Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Lad os spise farmor. Diskutér vigtigheden af korrekt kommatering og andre sproglige finurligheder her.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf Fru Sunshine » 1. dec 2019, 16:11

"Nød til".
Hvad er du en nød til? Eller er du i virkeligheden nødt til et eller andet.

Det værste er så, når det kommer fra en dansklærer.
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Pityt
Indlæg: 2608
Tilmeldt: 26. aug 2015, 13:43
Kort karma: 529
Geografisk sted: Sofaen, selvfølgelig!
Likede indlæg: 5055

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf Pityt » 1. dec 2019, 16:39

dgd2007 skrev:
Pityt skrev:En del af mine kollegaer siger “bedte” i stedet for “bad” :8:
Jeg har allerede erhvervet mig et sprognazist-ry, så jeg holder bøtte :wacko:

Der er nok ikke noget at gøre ved det der. Det er efterhånden ret udbredt.
Min søn siger det også, selv om han er kongeligt universitetsuddannet og det hele! :whine:

Jeg ved det :whine:
Det er bare endnu et eksempel på knæfald for dårlige sprogkundskaber i udviklingens hellige navn :nej:
0
What's done in the dark will be brought to the light
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf dgd2007 » 1. dec 2019, 18:24

Pityt skrev:Jeg ved det :whine:
Det er bare endnu et eksempel på knæfald for dårlige sprogkundskaber i udviklingens hellige navn :nej:

Jeg ved ikke rigtig hvor de har det fra - men man kan jo sådan set godt se logikken:
    lede => ledte
    rede => redte
... og så alligevel ikke, for i modsætning til de andre har jeg altid bare udtalt "bede" som "b" :lol:
0
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 16989
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3556
Likede indlæg: 41305

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf LaMariposa » 2. dec 2019, 10:20

Fru Sunshine skrev:"Nød til".
Hvad er du en nød til? Eller er du i virkeligheden nødt til et eller andet.

Det værste er så, når det kommer fra en dansklærer.


Har mødt dansklærere, der ikke har styr på ligge/lægge osv. Krummer tæer hver gang, jeg hører om det :tie:
0
:lun: Be brave
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf Fru Sunshine » 2. dec 2019, 11:30

LaMariposa skrev:
Fru Sunshine skrev:"Nød til".
Hvad er du en nød til? Eller er du i virkeligheden nødt til et eller andet.

Det værste er så, når det kommer fra en dansklærer.


Har mødt dansklærere, der ikke har styr på ligge/lægge osv. Krummer tæer hver gang, jeg hører om det :tie:

Det har jeg desværre også. Og en hel del, der konsekvent bruger "jeg", når det korrekte er at bruge "mig".

Og så bliver de sure, når man retter dem. Jeg skulle ellers mene, at det lige i deres tilfælde er at betragte som en tjeneste.
3
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 16989
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3556
Likede indlæg: 41305

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf LaMariposa » 2. dec 2019, 12:48

Fru Sunshine skrev:
LaMariposa skrev:
Fru Sunshine skrev:"Nød til".
Hvad er du en nød til? Eller er du i virkeligheden nødt til et eller andet.

Det værste er så, når det kommer fra en dansklærer.


Har mødt dansklærere, der ikke har styr på ligge/lægge osv. Krummer tæer hver gang, jeg hører om det :tie:

Det har jeg desværre også. Og en hel del, der konsekvent bruger "jeg", når det korrekte er at bruge "mig".

Og så bliver de sure, når man retter dem. Jeg skulle ellers mene, at det lige i deres tilfælde er at betragte som en tjeneste.


Tænker bare, at man må kunne analysere sig ud af mange af de ting, hvis man ellers er vant til sætningsanalyse (det må vi antage, at man er, hvis man er dansklærer) og så finde frem til det rigtige svar. Synes det er helt skørt at give sine egne fejl videre til eleverne. Det er ikke fordi, jeg mener, at lærere skal kunne alt på rygraden, men man skal da som minimum kende sine egne begrænsninger og vide, hvordan man kan finde den rigtige løsning.
Senest rettet af LaMariposa 2. dec 2019, 12:50, rettet i alt 1 gang.
0
:lun: Be brave
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 16989
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3556
Likede indlæg: 41305

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf LaMariposa » 2. dec 2019, 12:49

Apropos sprogbøffer, så fandt jeg denne her på Facebook :D
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
4
:lun: Be brave
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf Fru Sunshine » 2. dec 2019, 13:06

LaMariposa skrev:
Fru Sunshine skrev:
LaMariposa skrev:
Fru Sunshine skrev:"Nød til".
Hvad er du en nød til? Eller er du i virkeligheden nødt til et eller andet.

Det værste er så, når det kommer fra en dansklærer.


Har mødt dansklærere, der ikke har styr på ligge/lægge osv. Krummer tæer hver gang, jeg hører om det :tie:

Det har jeg desværre også. Og en hel del, der konsekvent bruger "jeg", når det korrekte er at bruge "mig".

Og så bliver de sure, når man retter dem. Jeg skulle ellers mene, at det lige i deres tilfælde er at betragte som en tjeneste.


Tænker bare, at man må kunne analysere sig ud af mange af de ting, hvis man ellers er vant til sætningsanalyse (det må vi antage, at man er, hvis man er dansklærer) og så finde frem til det rigtige svar. Synes det er helt skørt at give sine egne fejl videre til eleverne. Det er ikke fordi, jeg mener, at lærere skal kunne alt på rygraden, men man skal da som minimum kende sine egne begrænsninger og vide, hvordan man kan finde den rigtige løsning.

Jeg kunne ikke være mere enig.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
JoyNips
Indlæg: 12052
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf JoyNips » 4. dec 2019, 19:43

“Velbekommen”. Argh.
7
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14705
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1180
Likede indlæg: 24712

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf sigge » 5. dec 2019, 08:24

Jeg gør mig selv skyldig i angliseringer og engelske ord og alt muligt i mit talesprog, så jeg ved godt, at der sikkert er 3 fingre, der peger tilbage på mig selv, men det irriterer mig alligevel, at min kollega konsekvent siger, at han vil "kigge ind i" noget i stedet for bare at se/kigge på det.
1
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf Kattefjæs » 5. dec 2019, 09:08

At "tricke" og at "trigge" er to forskellige ting.

Nu er det jo i forvejen nonsens at proeve at bruge de ord paa dansk, for det er engelske ord, men alligevel;

To trick someone vil sige at man snyder/snoerer nogen, for eksempel "The dog tricked me into giving him two dinners".

To trigger someone vil sige at man udloeser/antaender nogen/noget. Det bruges som regel til at beskrive en foelesesmaessig reaktion paa en andens udtalelser eller handlinger, for eksempel "I was triggered by his rude comments about my friend".

Jeg faar ticks af at laese saetninger som "Jeg blev tricket af at...." naar der menes "triggered" og vice versa. :ticks:
9
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf dgd2007 » 5. dec 2019, 10:44

Kattefjæs skrev:At "tricke" og at "trigge" er to forskellige ting.

Nu er det jo i forvejen nonsens at proeve at bruge de ord paa dansk, for det er engelske ord, men alligevel;

To trick someone vil sige at man snyder/snoerer nogen, for eksempel "The dog tricked me into giving him two dinners".

To trigger someone vil sige at man udloeser/antaender nogen/noget. Det bruges som regel til at beskrive en foelesesmaessig reaktion paa en andens udtalelser eller handlinger, for eksempel "I was triggered by his rude comments about my friend".

Jeg faar ticks af at laese saetninger som "Jeg blev tricket af at...." naar der menes "triggered" og vice versa. :ticks:

Ja, plus at "trigger" jo faktisk er grundformen på engelsk, men ved importen til dansk har man åbenbart opfattet det som nutidsformen.
1
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf Kattefjæs » 5. dec 2019, 10:49

dgd2007 skrev:Ja, plus at "trigger" jo faktisk er grundformen på engelsk, men ved importen til dansk har man åbenbart opfattet det som nutidsformen.


Ja, det er lidt det jeg mener med at det er noget nonsens uanset hvad, for grammatikken passer heller ikke sammen.

Det er nogle laaneord som bare ikke rigtig giver mening.

Det er vel ikke svaerere at skrive "Jeg blev provokeret af...", eller "Jeg blev snydt af...", eller hvad der nu end lige passer ind i konteksten.

Jeg kan snildt forstaa laaneord naar der ikke rigtig findes et godt eller brugbart ord/udtryk paa dansk, men her har vi jo altsaa helt fine ord vi snildt kan bruge i stedet, og ingen ville vaere i tvivl om hvad man forsoegte at sige.
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf dgd2007 » 5. dec 2019, 12:12

Kattefjæs skrev:[...]
Jeg kan snildt forstaa laaneord naar der ikke rigtig findes et godt eller brugbart ord/udtryk paa dansk, men her har vi jo altsaa helt fine ord vi snildt kan bruge i stedet, og ingen ville vaere i tvivl om hvad man forsoegte at sige.

Ja, sådan noget er der utrolig meget af for tiden. Det er jo nok fordi folk har hørt nogle engelske vendinger i film eller serier (eller foredrag, hvis man er mere akademisk) :) og så synes det lyder mere sejt.

PS: selv ord som fandtes på dansk, men ikke på engelsk, bliver erstattet på den konto. Et døgn hedder jo nutildaws "24/7" :fløjt:
0
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf HappyPaww » 5. dec 2019, 12:30

dgd2007 skrev:
Kattefjæs skrev:[...]
Jeg kan snildt forstaa laaneord naar der ikke rigtig findes et godt eller brugbart ord/udtryk paa dansk, men her har vi jo altsaa helt fine ord vi snildt kan bruge i stedet, og ingen ville vaere i tvivl om hvad man forsoegte at sige.

Ja, sådan noget er der utrolig meget af for tiden. Det er jo nok fordi folk har hørt nogle engelske vendinger i film eller serier (eller foredrag, hvis man er mere akademisk) :) og så synes det lyder mere sejt.

PS: selv ord som fandtes på dansk, men ikke på engelsk, bliver erstattet på den konto. Et døgn hedder jo nutildaws "24/7" :fløjt:

Arh 24/7 er da ikke et døgn, og bruges ikke i den betydning. 24/7 er mere et udtryk for "konstant" (he works 24/7 = 24timer / 7 dage om ugen) :)
3

Tilbage til "Sprog"