Tråden om privatinvestering

Brugeravatar
KIM K
Indlæg: 1620
Tilmeldt: 17. sep 2017, 17:24
Kort karma: 59
Likede indlæg: 2676

Re: Tråden om privatinvestering

Indlægaf KIM K » 4. dec 2019, 07:14

Torn skrev:Jeg er også ved at bevæge mig ud i investeringer. Jeg har 50.000 kr. at gøre godt med. Tænker I, at 5.000 kr. pr. investering er for lavt? Jeg går efter (primært danske) aktier.


Hos Nordea er kurtagen 0,1 % for nordiske aktier dog minimum kr. 29,-
Det vil sige handler du for kr. 5.000,- vil kurtagen være 0,58 %, og hvis vi antager aktier giver et total afkast på 7-8 % om året (dvs inklusiv udbytter) så kan du forventes at have tjent kurtagen ind i løbet af en månedstid set ud fra en gennemsnits betragtning.

Påtænker du ikke løbene at udbygge porteføljen med nye midler bør dit største fokus efter min mening være diversificering, altså have en hvis spredning fordelt på flere aktier i forskellige sektorer, og der synes jeg ikke du bør gå under 10 aktier.
kr. 5.000,- pr. investering synes jeg lyder ganske fornuftigt for en portefølje på kr. 50.000,-.

Påtænker du derimod at afsætte flere penge til investeringer inden for overskuelig tid kan kan du måske godt hæve beløbet lidt for at nedbringe handelsomkostningerne.
0
Brugeravatar
KIM K
Indlæg: 1620
Tilmeldt: 17. sep 2017, 17:24
Kort karma: 59
Likede indlæg: 2676

Re: Tråden om privatinvestering

Indlægaf KIM K » 4. dec 2019, 09:14

Vigtigheden af at have mange aktier i porteføljen illustreres af nedenstående graf der måler risikoen ved hjælp af standardafvigelse alt efter hvor mange danske aktier porteføljen indeholder.
Grafen er taget fra et studie som professor Jesper Rangvid og tre andre fagfolk fra CBS stod bag hvor de fulgte det danske aktiemarked i 20 års perioden 1997-2017.

Havde man én gennemsnitlig dansk aktie i sin portefølje havde man en standardafvigelse (risiko) på 38 % (de 5 % mest volaile danske aktier havde dog en standardafvigelse på 70 % eller mere, mens de mindst volatile holdt sig på 20 % eller der under).
Dvs. stiger danske aktier i snit 7 % om året kan man forvente udsving der bevæger sig i intervallet -31 % til +45 % ca. totredjedele af årene for en dansk gennemsnitsaktie.
Har man to danske gennemsnitsaktier i porteføljen falder standardafvigelsen til 30 % og køber man et lige udsnit af alle danske aktier vil det falde til ca. 15,5 %.
Dvs. hvis man forudsætter danske aktier stiger 7 % om året kan man forvente udsving i intervallet -8,5 % til +22,5 % totredjedele af årene. Køber man 50 aktier vil den idiosynkratiske risiko (selskabsspecifikke risiko) være udlignet og standardafvigelsen være lig markedsudsvingene. Som tidligere nævnt viste et amerikansk studie fra 2001 der havde fulgt amerikanske aktier ligeledes man skulle have ca. 50 aktier i porteføljen for at udligne den selskabsspecifikke risiko.

Man kan selv tælle sig frem til hvor mange danske aktier man synes sin portefølje skal indeholde alt efter temperament og risikoprofil, hver prik markerer antallet af aktier og man kan ved selvsyn se hvordan riskoen falder med antallet.
Jo tættere man ligger på den sorte vandrette streg (der udgør risikoen for markedet som helhed) jo lavere risiko. Markedet havde en standardafvigelse på 15,5 % i 20 års perioden 1997-2017.

Jeg vil lige tilføje man skal selvfølgelig ikke købe 10 eller 20 danske bankaktier og tro den hellige grav er velforvaret, man skal sprede sig over flere sektorer hvis man vil nedbringe risikoen.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2823
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3451

Re: Tråden om privatinvestering

Indlægaf Torn » 9. dec 2019, 17:26

KIM K skrev:
Torn skrev:Jeg er også ved at bevæge mig ud i investeringer. Jeg har 50.000 kr. at gøre godt med. Tænker I, at 5.000 kr. pr. investering er for lavt? Jeg går efter (primært danske) aktier.


Hos Nordea er kurtagen 0,1 % for nordiske aktier dog minimum kr. 29,-
Det vil sige handler du for kr. 5.000,- vil kurtagen være 0,58 %, og hvis vi antager aktier giver et total afkast på 7-8 % om året (dvs inklusiv udbytter) så kan du forventes at have tjent kurtagen ind i løbet af en månedstid set ud fra en gennemsnits betragtning.

Påtænker du ikke løbene at udbygge porteføljen med nye midler bør dit største fokus efter min mening være diversificering, altså have en hvis spredning fordelt på flere aktier i forskellige sektorer, og der synes jeg ikke du bør gå under 10 aktier.
kr. 5.000,- pr. investering synes jeg lyder ganske fornuftigt for en portefølje på kr. 50.000,-.

Påtænker du derimod at afsætte flere penge til investeringer inden for overskuelig tid kan kan du måske godt hæve beløbet lidt for at nedbringe handelsomkostningerne.


Jeg har valgt at handle på Nordnet. De har vist samme kurtage. Jeg håber, at jeg vil lave flere investeringer snarest, men jeg skal have tjent midlerne hjem først.
0
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2823
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3451

Re: Tråden om privatinvestering

Indlægaf Torn » 12. dec 2019, 14:07

Ja, mit forsæt, det er, at jeg i år 2020 skal have investeringer for mindst 50.000 og gerne mere end det.
0
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2823
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3451

Re: Tråden om privatinvestering

Indlægaf Torn » 13. dec 2019, 15:57

Jeg forstår ikke hvad ETF'er er. Eller hvad fordelene/ulemperne er ved dem. Ved I det og kan I mon forklare en nybegynder det?
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Tråden om privatinvestering

Indlægaf Wizzze » 13. dec 2019, 17:50

Torn skrev:Jeg forstår ikke hvad ETF'er er. Eller hvad fordelene/ulemperne er ved dem. Ved I det og kan I mon forklare en nybegynder det?


En ETF (Exchange Traded fund) er typisk en investeringsforening / fond, som følger en eller anden form for indeks, og som kan handles frit på en etableret børs.

På den måde er de ikke ret forskellige fra indeksfonde der handles på Børsen herhjemme, som f.eks Sparinvest indeks fondene.

En fond er egentlig bare en række investorer som puljer deres penge for i fællesskab at kunne få en bedre spredning, og lavere omkostninger ved at købe mange forskellige aktier, end hvis hver enkelt investor skulle ud og købe alle de enkelte aktier selv.

Fordelen med ETFer er at der er så mange forskellige, så er man interesseret i det amerikanske SP500 indeks, eller et medicinal indeks, eller et særligt IT indeks, eller indeks der går op når resten af markedet går ned, så kan man finde en ETF som følger det specifikke indeks. Er man meget risikovillig kan man også finde ETFer som gearer (låner) til deres investeringer, så har investorerne f.eks. skudt 100mio. i en fond, så låner fonden yderligere 100 mio. og investerer altså dobbelt, med dobbelt gevinst eller tab til følge, de vil typisk hedde noget med 2Xfond.

Så fordelen med ETFer er at det giver en masse muligheder for at sprede investeringer, eller investere i noget som ikke lige er tilgængeligt på det danske marked. Problemet med ETFer er at man skal gøre sit hjemmearbejde, så man ved hvad fonden investerer i, og hvordan. Og så skal man selv sørge for at betale / trække skatten fra, da det er udenlandske investeringer.
0
Do as I say! :whip:
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Tråden om privatinvestering

Indlægaf avdotja » 13. dec 2019, 18:48

Santopia skrev:Nu skriver vi snart 2020, og jeg er en af de få mennesker i Danmark der faktisk elsker at have nytårsfortsæt. Jeg kigger også altid tilbage på året, og tager status på, hvordan jeg har rykket på forskellige parametre..

Har I nogle nytårsfortsæt/2020 mål?

Jeg har endnu ikke helt defineret mine endnu, men jeg tror det bliver noget med:
- investere 60.000
- nedskrive en investeringsstrategi
- investere mindre risikovilligt
- blive bedre til at komme ind i aktierne på bedre tidspunkter
- komme mere udover den danske rampe
- lave en pensionsplan

Det tror jeg alle vil :D
1
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Tråden om privatinvestering

Indlægaf avdotja » 13. dec 2019, 18:49

Jeg vil gerne:
- have et afkast på 10% eller mere (men det kan jo være lidt svært at styre...)
- spare 180.000 op af lønindkomsten
0
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Tråden om privatinvestering

Indlægaf avdotja » 15. dec 2019, 23:25

Til dem der er nye investorer: Hvis du har realiseret en større gevinst i løbet af året, er du muligvis interesseret i at gå ind og registrere beløbet hos skat allerede nu og få betalt den skyldige skat inden d. 01-01-2020 - ellers får du strafrenter på 2-4% af beløbet.

Udbytter betales der skat af på udbetalingstidspunktet, så dem skal man ikke bekymre sig om (medmindre man har fået udbetalt mere end 54.000 DKK), men Skat får først de automatiske oplysninger om eventuelle gevinster engang i 2020, så der kommer man til at skylde skat. Og det koster 2-4% indtil man får betalt beløbet.

Gæt hvad jeg har brugt min aften på...
0
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2823
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3451

Re: Tråden om privatinvestering

Indlægaf Torn » 17. dec 2019, 10:48

Wizzze skrev:
Torn skrev:Jeg forstår ikke hvad ETF'er er. Eller hvad fordelene/ulemperne er ved dem. Ved I det og kan I mon forklare en nybegynder det?


En ETF (Exchange Traded fund) er typisk en investeringsforening / fond, som følger en eller anden form for indeks, og som kan handles frit på en etableret børs.

På den måde er de ikke ret forskellige fra indeksfonde der handles på Børsen herhjemme, som f.eks Sparinvest indeks fondene.

En fond er egentlig bare en række investorer som puljer deres penge for i fællesskab at kunne få en bedre spredning, og lavere omkostninger ved at købe mange forskellige aktier, end hvis hver enkelt investor skulle ud og købe alle de enkelte aktier selv.

Fordelen med ETFer er at der er så mange forskellige, så er man interesseret i det amerikanske SP500 indeks, eller et medicinal indeks, eller et særligt IT indeks, eller indeks der går op når resten af markedet går ned, så kan man finde en ETF som følger det specifikke indeks. Er man meget risikovillig kan man også finde ETFer som gearer (låner) til deres investeringer, så har investorerne f.eks. skudt 100mio. i en fond, så låner fonden yderligere 100 mio. og investerer altså dobbelt, med dobbelt gevinst eller tab til følge, de vil typisk hedde noget med 2Xfond.

Så fordelen med ETFer er at det giver en masse muligheder for at sprede investeringer, eller investere i noget som ikke lige er tilgængeligt på det danske marked. Problemet med ETFer er at man skal gøre sit hjemmearbejde, så man ved hvad fonden investerer i, og hvordan. Og så skal man selv sørge for at betale / trække skatten fra, da det er udenlandske investeringer.


Mange tak. Jeg tror faktisk, at jeg forstår. Godt forklaret! :-D
0
Brugeravatar
NejJegErIkkeAsiat
Indlæg: 2568
Tilmeldt: 11. maj 2016, 10:08
Kort karma: 351
Geografisk sted: Hafnia
Likede indlæg: 7610

Re: Tråden om privatinvestering

Indlægaf NejJegErIkkeAsiat » 17. dec 2019, 11:35

Nytårsforsæt:
- at skære kraftigt ned på P2P
- at investere 40.000 kr. løbende.
- at udvide porteføljen med retro designmøbler
0
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Tråden om privatinvestering

Indlægaf avdotja » 18. dec 2019, 22:13

Er der nogen herinde der har erfaringer med bitcoins? Og hvilken handelsplatform bruger du i så fald?
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Tråden om privatinvestering

Indlægaf Wizzze » 19. dec 2019, 14:26

avdotja skrev:Er der nogen herinde der har erfaringer med bitcoins? Og hvilken handelsplatform bruger du i så fald?


Jeg legede lidt med det da de lige kom frem, og det var en IT ting, og ikke tulipan spekulation. Jeg har holdt mig langt væk siden der gik boble i bittene.
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Tråden om privatinvestering

Indlægaf Wizzze » 19. dec 2019, 14:28

Hvor mange herinde benytter en aktiesparekonto, nu er reglerne jo lige blevet justeret, så tænker om jeg skulle flytte midler til sådan en fætter :gruble:
0
Do as I say! :whip:
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Tråden om privatinvestering

Indlægaf avdotja » 19. dec 2019, 18:17

Wizzze skrev:Hvor mange herinde benytter en aktiesparekonto, nu er reglerne jo lige blevet justeret, så tænker om jeg skulle flytte midler til sådan en fætter :gruble:

Jeg kiggede på det sidst, men droppede det, da jeg ikke gad besværet med beløbsgrænsen i mente. Hvis det bliver muligt hos Nordnet springer jeg på, men ellers tror jeg stadigvæk at mageligheden vinder. Foretrækker at have det hele samlet et sted og er glad for Nordnet.

Fra et ideologisk synspunkt er jeg dog modstander af konceptet (altså at det overhovedet er blevet indført, ikke at man benytter sig af det). I min verden burde man arbejde for at forenkle beskatningen, i stedet for at komplicere den yderligere.
3

Tilbage til "Privatøkonomi"