Jeg skal af med min kat :-(

Brugeravatar
Afskylia
Indlæg: 529
Tilmeldt: 7. jan 2016, 12:07
Kort karma: 62
Likede indlæg: 1295

Jeg skal af med min kat :-(

Indlægaf Afskylia » 6. dec 2018, 08:06

Og jeg er så ked af det.. :trist:

Jeg har en 8 årig kastereret hankat, som jeg har haft fra han var killing. Sød og dejligt kat.

De sidste års tid har han udvidst tegn på stress. Han slikker sig så meget at han ikke har mere pels tilbage på bagpartiet. Vi har prøvet alt muligt. Lavede steder han kunne trække sig, adskilt ham fra vores anden kat. Prøvet en masse beroligende foder og dufte. Været til dyrlægen en hav af gange for at udelukke at der er andet galt.

Var til dyrlægen igen i går og dyrlægen mente ikke rigtig vi kunne gøre mere. Mente at han var stresste over vores børn og muligvis den anden kat. Dyrlægen anbefalede at vi skulle finde et nyt hjem til ham, hvor der ikke er børn og andre dyr.
Jeg er bare så ked af at vi skal af med ham og ked af at "vi gør ham syg".

Hvis jeg ikke kan finde et nyt hjem til ham er han nødt til at blive aflivet, fordi han har det så skidt hos os. :trist:

Er der nogle der kender et sted hvor man kan finde et nyt hjem til en kat på facebook eller lignede?
0
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21755

Re: Jeg skal af med min kat :-(

Indlægaf Pandesteg » 6. dec 2018, 08:35

Øv det gør mig ondt!

Du kan altid lave en aftale om at aflevere ham på er katteinternat mod betaling (det er omkring 1500kr hos vores internat) så finder de et godt hjem til ham, så det er i hvert fald ikke nødvendigt at aflive ham! :kys:
1
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Bergen
Indlæg: 7285
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11891

Re: Jeg skal af med min kat :-(

Indlægaf Bergen » 6. dec 2018, 08:54

Jeg ville tale internat, hvis ikke det var muligt at omplacere via netværk.

Vi plejer at få vores katte via internat og er glade for muligheden. Når jeg siger "plejer", så har jeg fået 3 over 12 år. De holder jo en del år, heldigvis og jeg foretrækker at få en voksen kat frem for en killing.
0
Brugeravatar
Afskylia
Indlæg: 529
Tilmeldt: 7. jan 2016, 12:07
Kort karma: 62
Likede indlæg: 1295

Re: Jeg skal af med min kat :-(

Indlægaf Afskylia » 6. dec 2018, 09:00

Jeg må se om jeg kan finde et internat så. Jeg kan bare ikke klare tanken om at han skal på et internat indtil de finder et sted. Jeg kan ikke en gang skrive det uden at græde.
0
Brugeravatar
DenBlødeJyde
Indlæg: 1596
Tilmeldt: 3. nov 2015, 09:59
Kort karma: 436
Likede indlæg: 5663

Re: Jeg skal af med min kat :-(

Indlægaf DenBlødeJyde » 6. dec 2018, 09:12

Puha. Føler med dig.

Jeg ville måske lave et opslag på facebook og så opfordre folk til at dele?
1
mitze
Indlæg: 205
Tilmeldt: 1. sep 2015, 11:58
Kort karma: 27
Likede indlæg: 190

Re: Jeg skal af med min kat :-(

Indlægaf mitze » 6. dec 2018, 13:25

Jeg er enig med Mistermor. Et internat er virkelig ikke et godt sted for en kat hvis den er stresset allerede bare ved 1 anden kat og børn.
Så er det bedste for ham desværre nok at blive aflivet.

Men under alle onstændigheder, så gør det mig meget ondt på dine vegne :kram:
3
Brugeravatar
Afskylia
Indlæg: 529
Tilmeldt: 7. jan 2016, 12:07
Kort karma: 62
Likede indlæg: 1295

Re: Jeg skal af med min kat :-(

Indlægaf Afskylia » 6. dec 2018, 13:45

Mistermor skrev:Det gør mig virkelig ondt for dig. Jeg måtte aflive min kat for efterhånden længe siden, og det sidder stadig i mig. Det er skrækkeligt.

Når det er sagt, ville jeg helt ærligt hellere aflive min kat end at sætte den på internat. - Jeg ville gerne formidle den videre til mennesker, jeg kan tage i øjesyn og forholde mig til. Min kat skulle aldrig sidde et uvist antal måneder, blive passet af forskellige frivillige og afhændes til nogen, jeg ikke ved, hvem er.

Og hvis katten bliver stresset af at bo i en familie med børn og 1 kat, hvordan vil et ophold på et internat så ikke påvirke den? Det er da mange mange gange værre.

Det er forfærdeligt at køre katten til dyrlæge og sige farvel, men derefter ved man jo, at dens lidelser eller problemer er ovre. Hvis man afleverer den på internat, skal man gå og tænke på, hvad den bliver udsat for.

Du kan godt se dig selv i øjnene, du har gjort alt, hvad du kunne for at den skulle få det bedre. :kram:


Tak

Jeg kan også mærke på mig selv at jeg ikke kan aflevere ham i internat på den måde.Lige præcis dine tanker omkring internattet er sådan jeg har det. Tænk hvor stresset han ville blive af så mange katte samme sted. Han er inde/udekat, med egen kattelem og tanken om ham i bur gør mig så trist. Det tror jeg simpelthen ikke jeg kan.

Og den kan vel ikke blive boede her og de prøver at finde en ny ejer..

Min dyrlæge nævnte også at de måske kunne hjælpe med at finde et nyt sted, men jeg kan ikke helt huske hvad hun sagde, da jeg ikke kunne holde op med at græde.
Vi fik et sidste beroligende præprerat som vi prøver som sidste mulighed og min drenge (5 og 8 år) har fået beksed på at lade ham helt være i fred, så han forhåbentlig kan få en sidste god tid sammen med os indtil vi finder et nyt hjem til ham.
1
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21755

Re: Jeg skal af med min kat :-(

Indlægaf Pandesteg » 6. dec 2018, 19:44

Hvis der er “jeres omstændigheder” der gør ham stresset, så er det, undskyld mig, helt ude i hampen at aflive en kat på 8 år, der kan få et godt liv et andet sted. Han har mange år i sig endnu! Selvfølgelig vil det være at foretrække at TS selv kunne finde et sted til ham, men ellers er der altså også faciliteter til “sensitive” katte på et internat. Og de har udearealer. Der er jo heller ingen der siger han skal sidde der i flere måneder. Mon ikke også katten ville foretrække det frem for døden. Internatpersonale screener jo også, så han kommer til et fredeligt hjem.

Jeg er lidt chokeret over at man ikke har lidt mere respekt for et levende væsen, som har masser af muligheder for at få et godt liv et andet sted. Katten har jo ikke galopperende cancer i hele kroppen.
Dette er ikke rettet mod dig TS, men mod dem som bare siger afliv før alt andet er afprøvet.
6
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
Viskelæder
Indlæg: 4601
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:22
Kort karma: 1469
Likede indlæg: 11937

Re: Jeg skal af med min kat :-(

Indlægaf Viskelæder » 6. dec 2018, 20:09

Pandesteg skrev:Hvis der er “jeres omstændigheder” der gør ham stresset, så er det, undskyld mig, helt ude i hampen at aflive en kat på 8 år, der kan få et godt liv et andet sted. Han har mange år i sig endnu! Selvfølgelig vil det være at foretrække at TS selv kunne finde et sted til ham, men ellers er der altså også faciliteter til “sensitive” katte på et internat. Og de har udearealer. Der er jo heller ingen der siger han skal sidde der i flere måneder. Mon ikke også katten ville foretrække det frem for døden. Internatpersonale screener jo også, så han kommer til et fredeligt hjem.

Jeg er lidt chokeret over at man ikke har lidt mere respekt for et levende væsen, som har masser af muligheder for at få et godt liv et andet sted. Katten har jo ikke galopperende cancer i hele kroppen.
Dette er ikke rettet mod dig TS, men mod dem som bare siger afliv før alt andet er afprøvet.


Fuldstændig enig. Jeg bliver sgu vred, når aflivning bare smides på bordet på den måde. Der er altså mange gode internater, hvor der er gode rum til kattene, og der er dyrekyndige og regelmæssigt dyrlæger på besøg, som kan vurdere kattens behov. Giv den dog en chance.
2
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16873
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20962

Re: Jeg skal af med min kat :-(

Indlægaf Misantropen » 6. dec 2018, 21:25

Har I prøvet en adfærdsbehandler? Jeg ved ikke om det har et særligt navn når det gælder katte.

Men hvis det er jer som ejere der udløser kattens stress er det i hvert fald værd at prøve. Ellers sender I sandsynligvis bare problemet videre, hvis I afleverer på et internat eller ved private.
0
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Jeg skal af med min kat :-(

Indlægaf Sangius » 6. dec 2018, 21:56

Det værste der kan ske for en kat, er absolut ikke aflivning.

Respekt for et levende væsen, kan sagtens være aflivning.

Jeg ville aldrig sende en sensitiv kat på internat.
16
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
fisken80
Indlæg: 22067
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52045

Re: Jeg skal af med min kat :-(

Indlægaf fisken80 » 7. dec 2018, 05:41

Mistermor skrev:Jeg vil gerne høre, hvor mange katteinternater i har været på? For de tre, jeg har besøgt, vil jeg godt nok ikke byde en kat, jeg elsker.
Jeg bliver til gengæld vred, når jeg oplever, at folk trækker dyr igennem hvad som helst, fordi de har en no-kill politik. I mine øjne er det misforstået hensyn. Det gør ikke ondt at være død!

Det er ikke mere respektfuldt over for en kat at lade den tilbringe halve eller hele år på et internat. Det kan da godt være, at katten er levende, men hvilket liv!!??

Hvordan ved i, at der er "Mange gode internater"? Jeg mener, jeg har været på 3, og ingen af dem kunne tilbyde noget, jeg ville byde min kat.

Kattene sidder i volierelignende bure. (de to af stederne) Ja, de har et kradsetræ, og måske 1,5 X 1,5 m grundareal. Og der kommer frivillige og snakker med dem. Og folk der ønsker sig en kat. Men det er da ikke et liv for en kat, der har kunnet gå ind og ud, og som er vant til at kunne opsøge kontakt, når den havde behov for det. Hvorfor tror i, de miaver og miaver efter folk? Tror i det er af lykke?

Og don´t get me startet omkring det 3. internat. Der går min. 80 katte i en kæmpe lade. Mange af de frivillige er mindre skarpe, kattene er syge og bidske, og man gør ikke noget for at matche kat og menneske rigtigt. Det er under al kritik.

Jeg ville til hver en tid aflive min kat frem for at aflevere den på nogen af de internater, jeg kender. Om så katten kun var 1 år. - Det er klart, at jeg ville prøve at finde et andet hjem til den, men internat det ville jeg ikke byde mine dyr.

I mine øjne er der en kæmpe forskel på at hente en kat på et internat og at aflevere en. Jeg har selv hentet 3 gennem tiden. Og det føles jo vældig godt og nobelt at hente en kat til et forhåbentligt bedre liv. For så er det et andet lys man ser katten og internatet. Man befrier den jo nærmest. Man skubber i baghovedet, hvis katten har været på internatet i 4 måneder, for nu kommer den med hjem. Happy ending.

Men den modsatte tanke, at man afleverer en kat og kun kan håbe på, at den tiltaler nogen, så den ikke skal sidde der i 4 måneder, er set fra mit synspunkt fuldstændig ulidelig og egoistisk.


Jeg har været på et internat som jeg synes er rigtig fin, og hvor kattene også virker rigtig godt tilfredse. Det var også der vi selv hentede vores egen kat.
Jeg ville uden tvivl aflevere en kat der om nødvendig.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19607
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46087

Re: Jeg skal af med min kat :-(

Indlægaf LadyFox » 7. dec 2018, 06:05

Jeg ville så også hellere aflivet end at smide en halvgammel, delvis pelsløs, stresset kat på internat.
Fordi dels er det at komme på internat stressende i sig selv, og dels ville jeg spå at en sådan en kat kan få lov at sidde på et internat rigtig længe før der er nogle der vælger ham fremfor de yngre katte med flottere pels og som har det bedre psykisk. Det er jo ikke ligefrem fordi der mangler konkurrence på internaterne, og altså, det et det sker jo at nogle dyr for lov at sidde længe og kukkelure.
Jeg ville klart prøve at finde et hjem selv først, men jeg er ikke blandt dem der mener at alle muligheder skal afprøves før en aflivning kommer på tale, da jeg synes det er mere synd at blive trukket igennem for meget, end at dø.
9
...
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21755

Re: Jeg skal af med min kat :-(

Indlægaf Pandesteg » 7. dec 2018, 07:03

Mistermor skrev:Jeg vil gerne høre, hvor mange katteinternater i har været på? For de tre, jeg har besøgt, vil jeg godt nok ikke byde en kat, jeg elsker.
Jeg bliver til gengæld vred, når jeg oplever, at folk trækker dyr igennem hvad som helst, fordi de har en no-kill politik. I mine øjne er det misforstået hensyn. Det gør ikke ondt at være død!

Det er ikke mere respektfuldt over for en kat at lade den tilbringe halve eller hele år på et internat. Det kan da godt være, at katten er levende, men hvilket liv!!??

Hvordan ved i, at der er "Mange gode internater"? Jeg mener, jeg har været på 3, og ingen af dem kunne tilbyde noget, jeg ville byde min kat.

Kattene sidder i volierelignende bure. (de to af stederne) Ja, de har et kradsetræ, og måske 1,5 X 1,5 m grundareal. Og der kommer frivillige og snakker med dem. Og folk der ønsker sig en kat. Men det er da ikke et liv for en kat, der har kunnet gå ind og ud, og som er vant til at kunne opsøge kontakt, når den havde behov for det. Hvorfor tror i, de miaver og miaver efter folk? Tror i det er af lykke?

Og don´t get me startet omkring det 3. internat. Der går min. 80 katte i en kæmpe lade. Mange af de frivillige er mindre skarpe, kattene er syge og bidske, og man gør ikke noget for at matche kat og menneske rigtigt. Det er under al kritik.

Jeg ville til hver en tid aflive min kat frem for at aflevere den på nogen af de internater, jeg kender. Om så katten kun var 1 år. - Det er klart, at jeg ville prøve at finde et andet hjem til den, men internat det ville jeg ikke byde mine dyr.

I mine øjne er der en kæmpe forskel på at hente en kat på et internat og at aflevere en. Jeg har selv hentet 3 gennem tiden. Og det føles jo vældig godt og nobelt at hente en kat til et forhåbentligt bedre liv. For så er det et andet lys man ser katten og internatet. Man befrier den jo nærmest. Man skubber i baghovedet, hvis katten har været på internatet i 4 måneder, for nu kommer den med hjem. Happy ending.

Men den modsatte tanke, at man afleverer en kat og kun kan håbe på, at den tiltaler nogen, så den ikke skal sidde der i 4 måneder, er set fra mit synspunkt fuldstændig ulidelig og egoistisk.


Jeg har været på to internater, det ene som plejemor, det andet har jeg afleveret en tilløberkat på. Begge havde fine forhold og mennesker som brænder for kattene. Selvfølgelig er det træls for katten at have begrænset plads i en periode, men du VED jo ikke at den skal sidde der i 4 måneder? Og selv hvis, så er 4 mdr sgu et dryp i forhold til at en kat kan blive 16-18 år. Det er efter MIN mening mere egoistisk at aflive fordi “nå, du passer ikke ind her længere, så farvel...” internat er en mellemstation og så er katten videre til de rigtige mennesker.
Dyrlægen havde jo heller ikke foreslået aflivning, så derfor burde det slet ikke være en del af optikken.

Og det der “det gør ikke ondt at være død” - har du da prøvet det? Det har jeg ikke og jeg vil ikke mene det er er et bedre alternativ end at være levende. Alle dyr, store som små har et overlevelsesmode og det er nok fordi det er a hell of a lot bedre at være i live end død.

Dertil kommer, at stress er en tilstand, ikke en sygdom! Og hvis der er gode chancer for at katten kan få et hjem uden stressende faktorer, så skal den da selvfølgelig det.

Af respekt for TS synes jeg ikke vi skal blive med at diskutere det her, da hendes situation er svær, men JEG var nødt til at pippe op om at ikke alle ser internater som fanden selv. Jeg ville selv blive sygt ked af det hvis jeg skulle af med min kat og folk kom ind fra en side af og foreslog den blev aflivet.
5
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7787
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Jeg skal af med min kat :-(

Indlægaf Hunkat » 7. dec 2018, 07:18

Jeg ville sindsygt gerne tage den, vi er på udkig efter en kat men jeg kan se af nogle af beskederne at det nok ikke ville passe da vi ikke kan tilbyde udendørsarealer.

TS har du overvejet f.eks. Dyr formidles/gives væk på facebook? eller noget der ligner?
I kunne evt. aftale en 14-dages prøveperiode og hvis det så heller ikke går med den nye familie så kunne et internat være løsningen. Eller måske har internaterne nogle plejefamilier hvor han kan komme til hægterne før han skal have en nyt hjem?
3
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen

Tilbage til "Kæledyr"