Hvordan fik du dit første job som nyuddannet?

Hvordan fik du dit første job som nyuddannet?

Ansøgte et opslået job
71
54%
Uopfordret ansøgning
10
8%
Søgte et job gennem jobcentret
0
Ingen stemmer
Gennem netværk
21
16%
Blev kontaktet
4
3%
Mit studiejob blev til en fastansættelse
21
16%
Andet (uddyb nedenfor)
5
4%
 
Afgivne stemmer: 132
Brugeravatar
Mangoness
Indlæg: 6485
Tilmeldt: 10. jan 2016, 18:04
Kort karma: 630
Likede indlæg: 14371

Hvordan fik du dit første job som nyuddannet?

Indlægaf Mangoness » 2. dec 2019, 20:36

Jeg er nyuddannet indenfor digital markedsføring, hjemmesider, video osv., og jeg har efterhånden været jobsøgende i 10 måneder. Jeg har efterhånden snakket med en del nyuddannede, og en del har sagt, at de var ledige i 1-1,5 år, før de fik deres første job. Så jeg kunne godt tænke mig at høre lidt om andres erfaringer med jobsøgning som nyuddannet :)

- Hvordan fik du dit første job, da du skulle søge job som nyuddannet, og hvad fik du arbejde som? :)
- Hvor længe var du ledig, før du fik dit første job?
- Havde du studiejob, frivilligt arbejde osv. under studiet? Og var det studierelevant?
- Hvad tænker du var det vigtigste, da de valgte at ansætte dig? De rigtige kvalifikationer, personlighed, andet?
- Hvad var generelt din "jobsøgningsstrategi"? Ringede du til virksomhederne, mødte op, gik på messer eller andet?
- Tog du mange virksomhedspraktikker, løntilskud, havde deltidsarbejde, vikararbejde, frivilligt arbejde osv. for at få relevant erfaring, da du var ledig?
- Havde du arbejde udenfor dit fag, imens du var ledig? (f.eks. butiksarbejde i en dagligvarebutik selvom du søger arbejde som lærer)
- Fik du taget et billede af en fotograf til dit cv - eller blev det bare taget af en ven/dig selv?

Og hvis nogen har jobsøgningstips specifikt indenfor min branche (eller generelt som nyuddannet), er det også meget velkomment :D
0
Jeg elsker dig lille sølvpapirshat-smiley :love:

Billede

Persnikedy skrev:Hvis jeg en dag føler at mine fødder er løg så skal de da være løg :lol:


Cheese Billede
Brugeravatar
Planten
Indlæg: 4283
Tilmeldt: 17. aug 2015, 21:06
Kort karma: 1042
Likede indlæg: 7228

Re: Hvordan fik du dit første job som nyuddannet?

Indlægaf Planten » 2. dec 2019, 20:41

Jeg fik arbejde inden jeg havde skrevet bachelor. Fik et tre måneders vikariat på den afdeling, hvor jeg havde været i praktik sidst. Så jeg gik ikke ledig.

Uanset hvad, så giver det allerbedst at være opsøgende og gå ud til virksomhederne med uopfordrede ansøgninger. Vise ansigt.
0
MrMister
Indlæg: 2396
Tilmeldt: 13. jan 2019, 18:24
Kort karma: 284
Likede indlæg: 6931

Re: Hvordan fik du dit første job som nyuddannet?

Indlægaf MrMister » 2. dec 2019, 21:08

Gennem mit studiejob fik jeg en tidsbegrænset stilling imens jeg afventede svar på mit første rigtige job og processen deromkring.

Jeg gik iøvrigt ledig i 8 uger. Troede naivt jeg kunne holde lidt ferie-fri. Dét spolererede a-kassen hurtigt :D
0
"Courage is what it takes to stand up and speak; courage is also what it takes to sit down and listen." - Churchill
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Hvordan fik du dit første job som nyuddannet?

Indlægaf avdotja » 2. dec 2019, 21:24

Gennem netværk. En tidligere (ældre) medstuderende skulle videre fra sit job (som programmør) og så foreslog hun vist mere eller mindre chefen at jeg blev ansat i stedet for :lol: Jeg fik jobbet før jeg blev færdig og nåede derfor ikke at gå ledig.

Jeg havde relevant studiejob, selvom det var i en anden branche end den jeg endte i.

Tror først og fremmest at jeg fik jobbet pga mit tidligere studiejob og gode anbefalinger (fra en som chefen kendte). Nå ja - og da stillingen aldrig nåede at blive slået op, havde jeg ingen modkandidater :D

Jeg søgte i øvrigt masser af andre jobs på traditionel vis (som jeg ikke fik) og havde ikke billede på (men det er også mere end 10 år siden nu...)
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Hvordan fik du dit første job som nyuddannet?

Indlægaf Wizzze » 2. dec 2019, 21:31

Fik “studiejob” mens jeg stadig var på bachelor, oprindeligt skulle det være 12-15 timer om ugen. Men der gik ikke ret længe inden jeg arbejdede 40-50timer om ugen + studiet, hvorfor jeg også var lidt længere om .merc, end oprindelig planlagt :genert:
Da hovedopgaven var skrevet og forsvaret, så fortsatte jeg bare i det job som jeg allerede havde. Tror faktisk ikke engang at vi skrev ny kontrakt :gruble:
Det var egentlig ikke direkte studierelevant, jeg læste erhvervsøkonomi og blev IT ansat, på baggrund af min “hobbyviden” men til at lave økonomi og banksystemer, så lidt kontaktflade var der da.

Har aldrig rigtig været ledig, den gang jeg sagde op efter prøvetiden, og regnede med at holde lang sommerferie, blev jeg ansat indenfor en uge, vel gennem det man nu kalder netværket.

Det var helt klart mine it-faglige kvalifikationer som jeg oprindeligt blev ansat på, det jeg lever højt på i dag, er at jeg både taler forretning/økonomi og kan nørde it og computer, så jeg kan sidde i midten og kommunikere / oversætte mellem de to verdener, og få dem begge til at forstå hinanden og trække i samme retning.

Jeg har egentlig aldrig haft en jobsøgningsstrategi, jeg har altid været drevet af interesse og udfordringer. Når der ikke rigtig har været flere udfordringer, og jobbet er blevet kedelig rutine, så har jeg søgt videre/noget med flere udfordringer.

Har ikke rigtig søgt job her i den moderne tidsalder med billeder og alt det der. Det har været via headhuntere og netværk, hvor jeg er blevet kontaktet og har holdt samtaler diverse steder ude i byen, jeg mener ikke en gang jeg afleverede et CV sidste gang :gruble:

Men jeg sidder og ser en del ansøgninger og CV i hverdagen, og bider ærlig talt ikke fast i om der er billede eller ej på CVet.
Jeg grovsorterer på baggrund af erhvervserfaring og kendskab/viden om det it-faglige der skal arbejdes med. Er det et starterjob for nyuddannede, så kigger jeg efter livet udenfor studierne, frivilligt arbejde, studieophold, rejser, og igen studiejob/erhvervserfaring. Selvfølgelig skal det faglige være i orden, men jeg går ikke meget op i karakterer, jeg vil hellere have en med erhvervsaktivitet og erfaring, end en med rene 12-taller, der kun har brugt tid på uddannelsesstedet.
0
Do as I say! :whip:
Olaf
Indlæg: 493
Tilmeldt: 25. aug 2015, 16:08
Kort karma: 13
Likede indlæg: 380

Re: Hvordan fik du dit første job som nyuddannet?

Indlægaf Olaf » 2. dec 2019, 21:35

Ansøgte et opslået job. Det er efterhånden en del år siden men jeg blev færdig i april og startede i job 1. juni. Startede først med at søge job en uges tid efter jeg var færdig og nåede vidst at ansøge 5-6 job.
0
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Hvordan fik du dit første job som nyuddannet?

Indlægaf Artem » 2. dec 2019, 21:47

Mit først job var en uopfordret ansøgning der ledte til en tidsbegrænset projektansættelse.
Mit efterfølgende første faste job var også en uopfordret.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
PucciGucci
Indlæg: 39
Tilmeldt: 3. nov 2017, 19:13
Kort karma: 2
Likede indlæg: 14

Re: Hvordan fik du dit første job som nyuddannet?

Indlægaf PucciGucci » 2. dec 2019, 22:24

- Hvordan fik du dit første job, da du skulle søge job som nyuddannet, og hvad fik du arbejde som? :)
Gymnasielærer - søgte en opslået stilling. Arbejder der iøvrigt endnu.
- Hvor længe var du ledig, før du fik dit første job?
Et halvt års tid.
- Havde du studiejob, frivilligt arbejde osv. under studiet? Og var det studierelevant?
Arbejdede i butik ved siden at studiet, så nej.
- Hvad tænker du var det vigtigste, da de valgte at ansætte dig? De rigtige kvalifikationer, personlighed, andet?
Den rigtige fagkombination og min interesse for at arbejde med relationer.
- Hvad var generelt din "jobsøgningsstrategi"? Ringede du til virksomhederne, mødte op, gik på messer eller andet?
Var overbevist om at jeg skulle ud i underviser-jobbet efter endt uddannelse. Så søgte de par stillinger der var i mit nærområde.
- Tog du mange virksomhedspraktikker, løntilskud, havde deltidsarbejde, vikararbejde, frivilligt arbejde osv. for at få relevant erfaring, da du var ledig?
Nej.
- Havde du arbejde udenfor dit fag, imens du var ledig? (f.eks. butiksarbejde i en dagligvarebutik selvom du søger arbejde som lærer)
Nej. Var på dagpenge i det halve år jeg var ledig imens jeg søgte jobs. Men det var nu mest for at opfylde reglerne. Var helt sikker på at gymnasieverdenen var der jeg skulle hen.
- Fik du taget et billede af en fotograf til dit cv - eller blev det bare taget af en ven/dig selv?
Tog et pænt et af mig selv :D

Er uddannet cand.merc enterprise development så de fleste med min uddannelse arbejder i det private erhvervsliv. Med de mange nedskæringer i gymnasiesektoren og interne prioriteringer på min arbejdsplads gør, at jeg pt. overvejer at tilslutte mig flertallet i det private.
0
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Hvordan fik du dit første job som nyuddannet?

Indlægaf avdotja » 2. dec 2019, 22:25

I øvrigt TS, så skal du nok lige have i baghovedet at de folk der let fik første job, muligvis er mere tilbøjelige til at svare i sådan en tråd end dem der brugte 2 år. Tror i hvert fald ikke at de nuværende svar giver et retvisende billede for hvordan det ser ud, helt generelt - der er masser af folk der virkelig må kæmpe for det :)
6
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9014
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1011
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21835

Re: Hvordan fik du dit første job som nyuddannet?

Indlægaf Purple Haze » 2. dec 2019, 22:27

Fandt et relevant vikar job efter et par måneder og er stadig nu 13 år senere i same stilling, dog i et andet firma.
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9512
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 994
Likede indlæg: 26585

Re: Hvordan fik du dit første job som nyuddannet?

Indlægaf Santa » 2. dec 2019, 22:45

Søgte et job, kom til samtale, fik det.
Var endnu ikke helt færdig på studiet, så det kørte jeg ved siden af det første stykke tid.
Var aldrig ledig (har jeg aldrig været) og kendte ingen på arbejdspladsen eller i branchen før.
Men mit studie var også professionsrettet.
Har altid haft studiejob/fuldtidsarbejde ved siden af studiet, men aldrig fagrelevant. Dog gav de en masse værdifuld menneskekundskab og livserfaring.
Havde ikke billede på min ansøgning eller CV, det var ikke så almindeligt dengang.

Et tip kan jeg give, da en del af mit arbejde i dag bla er at ansætte andre og læse ansøgninger igennem:
Hvis man ikke er uddannet skolelærer, så lad vær med at søge et lærerjob. Jeg er ligeglad med hvad jobkonsulenten har af ideer om at det kan humaniorastuderende sagtens, men faktum er, at man KUN ansætter ikke-læreruddannede af nød. Man er absolut kun i betragtning fordi der ikke er andre muligheder. Og langt de fleste af dem, jeg har mødt rundt omkring, har problemer med at udfylde rollen.
På min skole ansætter vi slet ikke andet end læreruddannede eller til nød lærerstuderende, som snart er færdige og som har erfaring.

Ja, undskyld, men jeg så træt af at modtage ansøgninger fra folk, som ikke er relevante.
0
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 16995
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3556
Likede indlæg: 41310

Re: Hvordan fik du dit første job som nyuddannet?

Indlægaf LaMariposa » 3. dec 2019, 04:26

Mit studiejob endte med at blive til en fast stilling (eller, det var en kontrakt på to år). Der gik dog lige et par måneder efter studiet før det faldt på plads, og der arbejdede jeg som vikar, først på et lager og efterfølgende på kontor.
0
:lun: Be brave
Brugeravatar
Neenah
Indlæg: 4428
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:37
Kort karma: 664
Likede indlæg: 7305

Re: Hvordan fik du dit første job som nyuddannet?

Indlægaf Neenah » 3. dec 2019, 05:54

Jeg fik mit første job på en opslået stilling - som gymnasielærer. Det var ikke rigtig noget jeg var interesseret i, men jeg var desperat fordi jeg havde gået ledig i et år og var helt i hundene over det.

Jeg havde både frivilligt arbejde, studiejob, semester i udlandet og et snit på lige knap 12. Jeg havde totalt krise over at jeg havde gjort alt "det rigtige" og der alligevel gik så lang tid. Mit arbejde var tildels studierelevant.

Jeg var til rigtig mange samtaler det år (10-11 stykker) og blev for det meste valgt fra pga erfaring. Jeg har indtryk af at det vigtigste var kemi, da jeg blev ansat - jeg var nemmest at snakke med.

Jeg gik benhårdt efter de opslåede jobs, for jeg følte mig ikke i stand til at gøre meget andet. Men jeg har her imens jeg var ledig igen gjort alt hvad jeg kunne for at føle jeg selv havde kontrol over min jobsøgning - linkedin, aftale praktik, tage på jobmesse, ringe på opslag, osv.

Jeg tog ingen praktikker eller lignende og synes stadig mest det er fuldstændig amoralsk udnyttelse af de ledige. Jeg søgte heller ikke jobs udenfor mit fag (eller jo, som efterskolelærer)

Mit billede tog jeg selv.
0
JoyNips
Indlæg: 12052
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Hvordan fik du dit første job som nyuddannet?

Indlægaf JoyNips » 3. dec 2019, 05:57

Jeg blev ansat på fuld tid på 9. semester da der blev en fuldtidsstilling ledig på mit studiejob og de gerne ville beholde mig.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3982
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 406
Likede indlæg: 5211

Re: Hvordan fik du dit første job som nyuddannet?

Indlægaf girl_beat » 3. dec 2019, 09:48

Jeg har en baggrund lidt i stil med din, og jeg var også jobsøgende i ca. et halvt år, før jeg landede første job. Der blev sendt en del ansøgninger afsted på 'klassisk vis' - man har jo begrænset netværk som nyuddannet - og ellers sørgede jeg for at stikke næsen frem og spørge dem, jeg kendte.

På den måde fik jeg nys om et projekt, hvor kommunen matchede små og mellemstore virksomheder med nyuddannede akademikere i en form for kompetenceudveksling. Dét kom jeg med i, og så var dealen, at man arbejdede 6 mdr. i løntilskud mod at få betalt en projektlederuddannelse. Jeg tog det som en mulighed, der kunne betale sig på længere sigt, og det har det også gjort ift. mine jobs efterfølgende. Og heldigvis blev de så glade for mig, at jeg blev fastansat efter de 6 mdr. :)

Jeg ved, at løntilskud, praktik osv. (især i det offentlige) er ret udskældt og misbrug af ledig arbejdskraft, men det behøver det ikke at være, så overvej om det kunne være en vej ind i en virksomhed, der er stor nok til potentielt at være en blivende arbejdsplads, eller et springbræt til at afprøve en masse af de ting, du har lært på studiet.
0
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D

Tilbage til "Job"