Jeg håber at du på trods af tumulten omkring graviditeten også kan finde ro og plads til at nyde det og glæde dig.
Aurelia skrev:LadyFox skrev:Jeg kan i øvrigt genkende rigtig meget af din situation fra den gang jeg selv blev gravid og valgte at beholde - både i de ydre rammer og de ting du beskriver omkring dine tanker og dit følelsesliv.
Hvis du på et tidspunkt har brug for nogen at tale med, så er du velkommen til at skrive.
Jeg tænkte så meget på dig og din eks, da jeg læste opdateringenhåber jeg tager fejl.
Æble skrev:Tillykke med beslutningen og med at du skal være mor.
Må indrømme jeg håbede at det var sådan du ville vælge for man kunne føle din kærlighed helt ud igennem skærmenHeldig lille fyr.
Du er fuldt ud i stand til at skabe en helstøbt opvækst for din søn, selv uden far. Min egen søn har haft en sød, men fraværende far siden han var 11. Han er 22 nu, og har selvfølgelig nogle ar efter svigt, men er en sund og skøn og succesfuld ung mand.
Vigtigt er at du hverken dømmer eller undskylder far overfor din søn. Bare vær dig for din søn, og lad far være far på sin måde.
Kan godt forstå det føles ensomt. Har du en veninde du kan alliere dig med som kan deltage i scanninger osv? Og måske skal du allerede nu gøre dig tanker om fødslen og den første tid som er en voldsomt sårbar situation i sig selv. Super vigtigt at dit netværk træder til.
Kram herfra. Du har den.

pinkmoon skrev:Jeg vil også gerne lige slå et slag for, at du holder fast i en fraflytning nu. Ikke nødvendigvis et brud. Men jeg tror det er vigtigt, at du får etableret en base med ro til den første tid sammen med dit barn.
Som du beskriver din kæreste tror jeg også, at det vil give ham det bedste udgangspunkt for en god relation til barnet hvis han kan gå til det på en måde der ikke ryster hele hans verden fuldstændig.
Rapfisk skrev:Det er en upopulær holdning nogle steder, men jeg synes, du er i din gode ret til at bestemme, hvem der er med. Indtil barnet er ude, handler fødslen om moren (jordemoderen passer selvfølgelig også på baby) og om, at hun er tryg.
Når I kommer lidt tættere på, giver det måske mening at at afstemme forventningerne med faren ift. hvornår han kan komme / møder barnet. Også for at du går ind til det med rene linjer og ved, hvad du kan forvente.

FrkCherry skrev:pinkmoon skrev:Jeg vil også gerne lige slå et slag for, at du holder fast i en fraflytning nu. Ikke nødvendigvis et brud. Men jeg tror det er vigtigt, at du får etableret en base med ro til den første tid sammen med dit barn.
Som du beskriver din kæreste tror jeg også, at det vil give ham det bedste udgangspunkt for en god relation til barnet hvis han kan gå til det på en måde der ikke ryster hele hans verden fuldstændig.
Jeg forstår godt jeres velmenende råd til at holde fast i at han flytter ud før fødslen og jeg fortryder muligvis senere at jeg ikke også gjorde det. Jeg kan bare mærke at lige nu kan jeg ikke få mig selv til det velvidende at det muligvis ødelægger relationen mellem min søn og hans far. Det er meget muligt det alligevel ender sådan på sigt, at det blot er noget han siger for at presse mig eller at det aldrig vil være min skyld hvis det er hans reaktion på at flytte ud. Men jeg kan mærke med mig selv at jeg har brug for at føle at jeg i hvertfald ikke forcerede det eller delvist var skyld i at faren tog den beslutning.
Noget andet jeg tilgengæld har valgt at holde fast i og kun tænke på mig selv omkring er min beslutning om at jeg ikke ønsker at han er tilstede ved fødslen da jeg føler det er en meget sårbar situation. Selvom jeg oplever at det er noget mine nærmeste reagerer på, da de personligt synes det lyder hårdt at forbyde faren at være tilstede. Men de respekterer selvfølgelig mit ønske og det er heller ikke noget jeg har tænkt mig at gøre unødvendigt meget ud af. Lige nu er planen som jeg har aftalt med mine forældre at når vandet går eller veerne begynder ringer jeg til dem og så henter de mig for at køre sammen ud på hospitalet. Alternativt kan jeg tage en taxa og så kontakte dem når jeg er derude. Så på den måde tænker jeg ikke at jeg behøver involvere faren i dette (vi har alligevel ikke bil, så det ville uanset være mine forældre der kørte eller en taxa).
Rapfisk skrev:Det er en upopulær holdning nogle steder, men jeg synes, du er i din gode ret til at bestemme, hvem der er med. Indtil barnet er ude, handler fødslen om moren (jordemoderen passer selvfølgelig også på baby) og om, at hun er tryg.
Når I kommer lidt tættere på, giver det måske mening at at afstemme forventningerne med faren ift. hvornår han kan komme / møder barnet. Også for at du går ind til det med rene linjer og ved, hvad du kan forvente.
pinkmoon skrev:FrkCherry skrev:pinkmoon skrev:Jeg vil også gerne lige slå et slag for, at du holder fast i en fraflytning nu. Ikke nødvendigvis et brud. Men jeg tror det er vigtigt, at du får etableret en base med ro til den første tid sammen med dit barn.
Jeg forstår godt jeres velmenende råd til at holde fast i at han flytter ud før fødslen og jeg fortryder muligvis senere at jeg ikke også gjorde det. Jeg kan bare mærke at lige nu kan jeg ikke få mig selv til det velvidende at det muligvis ødelægger relationen mellem min søn og hans far. Det er meget muligt det alligevel ender sådan på sigt, at det blot er noget han siger for at presse mig eller at det aldrig vil være min skyld hvis det er hans reaktion på at flytte ud. Men jeg kan mærke med mig selv at jeg har brug for at føle at jeg i hvertfald ikke forcerede det eller delvist var skyld i at faren tog den beslutning.
Noget andet jeg tilgengæld har valgt at holde fast i og kun tænke på mig selv omkring er min beslutning om at jeg ikke ønsker at han er tilstede ved fødslen da jeg føler det er en meget sårbar situation. Selvom jeg oplever at det er noget mine nærmeste reagerer på, da de personligt synes det lyder hårdt at forbyde faren at være tilstede. Men de respekterer selvfølgelig mit ønske og det er heller ikke noget jeg har tænkt mig at gøre unødvendigt meget ud af. Lige nu er planen som jeg har aftalt med mine forældre at når vandet går eller veerne begynder ringer jeg til dem og så henter de mig for at køre sammen ud på hospitalet. Alternativt kan jeg tage en taxa og så kontakte dem når jeg er derude. Så på den måde tænker jeg ikke at jeg behøver involvere faren i dette (vi har alligevel ikke bil, så det ville uanset være mine forældre der kørte eller en taxa).
Det forstår jeg godt, og du ved bedst hvad der er det rigtige for dig ❤️
Men jeg vil anbefale at du har en plan B på plads. Et sted du på forhånd har arrangeret at du kan være hvis det går skævt. Det eneste en nyfødt reelt har brug for er en mor med ro på nervesystemet, så jeg tror det er vigtigt for jeres start at du ikke ender i noget hvor der er konflikt omkring dig.
Madam Pomfrey skrev:Rapfisk skrev:Det er en upopulær holdning nogle steder, men jeg synes, du er i din gode ret til at bestemme, hvem der er med. Indtil barnet er ude, handler fødslen om moren (jordemoderen passer selvfølgelig også på baby) og om, at hun er tryg.
Jeg er helt enig, - og jeg synes ikke tilstedeværelse under en fødsel er en fars rettighed.
En fødsel handler allermest om mor, selvfølgelig monitoreres barnet så man kan se det har det godt under fødslen, men ellers handler det jo om at fødslen forløber godt og sikkert, hvordan mors krop arbejder, hvordan hun har det psykisk, at hjælpe mor godt, trygt og sikkert igennem.
Det ER en sårbar situation at være i, og en fars/partners tilstedeværelse synes jeg allermest handler om støtte og opbakning til den fødende, det er det der er det primære formål. Og den tilstedeværelse kræver at relationen er til det, - det er efter min mening, ikke et sted man skal gå på kompromis med egne grænser. Man skal have lov til at være i det, med mennesker man har lyst til og behov for er der.
Så må far være ude på gangen, eller i et venteværelse tæt på, så han kan tilkaldes og komme ind og se så snart det er muligt, eller hvis noget der kræver tilstedeværelse opstår.
Og jo, det ER en helt speciel oplevelse at se ens/et barn blive født, men det efter min mening ikke noget man har krav på, det er noget man kan få lov til.
Jeg har haft den store ære at være med til min ene søsters fødsler.
Første gang havde vi talt lidt om det, fordi barnets far ikke havde det godt med tanken om en fødsel. Han valgte så at forlade hende nogle måneder før, så det gav ligesom sig selv, at det blev mig. Det blev en lynfødsel, men også for mig en oplevelse af hvor stor og væsentlig en forskel det gør, når man kender hinanden indgående, trygheden i at have en makker der kan støtte, heppe, trøste, hjælpe til at holde fokus, formidle ønsker/behov/reaktioner.
Anden fødsel, der var barnets far også med - men han er virkelig dårlig til kropsvæsker, blod, smerte, læger, nåle osv. så de var begge bevidste om at han måske ikke var så meget bevendt når først det gik løs, så min rolle var både at hjælpe og støtte søster igennem fødslen, og passe lidt på min svoger. Denne gang tog det noget længere tid, men igen en oplevelse af hvor trygt og hjælpsomt det er når et andet menneske kender en så godt og indgående, ved hvornår man skal stryge med hårene, eller "trykke lidt på knapperne"
Det at være med til min søsters fødsler har allermest en betydning i relationen hende og jeg imellem, det er en oplevelse VI har delt sammen, hvor jeg fik lov til at støtte og hjælpe hende, i en helt særlig situation. Det var derfor jeg var der, for hendes skyld.
Men jo, det var da specielt at opleve børnene komme til verden, men jeg føler ikke det har en større betydning i min relation til dem, det er ikke væsentligt. Jeg er hverken mere eller mindre moster af den grund, en far vil hverken være mere eller mindre far af den grund.
Tanten skrev:Jeg synes, du skal kontakte Mødrehjælpen for at høre, om der er forskel på rettigheder og forpligtelser som forældre, når man bor sammen vs ikke bor sammen - for dit barns skyld.
Jeg er 200% enig med Chill her; Du vil ikke have faren med ind på fødestuen, men du vil godt bo sammen med ham?
Hvordan tror du, han reagerer første nat, han ikke får søvn? Han er jo selv et stort barn.