Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Lad os spise farmor. Diskutér vigtigheden af korrekt kommatering og andre sproglige finurligheder her.
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 789
Likede indlæg: 11202

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf dgd2007 » 13. apr 2018, 10:58

sigge skrev:"Toge" er desværre tilladt nu. Jeg har det selv meget stramt med det. Det lyder så barnligt på en eller anden måde.

Ja, det er sjovt. Sådan har man det med nogle bøjningsformer. Jeg har det også med "holdte" og "bedte" (i stedet for holdt og bad). :)
0
Brugeravatar
sigge
Kort karma: 387
Likede indlæg: 8113

Indlægaf sigge » 13. apr 2018, 11:17

dgd2007 skrev:
sigge skrev:"Toge" er desværre tilladt nu. Jeg har det selv meget stramt med det. Det lyder så barnligt på en eller anden måde.

Ja, det er sjovt. Sådan har man det med nogle bøjningsformer. Jeg har det også med "holdte" og "bedte" (i stedet for holdt og bad). :)

Er "bedte" blevet en officiel bøjningsform? :shock:
0
Brugeravatar
dgd2007

Indlægaf dgd2007 » 13. apr 2018, 11:20

sigge skrev:Er "bedte" blevet en officiel bøjningsform? :shock:

Den Danske Ordbog har den der pudsige formulering: "eller (uofficielt) ..." :genert:

http://ordnet.dk/ddo/ordbog?select=bede,3&query=bede
0
Brugeravatar
sigge
Kort karma: 387
Likede indlæg: 8113

Indlægaf sigge » 13. apr 2018, 11:23

dgd2007 skrev:Den Danske Ordbog har den der pudsige formulering: "eller (uofficielt) ..." :genert:

http://ordnet.dk/ddo/ordbog?select=bede,3&query=bede

Nå, så er den da heldigvis ikke officiel endnu. Retskrivningsordbogen (som er min go-to apropos en anden tråd) på dsn.dk har den da heller ikke med. Pyh.
0
abcd
Kort karma: 136
Likede indlæg: 4479

Indlægaf abcd » 13. apr 2018, 12:08

sigge skrev:Nå, så er den da heldigvis ikke officiel endnu. Retskrivningsordbogen (som er min go-to apropos en anden tråd) på dsn.dk har den da heller ikke med. Pyh.

Jeg glæder mig til den dag alle bøjninger bliver regelmæssige. Hvorfor skal det hedde bede/bad, men ikke lede/lad? Det er jo bare tåbeligt, sådan ville man aldrig konstruere sproget hvis man begyndte fra bunden.
0
Brugeravatar
dgd2007

Indlægaf dgd2007 » 13. apr 2018, 12:15

abcd skrev:Jeg glæder mig til den dag alle bøjninger bliver regelmæssige. Hvorfor skal det hedde bede/bad, men ikke lede/lad? Det er jo bare tåbeligt, sådan ville man aldrig konstruere sproget hvis man begyndte fra bunden.

Du mener vel, at det vilede man aldrig, hvis man begyndede fra bunden? :D
7
abcd
Kort karma: 136
Likede indlæg: 4479

Indlægaf abcd » 13. apr 2018, 12:18

dgd2007 skrev:
abcd skrev:Jeg glæder mig til den dag alle bøjninger bliver regelmæssige. Hvorfor skal det hedde bede/bad, men ikke lede/lad? Det er jo bare tåbeligt, sådan ville man aldrig konstruere sproget hvis man begyndte fra bunden.

Du mener vel, at det vilede man aldrig, hvis man begyndede fra bunden? :D

Det ville være fedt hvis det var det jeg mente, men det går vist ikke at jeg begynder at skrive og tale på den måde hvis jeg gerne vil opfattes som nogenlunde sindsrask.
1
Brugeravatar
HappyPaww
Kort karma: 393
Likede indlæg: 7506

Indlægaf HappyPaww » 13. apr 2018, 19:11

Ado skrev:Selvskab og samværd breder sig mere og mere. Det ender sikkert med, at det bliver godkendte stavemåder. I guder.

Ekstremt mange skriver "fastalavn". Hvor helvede kommer det fra?

Alt for mange skriver: "Jeg håber I har det godt i Jeres familie". Stop nu med det store "j". Det ser noller ud.

En tidligere veninde har ikke fattet meningen med citationstegn. Hun propper dem bare ind, hvor hun synes det ser smart ud. Som f.eks: "I dag var vi i skoven og "klatre i træer". Det var hyggeligt og "sjovt". Senere skal vi hjem til mig og så skal børnebørnene have mormors "sammenkogte" ret, inden vi skal "se dyner".

"Netflex" er også en ny alternativ måde at stave til Netflix på.

Elsker din veninde :lol: Det er virkelig “sjovt” :D:
1
Brugeravatar
Alkaia
Kort karma: 99
Geografisk sted: Árós
Likede indlæg: 2192

Indlægaf Alkaia » 13. apr 2018, 22:10

Ado skrev:Selvskab og samværd breder sig mere og mere. Det ender sikkert med, at det bliver godkendte stavemåder. I guder.

Alt for mange skriver: "Jeg håber I har det godt i Jeres familie". Stop nu med det store "j". Det ser noller ud.

En tidligere veninde har ikke fattet meningen med citationstegn. Hun propper dem bare ind, hvor hun synes det ser smart ud. Som f.eks: "I dag var vi i skoven og "klatre i træer". Det var hyggeligt og "sjovt". Senere skal vi hjem til mig og så skal børnebørnene have mormors "sammenkogte" ret, inden vi skal "se dyner".

I guder, jeg ville blive træt. :wacko:

Det med citationstegn minder mig om denne scene fra Venner:
2
I always dance like no one is watching. :pompom:
Brugeravatar
Ado
Kort karma: 1263
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 15188
Kontakt:

Indlægaf Ado » 14. apr 2018, 16:30

Alkaia skrev:

I guder, jeg ville blive træt. :wacko:

Det med citationstegn minder mig om denne scene fra Venner:

Haha, netop Joey. :D :D

Hun er pisse belastende. Heldigvis behøver jeg ikke spilde energi og tid på hende mere. Og nåh ja, hun er også storforbruger af udråbs- og spørgsmålstegn, hvor hun selvfølgelig laver det famøse mellemrum. Men som hun siger: "Hun kan ikke blive tiltrukket af en ordblind mand".
3
That awkward moment when you leave a store without buying anything and all you can think is "act natural, you're innocent".
Brugeravatar
Dirtylittledevil
Kort karma: 1405
Likede indlæg: 23717

Indlægaf Dirtylittledevil » 16. apr 2018, 06:30

Et opslag der deles lystigt i mit facebook-feed for tiden, jeg har skåret en lille snip ud, jeg ved ikke om forfatteren har ret eller ej men min sympati for ham daler for hvert overflødigt udråbstegn og spørgsmålstegn i teksten.

suksuksuk.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
2
I'm a social vegan. I avoid meet.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Kort karma: 1296
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 12178

Indlægaf Fru Sunshine » 16. apr 2018, 07:13

Folk der tror, at der er noget, der hedder situationstegn. :stoned:

Og så har jeg lige læst en flok børnebøger, hvor forfatteren har skrevet:"Hun ville nok vende sig til det." WHAT? :sur:
6
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Anne Droid
Kort karma: 62
Likede indlæg: 2102

Indlægaf Anne Droid » 16. apr 2018, 08:51

Jeg har lige set et spørgsmål i en facebookgruppe: Er der nogen der har en standart pakkeliste?

Så var det jeg tænkte, er det virkelig nødvendigt med en pakkeliste til en standart? Det er i hvert fald sjældent jeg pakker min ned...
4
My hovercraft is full of eels
LaMariposa
Kort karma: 292
Likede indlæg: 5259

Indlægaf LaMariposa » 5. maj 2018, 08:30

Aaaaaaaaarghhhhhhh, Google! Nej, jeg mente plastikfad i et ord, ikke i to ord :træt:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
7
:lun: Be brave...

When it all goes wrong, I'll pull myself together, keep on holding on...
Brugeravatar
Juki
Kort karma: 783
Likede indlæg: 14749

Indlægaf Juki » 5. maj 2018, 08:40

Fru Sunshine skrev:Folk der tror, at der er noget, der hedder situationstegn. :stoned:

Den er faktisk lidt sød :lol: Men gad vide hvordan den er opstået. Det kan da ikke være fordi man synes det giver mening.
2
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:

Tilbage til "Sprog"