Hvor meget betyder overenskomst for dig?

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3042
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5787

Re: Hvor meget betyder overenskomst for dig?

Indlægaf Tux » 11. feb 2017, 19:16

abcd skrev:
fisken80 skrev:Der er bare lige en ting du glemmer. Hvis en lærer ser ud til at kunne klare 50 timers arbejde inden for 37 timer, fordi vedkommende ikke tidsregistrer de sidste 13 timer, så begynder ledelsen at undre sig over at jeg og sunshine ikke kan klare det samme. Og så bliver vi pludselig set på som langsomme, og får måske pålagt flere opgaver, fordi når x kan så kan I da også... og så er der to muligheder enten forringes vores arbejdes kvalitet eller også går vi ned med stress, ingen af delene er ønskværdigt, men det er konsekvensen af kollegers gratis arbejde.


Jeg er enig i at der skal være synlighed omkring hvad der foregår, det er i alles interesse. Jeg ved ikke hvad reglerne er for tidsregistrering for lærere, om man overhovedet må tidsregistrere interessetimer, men hvis ikke må man jo sige til sin overordnede at man reelt bruger mere tid på sit arbejde end man har lov at registrere fordi man ikke kan lade være.

Problemet er jo ikke engagede lærere som brugerundersøgelse fritid på at gøre undervisningen ekstra ekstra god. Problemet er når fritiden bruges til arbejde, fordi man simpelthen ikke kan nå et acceptabelt niveau inden for normal arbejdstid..

I sidstnævnte tilfælde er den eneste måde ledelsen ændrer på normeringen, at de mærker konsekvensen af den - hvilket de ikke gør hvis lærerne kompenserer ved at inddrage deres fritid..
4
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Hvor meget betyder overenskomst for dig?

Indlægaf Slettet bruger » 11. feb 2017, 19:20

fisken80 skrev:Men der er ingen åbenhed og ingen siger til ledelsen at de bruger interessetimer. De lider i stilhed eller brokker sig til kolleger over den store arbejdsbyrde.


Det er også dumt. Uanset om man arbejder for meget af lyst eller nød, skal man da sørge for at ledelsen ved hvad der foregår. De kan ikke forholde sig til information de ikke får.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Hvor meget betyder overenskomst for dig?

Indlægaf Slettet bruger » 11. feb 2017, 19:23

Tux skrev:Problemet er jo ikke engagede lærere som brugerundersøgelse fritid på at gøre undervisningen ekstra ekstra god. Problemet er når fritiden bruges til arbejde, fordi man simpelthen ikke kan nå et acceptabelt niveau inden for normal arbejdstid..

I sidstnævnte tilfælde er den eneste måde ledelsen ændrer på normeringen, at de mærker konsekvensen af den - hvilket de ikke gør hvis lærerne kompenserer ved at inddrage deres fritid..


Jeg er enig i at det er et problem hvis nogen skjuler overarbejde som de føler de er nødt til at lægge for at gøre deres arbejde ordentligt. Men det skal ikke lægges ildsjælene til last.
0
fisken80
Indlæg: 22067
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52045

Re: Hvor meget betyder overenskomst for dig?

Indlægaf fisken80 » 11. feb 2017, 19:32

abcd skrev:
Tux skrev:Problemet er jo ikke engagede lærere som brugerundersøgelse fritid på at gøre undervisningen ekstra ekstra god. Problemet er når fritiden bruges til arbejde, fordi man simpelthen ikke kan nå et acceptabelt niveau inden for normal arbejdstid..

I sidstnævnte tilfælde er den eneste måde ledelsen ændrer på normeringen, at de mærker konsekvensen af den - hvilket de ikke gør hvis lærerne kompenserer ved at inddrage deres fritid..


Jeg er enig i at det er et problem hvis nogen skjuler overarbejde som de føler de er nødt til at lægge for at gøre deres arbejde ordentligt. Men det skal ikke lægges ildsjælene til last.


Det gør det heller ikke, for der er i virkeligheden ikke ret mange ildsjæle. De fleste synes sådan set det er rimeligt nok, at de får løn for de timer de arbejder. Og heldigvis da.
2
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Hvor meget betyder overenskomst for dig?

Indlægaf Slettet bruger » 11. feb 2017, 19:49

fisken80 skrev:
abcd skrev:
Tux skrev:Problemet er jo ikke engagede lærere som brugerundersøgelse fritid på at gøre undervisningen ekstra ekstra god. Problemet er når fritiden bruges til arbejde, fordi man simpelthen ikke kan nå et acceptabelt niveau inden for normal arbejdstid..

I sidstnævnte tilfælde er den eneste måde ledelsen ændrer på normeringen, at de mærker konsekvensen af den - hvilket de ikke gør hvis lærerne kompenserer ved at inddrage deres fritid..


Jeg er enig i at det er et problem hvis nogen skjuler overarbejde som de føler de er nødt til at lægge for at gøre deres arbejde ordentligt. Men det skal ikke lægges ildsjælene til last.


Det gør det heller ikke, for der er i virkeligheden ikke ret mange ildsjæle. De fleste synes sådan set det er rimeligt nok, at de får løn for de timer de arbejder. Og heldigvis da.


O.k. Jeg er muligvis farvet af at jeg kun kender én lærer personligt, og han må være en af de få ildsjæle.
0
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3042
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5787

Re: Hvor meget betyder overenskomst for dig?

Indlægaf Tux » 11. feb 2017, 19:49

abcd skrev:
Tux skrev:Problemet er jo ikke engagede lærere som brugerundersøgelse fritid på at gøre undervisningen ekstra ekstra god. Problemet er når fritiden bruges til arbejde, fordi man simpelthen ikke kan nå et acceptabelt niveau inden for normal arbejdstid..

I sidstnævnte tilfælde er den eneste måde ledelsen ændrer på normeringen, at de mærker konsekvensen af den - hvilket de ikke gør hvis lærerne kompenserer ved at inddrage deres fritid..


Jeg er enig i at det er et problem hvis nogen skjuler overarbejde som de føler de er nødt til at lægge for at gøre deres arbejde ordentligt. Men det skal ikke lægges ildsjælene til last.
Så er vi vist enige på et eller andet plan, bortset fra at vi vist ser forskelligt på hvad det største af de to problemer er.
0
Brugeravatar
Novella
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:21
Kort karma: 488
Likede indlæg: 5499

Re: Hvor meget betyder overenskomst for dig?

Indlægaf Novella » 11. feb 2017, 20:31

Jeg gik 35 % op i løn, da jeg senest skiftede fra offentlig stilling med overenskomst til privat uden overenskomst, så for mig har OK bare været en spændetrøje. Jeg har ikke været reelt hjulpet af OK og kun sjældent af medlemskab af en fagforening. Jeg betaler til privat sundhedsforsikring og skal have kigget på noget lønsikring oveni, for jeg regner med, at jeg kommer til at skulle klare mig helt selv.

Faktisk burde jeg overveje, hvorfor jeg overhovedet stadig er medlem af fagforeningen.
1
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Hvor meget betyder overenskomst for dig?

Indlægaf Bimmerdyret » 11. feb 2017, 21:16

abcd skrev:
Fru Sunshine skrev:
Bimmerdyret skrev:Det er der mange der er - det er dem, der arbejder i de kommuner med gode lokalaftaler der gør det muligt for lærerne selv at bestemme hvor deres forberedelse kan ligge, dem der ikke er tvunget til det på skolen.
Mange af dem, der har tvungen forberedelse arbejder alligevel weekend og aften alligevel.

Det kan de jo så bare lade være med. De burde faktisk lade være.


Den holdning forstår jeg ikke. Jeg kan ikke forestille mig at have et job jeg er glad for hvor jeg ikke ville have lyst til at bruge ekstra tid på at gøre det bedre end hvad der blev krævet af mig. Jeg kunne ikke leve med at skulle holdes tilbage af krav om solidaritet.


Den holdning har min ene kollega også.
Arbejder gerne 50 timer om ugen, selvom der kun gives løn for 37,5 time.
Problemet er bare at de ekstra timer skaber flere opgaver for andre i kontoret, der kun lægger 37,5 timer på arbejdet.
1
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Hvor meget betyder overenskomst for dig?

Indlægaf Bimmerdyret » 11. feb 2017, 21:23

abcd skrev:
Tux skrev:Hvis man er mere effektiv til sit job, skal der selvfølgelig være plads til det og det er totalt misforstået at vær "solidarisk" ved at gøre der langsommere eller dårligere end man er i stand til - gode medarbejdere skal tvært imid belønnes.

Når det er sagt så mener jeg det er noget helt andet, hvis der lægges fritid i det. "interessetimer" risikerer at blive normen og noget der forventes af arbejdsgiverne, og så er vi ude på et skråplan..

Selvfølgelig skal man have løn for alle de timer man lægger i arbejdet, og belønnes med bonus hvis man er ekstra god, og det er der rig mulighed for at indarbejde i OK hvis man vil..


Det er jeg ikke enig i. Alle skal have lov at lægge interessetimer hvis de synes det er det de har lyst til fordi de brænder for deres arbejde. Hvis en ildsjæl holder sin entusiasme inde for at tækkes fællesskabet, har fællesskabet tabt.


Men så skal man heller ikke mene at man gør noget for fællesskabet men indrømme at man kun gør det for sig selv, og så sørge for at ens arbejde på ingen måde relaterer til andres arbejde.
1

Tilbage til "Generelt"