Små spørgsmål og sniksnak om kæledyr

Brugeravatar
.Magic.
Kort karma: 1682
Likede indlæg: 25998

Re: Små spørgsmål og sniksnak om kæledyr

Indlægaf .Magic. » 12. mar 2025, 11:57

TinaW skrev:
.Magic. skrev:
TinaW skrev:
.Magic. skrev:Kalder hestefolk..

Staldejer skrev til mig her til aften at Eru ikke kan nøjes med hø, vitaminer og mineraler samt tilskud.
Han vokser lige pt og pelsskifte er åbenbart også hårdt for ham så hvis hun måtte ville hun gerne give ham af deres krybbefoder. Hun synes han er ved at blive for tynd :-(

Det er 12 dage siden jeg har været i stalden sidst og jeg så ham godt nok uden dækken men han stod i boksen og lyset er ikke supergodt. Kunne dog godt se han havde tabt sig men det var ikke så det gjorde noget.

Jeg kan ikke rigtig finde ud af om han skal have krybbefoder til plage eller om jeg skal købe fiberpiller til ham. Staldejer siger han får rigtig meget hø men pr øjemål så hun ved ikke lige hvor mange kg.
Jeg er nervøs for at han får for meget krudt i foderet og det påvirker hans vækstforstyrrelse. Deres krybbefoder er lavet til sportsheste (konkurrencekørsel). Hun vil give ham halv portion morgen og halv aften.

Hvad tænker i?

Hvor gammel er det han er? Og hvad produkt bruger de i stalden?
Jeg ville evt. spørge til råds i hesteagronom gruppen på facebook.
Mine er røget over på Ice Delight fra Nordic horse i stedet for kun vitaminer. Det fungerer rigtigt fint for mine meget nøjsomme muler.

Han bliver 2 til maj.

De har lige skiftet mærke men kan ikke huske hvad det hedder. De køber det hos Absolute horses i Flensborg så vidt jeg ved. Tænker ikke det er det bedste men nu har jeg snakket lidt med staldejer og vi blev enige om at han går over på Grow lite müsli fra NH. Det fik Haylie også i den alder og hun er altid vokset meget meget pænt og jævnt.
Så tager jeg vitaminerne fra ham men tilskud får han stadig.

Åh jeg synes det er så svært ikke at være der så jeg kan se hvordan han har det. Jeg stoler naturligvis på staldejer men jeg er jo en pyllerrøv :genert:

Jeg var også ude i om de skulle prøve Ice delight men nu får han grow lite müsli som er lavet til de unge.

Ice Delight er vist også primært til heste der ikke skal tage på.

Jeps :-)
0
Brugeravatar
.Magic.

Indlægaf .Magic. » 12. mar 2025, 19:09

Jeg endte med grow lite müsli til ham og så må vi se om knægten trives på det.
Det er 12 dage siden jeg sidst har set hestene og jeg skal love for den unge knægt har fået lange stænger - Han er kun ben og højrøvet lige pt :tie:

Haylie er også vokset lidt i højden men ellers er hun mere stabil at kigge på ift vækst.
Det er vildt nok hvad 12 dage kan gøre når jeg ikke ser dem hver dag. Så lægger man mærke til mange ting :P
0
Brugeravatar
catnip
Kort karma: 913
Likede indlæg: 28189

Indlægaf catnip » 31. mar 2025, 01:08

Jeg havde jo egentlig sagt at jeg ikke skulle have hest igen, men nu har min veninde i USA lige avlet det smukkeste palomino hingsteføl...som hun egentlig ikke burde (siger hun selv) beholde...

Stop dig selv, catnip!
2
“There's a lot of attitudes going on around here. Don't let me get one.”
― Ash in Fantastic Mr. Fox
Brugeravatar
.Magic.

Indlægaf .Magic. » 1. apr 2025, 15:05

catnip skrev:Jeg havde jo egentlig sagt at jeg ikke skulle have hest igen, men nu har min veninde i USA lige avlet det smukkeste palomino hingsteføl...som hun egentlig ikke burde (siger hun selv) beholde...

Stop dig selv, catnip!

Men du burde købe den lille føllebåt :engel:
0
Hewlett
Kort karma: 117
Likede indlæg: 4624

Indlægaf Hewlett » 1. apr 2025, 19:24

Vi overtog jo den fineste ragdollpige på 8 år i oktober sidste år. Vi fik hende gratis og med besked om, at hun var sund og rask.

3 dage efter vi havde fået hende hjem, begyndte hun at besøge kattebakken hvert 5 minut og dryppe urin med blod rundt i lejligheden. Afsted til dyrlægen med hende som fandt en rigtig grim urinsten i hendes blære som skulle opereres ud, da den havde sat sig fast i blærevæggen :tie:

Hun kom sig hurtigt og tidligere ejere betalte heldigvis regningen på 10.000kr uden at kny da hun stadig var i 30 dages karenstid på den forsikring jeg har tegnet på hende.

Onsdag nat i sidste uge begyndte hun at savle overdrevet meget. Hun lå i en pøl i sengen. Mig op og afsted til dyrehospitalet med hende. Alle tal på hende var fine, så hun fik et skud kvalmestillende og jeg blev sendt hjem med anbefaling om, at kontakte min egen dyrlæge når de åbnede. 2.700kr. med skønne vagttillæg.

Ny tid hos egen dyrlæge dagen efter. Diagnose: 2 x tandresorption. Pis også. De to tænder røg og røntgenbilleder af hendes gebis blev sendt videre til en tanddyrlæge, da min egen var lidt i tvivl om yderligere to tænder. 8.800kr....

Dyrlægen ringede så i dag. 1 tand mere ryger, da tandhalsen er så blottet at hun, hvis ikke allerede nu, formentligt vil få ondt/isninger i tanden. Den skal ud inden for 3 ugers tid. Prisestimat: 5-6.000kr.

Så, 3 x narkoser på knapt et halvt år. Jeg synes det er hård kost og det er jeg sikker på at hun også synes. Den lille stakkel. Men hun er en sand trooper, både herhjemme efter narkoserne og hos dyrlægen, og det skærer i mit hjerte at vide at hun formentligt har haft ondt i tænderne og alligevel er sådan en helt fantastisk, kælen og kontaktsøgende missepige :whine: :lun:

Så ja. Konklusionen må vel være at et dyr aldrig nogensinde er "gratis" :danse: og at hun snart ikke har flere tænder :nej:

Og så lige en særlig tak til forsikringen - jeg er sikkert allerede rigtig populær derinde :fløjt:

Og så et billede af hende på en mission. Hun har en helt særlig lyd når det er tid til at "ælte" :lun:

Screenshot_20250401_212639_Gallery.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
9
Brugeravatar
TinaW
Kort karma: 1812
Likede indlæg: 40019

Indlægaf TinaW » 2. apr 2025, 06:46

Hewlett skrev:Vi overtog jo den fineste ragdollpige på 8 år i oktober sidste år. Vi fik hende gratis og med besked om, at hun var sund og rask.

3 dage efter vi havde fået hende hjem, begyndte hun at besøge kattebakken hvert 5 minut og dryppe urin med blod rundt i lejligheden. Afsted til dyrlægen med hende som fandt en rigtig grim urinsten i hendes blære som skulle opereres ud, da den havde sat sig fast i blærevæggen :tie:

Hun kom sig hurtigt og tidligere ejere betalte heldigvis regningen på 10.000kr uden at kny da hun stadig var i 30 dages karenstid på den forsikring jeg har tegnet på hende.

Onsdag nat i sidste uge begyndte hun at savle overdrevet meget. Hun lå i en pøl i sengen. Mig op og afsted til dyrehospitalet med hende. Alle tal på hende var fine, så hun fik et skud kvalmestillende og jeg blev sendt hjem med anbefaling om, at kontakte min egen dyrlæge når de åbnede. 2.700kr. med skønne vagttillæg.

Ny tid hos egen dyrlæge dagen efter. Diagnose: 2 x tandresorption. Pis også. De to tænder røg og røntgenbilleder af hendes gebis blev sendt videre til en tanddyrlæge, da min egen var lidt i tvivl om yderligere to tænder. 8.800kr....

Dyrlægen ringede så i dag. 1 tand mere ryger, da tandhalsen er så blottet at hun, hvis ikke allerede nu, formentligt vil få ondt/isninger i tanden. Den skal ud inden for 3 ugers tid. Prisestimat: 5-6.000kr.

Så, 3 x narkoser på knapt et halvt år. Jeg synes det er hård kost og det er jeg sikker på at hun også synes. Den lille stakkel. Men hun er en sand trooper, både herhjemme efter narkoserne og hos dyrlægen, og det skærer i mit hjerte at vide at hun formentligt har haft ondt i tænderne og alligevel er sådan en helt fantastisk, kælen og kontaktsøgende missepige :whine: :lun:

Så ja. Konklusionen må vel være at et dyr aldrig nogensinde er "gratis" :danse: og at hun snart ikke har flere tænder :nej:

Og så lige en særlig tak til forsikringen - jeg er sikkert allerede rigtig populær derinde :fløjt:

Og så et billede af hende på en mission. Hun har en helt særlig lyd når det er tid til at "ælte" :lun:

Screenshot_20250401_212639_Gallery.jpg

Smuk kat.
Min ældste hest var også billig i indkøb, men har vel kostet mig omkring det 5-dobbelte i udgifter gennem de snart 9 år, jeg har haft hende.
Selv hendes sadel var dyrere end hende :D
1
Brugeravatar
.Magic.

Indlægaf .Magic. » 6. apr 2025, 17:00

Jeg kan også snakke med om dyr der fra starten koster penge.
Nogle gange er man bare uheldig og han var endda ikke specielt billig i indkøb selvom jeg fik nedslag i prisen.

Men vi giver jo glædeligt de penge ud for de pelsklumper :rulle: :dåne:
0
Brugeravatar
.Magic.

Indlægaf .Magic. » 12. apr 2025, 22:27

Hvis nogen kan bruge dækkener i 145 og 155 med 0-200 gram så sig til.
Jeg har 4 med gram og 2 uden. 50 kr stk. + porto :D
0
Brugeravatar
Santa
Kort karma: 1088
Likede indlæg: 30834

Indlægaf Santa » 13. apr 2025, 04:29

.Magic. skrev:
catnip skrev:Jeg havde jo egentlig sagt at jeg ikke skulle have hest igen, men nu har min veninde i USA lige avlet det smukkeste palomino hingsteføl...som hun egentlig ikke burde (siger hun selv) beholde...

Stop dig selv, catnip!

Og vi vil se billeder!
3
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Brugeravatar
catnip

Indlægaf catnip » 20. apr 2025, 10:28

Santa skrev:
.Magic. skrev:

Stop dig selv, catnip!

Og vi vil se billeder!

Min veninde belsuttede alligevel at beholder ham. Det er nok meget godt. Nu hvor jeg er hjemme fra USA igen og hverdagen har ramt mig med 110 i timen (ja, jeg ved godt at det er Påske, men...grant deadline), kan jeg godt se at det er mest ansvarligt at skyde tanke om en ny hest fra mig indtil jeg er kommet lidt mere på plads i min nye stilling.
1
Brugeravatar
Santa
Kort karma: 1088
Likede indlæg: 30834

Indlægaf Santa » 20. apr 2025, 10:58

catnip skrev:
Santa skrev:
.Magic. skrev:

Stop dig selv, catnip!

Og vi vil se billeder!

Min veninde belsuttede alligevel at beholder ham. Det er nok meget godt. Nu hvor jeg er hjemme fra USA igen og hverdagen har ramt mig med 110 i timen (ja, jeg ved godt at det er Påske, men...grant deadline), kan jeg godt se at det er mest ansvarligt at skyde tanke om en ny hest fra mig indtil jeg er kommet lidt mere på plads i min nye stilling.

Det lyder jo meget voksent og fornuftigt alt sammen…..men vi er snydt for billeder alligevel! :D
3
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Brugeravatar
.Magic.

Indlægaf .Magic. » 28. apr 2025, 07:11

Storehunden er ramt af sorg.
Han er rastløs, leder efter Chili, nedsat appetit og i går på gåtur stak han af fra mig. Det har han aldrig nogensinde gjort før men heldigvis var der nogle der fandt ham.

Jeg aner ikke hvordan jeg skal hjælpe ham uden at pylre helt vildt og måske ende med at gøre ham hjælpeløs. Jeg kan jo nu engang ikke erstatte en anden hund.
1
Brugeravatar
Charly
Kort karma: 494
Likede indlæg: 8832

Indlægaf Charly » 28. apr 2025, 07:44

.Magic. skrev:Storehunden er ramt af sorg.
Han er rastløs, leder efter Chili, nedsat appetit og i går på gåtur stak han af fra mig. Det har han aldrig nogensinde gjort før men heldigvis var der nogle der fandt ham.

Jeg aner ikke hvordan jeg skal hjælpe ham uden at pylre helt vildt og måske ende med at gøre ham hjælpeløs. Jeg kan jo nu engang ikke erstatte en anden hund.

Har I mistet den anden lille også? :mellow: Det er jeg godt nok ked af at høre :ae:

Mht til Storehunden, så tror jeg at tid og omsorg - leg, nus, træning, gåture- er det bedste, du kan gøre.
3
Brugeravatar
.Magic.

Indlægaf .Magic. » 28. apr 2025, 08:07

Charly skrev:

Har I mistet den anden lille også? :mellow: Det er jeg godt nok ked af at høre :ae:

Mht til Storehunden, så tror jeg at tid og omsorg - leg, nus, træning, gåture- er det bedste, du kan gøre.

Tak :-( Ja det har vi :-(
Hun havde højst sandsynligt fået en diskusprolaps og lørdag gik det plidseligt hurtigt. Hun begyndte at slingre med bagpartiet og bagbenene ville slet ikke som hun ville.

Jeg er stadig ikke så mobil som jeg gerne ville være så træning og gåture med mig er begrænset. Vi træner herhjemme så godt jeg kan men pyh jeg synes det er svært :-(
Han har dog heldigvis hundeluftere :-)
0
Brugeravatar
catnip

Indlægaf catnip » 28. apr 2025, 08:17

Det er også voldsomt for ham at have mistet begge de artsfæller han har haft omkring sig hele sit liv på så kort tid. Nu hvor du ikke er så mobil endnu (godt du har en hundelufter, det er fint til at få motioneret ham), så tænker jeg at aktivitetlegetøj såsom Kong's med snacks i eller puslespil osv måske kunne være godt til at få ham beskæftiget og afhjælpe hans rastløshed lidt. I har også have ikke? Du kan gemme godbidder derude som han skal finde. Det kan være noget så simpelt som at sprede et par håndfulde tørfoder udover græsplænen til at gemme snacks mere opfindsomme steder. Men det hjælper selvfølgelig kun hvis han stadig er motiveret i forhold til godbidder.
4

Tilbage til "Kæledyr"