Uventet gravid - vælge abort eller ej

Brugeravatar
Tanten
Kort karma: 475
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 10532

Re: Uventet gravid - vælge abort eller ej

Indlægaf Tanten » 8. aug 2026, 02:16

Kæmpestort tilykke med din søn ❤️

Jeg håber, du havde en rigtig god fødselsoplevelse.

Har I haft besøg af sundhedsplejersken? Hun kan måske sætte lidt fut i det forløb, du har fået tilbudt.
1
Iforbifarten
Kort karma: 73
Likede indlæg: 1725

Indlægaf Iforbifarten » 9. aug 2026, 12:39

Stort tillykke!

Det er bare vanvittigt hårdt, når man ikke sover. Håber din mor måske kan hjælpe med at forberede lidt mad til dig, så du ikke skal bruge tid på det.

Jeg kom langt på de mere luksusprægede knækbrød med masser af kerner med ost og havregryn. Og chokolade om natten i forbindelse med amning. Hold op, jeg har spist meget chokolade.

Og som LadyFox så fint skriver, så er alt godt i forhold til baby, så længe hans basale behov er dækket. I forhold til bad som jeg husker som lidt svært, kan en lift sagtens stå på badeværelset, mens du er i bad også, når barnet er vågent.
1
Brugeravatar
Tanten

Indlægaf Tanten » 24. aug 2026, 10:18

Jeg håber, det går rigtig godt med din søn, og at du har gode folk omkring dig ❤️
5
FrkCherry
Kort karma: 28
Likede indlæg: 806

Indlægaf FrkCherry » 4. sep 2026, 09:29

Tanten skrev:Jeg håber, det går rigtig godt med din søn, og at du har gode folk omkring dig ❤️

Tusind tak for tanken! :)

Min søn lider desværre af kolik, så det har været lidt udfordrerende at lande i moderskabet. Jeg elsker ham heldigvis utroligt højt og følte straks kærligheden det øjeblik jeg fik ham i armene til fødslen. Jeg er derfor heller ikke i tvivl om at jeg traf det rette valg om at beholde ham. Men dagene og nætterne er lidt lange og udfordrende pga. hans kolik. Jeg indså på et tidspunkt at jeg blev nødt til at bede min mor om mere hjælp/aflastning med ham indimellem da hun et par gange har taget mig i at ligge og sove ved siden af ham uden at vågne selvom han græder/skriger. Og jeg havde desværre også en lidt ubehagelig oplevelse med at jeg en nat vågnede op og var helt forvirret over at han lå i sengen ved siden af mig - lidt for tæt på sengekanten hvor han kan falde ned. Jeg havde ingen hukommelse om hvordan han var havnet i sengen, så det var lidt ubehageligt og jeg ville normalt aldrig i min normale vågne tilstand ligge ham i sengen på sådan en måde hvor han kunne falde ned.
4
FrkCherry

Indlægaf FrkCherry » 4. sep 2026, 09:34

Iforbifarten skrev:Stort tillykke!

Det er bare vanvittigt hårdt, når man ikke sover. Håber din mor måske kan hjælpe med at forberede lidt mad til dig, så du ikke skal bruge tid på det.

Jeg kom langt på de mere luksusprægede knækbrød med masser af kerner med ost og havregryn. Og chokolade om natten i forbindelse med amning. Hold op, jeg har spist meget chokolade.

Og som LadyFox så fint skriver, så er alt godt i forhold til baby, så længe hans basale behov er dækket. I forhold til bad som jeg husker som lidt svært, kan en lift sagtens stå på badeværelset, mens du er i bad også, når barnet er vågent.

Jeg ved ikke om det er pga. hans kolik men min søn kan som udgangspunkt ikke ligge alene i hans lift eller barnevogn når han er vågen uden at græde. Så jeg kan ikke rigtig stille ham ud på badeværelset mens jeg tager bad udover når han sover - men der plejer jeg at lægge ham i et andet rum med babyalarm så jeg undgår at vække ham.

Jeg har talt med mine forældre omkring det praktiske og de hjælper med nemme måltider og snacks til mig nu her. Fx sørge for at der er nogle kogte æg jeg hurtigt kan få ned, knækbrød, proteindrik etc. så der er måltider jeg kan spise hurtigt når han sover. Heldigvis har jeg fokus på at det hele blot er en fase og tæller ned uge for uge indtil kolikken forhåbentlig er ovre når han er 3-4 måneder, som lægen og sundhedsplejersken henviser til.
1
FrkCherry

Indlægaf FrkCherry » 4. sep 2026, 09:45

Lys skrev:
LadyFox skrev:Husk på at din verden er vendt totalt på hovedet, det der med at være i at få afbrudt søvn, for få timer, og på samme tid navigere i at alle ens vaner og rutiner skal ændres, ikke bare nu men også løbende er noget man skal lige skal vænne sig til at være i.
Over det næste stykke tid når du og baby lærer hinanden bedre at kende vil du nok også lige så langsomt opdage små tricks og strategier der gør det hele lidt lettere.

Og så husk dig selv på at hvis baby får opfyldt sine basale behov - så er det hele helt okay, så går det nok hvis du får bestilt takeaway en dag mere end hvad du egentlig synes er optimalt, eller at der er flere dage end før i tiden hvor et bad i stedet bliver en hurtig klud under armene.

Husk også nogle gange når han endelig sover bare at slappe af og nyde et eller andet du synes er rart for dig - også selvom det betyder det er noget praktisk der så bare ikke blev nået.

Da min datter var spæd havde jeg en periode hvor jeg var tilmeldt Betterfeast måltidskasse der bare skulle i ovnen - ikke at det var super lækkert, men altså jeg fik noget mad og det var sådan nogenlunde lødigt.

Jeg er meget enig i, at man (måske især når man står alene med baby) med fordel kan bruge lurene til pause for sig selv frem for praktisk/husligt arbejde. Baby kan godt ligge på et tæppe eller sidde i en vikle, mens man tømmer opvaskemaskine. Altså medmindre man slapper bedst af med at støvsuge - så skal man bare give den gas.

Jeg har desværre ikke en oplevelse af at min søn godt kan ligge på et tæppe eller i hans lift mens jeg laver noget andet når han er vågen. Jeg ved ikke om jeg mon gør noget forkert men han græder hvis man ikke holder eller vugger ham når han er vågen. Jeg lader ham nogle gange ligge vågen i hans lift for at jeg kan komme ud at tisse når jeg er alene med ham og der kan han måske ligge i nogle få minutter uden at græde men som regel begynder han at græde mens jeg tisser og så skynder jeg mig tilbage til ham eller har åben dør så jeg kan prøve at berolige ham med min stemme imens. Jeg har prøvet at tale med både læge og sundhedsplejerske omkring det og de mener begge at han har kolik og der ikke er andet for end at jeg skal vente på at det går over igen.

Når det er sagt, så prøver jeg også at prioritere lidt afslapning når han endelig sover. Jeg har også aftalt med mine forældre at det er ok med dem at jeg nogle gange ikke får ryddet op efter mig selv hvis han vågner mens jeg er i gang med at spise. Min mor hjælper især med at vaske tøj og sørge for rengøringen af deres hjem, så det er selvfølgelig en stor hjælp. :)
3
Thesen
Kort karma: 19
Likede indlæg: 290

Indlægaf Thesen » 4. sep 2026, 09:46

Har læge/sundhedsplejerske undersøgt om der evt. kan være tale om (silent) refluks og ikke blot kolik? Hvis det er tilfældet kan det være enormt ubehageligt for dem at ligge ned, og måske vil en vikle/strækvikle kunne hjælpe jer. Så "sidder" han op, og får ikke tilbageløb/opstød.
Alternativt kan han have spændinger i kroppen efter fødsel. Det er ikke unormalt, og kan afhjælpes.
Bare for at sige, at du ikke nødvendigvis behøver at "godtage" forklaringen om kolik, men at der kan være bagvedliggende årsager til at han græder meget.

Held og lykke med det hele.
11
FrkCherry

Indlægaf FrkCherry » 4. sep 2026, 10:07

Thesen skrev:Har læge/sundhedsplejerske undersøgt om der evt. kan være tale om (silent) refluks og ikke blot kolik? Hvis det er tilfældet kan det være enormt ubehageligt for dem at ligge ned, og måske vil en vikle/strækvikle kunne hjælpe jer. Så "sidder" han op, og får ikke tilbageløb/opstød.
Alternativt kan han have spændinger i kroppen efter fødsel. Det er ikke unormalt, og kan afhjælpes.
Bare for at sige, at du ikke nødvendigvis behøver at "godtage" forklaringen om kolik, men at der kan være bagvedliggende årsager til at han græder meget.

Ja, jeg spurgte lægen til refluks og han mente det ikke kunne være tilfældet da min søn vokser og tager godt på. Han sagde at hvis der var tale om refluks ville der være vægttab eller at vægten stagnerede. Men jeg ved selvfølgelig ikke om han har spændinger i kroppen efter fødslen. Det var en vaginal fødsel hvor han blev taget med sugekop.

Jeg har købt en simpel vikle til ham som jeg indimellem bruger men det er ikke altid han vil sidde/ligge i den. Men jeg prøver som udgangspunkt at sørge for at holde ham oprejst og bøvse ham over skulderen efter hver amning for at hjælpe ham med at synke mælken og få ham til at bøvse. Det der virker bedst på at dulme hans smerter/kolik og få ham til at stoppe med at græde er at hoppe/vugge ham på yogabold.

Tusind tak! :)
Senest rettet af FrkCherry 4. sep 2026, 10:30, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
LaMariposa
Kort karma: 4219
Likede indlæg: 52932

Indlægaf LaMariposa » 4. sep 2026, 10:21

FrkCherry skrev:
Thesen skrev:Har læge/sundhedsplejerske undersøgt om der evt. kan være tale om (silent) refluks og ikke blot kolik? Hvis det er tilfældet kan det være enormt ubehageligt for dem at ligge ned, og måske vil en vikle/strækvikle kunne hjælpe jer. Så "sidder" han op, og får ikke tilbageløb/opstød.

Ja, jeg spurgte lægen til refluks og han mente det ikke kunne være tilfældet da min søn vokser og tager godt på. Han sagde at hvis der var tale om refluks ville der være vægttab eller at vægten stagnerede. Men jeg ved selvfølgelig ikke om han har spændinger i kroppen efter fødslen. Det var en vaginal fødsel hvor han blev taget med sugekop.

Jeg har købt en simpel vikle til ham som jeg indimellem bruger men det er ikke altid han vil sidde/ligge i den. Men jeg prøver som udgangspunkt at sørge for at holde ham oprejst og bøvse ham over skulderen efter hver amning for at hjælpe ham med at synke mælken og få ham til at bøvse. Det der virker bedst på at dulme hans smerter/kolik og få ham til at stoppe med at græde er at iføre ham en swaddle mens jeg hopper/vugger med ham på yogabold.

Tusind tak! :)

En del læger antager, at babyer ikke har refluks, hvis bare de tager på. Men de kan godt have det og samtidig spise og tage på. Det var præcis det samme med min datter, som havde det. Hun spiste fint, men hun ville ikke ligge ned og blev rigtig ked af det om eftermiddagen. Så måske skal du prøve at få en henvisning til en børnelæge, så du ikke bare bliver puttet i kassen med kolik.
11
:lun: Be brave

Power doesn't tickle.
Lys
Kort karma: 535
Likede indlæg: 13660

Indlægaf Lys » 4. sep 2026, 12:34

FrkCherry skrev:
Lys skrev:
LadyFox skrev:Husk på at din verden er vendt totalt på hovedet, det der med at være i at få afbrudt søvn, for få timer, og på samme tid navigere i at alle ens vaner og rutiner skal ændres, ikke bare nu men også løbende er noget man skal lige skal vænne sig til at være i.
Over det næste stykke tid når du og baby lærer hinanden bedre at kende vil du nok også lige så langsomt opdage små tricks og strategier der gør det hele lidt lettere.

Og så husk dig selv på at hvis baby får opfyldt sine basale behov - så er det hele helt okay, så går det nok hvis du får bestilt takeaway en dag mere end hvad du egentlig synes er optimalt, eller at der er flere dage end før i tiden hvor et bad i stedet bliver en hurtig klud under armene.

Husk også nogle gange når han endelig sover bare at slappe af og nyde et eller andet du synes er rart for dig - også selvom det betyder det er noget praktisk der så bare ikke blev nået.

Da min datter var spæd havde jeg en periode hvor jeg var tilmeldt Betterfeast måltidskasse der bare skulle i ovnen - ikke at det var super lækkert, men altså jeg fik noget mad og det var sådan nogenlunde lødigt.

Jeg er meget enig i, at man (måske især når man står alene med baby) med fordel kan bruge lurene til pause for sig selv frem for praktisk/husligt arbejde. Baby kan godt ligge på et tæppe eller sidde i en vikle, mens man tømmer opvaskemaskine. Altså medmindre man slapper bedst af med at støvsuge - så skal man bare give den gas.

Jeg har desværre ikke en oplevelse af at min søn godt kan ligge på et tæppe eller i hans lift mens jeg laver noget andet når han er vågen. Jeg ved ikke om jeg mon gør noget forkert men han græder hvis man ikke holder eller vugger ham når han er vågen. Jeg lader ham nogle gange ligge vågen i hans lift for at jeg kan komme ud at tisse når jeg er alene med ham og der kan han måske ligge i nogle få minutter uden at græde men som regel begynder han at græde mens jeg tisser og så skynder jeg mig tilbage til ham eller har åben dør så jeg kan prøve at berolige ham med min stemme imens. Jeg har prøvet at tale med både læge og sundhedsplejerske omkring det og de mener begge at han har kolik og der ikke er andet for end at jeg skal vente på at det går over igen.

Når det er sagt, så prøver jeg også at prioritere lidt afslapning når han endelig sover. Jeg har også aftalt med mine forældre at det er ok med dem at jeg nogle gange ikke får ryddet op efter mig selv hvis han vågner mens jeg er i gang med at spise. Min mor hjælper især med at vaske tøj og sørge for rengøringen af deres hjem, så det er selvfølgelig en stor hjælp. :)

Nej, i den situation kan du selvfølgelig ikke bare lægge ham ved siden af mens du tømmer opvaskemaskinen. Jeg synes andre har skrevet kloge ting om hvad du evt kan få undersøgt. Det er synd for jer begge, at han har ondt.
1
pinkmoon
Kort karma: 265
Likede indlæg: 625

Indlægaf pinkmoon » 4. sep 2026, 13:59

Bare lige et lille pip om, at der ikke nødvendigvis er noget galt med ham. Mine har aldrig kunne ligge selv, og jeg har prøvet nærmest alt i jagten på løsninger men de er bare ikke den slags børn. De ville holdes og underholdes konstant, og for mig blev løsningen at accepterer det, og leve med at jeg ikke nåede særlig meget andet.
Senest rettet af pinkmoon 4. sep 2026, 19:41, rettet i alt 2 gange.
5
Brugeravatar
Tanten

Indlægaf Tanten » 4. sep 2026, 14:42

FrkCherry skrev:
Tanten skrev:Jeg håber, det går rigtig godt med din søn, og at du har gode folk omkring dig ❤️

Tusind tak for tanken! :)

Min søn lider desværre af kolik, så det har været lidt udfordrerende at lande i moderskabet. Jeg elsker ham heldigvis utroligt højt og følte straks kærligheden det øjeblik jeg fik ham i armene til fødslen. Jeg er derfor heller ikke i tvivl om at jeg traf det rette valg om at beholde ham. Men dagene og nætterne er lidt lange og udfordrende pga. hans kolik. Jeg indså på et tidspunkt at jeg blev nødt til at bede min mor om mere hjælp/aflastning med ham indimellem da hun et par gange har taget mig i at ligge og sove ved siden af ham uden at vågne selvom han græder/skriger. Og jeg havde desværre også en lidt ubehagelig oplevelse med at jeg en nat vågnede op og var helt forvirret over at han lå i sengen ved siden af mig - lidt for tæt på sengekanten hvor han kan falde ned. Jeg havde ingen hukommelse om hvordan han var havnet i sengen, så det var lidt ubehageligt og jeg ville normalt aldrig i min normale vågne tilstand ligge ham i sengen på sådan en måde hvor han kunne falde ned.

Hvor er der dejligt at høre, hvor stærkt et bånd, du har med din søn!

Du er simpelthen så træt, at du nærmest kan sove stående - jeg håber, der har hjulpet lidt, at din mor er kommet mere på banen.
1
Brugeravatar
Sangius
Kort karma: 1390
Likede indlæg: 30361

Indlægaf Sangius » 4. sep 2026, 16:49

Min første lå heller aldrig selv. Jeg endte med at bruge en vikle enormt meget, så jeg kunne bevæge mig rundt og have begge hænder fri.

Nu ved jeg ikke hvor du bor, men jeg lærer dig gerne at bruge en vikle. For mig var de 100 gange bedre end en bæresele, og super nemme lige at smække baby op, og så kunne man ellers tømme opvasker, lave mad, gå tur, tage bus og tog - endda amme i viklen, med lidt øvelse. ♡
Senest rettet af Sangius 5. sep 2026, 06:44, rettet i alt 1 gang.
4
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
pinkmoon
Kort karma: 265
Likede indlæg: 625

Indlægaf pinkmoon » 4. sep 2026, 19:48

Har du en slyngevugge med motor?

Det var virkelig en life saver for mig. Dels fordi de sov bedre og længere i den, og dels fordi jeg kunne bruge den med lidt legetøj på tværpinden hvis jeg lige skulle på toilettet.

Man kan købe dem billigt på Reshopper og sælge igen til nærmest samme pris.
1
Brugeravatar
Rapfisk
Kort karma: 1461
Likede indlæg: 14335

Indlægaf Rapfisk » 4. sep 2026, 21:05

pinkmoon skrev:Har du en slyngevugge med motor?

Det var virkelig en life saver for mig. Dels fordi de sov bedre og længere i den, og dels fordi jeg kunne bruge den med lidt legetøj på tværpinden hvis jeg lige skulle på toilettet.

Man kan købe dem billigt på Reshopper og sælge igen til nærmest samme pris.

Og hvis du på et tidspunkt kommer i en mødregruppe, er der måske én, som har én, du kan prøve.
0
Livslinjen: 70 201 201

Tilbage til "Graviditet"