Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
Pandesteg
Kort karma: 1006
Likede indlæg: 12144

Re: Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Indlægaf Pandesteg » 13. jan 2020, 12:29

MyGirl skrev:Kan nogen anbefale en god, afprøvet opskrift på vegetariske "burgerbøffer"?

Optimalt noget kiksærtebaseret, da jeg har dem på lager, men andet kan også gøre det.

Jeg har vist også tidligere anbefalet dem her, jeg synes de er gode: https://minimalistbaker.com/sun-dried-t ... a-burgers/
1
I don't follow rules. I follow dogs. On Instagram.
zembra1986
Kort karma: 380
Likede indlæg: 6459

Indlægaf zembra1986 » 13. jan 2020, 12:43

MyGirl skrev:Kan nogen anbefale en god, afprøvet opskrift på vegetariske "burgerbøffer"?

Optimalt noget kiksærtebaseret, da jeg har dem på lager, men andet kan også gøre det.

Jeg bruger denne opskrift og jeg synes de er rigtig gode:

130-140 g tørrede kikærter (1 dåse kan også bruges)
1 æg
1-1½ fed hvidløg
½ finthakket løg
½-1 tsk chillipulver
Et lille bundt persille, hakket.
1-2 tsk. stødt spidskommen
1 tsk. salt
Lidt hvedemel for at samle dejen.
Lidt citronsaft

De er SÅ gode i en burger :savl: (fik det faktisk i forgårs)
2
Brugeravatar
MyGirl
Kort karma: 568
Likede indlæg: 4147

Indlægaf MyGirl » 13. jan 2020, 12:56

zembra1986 skrev:

Jeg bruger denne opskrift og jeg synes de er rigtig gode:

130-140 g tørrede kikærter (1 dåse kan også bruges)
1 æg
1-1½ fed hvidløg
½ finthakket løg
½-1 tsk chillipulver
Et lille bundt persille, hakket.
1-2 tsk. stødt spidskommen
1 tsk. salt
Lidt hvedemel for at samle dejen.
Lidt citronsaft

De er SÅ gode i en burger :savl: (fik det faktisk i forgårs)

Tak! Minder faktisk meget om den, jeg havde fundet - og indeholder ikke noget, jeg ikke har i forvejen, så det er genialt :klap:
1
Brugeravatar
MyGirl
Kort karma: 568
Likede indlæg: 4147

Indlægaf MyGirl » 13. jan 2020, 12:58

Pandesteg skrev:

Jeg har vist også tidligere anbefalet dem her, jeg synes de er gode: https://minimalistbaker.com/sun-dried-t ... a-burgers/

Tak! Den vil jeg tjekke ud :gogo:
0
Brugeravatar
RavenClaw
Kort karma: 365
Geografisk sted: Fyyyn
Likede indlæg: 6532

Indlægaf RavenClaw » 13. jan 2020, 16:08

Hvilken vegansk smørbar foretrækker I?

Jeg skal lave morgenmad med hjemmebagte boller på torsdag til min studiegruppe, og der er en veganer med i selskabet. Jeg har ikke mange erfaringer med lige det, og hun har ingen præferencer.
0
But did you die?
Brugeravatar
Kerrigan
Kort karma: 203
Likede indlæg: 4289

Indlægaf Kerrigan » 13. jan 2020, 16:50

RavenClaw skrev:Hvilken vegansk smørbar foretrækker I?

Jeg skal lave morgenmad med hjemmebagte boller på torsdag til min studiegruppe, og der er en veganer med i selskabet. Jeg har ikke mange erfaringer med lige det, og hun har ingen præferencer.

Naturli' smørbar synes jeg er bedst. Hvis du har en Løvbjerg i nærheden har de den til 10 kroner indtil torsdag. :)
1
Har du husket at lave knibeøvelser i dag?
zembra1986

Indlægaf zembra1986 » 13. jan 2020, 16:56

Jeg istemmer at Naturli' smørbar er god. Min mor sagde hun bagte den bedste drømmekage med det.
1
Brugeravatar
Kerrigan
Kort karma: 203
Likede indlæg: 4289

Indlægaf Kerrigan » 13. jan 2020, 17:11

zembra1986 skrev:Jeg istemmer at Naturli' smørbar er god. Min mor sagde hun bagte den bedste drømmekage med det.

Det er måske med deres smørblok? Den sværger jeg til herhjemme når jeg bager.
0
Har du husket at lave knibeøvelser i dag?
Brugeravatar
Alphilia
Kort karma: 112
Likede indlæg: 1857

Indlægaf Alphilia » 13. jan 2020, 17:20

Naturli er den eneste jeg har prøvet, men den synes jeg er god
1
Brugeravatar
Kakadu
Kort karma: 200
Likede indlæg: 3387

Indlægaf Kakadu » 13. jan 2020, 20:53

RavenClaw skrev:Hvilken vegansk smørbar foretrækker I?

Klart Naturlis. Endelig ikke Änglamarks, den er rædsom!
1
I didn’t come from your rib
you came from my vagina
Brugeravatar
RavenClaw
Kort karma: 365
Geografisk sted: Fyyyn
Likede indlæg: 6532

Indlægaf RavenClaw » 13. jan 2020, 21:37

Tak! Jeg smutter ud efter en Naturli' :)
0
But did you die?
Brugeravatar
LaScrooge
Kort karma: 1388
Likede indlæg: 17727

Indlægaf LaScrooge » 15. jan 2020, 10:39

Pandesteg skrev:Nogle gode foreslag til vegetarretter til fryseren?

Jeg har foreløbigt lavet chili sin carne og vegetarbolognese.
Det må gerne være noget gryderets-agtigt.

Ikke gryderetsagtigt, men meget fryservelegnet: vegetarlasagne. Denne fra Valdemarsro er et godt udgangspunkt. Den er tæt, cremet og lækker og man kan tilføje og variere ingredienser, så længe man overholder at det hele skal være fintrevet og finthakket: https://www.valdemarsro.dk/vegetar-lasagne/

Derudover, som allerede foreslået: daal.

Her er min opskrift. Den er ikke baseret på ris og bliver altid tæt og fyldig. Mængderne sættes med udgangspunkt i 2 personer, men fordi alt er til 2 personer, bliver portionerne store nok til at der er til flere aftener. Den afspejler min forkærlighed for løg, den er stærk og ren i smagen, den er billig og man kan fylde alt muligt i. Tager omkring 15-20 minutters forberedelse og derefter skal den simre i cirka 30. Spises med en stor klat creme fraiche, snittede forårsløg og friskkværnet peber på toppen.

- 3-4 store løg, skæres i smalle både
- 5-6 store fed hvidløg
- 1 tommelfinger friskreven ingefær
- hakket frisk chili til det smager igennem
- en lille håndfuld rosiner
- salt og peber

- kartofler til 2 personer (tag udgangspunkt i, hvor mange I ville spise, hvis I fik kartofler + noget til aftensmad). Skæres i små stykker (2x2 cm)
- en dl røde splitlinser
- en dl sorte belugalinser
- lidt quinoa (doseres så det passer med, at de opbruger næsten al den overskydende væske (som ikke er brugt af linserne). De udfylder "hullerne" i retten, så al væde bruges til noget fornuftigt
- 1 ds flåede tomater
- 1 ds vand (tomatdåsen bruges, så al juicen kommer med) - væskemæssigt passer dette til hvad linserne hver især skal bruge og til at kartoflerne er dækket (alt skal være dækket, men kun så man kan se det i overfladen)

Ting som kan tilføjes:
- 1 porre
- 3-4 knolde frosset helbladet spinat (2 pr person)
- fintskårne broccoli-buketter (ikke for mange og vær opmærksom på at de ikke skal have for meget og ikke skal være kæmpe)
- revet aubergine eller squash/courgette (tykner det)
- en stor håndfuld små stykker græskar (jeg tænker, at græskar giver de små søde bidder som rosinerne ellers giver, så med mindre man kan lide det sødt, skal én af tingene undværes)
- kikærter, bønner etc
- en lille håndfuld grønne bønner/haricot verts
- grøntsagsbuillon

Løgene steges gennemsigtige i masser af olie ved lav varme, kartoflerne hældes ved og mørnes en smule, flåede tomater tilføjes, linser tilføjes, der toppes op med vand og røres rundt. Chili, ingefær, hvidløg, salt og peber tilføjes og man smager til, rosiner tilføjes og retten simrer. Det passer som regel med, at linserne skal have cirka 20-25 minutter, så quinoa tilføjes så det passer med dens kogetid, tidligst sammen med linserne. Det samme gør de ekstra ingredienser. Porre kan koge med fra begyndelsen. Broccoli og grønne bønner kan udkoge fuldstændig, så det skal man være opmærksom på.

Smagen i retten kommer i samspillet mellem tomat, ingefær, hvidløg og chili. Det giver en stærk, ren smag, som renser luftvejene og får tårer frem, men uden at munden brænder og alt andet overdøves. Øger man med 1 ds tomater mere, skal man tilsvarende øge med hvidløg, chili og ingefær. Det stærke mildnes af creme fraishen og forårsløgene giver frisk sprødhed. Rosinerne giver lidt sødme til enkelte bidder. Der er masser af forskellige teksturer i retten, så den bliver ikke ensformig at spise, og den er smuk at se på. Det er én af mine yndlingsting at lave, fordi den er nem og der kan varieres uendeligt over basisretten, som er tomat, løg, kartofler, linser, chili, ingefær og hvidløg.
2
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
POCKETKITTEN
Kort karma: 930
Likede indlæg: 14628

Indlægaf POCKETKITTEN » 15. jan 2020, 18:12

Jeg har næsten altid suppe, broccolitærte og lasagne i fryseren.

Bruger disse to til sidstnævnte:

Tærte: http://annemettevoss.dk/broccolitaerte-med-feta/

Lasagne: https://www.louisesmadblog.dk/super-lae ... k-lasagne/
2
Man kan godt være dum, selvom man har en høj IP.
zembra1986

Indlægaf zembra1986 » 16. jan 2020, 13:02

Bedste soya fløde til varme retter....Naturli' eller Alpro?
0
Selma156
Kort karma: 262
Likede indlæg: 3908

Indlægaf Selma156 » 16. jan 2020, 18:09

Jeg skal holde fødselsdag for ca. 15 spisende gæster i starten af februar. Jeg vil rigtig gerne lave noget vegetarisk, men er helt blank. Det skal jo være nemt og til at lave til flere, men samtidig ikke noget helt snasket eller sådan lejrtursagtigt.

Falafel er fx for besværligt, når der skal frituresteges til så mange i en gryde (plus det stinker). Og sådan noget grydehalløj ala dhal er bare lidt kedeligt som gæstemad, synes jeg. Er lidt ude i noget med flere småretter. Er der nogen, der har en knaldgod gæsteopskrift eller flere? :)
0

Tilbage til "Mad og drikke"