 timer og halv times selvbetalt pause om dagen. Hvor det vil give ca. 4000 kr mere i løn om måneden, da jeg vil komme til at arbejde ca. 10 timer mere om måneden.

Hælder mest mod nr 1 da jeg faktisk hellere vil ned i tid end at have mere i løn.

Helt klart 1’eren. Men jeg ville lige gribe fat i min fagforening ift. den ændring. For de må ikke bare sådan tage din betalte frokost.
1
Hvis man vil behandle folk ens, skal man behandle dem forskelligt.
Citat: Ukendt morfar.
Brugeravatar
Artem
Kort karma: 568
Likede indlæg: 8384

Indlægaf Artem » 27. jun 2025, 06:22

achillaxedprune skrev:Helt klart 1’eren. Men jeg ville lige gribe fat i min fagforening ift. den ændring. For de må ikke bare sådan tage din betalte frokost.

Nu er jeg ikke medlem af en fagforening. Så det kan jeg ikke gøre.

Men synes da det er en fin nok ordning de har lavet hvor vi kan vælge mellem de to modeller. Vi får mere af vide om det efter sommerferien.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
sigge
Kort karma: 1388
Likede indlæg: 29854

Indlægaf sigge » 27. jun 2025, 06:28

Artem skrev:
achillaxedprune skrev:Helt klart 1’eren. Men jeg ville lige gribe fat i min fagforening ift. den ændring. For de må ikke bare sådan tage din betalte frokost.

Nu er jeg ikke medlem af en fagforening. Så det kan jeg ikke gøre.

Men synes da det er en fin nok ordning de har lavet hvor vi kan vælge mellem de to modeller. Vi får mere af vide om det efter sommerferien.

Jeg talte med min fagforening ifm. nogle ændringer i ansættelsesvilkår, da min tidligere arbejdsplads blev opkøbt. Der fik jeg at vide, at større ændringer i ansættelsesforhold skal have minimum samme varsel som opsigelsesvarsel. Så det kan du i hvert fald bede din arbejdsgiver om. Og jeg tænker, det skal være helt officielt (f.eks. i en mail) og konkret og ikke bare løs snak om, at det er noget, de måske kunne tænke sig at ændre.

Og så skal du selvfølgelig have et tillæg til din ansættelseskontrakt, hvor det fremgår.

Jeg ville i øvrigt personligt også vælge model 1 med 34,5 timers arbejdsuge frem for mere i løn.
8
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
Mi55y
Kort karma: 1248
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 20178

Indlægaf Mi55y » 28. jun 2025, 07:25

Vi fik at vide, at i år er lønstigninger fordelt således; 2% er garanteret + 1% mere i pension. Derudover en pulje til fordeling af afdelingslederne. Jeg er endt på 4,5% i lønstigning, så jeg er godt tilfreds - især i lyset af, at jeg har haft et lorteår personligt med alskens ulykker i nærmeste familie, så jeg har trukket lidt veksler på arbejdspladsens gode vilje.
13
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Smiling_Goat
Kort karma: 1359
Likede indlæg: 15424

Indlægaf Smiling_Goat » 2. jul 2025, 20:05

Nøj hvor kan jeg bare ikke lide min nye chef, og hvor er det bare et problem. Jeg ville så godt kunne lide ham, virkelig, men han bliver bare ved med at sige sådan nogle vanvittige ting.

Jeg er der, hvor jeg lidt arbejder uden om ham og opfatter ham som et nødvendigt onde i min hverdag, men det er jo ikke sådan det skal være. Selv hvis jeg forsøger at skabe en form for relation ved at tale om noget privat og søger efter et fælles ståsted/interesse, så går det galt, fordi manden simpelthen bare virker.... mærkelig. Han siger sådan nogle underlige ting, og når han begynder på det, så ved jeg simpelthen ikke, hvad jeg skal svare, og så dør samtalen.

Når jeg har gengivet for andre, hvad han har sagt (ikke kollegaer, men jeg ventilerer privat) så får folk et udtryk i øjnene, som jeg forestiller mig, at jeg må få, når jeg sidder foran ham, og så stiller de mig alle de spørgsmål som min hjerne eksploderer med i samtalen med ham.

Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skal gøre for at få noget sympati for ham. Han virker helt igennem forfærdelig, men det kan han jo ikke gøre for. Folk må jo godt være mærkelige.

Nogen der har prøvet sådan noget og fandt en god løsning?
0
Brugeravatar
Rapfisk
Kort karma: 1455
Likede indlæg: 13943

Indlægaf Rapfisk » 2. jul 2025, 20:10

Smiling_Goat skrev:Nøj hvor kan jeg bare ikke lide min nye chef, og hvor er det bare et problem. Jeg ville så godt kunne lide ham, virkelig, men han bliver bare ved med at sige sådan nogle vanvittige ting.

Jeg er der, hvor jeg lidt arbejder uden om ham og opfatter ham som et nødvendigt onde i min hverdag, men det er jo ikke sådan det skal være. Selv hvis jeg forsøger at skabe en form for relation ved at tale om noget privat og søger efter et fælles ståsted/interesse, så går det galt, fordi manden simpelthen bare virker.... mærkelig. Han siger sådan nogle underlige ting, og når han begynder på det, så ved jeg simpelthen ikke, hvad jeg skal svare, og så dør samtalen.

Når jeg har gengivet for andre, hvad han har sagt (ikke kollegaer, men jeg ventilerer privat) så får folk et udtryk i øjnene, som jeg forestiller mig, at jeg må få, når jeg sidder foran ham, og så stiller de mig alle de spørgsmål som min hjerne eksploderer med i samtalen med ham.

Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skal gøre for at få noget sympati for ham. Han virker helt igennem forfærdelig, men det kan han jo ikke gøre for. Folk må jo godt være mærkelige.

Jeg synes, tiden har arbejdet for mig. Det er ikke alle, jeg er blevet perlevenner med, men de fleste har jeg efterhånden fået et samarbejde med, som har gjort, at det har været til at leve med.
0
Livslinjen: 70 201 201
ajnaM
Kort karma: 1101
Likede indlæg: 29335

Indlægaf ajnaM » 5. jul 2025, 10:52

Smiling_Goat skrev:Nøj hvor kan jeg bare ikke lide min nye chef, og hvor er det bare et problem. Jeg ville så godt kunne lide ham, virkelig, men han bliver bare ved med at sige sådan nogle vanvittige ting.

Nu kan jeg ikke se, hvad du mener med ‘mærkelige ting’, så det her er skrevet med et vist forbehold - men du kan overveje at sige noget til ham?

Det kan eksempelvis være i situationen - simpelthen stoppe ham og sige, at du ikke forstår, hvad han mener med den slags spørgsmål, og at du foretrækker, at jeres relation og hans ledelsesstil er mere x/y/z…

Som ny leder kan det være svært at kode, hvad medarbejderne egentlig har brug for, og det kan derfor være virkelig rart med noget tydelighed. Selvfølgelig sagt på en ordentlig måde.
0
Brugeravatar
Artem

Indlægaf Artem » 6. jul 2025, 08:51

Der sker mange tåbelige ting ved os for tiden.

I forbindelse med at vi får bygget nyt kontor og skal flytte efter nytår. Er det kommet op med muligheden for at tilbyde frokost ordning.
Det har så været til afstemning. Personligt synes jeg det er en rigtig god ide, men er selv en del ude af huset, og 1-2 gange om ugen vil jeg ikke kunne passe frokosttid, så endte med at stemme nej. Som et flertal gjorde.

Men i den forbindelse var der så også afstemning om vores formiddagsbrød. Om det stadig skulle forsætte med en meget lille medarbejder betaling. Da det åbenbart er ulovligt at tilbyde det gratis til os. Da det skal være til alle i firmaet, og efter vi har overtaget genbrugspladser som ikke havde sådan en ordning før. Og hvor de har haft svært ved at indføre det, og få det til at fungere.
Skulle vi stemme om det skulle forsætte med en lille medarbejder betaling, ved os i administationen var det næsten 50/50% men et lille fleretal imod. Det overrasker mig en del, da 75% benytter ordningen i dag. Men det bortfalder altså fra 1 aug.
(Bliver kompenseret økonomisk for det manglende gratis brød)

Så vi ender altså med at gå fra gratis formiddagsbrød, og hvor det var tanken at tilbyde frokostordning, til ikke at have noget som helst.

Oven i det var der på et fællesmøde på tale at dem i kundeservice gerne ville have flyttet kl 9 pausen til lige inden kl 10 hvor tlf åbner.
Så det har ledelsen gået med til uden at lave en afstemning om det, da vi andre helst vil bevare den pause kl 9 hvor de også har den ude i driften, og alle mulige andre vi samarbejder med.

Jeg synes alt det her er så himmelråbende dumt. Og samtidig efter ferien skal vi have workshop om kultur og sammenhængskraft på tværs af afdelinger. Som jo kun bliver dårligere af at vi ikke mødes i kantinen til formiddagsbrød mere. På et skørt tidspunkt lige inden middag, og hvor jeg personligt ofte er ude af huset.

Hmm ja og så skal jeg til at have fundet noget at tage med at spise om formiddagen. Ved bare ikke hvad ud over endnu en rugbrødsmad
2
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
fisken80
Kort karma: 1220
Likede indlæg: 58251

Indlægaf fisken80 » 6. jul 2025, 14:07

Artem skrev:Der sker mange tåbelige ting ved os for tiden.

I forbindelse med at vi får bygget nyt kontor og skal flytte efter nytår. Er det kommet op med muligheden for at tilbyde frokost ordning.
Det har så været til afstemning. Personligt synes jeg det er en rigtig god ide, men er selv en del ude af huset, og 1-2 gange om ugen vil jeg ikke kunne passe frokosttid, så endte med at stemme nej. Som et flertal gjorde.

Men i den forbindelse var der så også afstemning om vores formiddagsbrød. Om det stadig skulle forsætte med en meget lille medarbejder betaling. Da det åbenbart er ulovligt at tilbyde det gratis til os. Da det skal være til alle i firmaet, og efter vi har overtaget genbrugspladser som ikke havde sådan en ordning før. Og hvor de har haft svært ved at indføre det, og få det til at fungere.
Skulle vi stemme om det skulle forsætte med en lille medarbejder betaling, ved os i administationen var det næsten 50/50% men et lille fleretal imod. Det overrasker mig en del, da 75% benytter ordningen i dag. Men det bortfalder altså fra 1 aug.
(Bliver kompenseret økonomisk for det manglende gratis brød)

Så vi ender altså med at gå fra gratis formiddagsbrød, og hvor det var tanken at tilbyde frokostordning, til ikke at have noget som helst.

Oven i det var der på et fællesmøde på tale at dem i kundeservice gerne ville have flyttet kl 9 pausen til lige inden kl 10 hvor tlf åbner.
Så det har ledelsen gået med til uden at lave en afstemning om det, da vi andre helst vil bevare den pause kl 9 hvor de også har den ude i driften, og alle mulige andre vi samarbejder med.

Jeg synes alt det her er så himmelråbende dumt. Og samtidig efter ferien skal vi have workshop om kultur og sammenhængskraft på tværs af afdelinger. Som jo kun bliver dårligere af at vi ikke mødes i kantinen til formiddagsbrød mere. På et skørt tidspunkt lige inden middag, og hvor jeg personligt ofte er ude af huset.

Hmm ja og så skal jeg til at have fundet noget at tage med at spise om formiddagen. Ved bare ikke hvad ud over endnu en rugbrødsmad

Hvis det alligevel ikke længere er fælles morgenbrød kan de enkelte afdelinger så ikke bare holde pause som det nu passer dem?
Der er vel ingen grund til, at kundeservice og den afdeling du sidder i holder på samme tid, hvis I alligevel ikke skal mødes til morgenmad.
4
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Artem

Indlægaf Artem » 6. jul 2025, 15:54

fisken80 skrev:Hvis det alligevel ikke længere er fælles morgenbrød kan de enkelte afdelinger så ikke bare holde pause som det nu passer dem?
Der er vel ingen grund til, at kundeservice og den afdeling du sidder i holder på samme tid, hvis I alligevel ikke skal mødes til morgenmad.

Jo det kan vi godt gøre, og jeg får også tit min morgenbrød forskudt i dag, hvis jeg har møder ude af huset der osv.

Men i forhold til den sammenhængskraft på tværs af afdelinger er det jo ikke særligt smart.
Er selv en af dem som ikke synes informationsniveauet er for højt, netop med generelle ting og med hvad de har gang i de andre afdelinger. Hvilket jo netop er noget af det man hører om når vi mødes og spiser sammen. Ja og generelt lærer ens kollegaer bedre at kende.
1
fisken80

Indlægaf fisken80 » 6. jul 2025, 17:21

Artem skrev:
fisken80 skrev:Hvis det alligevel ikke længere er fælles morgenbrød kan de enkelte afdelinger så ikke bare holde pause som det nu passer dem?

Jo det kan vi godt gøre, og jeg får også tit min morgenbrød forskudt i dag, hvis jeg har møder ude af huset der osv.

Men i forhold til den sammenhængskraft på tværs af afdelinger er det jo ikke særligt smart.
Er selv en af dem som ikke synes informationsniveauet er for højt, netop med generelle ting og med hvad de har gang i de andre afdelinger. Hvilket jo netop er noget af det man hører om når vi mødes og spiser sammen. Ja og generelt lærer ens kollegaer bedre at kende.

Men I kommer vel netop ikke nødvendigvis til at mødes og spise sammen længere? Når der ikke er fælles morgenmad så er mit gæt, at flere vil spise ved deres arbejdsplads eller flytte pausen som det lige giver mening den dag.
Kan det ikke indføres, at I spiser morgenmad sammen en gang om ugen eller hver 14-dag? Jeg ville personligt selv synes det var meget, hvis jeg hver dag skulle spise morgenmad med alle afdelinger. Fint nok med dem man arbejder sammen med, men alle - jeg ville blive bims, hvis det var dagligt.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Brugeravatar
Rapfisk
Kort karma: 1455
Likede indlæg: 13943

Indlægaf Rapfisk » 6. jul 2025, 17:33

Jeg har læst et sted, at på Zetland spiser de alle frokost på et bestemt tidspunkt, og så er reglen, at man fylder langbordene fra den ene ende, så man altid sidder ved siden af nogen, og det bliver nogenlunde tilfældigt hvem (fordi man ikke nødvendigvis rejser sig på præcis samme tidspunkt som sit team). Jeg synes, det lyder meget cool.

På min egen arbejdsplads har vi tendens til at spise afdelingsvist, ligesom de enkelte teams har forskellige traditioner for morgenmad / pause / kageordning osv.
7
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Artem

Indlægaf Artem » 6. jul 2025, 21:10

Rapfisk skrev:Jeg har læst et sted, at på Zetland spiser de alle frokost på et bestemt tidspunkt, og så er reglen, at man fylder langbordene fra den ene ende, så man altid sidder ved siden af nogen, og det bliver nogenlunde tilfældigt hvem (fordi man ikke nødvendigvis rejser sig på præcis samme tidspunkt som sit team). Jeg synes, det lyder meget cool.

På min egen arbejdsplads har vi tendens til at spise afdelingsvist, ligesom de enkelte teams har forskellige traditioner for morgenmad / pause / kageordning osv.

Vi er kun 26 personer i huset og 3 afdelinger i dag. Når vi flytter efter nytår bliver det 4 afdelinger og 31 mand.

Vi har to borde og folk fylder bare op fra ender med bord 1 og så 2
Så vi sætter os altid blandet på den måde.
Men selv om vi er 26 i huset, er vi normalt kun 10-16 til formiddagsbrød. Da der næsten altid er nogle ude af huset, har fri, syg osv. og lederne holder ofte møder hen over pauserne.

Men synes netop det fungerer godt med at få talt med de andre i pausen da vi altid blander os på den måde, og folk ikke har faste pladser.
Til frokost er pausen forskudt på grund af kundeservice, hvor de ikke alle kan spise på en gang.

Ja og så er der folk som min nærmest kollega der næsten altid spiser ved sit skrivebord.
Det synes jeg er noget rod, og da jeg var ved kommunen var der feks en regl om at man ikke måtte spise ved sit skrivebord. Som jeg gerne så indført her.

Men jeg ved at der vil være mange forskellige holdninger til det her, og ideen om at man fast et par gange om ugen skal spise sammen. Vil være en stor hæmsko i forhold til at planlægge møder, og der er også nogle gange vi skal akut ud af huset og se på noget osv...
Personligt vil faste spise møder på den måde ligge meget i vejen for min egen optimering af en arbejdsdag.
0
fisken80

Indlægaf fisken80 » 7. jul 2025, 06:25

Artem skrev:
Rapfisk skrev:Jeg har læst et sted, at på Zetland spiser de alle frokost på et bestemt tidspunkt, og så er reglen, at man fylder langbordene fra den ene ende, så man altid sidder ved siden af nogen, og det bliver nogenlunde tilfældigt hvem (fordi man ikke nødvendigvis rejser sig på præcis samme tidspunkt som sit team). Jeg synes, det lyder meget cool.

Vi er kun 26 personer i huset og 3 afdelinger i dag. Når vi flytter efter nytår bliver det 4 afdelinger og 31 mand.

Vi har to borde og folk fylder bare op fra ender med bord 1 og så 2
Så vi sætter os altid blandet på den måde.
Men selv om vi er 26 i huset, er vi normalt kun 10-16 til formiddagsbrød. Da der næsten altid er nogle ude af huset, har fri, syg osv. og lederne holder ofte møder hen over pauserne.

Men synes netop det fungerer godt med at få talt med de andre i pausen da vi altid blander os på den måde, og folk ikke har faste pladser.
Til frokost er pausen forskudt på grund af kundeservice, hvor de ikke alle kan spise på en gang.

Ja og så er der folk som min nærmest kollega der næsten altid spiser ved sit skrivebord.
Det synes jeg er noget rod, og da jeg var ved kommunen var der feks en regl om at man ikke måtte spise ved sit skrivebord. Som jeg gerne så indført her.

Men jeg ved at der vil være mange forskellige holdninger til det her, og ideen om at man fast et par gange om ugen skal spise sammen. Vil være en stor hæmsko i forhold til at planlægge møder, og der er også nogle gange vi skal akut ud af huset og se på noget osv...
Personligt vil faste spise møder på den måde ligge meget i vejen for min egen optimering af en arbejdsdag.

Men hele pointen er jo, at folk har forskellige preferencer. Jeg ville hade at spise sammen med en masse dagligt, men en gang om ugen eller hver anden uge ville være fint.
De fleste dage indtager jeg også min frokost ved mit skrivebord. Jeg bliver fuldkommen rundtosset af at høre mange mennesker snakke samtidig og så bliver min pause ikke en pause, men en stressfaktor. Så selvom du synes det er noget rod, så bliver du nødt til,at anerkende, at dine behov er anderledes end andres og at det at blive tvunget til at sidde og spise med mange er ret ufedt for nogle mennesker.
0

Brugeravatar
Nesnay
Kort karma: 889
Likede indlæg: 23798

Indlægaf Nesnay » 7. jul 2025, 06:45

Jeg synes, det lyder fint i teorien, men i praksis tror jeg, jeg ville finde det stressende, da jeg er udpræget introvert, og høflig smalltalk koster mig temmelig meget energi. Jeg ville være træt af at skulle det hver dag i hvert fald.

Jeg synes i øvrigt kun, at arbejdspladsen kan tillade sig at opstille den slags regler (altså hvem man skal sidde sammen med, ikke fast tidspunkt), hvis de betaler pausen. I mit nuværende offentlige job skulle jeg nok rette ind, men jeg havde protesteret i mine tidligere ansættelser, hvor jeg selv betalte pausen.
4

Tilbage til "Job"