Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
Zinde
Kort karma: 433
Likede indlæg: 5195

Re: Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Indlægaf Zinde » 29. aug 2018, 06:42

FormerlyKnownAs skrev:Er der nogle af jer som som spiser kødfri der laver madplaner? Savner inspiration og overvejer at lave tråd til formålet

Vi har kødfri dage hver uge, men madplanen er aldrig helt kødfri. Jeg poster i madplanstråden hver uge, og andre poster også kødfrie retter, så måske du selv kan sammensætte en hel madplan ud fra det.
0
Mann tracht und Gott lacht
FormerlyKnownAs
Kort karma: 452
Likede indlæg: 3330

Indlægaf FormerlyKnownAs » 29. aug 2018, 06:54

Zinde skrev:
FormerlyKnownAs skrev:Er der nogle af jer som som spiser kødfri der laver madplaner? Savner inspiration og overvejer at lave tråd til formålet

Vi har kødfri dage hver uge, men madplanen er aldrig helt kødfri. Jeg poster i madplanstråden hver uge, og andre poster også kødfrie retter, så måske du selv kan sammensætte en hel madplan ud fra det.

Vi skal til at være helt kødfri igen mod 60/40 lige nu. Så det var en smuuule mere uden kød end det der er nu på planerne i trådene.
1
/Dullen
getitright
Kort karma: 23
Likede indlæg: 262

Indlægaf getitright » 29. aug 2018, 15:56

Jeg er kommet fra at lave madplaner, men jeg har tidligere fundet inspiration her:

http://madmedmedfoelelse.dk/veganske-madplaner/
http://kristinahoffmann.dk/2018/03/05/p ... t-madplan/
https://www.vanloseblues.dk/?s=madplan&id=m
2
"I took a deep breath and listened to the old brag of my heart. I am, I am, I am." - Sylvia Plath
Brugeravatar
Persnikedy
Kort karma: 645
Likede indlæg: 11967

Indlægaf Persnikedy » 15. sep 2018, 13:12

https://www.dailymail.co.uk/news/articl ... vours.html

Var det noget med en vegansk magnum? Hvis den altså kommer til danmark
1
Fab-Yule-Ous
FormerlyKnownAs
Kort karma: 452
Likede indlæg: 3330

Indlægaf FormerlyKnownAs » 15. sep 2018, 14:31

Persnikedy skrev:https://www.dailymail.co.uk/news/article-6170777/Vegan-ice-cream-fans-meltdown-Magnum-release-Classic-Almond-flavours.html

Jeg er ikke særlig vild med is, men man må sige at det er godt tænkt. Især glæder det mig at det ikke er på soja.
0
/Dullen
Brugeravatar
Alkaia
Kort karma: 104
Geografisk sted: Árós
Likede indlæg: 2293

Indlægaf Alkaia » 16. sep 2018, 14:48

;)
Persnikedy skrev:https://www.dailymail.co.uk/news/article-6170777/Vegan-ice-cream-fans-meltdown-Magnum-release-Classic-Almond-flavours.html

Nah, måske mandel. De har selvfølgelig allerede fået den i Sverige.
Til gengæld er den veganske hotdog kommet til IKEA. :savl:
0
I always dance like no one is watching. :pompom:
Brugeravatar
Alkaia

Indlægaf Alkaia » 16. sep 2018, 14:51

Vegansk hotdog i IKEA. :savl:
Sennepen var lidt for stærk til min smag, og der var ikke nok sylt på toppen, men resten sidder lige i skabet.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
2
Brugeravatar
Sangius
Kort karma: 565
Likede indlæg: 12044

Indlægaf Sangius » 16. sep 2018, 14:55

Vi spiste veganske sandwich i dag. Vi skar et flute ud i stykker og penslede det med en olivenolie/hvidløg/havsalt blanding, og gav dem 10 min i ovnen.
Spiste dem med humus, cherrytomater og avocado - det var mega nemt og mega lækkert :)
2
Brugeravatar
Persnikedy
Kort karma: 645
Likede indlæg: 11967

Indlægaf Persnikedy » 16. sep 2018, 16:16

Alkaia skrev:;)

jeg har aldrig smagt vegansk is for jeg frygter lidt at den har samme virkning på mig som billig is (det kommer ret hurtigt op igen)
Har du prøvet vegansk is og kan fortælle om det er lidt "olieret" i teksturen?
0
Fab-Yule-Ous
Brugeravatar
Alkaia

Indlægaf Alkaia » 16. sep 2018, 18:11

Persnikedy skrev:
Alkaia skrev:;)

jeg har aldrig smagt vegansk is for jeg frygter lidt at den har samme virkning på mig som billig is (det kommer ret hurtigt op igen)
Har du prøvet vegansk is og kan fortælle om det er lidt "olieret" i teksturen?

Ja, det har jeg. Naturlis nye is er afsindig lækre. De er baseret på havremælk, og kommer i lakrids (selve isen er salt, og så er der søde lakridsstykker i), hindbær/chokolade, appelsin/chokolade og hasselnød.
De føltes ikke olierede, men bløde i teksturen, ligesom is baseret på komælk.
Jeg har også hørt godt om Chriis og Oatleys udgaver, og så er der Choice. Choice er jeg dog ikke stor fan af.

Nu hvor jeg nævnte IKEA før, så kan jeg fortælle at de kommer med en vegansk softice til næste år. :)
1
1234
Kort karma: 75
Likede indlæg: 2021

Indlægaf 1234 » 16. sep 2018, 18:37

Jeg har nu levet vegetarisk eller pescetarisk i 16 dage. Jeg synes egentlig det køre fint nok og er også rimelig nemt.
Det største problem er, når der er mad på arbejdet. Det er stortset altid smørrebrød, så hvis jeg ikke skynder mig at tage det med æg og fisk, må jeg rende sulten rundt. Jeg bliver dog aldrig fuldtidsvegetar. Det bliver simpelthen for besværligt i forhold til spise hjemme ved min familie. Det er et forsøg på en måned og så går jeg tilbage til at spise lidt kød en gang i mellem, men det bliver væsentlig mindre end før. Det er ganske få ting jeg savner primært kylling faktisk. Jeg kommer i hvert fald aldrig til at spise erstatningsprodukter, så hellere lidt mindre af den rigtige vare, men jeg har også altid haft det lidt svært med light produkter, så vil jeg hellere have lidt mindre med rigtig sukker.

Der er dog ufattelig mange af min kollegaer, der undrer sig helt vildt og ikke kan forstå jeg kan blive mæt eller kan finde på opskrifter, men synes faktisk det er relativt nemt og synes faktisk meget vegetarmad er langt lækre!
1
Brugeravatar
Alkaia

Indlægaf Alkaia » 16. sep 2018, 20:25

1234 skrev:Jeg har nu levet vegetarisk eller pescetarisk i 16 dage. Jeg synes egentlig det køre fint nok og er også rimelig nemt.
Det største problem er, når der er mad på arbejdet. Det er stortset altid smørrebrød, så hvis jeg ikke skynder mig at tage det med æg og fisk, må jeg rende sulten rundt. Jeg bliver dog aldrig fuldtidsvegetar. Det bliver simpelthen for besværligt i forhold til spise hjemme ved min familie. Det er et forsøg på en måned og så går jeg tilbage til at spise lidt kød en gang i mellem, men det bliver væsentlig mindre end før. Det er ganske få ting jeg savner primært kylling faktisk. Jeg kommer i hvert fald aldrig til at spise erstatningsprodukter, så hellere lidt mindre af den rigtige vare, men jeg har også altid haft det lidt svært med light produkter, så vil jeg hellere have lidt mindre med rigtig sukker.

Der er dog ufattelig mange af min kollegaer, der undrer sig helt vildt og ikke kan forstå jeg kan blive mæt eller kan finde på opskrifter, men synes faktisk det er relativt nemt og synes faktisk meget vegetarmad er langt lækre!

Synes også at folk gør det til et større problem end det egentligt er. Bacon-jokes går åbenbart aldrig af mode... :stoned:
Synes aldrig at det har været svært at lave lækker vegetarisk og vegansk mad. Og jeg startede endda på det fra før internettet blev moderne, og man som regel lånte kogebøger på biblioteket.

Jeg vil dog medgive at nyere dansk mad ikke er super inspirerende i plantebaserede udgaver, og at det måske kan være årsagen til alle kaninfodervittighederne man skal lægge øre til.

Jeg håber at du vil fortsætte dine fleksitariske spisevaner, når måneden er overstået. :)
2
zembra1986
Kort karma: 165
Likede indlæg: 2831

Indlægaf zembra1986 » 19. sep 2018, 22:15

Jeg prøver at indføre lidt flere veganske retter i min kost, og synes egentlig ikke det er super svært at undlade kød, men det er straks værre hvis jeg også skal undlade mælkeprodukter og noget jeg virkelig mangler er: OST!

Ost gør bare alt bedre :D sååååå.....hvordan er de der veganske "oste"?? Er de noget værd? Minder de bare lidt om almindelig ost i smag og konsistens? erfaringer søges! :P
0
Brugeravatar
Alkaia

Indlægaf Alkaia » 20. sep 2018, 16:01

zembra1986 skrev:Jeg prøver at indføre lidt flere veganske retter i min kost, og synes egentlig ikke det er super svært at undlade kød, men det er straks værre hvis jeg også skal undlade mælkeprodukter og noget jeg virkelig mangler er: OST!

Ost gør bare alt bedre :D sååååå.....hvordan er de der veganske "oste"?? Er de noget værd? Minder de bare lidt om almindelig ost i smag og konsistens? erfaringer søges! :P

Jeg har aldrig forstået det der med ost, men det jeg hører fra andre er at Violife er den bedste.
Jeg var dog ikke imponeret.
Folk virker også begejstrede for Astrid og Abernes ost, men den kan være svær at få fingre i.

Som smørepålæg eller smøreost bruger jeg Aldis mærke Økolivet, de laver nogle fantastisk cremede smørepålæg. Min favorit er chili og peberfrugt samt franske urter.

Og ellers er jeg sikker på at Plantepusherne har en osteopskrift på deres hjemmeside (formentligt med gærflager).
1
zembra1986
Kort karma: 165
Likede indlæg: 2831

Indlægaf zembra1986 » 20. sep 2018, 16:11

Alkaia skrev:
zembra1986 skrev:Jeg prøver at indføre lidt flere veganske retter i min kost, og synes egentlig ikke det er super svært at undlade kød, men det er straks værre hvis jeg også skal undlade mælkeprodukter og noget jeg virkelig mangler er: OST!

Jeg har aldrig forstået det der med ost, men det jeg hører fra andre er at Violife er den bedste.
Jeg var dog ikke imponeret.
Folk virker også begejstrede for Astrid og Abernes ost, men den kan være svær at få fingre i.

Som smørepålæg eller smøreost bruger jeg Aldis mærke Økolivet, de laver nogle fantastisk cremede smørepålæg. Min favorit er chili og peberfrugt samt franske urter.

Og ellers er jeg sikker på at Plantepusherne har en osteopskrift på deres hjemmeside (formentligt med gærflager).

Super. Så har jeg noget at gå efter :gogo:
1

Tilbage til "Mad og drikke"