catnip skrev:PerXX skrev:Jeg er til stadighed overrasket over at der endnu er folk der ikke har smidt Moe på ignore.
I princippet er jeg også for et forbud mod AI. Problemet her er at vi har meget få, og meget inaktive, moderatorer.
At få det skrevet ind i reglerne vil selvfølgelig være en start.
Et alternativ skulle være at ændre hjerte/like funktionen til en plus/minus funktion som f.eks Reddit, hvor brugerne ville kunne give nok negative stemmer til at et indlæg automatisk blev sat på ignore for alle på debatten (med mulighed for at vise indlægget, som det er nu når man har en person på ignore)
Hvordan ved man om negative stemmer er pga AI-brug eller bare et virkelig nederen indlæg? Og sættes brugere på ignore baseret på ét indlæge eller på flere?
Det kan man ikke vide, og det vil man heller aldrig kunne. Jeg tvivler i øvrigt på, at de fleste af jer reelt har noget imod brugen af AI, så længe det ikke er en decideret bot, I taler med. Det har det aldrig været i mit tilfælde, og det er det næppe for de andre profiler, selv hvis det er 100% promptet svar.
I bruger ingen værktøjer til at vurdere, hvor meget AI der er involveret, og det interesserer jer ærligt talt heller ikke.
Det, der egentlig generer jer, er, at I bliver mødt med andre principper og moralnormer, og når fakta og logik ikke understøtter jeres synspunkter, føler I jer udstillet.
Jeg er med på, at nogle samtidig oplever det som en trussel mod den personlige tone eller autenticitet i debatten, hvis det helt eller delvist er brugt AI. Det er et menneskeligt behov at ville mærke, at man taler med et andet menneske og ikke et værktøj, men det ændrer ikke på, at det reelle problem ligger i substansen og ikke i formen. Og at de samme holdninger til eks. mig var der før AI.
I oplever AI som et værktøj, der bliver brugt imod jer, og tror måske I ville kunne "vinde" debatterne på følelser, alene uden brug af AI.
Men det er jo ikke AI, der gør, at I taber debatterne. Det skyldes manglen på fakta og det, at jeres moralnormer hviler på emotionelle grunde, som ikke kan forsvares logisk. Det er dér problemet ligger, ikke at I ikke selv bruger AI.
Der er flere brugere som allerede bruger AI herinde, I forsøger at få AI til at forsvare sig, problemet for dem er, at det ikke hænger logisk sammen. Derfor virker det ikke som et redskab til jeres fordel.
Det er nok dér, sagens kerne ligger. AI kan ikke hjælpe jer med manglende logik og fakta, og derfor kan I ikke selv bruge det, og så føler I, at det bare er et våben imod jer.
Homer: “Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that’s even remotely true. Facts schmacts.”