Det er godt sagt. Jeg har faktisk aldrig tænkt på det sådan.LaScrooge skrev:Just Me skrev:Svaret er egentlig ret simpelt: fordi jeg gerne vil blive forstået.LaScrooge skrev:
Hvad er grunden til at du føler behovet for at forbedre dine tekster med AI, fremfor bare at lade dem være så gode som de bliver, når du har arbejdet færdigt med dem?
Når man som jeg skriver meget offentligt som lokalpolitiker, fagforeningsmenneske, i interessegruppen eller bare som en engageret borger i lokalavisen, så handler det sådan set ikke bare om at få sagt noget, men mere om, hvordan jeg siger det. Mit budskab skulle meget gerne stå klart, tonen skal være ordentlig, og sproget skal passe til dem, der læser med.
Netop fordi jeg ofte skriver til meget forskellige læsere: medlemmer, borgere, journalister, kolleger, så ser jeg det som en ekstra “kommunikationsmedarbejder”, kan man sige. Jeg bruger det som en slags skrivecoach – ikke for at erstatte mine evner, men langt mere for at udvikle. Jeg ser, hvor budskaber kan strammes, og jeg ser, hvor jeg har en tendens til at blive for teknisk, langstrakt eller forsigtig.
Ligesom når en politiker bruger en rådgiver, eller en journalist bruger en redaktør, når de skal ud med et budskab, så ser jeg det som en ny form for sparringspartner. Jeg mener ikke, det gør mine tekster mindre personlige, for jeg bruger kun AI-delen i mit tekstprogram som en slags korrekturlæser. Så det er stadig mig, der skriver og står for budskabet — programmet hjælper bare med at få det til at stå lidt skarpere.
Dette er så skrevet uden brug af AI. Så ved jeg ikke, om du kan se en forskel på denne korte tekst i forhold til de andre lange indlæg, jeg har skrevet.
Jeg forstår godt nødvendigheden af at arbejde meget bevidst med formidling, når man er i de roller, du beskriver. Men dette er et anonymt forum og selvom vi diskuterer normer, principper, etik og også politiske spørgsmål, så gør vi det jo primært som de mennesker, vi er, og jeg tror også, det er det vi forventer at møde i de andre debattører. Der er ingen krav om, at indlæg skal være perfekte, korrekte eller godkendte af en kommunikationsafdeling, de skal blot afspejle det menneske, der afsender dem. Det menneskes overvejelser, erfaringer og meninger. Og når man skriver noget uden at det er rettet igennem af noget udenfor en selv, får man også direkte respons på det, man udarbejdede og dermed også mulighed for at lære af udvekslingen. Blandt andet lære sprogligt og formidlingsmæssigt, for lykkedes det én at få budskabet frem? Blev det forstået og taget imod som tilsigtet? Gav de eksempeler man brugte mening for andre i den kontekst? Havde man egent forstået hvad de mente, og hvis ikke, hvor gik det galt? Et cetera.
Alt det ved menneskelig interaktion der er lærerigt tages ud, når man ikke selv er fuld afsender af teksten, fordi man ikke har fild kontrol over det afsendte. Når AI'en har tjekket det igennem og ændret lidt i rytmen, ordvalget, organiseringen har teksten ikke længere ens egen energi som sin essens og man kan derfor ikke tage ved lære af responsen.
Så det er jo lidt selvironisk, når jeg nu skrev;
Den har jeg så ikke ramt!Just Me skrev: og sproget skal passe til dem, der læser med.
Jeg tager det hele til efterretning og så kan det være, at jeg skal lave et nyt brugernavn. Det kunne så blive ”Just New Me”.