Fyringsrunde

fisken80
Kort karma: 1196
Likede indlæg: 56479

Re: Fyringsrunde

Indlægaf fisken80 » 15. jul 2024, 15:20

Vi har haft adskillige fyringsrunder de sidste 8 år. Det bliver meldt ud i forvejen, at den og den dato på det og det tidspunkt vil der blive sendt mails til de berørte. Som regel går der en uge eller lidt mere fra der meldes ud og til det eksekveres. Det er for at afsøge frivillige aftrædelser og folk, der vil ned i tid. Enkelte gange har der dog kun været få dage imellem.

Hvis man modtager en mail om, at man er opsagt skal man kvittere for den, dette er for, at ledelsen hurtigst muligt kan melde ud, at det er overstået så folk ikke skal sidde og være nervøse i flere timer.
Man må sidde på arbejdspladsen eller derhjemme, det er helt op til én selv.

Jeg synes faktisk det er en god løsning der er valgt.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
klumphen
Kort karma: 298
Likede indlæg: 3429

Indlægaf klumphen » 15. jul 2024, 15:22

På min tidligere arbejdsplads kom det altid som en overraskelse. Der lå gerne en mail når vi kom om morgenen, dem der var blevet fyret fik en mail med at de ikke skulle være her mere, og resten fik en mail om hvor øv en dag det er at skulle af med gode kolleger. Dem der blev fyret blev indkaldt til et møde med deres leder samme dag, for lige at snakke det igennem, og så var man oftest fritstillet.
Tror der var 4 eller 5 runder i de sidste 4 år, før hele mit team blev ramt.
0
Smiling_Goat
Kort karma: 1327
Likede indlæg: 13736

Indlægaf Smiling_Goat » 15. jul 2024, 15:49

Pandesteg skrev:
Smiling_Goat skrev:Den værste jeg har oplevet var ved én af Danmarks største virksomheder. Vi havde et fast personalemøde én gang om måneden, og de havde valgt at lige bruge sådan et til fyringsrunden uden at informere på forhånd.

Vi kom altså alle sammen ind, totalt uforberedt og i øvrigt med god stemning. HR-chefen sad der og han spejlede ikke rigtigt den gode stemning, vi kom ind med. Da alle var kommet ind, blev det kastet ud på os, at det i øvrigt ikke var et normalt personalemøde, men X antal medarbejdere skulle fyres, og det ville ske med det samme. Det ville komme til at tage X antal minutter, og alle ville komme ind til en samtale med lederen, uanset om man blev fyret eller ej.

Så vi satte os alle fortumlede tilbage på vores pladser og så bare sådan lidt småpanisk rundt på hinanden, og så begyndte lederen ellers at hente folk én efter én. Der tegnede sig ret hurtigt et mønster af, at dem der kom til samtale også blev fyret. De afskedigede kom tilbage, rystede og kede af det, gav os nyheden, pakkede deres ting og gik.

Sådan fortsatte det i alt for lang tid, indtil lederen kom ind og fortalte, at fyringsrunden var slut.

Dagen efter mødte vi ind, og så blev et par stykker taget til samtale med lederen, og fyret (de havde ikke været der dagen før.)

Det er nok rigtigt at der ikke er en god måde at gøre det på, men man skal aldrig nogensinde gøre det på den der måde. Det var forfærdeligt. Lige fra overraskelsesangrebet og til løgnen til sidst.

Blev alle så ikke kaldt ind til samtale eller hvad?

Jo, resten af os blev kaldt ind én efter én bagefter, men det var bare så ligegyldigt, for folk var jo blevet fyret, og vi havde jo fået at vide, at fyringsrunden var overstået, så samtalen virkede bare formålsløs. Samtidig var vores nervesystem jo stadig i fuldt alarmberedskab efter at have fået revet gulvtæppet sådan væk under os, at vi da overhovedet ikke har været modtagelige over for noget som helst konstruktivt.

Jeg forstår godt intentionen. Det var bare håbløst eksekveret.
0
TomKah
Kort karma: 321
Likede indlæg: 4510

Indlægaf TomKah » 15. jul 2024, 16:47

Jeg har prøvet to forskellige ting, en nedlæggelse af vores afdeling. Her blev vi kaldt sammen i virksomhedens sportshal fordi vi var en stor afdeling med over 100 medarbejdere. Bagefter skulle vi hver især til møde med nærmeste leder om hvornår man skulle have sidste arbejdsdag. Det var egentlig fint og ordentligt. Jeg var desværre gravid så havde svært ved at søge videre før efter min orlov.

Anden gang skulle 10 procent fyres. Jeg var på barsel, så selvom man sagtens kan fyres på barsel (og nogle også blev det), så var jeg ikke følelsesmæssigt påvirket på samme måde som dem der var derude. Da det var slut fik alle en liste over dem der var væk.
Ingen fra min afdeling blev fyret, men hele virksomheden var stadig berørt da jeg kom tilbage 7 måneder senere.
0
Undtagelsen
Kort karma: 225
Likede indlæg: 4821

Indlægaf Undtagelsen » 15. jul 2024, 16:49

Lys skrev:
Pølsemix skrev:Jeg synes det lyder ubehageligt med en orientering om kommende fyringer med efterfølgende kortere eller længere tids ventetid, i stedet for at en ledelse bare tager en beslutning og melder det ud til de berørte og så en fælles orientering. Anyway jeg har kun prøvet hvor de afskedigede blev kaldt ind til en snak og derefter blev alle samlet for at blive opdateret.

Den eneste udfordring var dog at en af lederne ikke havde markeret mødekaldelserne med privat så alle kunne at der var adskillige indkaldt til samtaler om afdelingens fremtidige udvikling og deres rolle deri, fra klokken 8 om morgenen og op af formiddagen. Så det var ikke svært at lægge to og to sammen, det var ikke så elegant.

Hos os handler det lange varsel om, at man bruger perioden til at undersøge muligheder for omplaceringer, frivillige fratrædelser mv. Vi er en stor arbejdsplads.

Hvis der er tale om massefyringer er der også lovkrav, der skal tages hensyn til, så der er det nødvendigt at varsle inden fyringerne.
https://www.legaldesk.dk/privat/skriftl ... sefyringer

(Ikke specifikt til dig, Lys, men det blev lige dit indlæg jeg svarede på.)
1
Oak123
Kort karma: 118
Likede indlæg: 4395

Indlægaf Oak123 » 15. jul 2024, 17:10

Lulu skrev:Jeg er ansat i en administrativ stilling i en kommune. Jeg har været det i 6 år og har nok oplevet en fyringsrunde hvert andet år.

Hos os plejer det at være sådan, at man arbejder hjemmefra om morgenen og chef/leder ringer til den medarbejder man vil afskedige kl 8, så hvis man ikke er ringet op 8.05, ved man man er gået fri. Så plejer man at kunne møde op på kontoret fra kl 9. Og så kan man få snakket med kollegaer. Den/de afskedigede kollegaer holder fri den dag.

Sådan har det også været hos os.
0
Brugeravatar
lillebjoern
Kort karma: 720
Likede indlæg: 10855

Indlægaf lillebjoern » 15. jul 2024, 17:34

Sidst vi havde fyringsrunde (på et universitet), blev vi varslet 3-4 måneder i forvejen af den øverste ledelse, og herefter var der en måneds tid til at aftale frivillige aftrædelsesordninger med den nærmeste leder. På selve dagen blev det meldt ud på mail kl. 09.00 om morgenen, og vi skulle alle arbejde hjemme.
0
If you love something, set it free. Unless it’s a tiger.
:danse:
Brugeravatar
Santa
Kort karma: 1031
Likede indlæg: 28344

Indlægaf Santa » 15. jul 2024, 17:45

Fyringsrunder har jeg kun prøvet to gange, vi er ansat i kommunen, ikke på den enkelte skole, og dermed løses evt overskud af lærere oftest med forflyttelse i stedet. Det er nu heller ikke altid sjovt.

Begge gange inddrog ledelsen selvfølgelig MEDudvalget og det blev der besluttet hvordan det skulle foregå. Alle afdelinger gav input om hvad de fortrak. Hjemmearbejde var ikke en mulighed dengang, så det skulle jo ske i at arbejdstiden.
Begge gange var det varslet i god tid i forvejen og man vidste også hvor mange det galt. Alle havde også mulighed for at frivillig forflyttelse, eller melde pension/efterløn/anden opsigelse.

Den første gang var alle samlet sidst på eftermiddagen efter eleverne var gået hjem, og så fik alle en lukket kuvert, som vi så måtte åbne samtidig. Mener at der skulle fyres en 3-4 stykker.
Det var meget ubehageligt for alle, alt for offentligt og meget skidt at se folk være glade (fordi de slap) mens andre græd.
Eftersom medarbejderne jo havde haft ret stor indflydelse på hvordan, så var det svært at brokke sig over metoden, men sjovt nok var alle enige om at det aldrig skulle gøres sådan igen. Vi var nogen der mumlede “hvad sagde jeg!”.

Anden gang var jeg selv TR, og med til beslutte processen i MED udvalget. Vi sørgede for at alle afdelinger fik talt does and donts grundigt igennem, og ud fra det blev planen at alle skulle være tilstede på skolen og man skulle enten være til undervisning i sin klasse (og det var helt ok at se film, spille spil eller tegne, så lærerne ikke skulle koncentrere sig om at undervise) eller på lærerværelset.
Det var besluttet at TR (mig!) så skulle hente personen sammen med en nær kollega til den fyrede, som skulle overtage undervisningen. Alle havde på forhånd givet besked om hvem de ønskede skulle overtage (og se dem i den sårbare situation).
Så fulgte jeg dem over til ledelsens kontor - med mulighed for en lille samtale undervejs og gik med ind som støtte. Der var sat rigelig tid af, også bagefter så jeg kunne debriefe med dem, hvis de ville.
Elever og forældre vidste naturligvis intet om det, hverken at der skulle fyres, hvordan eller hvornår.
Resten af de ansatte vidste at efter kl 10 kunne de ånde lettet op. Der var indkaldt vikarer til at dække de to opsagte resten af ugen, mig hele dagen og en håndfuld ekstra til evt kolleger, som måske blev kede af det.
Der skulle fyres to, og de blev ikke fritstillet, og fik mulighed for at søge stillinger på alle kommenuens skoler de næste 6 måneder, hvis der skulle dukke åbne stillinger op. Det gjorde den ene og han arbejder der stadig, 10 år efter.
Det var stadig ikke behageligt, men dog meget bedre, meget mere diskret og personligt end første omgang.

Der er ikke nogen god måde at gøre den slags på, men det mindste man kan gøre, er at inddrage personalet, og give dem medindflydelse på processen.
Og som min chef sagde:
“ og så ordner man det selv som øverste leder, og man piver ikke! Kun den ansattes følelser er vigtige her!”.
Han var sgu en god mand.
8
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Brugeravatar
LaMariposa
Kort karma: 3996
Likede indlæg: 48072

Indlægaf LaMariposa » 17. jul 2024, 20:38

Vi har haft... seks runder i løbet af det sidste halvandet år, tror jeg. De er ikke blevet meldt ud på forhånd, men vi er blevet informeret om det på dagen og så er det sket kort efter. I starten skulle man arbejde i opsigelsesperioden, men det fik en række af vores mellemledere heldigvis ændret.

Jeg er ikke fan af at gøre det på den måde, og det skaber i hvert fald heller ikke tillid til ledelsen.
Senest rettet af LaMariposa 18. jul 2024, 05:18, rettet i alt 2 gange.
2
:lun: Be brave

Never a dull moment...
Brugeravatar
Aragorn
Kort karma: 1763
Likede indlæg: 26749

Indlægaf Aragorn » 17. jul 2024, 22:04

catnip skrev:
Hattie skrev:
catnip skrev:Udfra jeres beretninger, kan man konstatere at social skills ikke altid er noget der følger med leder-ansvar. Holy christ altså.

Mit team samarbejder med nogle eksterne partnere, som havde fået besked om fyringsrunden og vi ikke ville være tilgængelige i xx tidsrum.

Spol frem til Karina(fiktivt navn), der kl 09.05 sendte første mail, 09.20 rykkede hun, 09.30 ringede hun op til vores chef, der spidst fik mindet Karina om, at hun var i gang med at fyre 75% af sine medarbejdere, så Karina måtte vente med at få rettet den tekst, som skulle sendes ud om 14 dage.

Det lyder som om Karina burde have været blandt de 75%...

Det lyder som om Karina ikke arbejdede i firmaet?
0

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
I'm going to work in finance because I have always wanted to be a shit head.
Brugeravatar
Aragorn
Kort karma: 1763
Likede indlæg: 26749

Indlægaf Aragorn » 17. jul 2024, 22:08

Personligt kan jeg ikke forestille mig at sidde stille i en fyringsrunde.

For det først er mine øjne på min egen chef. Han ved hvilken vej vinden blæser og forlader den synkende skude længe før der rigtigt er bøvl.

De rigtigt dygtige mennesker er kanariefuglen i kulminen. Når de smutter skal man selv videre.

For det andet ville jeg nok skrive til et par stykker på LinkedIn og jeg tænker jeg ret hurtig ville have et nyt job.
2

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
I'm going to work in finance because I have always wanted to be a shit head.
MissB
Kort karma: 303
Likede indlæg: 2637

Indlægaf MissB » 22. jul 2024, 17:58

Jeg har prøvet at blive fyret i et storrumskontor efter 3 ugers ventetid. Vi skulle sidde på vores pladser kl 8 (mener jeg. Eller 9?). Så blev vi ringet op af vores nærmeste leder hvis vi blev fyret og skulle selv gå hen til mødelokalet - grædende og mens ens nærmeste kollegaer også græd :(

Det værste var dog at jeg ikke kunne komme ind på kontoret igen da jeg skulle tilbage og hente mine ting.

Der var virkelig god sikkerhed, så der var også lås på døren mellem kontoret og mellemgangen (med kopirum og mødelokaler), selvom man skulle scanne sit kort for at komme ind på afdelingen først. Jeg havde ikke taget hverken mobil eller adgangskort med da min leder ringede, og han stod klar ved døren til mellemgangen, så jeg tænkte ikke over det før jeg så ikke kunne komme tilbage.

Jeg bankede først forsigtigt, men folk sad i deres egne tanker og stirrede på deres mobiler, så jeg endte med at stå og hamre hårdt og hive i dørhåndtaget før nogen kom og lukkede mig ind på kontoret.

Min søde leder havde svært ved at holde tårerne tilbage, og selvom nogen måske vil finde det uprofessionelt så føltes det ægte for mig.

Jeg mener at det var omkring 10 % af virksomheden der blev fyret den dag. Vi havde dog alle sammen set det komme da vi fik ny direktør oven på en voldsom skandale, for den nye direktør var kendt for at skære helt ind til benet. De 3 ugers ventetid var alligevel virkelig ubehagelige, og jeg ville hellere have haft det som en overraskelse.
0

Tilbage til "Job"