Torn skrev:Hvad betyder de 18% for hende? Vil de sætte dig i gang før tid?
Da jeg var 24 uger henne, var hun 15,4 % for lille, og de begynder at holde ekstra øje, når vægten er mere end 15 procent for lav. Uge 28 var det så øget til 18 % for lille, så jeg skal til scanning på torsdag, hvor jeg er 31+5. Det kan jo skyldes at det bare er et lille barn, men det kan også være tegn på, at moderkagen ikke fungerer ordentligt. De vurderer også på flow i navlestrengen, mængden af fostervand og bevægelserne, og alt ser fint ud indtil nu.
Jeg har dog læst om egentlig væksthæmning, og erfaringsmæssigt virker flow problemerne til at komme senere i forløbet, så det kan jo ske. Det er jo også derfor, at de holder øje, for man kan ikke vide om det er et naturligt lille barn eller et væksthæmmet barn før, at der er de mere tydelige problemer, og så kan det jo hurtigt være for sent.
Når jeg samtidig ikke rigtigt bliver større, så tænker jeg ikke, at hun umiddelbart er i gang med ligefrem at indhente vægten, så selvom lægerne ikke rigtigt har sagt noget, så er jeg forberedt på, at hun måske skal ud før tiden. Generelt anbefales det uge 37-38, når man har forhøjet blodtryk, fordi man ved, at moderkagen begynder at fungere dårligere et par uger før end ellers.
Mit forhøjede blodtryk er kronisk og jeg er i øget risiko for at udvikle svangerskabsforgiftning pga. det, så det holder de også øje med, for væksthæmning kan også være tegn på svangerskabsforgiftning. Men jeg har ikke proteiner i urinen eller andre symptomer, så der er heldigvis ikke tegn på det, og jeg får også hjertemagnyl, som er det eneste der virker lidt forebyggende på svangerskabsforgiftning.
I januar blev der udgivet en artikel om at egentligt afslapning på siden også kunne have en effekt i forhold til væksthæmning, dog kun et lille studie. Men ellers er der ikke noget man kan gøre selv. Selv blodtryksmedicin gør ikke nogen forskel for væksthæmningen, det forhindrer bare mig i ikke at få skader af blodtrykket, men er hun væksthæmmet pga. mit blodtryk, så hjælper det ikke på hendes vægt, at jeg er velmedicineret. Det er også derfor, at jeg prøvede at gå ned i dosis i adhd medicin, hvis nu det gjorde en forskel i mit naturlige blodtryk, men det gjorde det ikke umiddelbart.
Hun er heldigvis aktiv og nem at mærke, men jeg er meget opmærksom på hendes aktivitetsniveau. Jeg er ikke super bekymret, men bare opmærksom på situationen. Nu er jeg jo nået så langt, så selv hvis de sagde på torsdag, at nu er det nu, så er der jo en god chance for, at hun klarer sig fint. Her de sidste to uger er jeg endelig begyndt at mærke hende lidt over navlen, så det er også tegn på, at hun trods alt vokser lidt, selvom det ikke er super tydeligt udefra.