Generel job snik-snak og spørgsmål

Kanga
Kort karma: 202
Likede indlæg: 4085

Re: Generel job snik-snak og spørgsmål

Indlægaf Kanga » 24. nov 2024, 10:48

Fledermäuslein skrev:
Kanga skrev:Jeg er helt mast af en kollega. Vi havde en konfrontation… eller det føler jeg ihvertfald.
Vi er lokaliseret på forskellige adresser, og trods ledelsens opfordring til at kontakte hinanden på telefon, i stedet for mails, som nemt kan misforstås, så sker der ikke fra de andre adresser. Jeg synes virkelig jeg har forsøgt og opfordret til det, men der er ikke rigtigt sket noget. Så mail er den måde vi kommunikerer på.

Således skrev jeg til en kollega med en opgave. Vi har ikke er godt forhold, og jeg føler tit, at vedkommende hoverer og sætter sig selv højere. Og det fik jeg at mærke, for det, jeg sendte, som oplagt hører under kollegaens område, blev bare afvist. Nu havde kollega gjort sådan og sådan, nu kunne jeg få fornøjelsen.
Jeg er SÅ træt af det. Jeg har taget den med vores ledere flere gange. Det gør jeg igen, men har ingen forventning om, at det tages op. Det bliver affejet og jeg sidder med en grim følelse af, at vores ledere ikke tør gå ind i det og at de holder hånden over de kolleger. Hvorfor forstår jeg ikke og det er vildt demotiverende.

“Nej, jeg kan ikke få fornøjelsen, da opgaven hører under dit ansvarsområde. Jeg forventer derfor, at du tager dig af det.”

Cc til din leder.

Er forsøgt, det var derefter, bemærkningen om, at det nu var min fornøjelse, kom.
0
Fledermäuslein
Kort karma: 205
Likede indlæg: 7452

Indlægaf Fledermäuslein » 24. nov 2024, 10:54

Kanga skrev:
Fledermäuslein skrev:
Kanga skrev:Jeg er helt mast af en kollega. Vi havde en konfrontation… eller det føler jeg ihvertfald.
Vi er lokaliseret på forskellige adresser, og trods ledelsens opfordring til at kontakte hinanden på telefon, i stedet for mails, som nemt kan misforstås, så sker der ikke fra de andre adresser. Jeg synes virkelig jeg har forsøgt og opfordret til det, men der er ikke rigtigt sket noget. Så mail er den måde vi kommunikerer på.

Således skrev jeg til en kollega med en opgave. Vi har ikke er godt forhold, og jeg føler tit, at vedkommende hoverer og sætter sig selv højere. Og det fik jeg at mærke, for det, jeg sendte, som oplagt hører under kollegaens område, blev bare afvist. Nu havde kollega gjort sådan og sådan, nu kunne jeg få fornøjelsen.
Jeg er SÅ træt af det. Jeg har taget den med vores ledere flere gange. Det gør jeg igen, men har ingen forventning om, at det tages op. Det bliver affejet og jeg sidder med en grim følelse af, at vores ledere ikke tør gå ind i det og at de holder hånden over de kolleger. Hvorfor forstår jeg ikke og det er vildt demotiverende.

“Nej, jeg kan ikke få fornøjelsen, da opgaven hører under dit ansvarsområde. Jeg forventer derfor, at du tager dig af det.”

Cc til din leder.

Er forsøgt, det var derefter, bemærkningen om, at det nu var min fornøjelse, kom.

Send samme svar igen. Og igen. Den type der stopper ikke af sig selv.
4
Kanga
Kort karma: 202
Likede indlæg: 4085

Indlægaf Kanga » 28. nov 2024, 18:40

Fledermäuslein skrev:
Kanga skrev:
Fledermäuslein skrev:

Cc til din leder.

Send samme svar igen. Og igen. Den type der stopper ikke af sig selv.

Næ, og slet ikke, når lederen bakker opførslen op.

Jeg er ved at kvæles i mit arbejde. Dels af kolleger som ovenstående. Dels af ledere, som forskelsbehandler. Det skulle fandme lige være mig, der kastede en opgave fra mig på den måde. Det fik jeg simpelthen ikke lov til.

Der er en tendens til, at mine kolleger på en af de andre adresser har en meget sparsomt opgaveområde. Og man skal sørme ikke give dem flere opgaver. Men i mit team skal vi bare tage fra igen og igen. Det gør vi gerne, hvis andre også gør. Men det er som om, der er nogen der slipper ret nemt om ved tingene. I dag fik jeg fx en mail fra en kollega, med en lille, basal opgave, som alle med vores uddannelse skal kunne. Alligevel skød hun den opgave over på mig. Den tid, hun brugte på mailen, der kunne hun have løst opgaven. Så skulle jeg i stedet slippe hvad jeg sad med, løs den lille basale opgave. Det giver bare sådan en skørt misforhold, at vi på kolleganiveau skal have et hierarki på den måde. Jeg spurgte min chef, om det virkelig kunne passe, og fik et virkelig hvast, spydigt svar tilbage. Virkelig modent.

Kanga
3
Brugeravatar
klumphen
Kort karma: 298
Likede indlæg: 3420

Indlægaf klumphen » 1. dec 2024, 11:06

Arbejde i stor Amerikansk virksomhed hvor jeg ikke var ret produktiv, fordi der var mindst 5 ledere der skulle godkende hvad jeg arbejde på - bonus 100.000,- kroner / år.
Arbejde i lille Dansk virksomhed hvor jeg kan være top produktiv, fordi det er super simpelt at påvirke hvad jeg skal lave - bonus 15.000,- kroner / år.

Arbejdsglæden i at være produktiv er virkelig stor, men 85.000,- mindre i bonus er altså også en del penge.
7
Brugeravatar
Elverpigen
Kort karma: 103
Likede indlæg: 2592

Indlægaf Elverpigen » 1. dec 2024, 20:41

Elverpigen skrev:Som et plaster på såret, har min leder på tomandshånd rost mig for at tage ansvar i krisen. Det er rart, at min indsats bliver bemærket.

Det ændrer dog ikke noget ved, at jeg er f*cking træt af unødigt drama, og træt af, at jeg den seneste tid ikke har fået søgt aktivt videre.

Tilbage efter sommerferien kørte det en klassisk dramacyklus mere, hvor min leder igen tog noget reelt lederansvar og holdt tidligere-Nedsmeltende-nu-bare-uansvarlige-Kollega i nakken, hvilket gav lidt styr på situationen.

Der er var dog ikke leder-ressourcer til at forsætte det, så nu er der ansat en NyLeder.

NyLeder blev omtalt meget rosende af Leder, både fagligt og personligt.
Det lagde neutralt fra land.

Efter de første par uger er det gået ned ad bakke:

Fagligt har NyLeder ind til videre mildest talt ikke været imponerende, og slet ikke nogen hjælp der kan læres af.
Ledelsesmæssigt startede det OK ud med, at NyLeder udførte nogen af de basis ledelsesopgaver, der havde manglet ressourcer til. Så langt så godt.

Nogle dage har faktisk være helt OK arbejdsdage med godt samarbejde med laget "under" mig samt min ene kollega. En fastansættelse begyndte at virker som et realistisk scenarie, der kunne blive en Plan B efterhånden, måske endda med mulighed for at gå lidt nedsat tid.

Pga alt dramaet blev alle på mit niveau sendt til coach. Det har ind til videre ikke været en oplevelse, der har gjort noget godt for coach-fagets rygte :tie: Starter ud med at fortælle om den ikke-dømmende og fortrolige tilgang, hvor efter h*n virker super dømmende og udleverer upassende observationer fra samtaler med andre kollegaer, og derefter forsætter det let absurd. Det var virkeligt svært for mig at holde en professionel mine, for ikke at der skulle blive givet negative bedømmelser videre fra en session, jeg ikke havde nogen fidus til ville holde fortroligheden.

Ved 1:1 viste NyLeder en ubehagelig adfærd over de punkter, som NyLeder selv havde bedt mig om at tage med. Jeg er ikke i tvivl om, at jeg har lagt en seriøs indsats og fulgt prioriteringerne, der er meldt ud, men nu var det åbenbart min fejl, at der lå uløste opgaver fra manglen på kollegaer svarende til omkring 2-3 årsværk.

Det var så dårlig en oplevelse, at jeg både har taget en snak med AMR og TR, der selvfølgelig ikke kan gøre noget på nuværende tidspunkt, slet ikke når det kun sker i enerum.

Siden den 1:1 bliver jeg spillet dårligere til møder og mistænkeliggjort.

Jeg har talt med mine "normalt fungerende" kollegaer, der ikke har de samme oplevelser, så det lader til, at jeg har vundet titlen som NyLeders syndebuk :rulle: Jeg kan kun gisne om, hvorfor titlen lande hos mig, for præstationsmæssigt kunne den lige så vel have landet hos de andre kollegaer.

Det er den sikre vej til en nedadgående spiral, der heldigvis går lidt langsommere nedad, da NyLeder ikke er på lokationen hver dag.

Der venter en svær periode at navigere i for mig, og jeg skal vænne mig til at have telefonen til at optage til dokumentation, hvis det kører helt af sporet. Jeg frygter p.t. ikke en akut fyring, mere dalende præstation og trivsel i første omgang. Fagforeningen er det nok også en god idé at få kontaktet for at se om de kan give lidt rådgivning, ud over at komme videre. NedsmeltendeKollega kunne med ledelsesopbakning og gradvis mere erfaring med biksen efterhånden godt håndteres, men med en r*v-ledelse er det udsigtsløst.

Følelsesmæssigt er jeg mere vred denne gang, hvilket føles både godt og farligt.

Nu er jobsøgningen genstartet, og jeg er ved at lave de sidste rettelser i en ansøgning til en af naboafdelingerne.
Der havde jeg ellers ikke søgt før denne situation opstod, men mine erfaringer fra biksen her kan være brugbare på den anden side af døren, og jeg skal videre inden det bliver alt for slemt og må satse. Det "farlige" er, at lederne indbyrdes nok ikke vil stjæle medarbejdere fra hinanden, og det kan virke som en rød klud hos NyLeder, selv om der på papiret er fortroelighed i ansøgningsprocessen her.
0
Brugeravatar
LadyFox
Kort karma: 2478
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 47404

Indlægaf LadyFox » 2. dec 2024, 16:10

Jeg valgte at finde et andet arbejde grundet min længervarende utilfredshed over ledelsesstilen på mot arbejde og efter de ikke ville lade mig skifte afdeling.
Her i min opsigelse synes jeg virkelig jeg oplever en ledelse der er meget mere positivt opsøgende- og at der flere gange er udtalt jeg altid er er velkommen tilbage.

I dag får jeg af vide af en kollega fra den anden afdeling at den person de havde valgt at ansætte var sprunget fra.
Når jeg selv synes at jeg har bevist mit værd som en god medarbejder, en god og vellidt kollega som også er god fagligt, og derfor lidt synes at det var én dårlig prioritering af dem ikke at ville imødekomme mit behov for en ny manege i huset - så kan jeg ikke lade være med at håbe at de fortryder en lille smule.
16
Adios!

Tilbage til "Job"