Terminstråd - alle er velkomne :)

Muspel
Kort karma: 827
Likede indlæg: 11343

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Muspel » 17. feb 2025, 18:33

Bouje skrev:Lige nu har vi vinterferie, men jeg har 5 arbejdsdage tilbage til barsel. Min barselsvikar starter efter ferien og så har vi undervisning de fem dage sammen, hvor jeg dog går hjem til frokost, da jeg er deltidssygemeldt. Det er hårdt at være gravid, når man er gammel :-D

Whaaaaaat! Kæmpe stort tilllykke! :klap:
0
Fledermäuslein
Kort karma: 231
Likede indlæg: 8055

Indlægaf Fledermäuslein » 17. feb 2025, 20:36

Muspel skrev:
Bouje skrev:Lige nu har vi vinterferie, men jeg har 5 arbejdsdage tilbage til barsel. Min barselsvikar starter efter ferien og så har vi undervisning de fem dage sammen, hvor jeg dog går hjem til frokost, da jeg er deltidssygemeldt. Det er hårdt at være gravid, når man er gammel :-D

Whaaaaaat! Kæmpe stort tilllykke! :klap:

Enig i både whaat og tillykke :lun:

Jeg tror, jeg taler på flertallets vegne, når jeg synes vi lige skal bede om et lidt længere indlæg end det der :-D
15
Brugeravatar
Bouje
Kort karma: 898
Likede indlæg: 5876

Indlægaf Bouje » 23. feb 2025, 16:35

Tak alle sammen!

Det er stadig ret uvirkeligt, at det ser ud til at lykkes efter så mange år, og jeg kan nærmest ikke tro på det. Men nu er jeg 31 uger henne, så selv hvis der skete noget, så er chancen god for, at det ender godt.

Jeg har dog haft en hård graviditet, da jeg har haft meget kvalme og opkast i starten og i 2. trimester opstartede jeg blodtryksmedicin, da jeg havde forhøjet blodtryk. Dog opdaget kort før jeg testede positivt, og mest pga. min adhd medicin. Jeg skal prøve en ny adhd medicin efter graviditeten, som bør hjælpe på blodtrykket.

Men i 2. trimester døjede jeg så stadig med kvalme og opkast og samtidig blev jeg så ufattelig træt og depressiv af det ene blodtrykspræparat, som gives til gravide. Jeg skiftede så og det hjalp, men døjede så med blodtryksfald en periode, fordi det nye præparat var rigeligt effektivt. Nu er der nogenlunde styr på blodtrykket.

Jeg har prøvet at nedjustere min adhd medicin lidt, men jeg bliver hurtigt påvirket af det, hvilket nok skyldes at hormonerne øger adhd-symptomerne. Selvom jeg får lidt mindre af det ene eller andet, så har det ikke været nok til at påvirke blodtrykket positivt. Før adhd medicinen lå mit blodtryk på grænsen, så selv hvis jeg stoppede helt med det, så ville det nok stadig være lidt forhøjet pga. graviditet, kan jeg forestille mig. At være depressiv er jo heller ikke godt for barnet, så vælger at fortsætte med medicinen.

Baby er desværre for lille, hvilket nok skyldes mit forhøjede blodtryk, men de følger mig tæt, og indtil videre går det fint med flow i moderkagen. For nogle uger siden var hun 18 % for lille, og jeg skal scannes igen på torsdag. Jeg tabte mig nogle kg i starten pga. opkast, og har ikke taget på siden, men jeg er også overvægtig, så har nok bare tabt lidt mere, og så er det blevet ommøbleret. Min mave er ikke speciel stor, og hun presser virkelig meget på min mavesæk, så jeg døjer stadig med regelmæssige opkastninger, fordi jeg simpelthen ikke kan have særligt meget i min mavesæk. Jeg har også virkelig meget halsbrand. Det er som om hun vokser op af og ikke ud af. Jeg får også åndenød af næsten ingenting. Jeg har dog ingen bækkensmerter, som jeg havde med min søn for 16 år siden.

Her de sidste uger har jeg været deltidssygemeldt, fordi jeg ikke har energien til fuld tid mere. Generelt føler jeg lidt, at jeg lever i en tåge, og det har været svært at være alene om det, da det jo er et donorbarn. Dette havde jeg dog forventet, at jeg ville opleve lidt ensomhed i situationen, fordi jeg jo er alene om noget, som man som regel er to om. Det er jo vilkåret, og jeg er okay med det, men fordi det har været en hård graviditet, så har det også ramt mig undervejs.

Min søn glæder sig til at få en lillesøster, så det er dejligt. Jeg har 5 dage tilbage på arbejde, så jeg håber, at jeg får ro i mit hoved, når jeg går på barsel på fredag. Jeg har ikke købt noget eller gjort noget klart endnu, udover jeg endelig købte en madras til liften i fredags. Det har været så uvirkeligt for mig, så har slet ikke kunne forholde mig til det. Men nu er jeg begyndt at kigge min søns tøj igennem, som jeg har gemt, for at se hvad jeg har. Han var jo stor, så ved at jeg skal have købt lidt små størrelser tøj. Jeg er også ved at gøre barnevognen klar, og har derudover lidt baby legetøj og en bæresele gemt.

Det er 9 år siden jeg begyndte på behandling, men i 4 år var jeg ikke i behandling pga. uddannelse, men ønsket forsvandt jo ikke. De efterfølgende år prøvede jeg, men der var længere mellem behandlingerne. Jeg har vænnet mig til at være ufrivillig sekundær barnløs, så det er jo også lidt en omstilling for mig nu. Jeg tror ikke, at det går helt op for mig, før jeg faktisk sidder med hende i mine arme.
10
Torn
Kort karma: 193
Likede indlæg: 4551

Indlægaf Torn » 23. feb 2025, 19:27

Hvad betyder de 18% for hende? Vil de sætte dig i gang før tid?
0
Brugeravatar
Bouje

Indlægaf Bouje » 23. feb 2025, 20:51

Torn skrev:Hvad betyder de 18% for hende? Vil de sætte dig i gang før tid?

Da jeg var 24 uger henne, var hun 15,4 % for lille, og de begynder at holde ekstra øje, når vægten er mere end 15 procent for lav. Uge 28 var det så øget til 18 % for lille, så jeg skal til scanning på torsdag, hvor jeg er 31+5. Det kan jo skyldes at det bare er et lille barn, men det kan også være tegn på, at moderkagen ikke fungerer ordentligt. De vurderer også på flow i navlestrengen, mængden af fostervand og bevægelserne, og alt ser fint ud indtil nu.

Jeg har dog læst om egentlig væksthæmning, og erfaringsmæssigt virker flow problemerne til at komme senere i forløbet, så det kan jo ske. Det er jo også derfor, at de holder øje, for man kan ikke vide om det er et naturligt lille barn eller et væksthæmmet barn før, at der er de mere tydelige problemer, og så kan det jo hurtigt være for sent.

Når jeg samtidig ikke rigtigt bliver større, så tænker jeg ikke, at hun umiddelbart er i gang med ligefrem at indhente vægten, så selvom lægerne ikke rigtigt har sagt noget, så er jeg forberedt på, at hun måske skal ud før tiden. Generelt anbefales det uge 37-38, når man har forhøjet blodtryk, fordi man ved, at moderkagen begynder at fungere dårligere et par uger før end ellers.

Mit forhøjede blodtryk er kronisk og jeg er i øget risiko for at udvikle svangerskabsforgiftning pga. det, så det holder de også øje med, for væksthæmning kan også være tegn på svangerskabsforgiftning. Men jeg har ikke proteiner i urinen eller andre symptomer, så der er heldigvis ikke tegn på det, og jeg får også hjertemagnyl, som er det eneste der virker lidt forebyggende på svangerskabsforgiftning.

I januar blev der udgivet en artikel om at egentligt afslapning på siden også kunne have en effekt i forhold til væksthæmning, dog kun et lille studie. Men ellers er der ikke noget man kan gøre selv. Selv blodtryksmedicin gør ikke nogen forskel for væksthæmningen, det forhindrer bare mig i ikke at få skader af blodtrykket, men er hun væksthæmmet pga. mit blodtryk, så hjælper det ikke på hendes vægt, at jeg er velmedicineret. Det er også derfor, at jeg prøvede at gå ned i dosis i adhd medicin, hvis nu det gjorde en forskel i mit naturlige blodtryk, men det gjorde det ikke umiddelbart.

Hun er heldigvis aktiv og nem at mærke, men jeg er meget opmærksom på hendes aktivitetsniveau. Jeg er ikke super bekymret, men bare opmærksom på situationen. Nu er jeg jo nået så langt, så selv hvis de sagde på torsdag, at nu er det nu, så er der jo en god chance for, at hun klarer sig fint. Her de sidste to uger er jeg endelig begyndt at mærke hende lidt over navlen, så det er også tegn på, at hun trods alt vokser lidt, selvom det ikke er super tydeligt udefra.
0
Torn

Indlægaf Torn » 25. feb 2025, 12:04

Det lyder til at du er ved godt mod og at du er i gode hænder. Jeg håber scanningen torsdag viser vækststigning, så hun i hvert fald kan komme tættere på de 15%.
0
Brugeravatar
Bouje

Indlægaf Bouje » 28. feb 2025, 19:03

Så er jeg gået på barsel 9 år efter mit første forsøg. Har jo holdt 4 års pause undervejs og de sidste par år har jeg også haft længere mellem forsøgene, men det er alligevel lidt specielt, at nu er det nu efter at have ønsket det i så lang tid.

Scanning i går gik fint. Hun havde endda taget lidt mere på, så hun gik fra minus 18 % til minus 13 %. Scanninger er jo heller ikke helt nøjagtige, men hendes vægt er da ikke i frit fald, når det også kan gå op af, så det er dejligt. Scanning igen om 4 uger og så skal jeg nok igangsættes uge 38-39. Om jeg vil sættes i gang ved jeg ikke helt endnu, da det var så ubehageligt sidst, men det ser vi på, når vi kommer så langt. Hvis min krop er så umoden, som med sønnike, så vil jeg hellere et kejsersnit, fremfor at forsøge i flere dage og ende i akut kejsersnit som sidst. Ligenu ligger hun dog i tværleje, hvilket ikke er så almindeligt på det her tidspunkt, men hun har jo god tid til at vende sig.
8
Torn

Indlægaf Torn » 7. mar 2025, 14:53

Dejligt med gode nyheder og god scanning - skønt at hun tager mere på!

I dag er jeg gået på barsel. Og så i det her fine vejr! Ih, hvor skal det nydes. Og jeg skal hvile min trætte og ømme lænd HVER dag. Det har jeg glædet mig til i uger!
2
Torn

Indlægaf Torn » 7. mar 2025, 14:53

pinkmoon skrev:Jeg er lettet.

Min graviditet har været hård denne gang. Jeg er træt og kæmper mig gennem dagene, så fra i morgen er jeg sygemeldt to dage om ugen. Det bliver virkelig godt og min chef tog det så pænt.

Hvornår begynder din graviditetsorlov? Jeg håber, deltidssygemeldingen hjælper.
0
Hattie
Kort karma: 152
Likede indlæg: 2106

Indlægaf Hattie » 8. mar 2025, 06:32

Jeg er snart halvvejs. :banan:

De store taler en del om hvem den nye kommer til at ligne. De to små ligner hinanden som to dråber vand så den ældste håber yngsten kommer til at ligne hende. Det er nogle simple ønsker de har.
3
Torn

Indlægaf Torn » 8. mar 2025, 08:00

pinkmoon skrev:
Torn skrev:
pinkmoon skrev:Jeg er lettet.

Min graviditet har været hård denne gang. Jeg er træt og kæmper mig gennem dagene, så fra i morgen er jeg sygemeldt to dage om ugen. Det bliver virkelig godt og min chef tog det så pænt.

Hvornår begynder din graviditetsorlov? Jeg håber, deltidssygemeldingen hjælper.

Først slut april :whine:
Det bliver en tough slutspurt!

Er du i det offentlige, eller er du bare længere henne end jeg troede?

Ja, der er godt nok lige en del uger endnu.

Jeg er i det private, men har 6 uger før fødsel. Og en smule ferie, jeg holder nu.
0
Hattie

Indlægaf Hattie » 10. mar 2025, 09:33

Indtil videre har jeg holdt mig fra at sygdom denne graviditet, selvom hele familien har været syge på skift siden november, men kan mærke en forkølelse på vej. Det magter jeg simpelthen ikke. Mest fordi jeg har flere projekter på job, som skal gøres færdige før jeg går på barsel.
0
Torn

Indlægaf Torn » 10. mar 2025, 10:40

Hattie skrev:Indtil videre har jeg holdt mig fra at sygdom denne graviditet, selvom hele familien har været syge på skift siden november, men kan mærke en forkølelse på vej. Det magter jeg simpelthen ikke. Mest fordi jeg har flere projekter på job, som skal gøres færdige før jeg går på barsel.

Graviditet og sygdom hænger lidt for tæt sammen, synes jeg. Trods stor kontaktflade på job og små institutionsbørn er jeg aldrig syg, men i mine graviditeter hiver jeg godt nok det ene og andet ind. Jeg håber, du får en mild omgang og at projekterne klarer den. Hvornår går du på barsel?
0
Hattie

Indlægaf Hattie » 10. mar 2025, 11:13

Torn skrev:
Hattie skrev:Indtil videre har jeg holdt mig fra at sygdom denne graviditet, selvom hele familien har været syge på skift siden november, men kan mærke en forkølelse på vej. Det magter jeg simpelthen ikke. Mest fordi jeg har flere projekter på job, som skal gøres færdige før jeg går på barsel.

Graviditet og sygdom hænger lidt for tæt sammen, synes jeg. Trods stor kontaktflade på job og små institutionsbørn er jeg aldrig syg, men i mine graviditeter hiver jeg godt nok det ene og andet ind. Jeg håber, du får en mild omgang og at projekterne klarer den. Hvornår går du på barsel?

I starten af juni.

Jeg er normalt heller ikke syg, selvom jeg på job er tæt på meget syge mennesker, der fejler lidt af hvert.
1
Brugeravatar
Zonta
Kort karma: 1350
Likede indlæg: 16211

Indlægaf Zonta » 11. mar 2025, 21:42

Torn skrev:

Synes jeg har læst et sted, at immunforsvaret er dårligere når man er gravid, fordi kroppen er nødt til at slække lidt på det, når man render rundt med 50% fremmed DNA i kroppen. Giver jo egentlig god mening, men er træls.
1
J, juli 2018.

Tilbage til "Graviditet"