Moe skrev:JFD skrev:LaScrooge skrev:Opslag på Reddit for 1 måned siden, en subreddit med 1,1 millioner medlemmer.
Ingen gider det.
Den manglende menneskelige passion er en af grundene til, at når jeg vurderer, at en samtale er baseret på AI, hurtigt kommer til at tænke, at “der ikke er mere at diskutere”. Så ja, lad os da få stoppet det uvæsen.
De fleste mennesker stopper debatten, fordi den når frem til en ubehagelig konklusion, og de ikke har nogen argumenter. Det baserer sig faktisk ikke på, om den, de debatterer med, bruger AI, for før AI kom til, ville de fleste mennesker sådan set have haft samme reaktion som den, du beskriver der.
Det handler ikke mest om manglende passion. Det handler om holdninger. Det handler om, hvorvidt man kan forsvare sine egne holdninger, og det er der, skatten ligger begravet.
I praksis trækker folk sig fra debatter af mange grunde. Nogle gider ikke bruge mere tid, nogle oplever tonen som ubehagelig, andre vurderer, at samtalen er låst, føler at modparten ikke er åben, eller mangler ganske enkelt energi eller argumenter.
Folk trak sig også før AI, det er jeg enig i, men AI kan altså ændre oplevelsen af indsats, fairness og mening, og derfor kan det påvirke, hvornår og hvorfor folk vælger at stoppe. Jeg kan da godt forstå, at hvis man mistænker, det er AI, så får det en til at føle, at man diskuterer mod en “uendelig argumentmaskine”. Så det, at de trækker sig, er ikke nødvendigvis pga. holdninger, men pga. formatet.
Når jeg læser denne tråd, så virker det, at for mange er debatten også en social udveksling og ikke kun en logisk øvelse. Man kan producere mange argumenter hurtigt og struktureret med AI, og det kan faktisk ændre dynamikken fra en naturlig samtale til noget, der føles som et bombardement, hvilket påvirker motivationen til at fortsætte.
Så jeg tror ikke, AI nødvendigvis skaber nye grunde til at stoppe, men måske mere kan forstærke gamle. AI er kommet for at blive, så spørgsmålet er ikke om, men hvordan vi bruger den i debatter på en måde, der styrker samtalen i stedet for at forvrænge den. Så jeg vil sige, at der er mere dér, skatten ligger begravet.