Nicolait skrev:Moe skrev:Nicolait skrev:Moe skrev:Nicolait skrev:Moe skrev:Nicolait skrev:Moe skrev:Nicolait skrev:Jeg synes, at det er en svær størrelse. På den ene side er det svært at hindre udviklingen, og selvfølgelig er AI et værktøj til brug. På den anden side diskuterer vi holdninger.
Hvis en debattør bruger megen AI er det jo nærmest at diskutere med en bot. Det giver ikke særligt meget til diskussionen.
Jeg har dog svært ved at se, hvordan man kan forhindre brugen.
Derudover hvis man ikke kan diskutere uden brug af AI, så kunne man overveje om et debatforum var noget for en. Der ligger i hvert fald noget arbejde på egen banehalvdel, hvis man føler at det er nødvendigt for at kunne deltage. Personligt vil jeg hellere diskutere med en, der ikke er så skarp ud ud i formuleringer mm. end en der finder det nødvendigt at bruge AI. Sidstnævnte gider jeg faktisk ikke.
Det centrale her er, at du ikke på nogen måde kan bestemme, hvilke værktøjer andre bruger. Du kan ikke bestemme deres holdninger. Du kan ikke bestemme, hvordan de formulerer sig. Du kan kun bestemme, om du ikke selv gider at snakke med folk på baggrund af, om du arbitrært føler, at de bruger AI eller ej. Det samme kan du også gøre, når du føler, at nogen er en idiot, du ikke gider at høre på eller diskutere med. Men du kan ikke bevise noget. Du har ikke nogen mulighed for at lave en regel, du kan håndhæve.
Det væsentligste er måske i virkeligheden moralen i det hele. Er det overhovedet moralsk forsvarlig at prøve at ville enten diktere andre, hvad de siger og ikke siger, hvad de gør og ikke gør, eller er det moralsk bare at holde sig ude af samtalen og diskussionen, hvis man ikke kan lide vedkommende? Det første er jo at prøve at manipulere og diktere andre. Det er cancel culture af værste skuffe. Det er i sig selv umoralsk og det er reelt social kontrol.
Der er også en forskel mellem at bruge AI som fuldautomatisk tekstgenerering og det at bruge det som et værktøj ligesom stavekontrol, opslag, sparring og sproglig hjælp. Når du siger, at AI-brug er som at tale med en bot, så lyder det ikke som om, du er bevidst om forskellen i, hvordan det bruges. Du omtaler den mest ekstreme form, hvor teksten ikke er et resultat af egne tanker, hvilket formentlig sjældent eller aldrig er tilfældet.
Jeg tænkte nok, at du ville komme med en bemærkning hertil.
Det er fint, at du kommer en med en masse floskler og prøver at ophøje spørgsmålet til en moralsk størrelse, eller et forsøg på at diktere andres gøremåde. Basalt er min konklusion, at jeg personligt kan træffe et valg, om jeg gider bruge tid på folk, der i større eller mindre henter deres informationer fra AI.
Det har intet med cancelkultur eller social kontrol, hvis en debattør træffer en beslutning om, at de ikke gider at spilde deres tid på en anden debattør eller et emne.
Jeg er meget bevidst om, hvordan AI kan bruges. Derfor ved jeg også, hvornår jeg ikke gider bruge min tid på det.
Jeg har aldrig bestridt, at du personligt kan vælge, hvem du vil diskutere med. Det har hele tiden været min pointe.
Det, jeg adresserer, er ideen om at gøre personlige præferencer til generelle normer eller regler. Når man begynder at tale om forbud, banning og moralsk forkastelighed, bevæger man sig væk fra individuelle valg og over i forsøg på regulering og der stopper min opbakning.
Længere er den sådan set ikke.
Som bruger af forummet er du underlagt de retningslinjer, der er for brug af forummet.
Hvis ejeren af forummet finder det moralsk forkasteligt og gør det forbudt, hvor det kan medføre bortvisning, så er det sådan det er. Din opbakning er som sådan også ligegyldig. Du kan acceptere de vilkår, som du er underlagt eller du kan skride. Længere er den sådan set ikke.
Det samme gælder for dig. Vi giver begge udtryk for vores holdninger. At et forum har retningslinjer ændrer ikke pointen. Selv ejeren af et forum er underlagt lovgivningen og kan ikke frit regulere alt efter egen moral. Det er altså ikke ubegrænset, og derfor er spørgsmålet stadig, om noget bør reguleres, ikke blot om det kan. At henvise til autoritet uden argument og uden autoritet er formålsløst.
Så må du være helt konkret? Hvilke specifikke love og bestemmelser skulle en ejer overtræde ved at opsætte regler for brug AI på et forum?
Hvor ville du eventuelt klage til, hvis du følte, at der skete en overtrædelse af de påståede gældende regler?
Hvad ville du klage over?
Du er med på, at der er tale om privatsretlige kontraktsregler, hvor der næsten er ubegrænset aftalefrihed?
Pointen er ikke aftalefrihed, den er jeg helt enig i. Pointen er bevisbyrden, som jeg gentagende gangr har sagt.
Du kan ikke håndhæve en regel, der forudsætter, at du kan bevise AI-brug, når det i praksis ikke kan dokumenteres. Uanset hvad der står i retningslinjerne, kan du ikke bortvise nogen for noget, du ikke kan påvise. Det er et håndhævelsesproblem, ikke kontraktuelt spørgsmål.
Og så er der det, vi rent faktisk diskuterer, det moralske i det.
Du kører rundt i det. Først siger du, at ejeren af forummet er underlagt lovgivningen. Da jeg spørger dig helt konkret, hvilke love og bestemmelser, som ejeren skulle overtræde ved at opsætte regler for brug af AI, gør du det til et moralsk problem.
Jeg gentager, hvem vil du klage til, og hvad vil du klage over? Når du kan bortvise nogen uden nærmere bevis, så har du ikke et håndhævelsesproblem, da du kan effektuerer på en beslutning. Du kan sagtens blive bortvist uden særlig grund. Det er næppe pænt at gøre, men den bortviste har bare meget få muligheder for reelt at udfordre en bortvisning. Der er ingen offentlig myndighed. Så er der kun domstolene tilbage. Da det typisk vil være den bortviste, som er sagsøgeren, får vedkommende en svær bevisbyrde at løfte.
Det er ikke så simpelt, som du fremstiller det. Problemet er ikke retten til at lave regler. Problemet er håndhævelsen, bevisbyrden og de konsekvenser, der følger med.
Hvis nogen klager til relevante instanser eller tilsyn, skal platformen kunne redegøre for grundlaget for sine beslutninger. Man kan ikke konsekvent håndhæve et AI forbud uden enten at basere moderation på subjektive mavefornemmelser eller uden at begynde at tracke, profilere og lagre brugerdata for at kunne identificere folk på tværs af konti, hvilket Reddit også har måttet sande er et problem i EU.
Og der opstår også problemer, fordi AI brug i almindelig tekst ikke kan verificeres objektivt. AI detektorer er upålidelige, sproglig kvalitet er ikke dokumentation, og grænsen mellem AI genereret tekst, stavehjælp, omskrivning og almindelig sproglig sparring er allerede flydende.
Jo mere man forsøger at håndhæve et generelt AI forbud konsekvent, desto mere afhængig bliver man samtidig af overvågning, identifikation og databehandling for overhovedet at kunne dokumentere sine påstande eller forhindre folk i blot at oprette nye konti efter en bortvisning.
Og netop dér begynder man hurtigt at bevæge sig ind i spørgsmål om GDPR, proportionalitet, transparens og brugerrettigheder. Det er heller ikke tilfældigt, at store platforme som Reddit flere gange har været i konflikt med EU lovgivning omkring tracking, moderation, profilering og databehandling. Debatten.net har ikke større frihed i forhold til EU lovgivning end Reddit har.
Alternativet er så, at moderation i stedet bliver baseret på moderatorers personlige vurderinger og mistanker om, hvem folk er, eller hvorvidt de “lyder som AI”. Og så er håndhævelsen i praksis ikke længere objektiv eller dokumenterbar, men subjektiv og holdningsbaseret.
Det er derfor, problemet ikke bare handler om retten til at lave regler, men om hvorvidt reglerne overhovedet kan håndhæves sagligt, proportionalt og teknisk forsvarligt i praksis.
Problemet er, at forslagsstiller netop ønsker politisk moderation baseret på egne mavefornemmelser, og her opstår det moralske dilemma. Siger du egentlig, at du ønsker at indføre en paragraf for at kunne smide f.eks. mig ud vilkårligt af ideologiske hensyn?
Homer: “Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that’s even remotely true. Facts schmacts.”