Offentlig kunst?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!

ER statuen flot?

Nej! Den er virkelig grim
14
58%
Ja. Virkelig en flot statue
7
29%
Smid den i havnen
3
13%
 
Afgivne stemmer: 24
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20415
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43828

Offentlig kunst?

Indlægaf paint » 10. nov 2019, 11:10

Det er ganske vist et halvt års tid siden, at statuen af Christian IV blev afsløret inde foran Børsen og Christiansborg. Statuen skal være en slags hyldest til kongen som byggede så meget i København. Og så har nogen tænkt "DET SKAL FEJRES".

Personligt synes jeg, at statuen er grim ud over alle grænser. Den skal forestille at Kongen står (på Rundetårn) og spejler sig i nogle af hans ikoniske byggerier (tårnene fra Børsen og Rosenborg Slot, som hænger nedad ved siden af ham)

Jeg kan godt forstå at turister står og kigger undrende på den. Han ligner en eller anden fantast, der vil skyde sig selv ud i rummet på en hjemmelavet rumraket (Rundetårn) med to løfteraketter hængende ved siden af.

Hvad mener I?

Billede
Senest rettet af paint 10. nov 2019, 11:31, rettet i alt 1 gang.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Bergen
Indlæg: 7285
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11891

Re: Offentlig kunst?

Indlægaf Bergen » 10. nov 2019, 11:12

Jeg synes at den er morsom. Men jeg har nok også en skrækkelig humor og dårlig forståelse af kunst. Jeg synes, at mange ting burde fjernes efter fx 5 år. Også den her.
1
fisken80
Indlæg: 22067
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52045

Re: Offentlig kunst?

Indlægaf fisken80 » 10. nov 2019, 11:14

paint skrev:Det er ganske vist et halvt års tid siden, at statuen af Christian IV blev afsløret inde foran Børsen og Christiansborg. Statuen skal være en slags hyldest til kongen som byggede så meget i København. Og så har nogen tænkt "DET SKAL FEJRES".

Personligt synes jeg, at statuen er grim ud over alle grænser. Den skal forestille at Kongen står (på Rundetårn) og spejler sig i nogle af hans ikoniske byggerier (tårnene fra Børsen og Rosenborg Slot, som hænger nedad ved siden af ham)

Jeg kan godt forstå at turister står og kigger undrende på den. Han ligner en eller anden fantast, der vil skyde sig selv ud i rummet på en hjemmelavet rumraket (Rundetårn) med to løfteraketter hængende ved siden af.

Hvad mener I?

Billede


En fantast. Jamen så kan det da ikke være mere perfekt, når det nu er Christian IV.
2
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14712
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19040

Re: Offentlig kunst?

Indlægaf Flora » 10. nov 2019, 11:19

Jeg bliver irriteret over de forkerte proportioner. Enten er Christian IV blevet en gigantisk kæmpe, der er næsten lige så høj og bred som Rundetårn, ellers er Rundetårn skrumpet gevaldigt. Det gør, at jeg ikke ville opfatte det som Rundetårn, han står på, hvis jeg ikke havde vidst det, men blot en random søjle. Og så synes jeg egentlig bare, det skulle have været en random søjle i stedet.
0
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19607
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46087

Re: Offentlig kunst?

Indlægaf LadyFox » 10. nov 2019, 11:20

Den er grim, men ikke grimmere end så mange andre ting man pynter byen med.
1
...
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16873
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20962

Re: Offentlig kunst?

Indlægaf Misantropen » 10. nov 2019, 11:23

Jeg har ikke set den i virkeligheden, men på billeder bryder jeg mig ikke om de to bygninger på hovedet.

Rundetårn og Christian IV alene synes jeg egentlig ser fint ud(som sådanne statuer nu gør) men generelt synes jeg den type statuer som decideret kunst er kedelige og anonyme. Det er ligesom bare en stor havenisse..
1
Brugeravatar
Nicolait
Indlæg: 4884
Tilmeldt: 31. aug 2015, 22:26
Kort karma: 288
Likede indlæg: 7851

Re: Offentlig kunst?

Indlægaf Nicolait » 10. nov 2019, 11:32

Den er grim. Den står et underligt sted, sådan gemt lidt af vejen.

Den burde aldrig være lavet.

Jeg håber, den bliver fjernet igen.
1
"If you immediatley know the candle light is fire then the meal was cooked along time ago"
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20415
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43828

Re: Offentlig kunst?

Indlægaf paint » 10. nov 2019, 11:37

Nicolait skrev:Den er grim. Den står et underligt sted, sådan gemt lidt af vejen.

Den burde aldrig være lavet.

Jeg håber, den bliver fjernet igen.


Helt enig - i øvrigt er der allerede en statue af ham ved Nyboder, som jeg personligt synes er mere passende.

Billede
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Nicolait
Indlæg: 4884
Tilmeldt: 31. aug 2015, 22:26
Kort karma: 288
Likede indlæg: 7851

Re: Offentlig kunst?

Indlægaf Nicolait » 10. nov 2019, 11:43

paint skrev:
Nicolait skrev:Den er grim. Den står et underligt sted, sådan gemt lidt af vejen.

Den burde aldrig være lavet.

Jeg håber, den bliver fjernet igen.


Helt enig - i øvrigt er der allerede en statue af ham ved Nyboder, som jeg personligt synes er mere passende.

Billede


Jeg var faktisk ikke klar over, at det skulle forestille Rundetårn, som han stod på.
Det gør det ikke bedre.
0
"If you immediatley know the candle light is fire then the meal was cooked along time ago"
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Offentlig kunst?

Indlægaf landsbytossen » 10. nov 2019, 11:52

Var det ikke den, hvor flere medlemmer af komitéen for statuen, slet ikke vidste, de var medlem. Deres navne var sat på uden forudgående aftale.

Statuen burde placeres foran Vestforbrænding.
0
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Offentlig kunst?

Indlægaf DetSorteCirkus » 10. nov 2019, 11:54

Jeg synes, statuen sætter sig mellem to stole. Fortidens kongestatuer er, i mine øjne, ofte flotte og imponerende, fordi de er ægte. Budskabet er klart: her er et ganske særlig menneske, og ham skal vi hylde efter alle kunstens regler. Sådan ser vi ikke på det mere, og derfor bliver kongelig kunst ofte sådan lidt underspillet og finurligt eller handler mere om at portrættere mennesket end positionen.

Statuens realistiske stil gør, at jeg ikke kan tage den seriøst. Jeg havde foretrukket noget mere abstrakt eller personligt i stedet for dette blandingsprodukt.
0
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Offentlig kunst?

Indlægaf hotlips » 10. nov 2019, 12:01

Jeg synes den er okay, jeg kan se hvad det forestiller og jeg ved hvorfor den står der, og jeg synes det er okay at man laver en anden type statuer nu end de gamle i bronze.

Vi har ballade her i rødovre for tiden fordi en stor firkantet sten der angiveligt er en skulptur skal flyttes 100 m og det koster 800.000,det kan jeg til gengæld godt hidse mig op over.

Jeg kan godt lide kunst og jeg synes det hører til i et civiliseret samfund, men de der ting der er kejserens nye klæder, de irriterer mig.

Der var engang et billede på Louisiana der var delt op i tredjedele og hver var så en nuance af grå og der stod det havde kostet en kvart million.
Det mindede mig om klassikeren fra Anders And, det tomme lærred der hedder ingenting eller tomhed.
0
Modesty Blame
Indlæg: 4326
Tilmeldt: 11. aug 2015, 08:21
Kort karma: 519
Likede indlæg: 9416

Re: Offentlig kunst?

Indlægaf Modesty Blame » 10. nov 2019, 12:07

Den får mig til at tænke på skovsøer, grædende børn og hunde, der spiller billard.
0
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19607
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46087

Re: Offentlig kunst?

Indlægaf LadyFox » 10. nov 2019, 12:10

Jeg synes måske bare heller ikke at materialerne den er lavet af klæder hinanden. Jeg tror det mest er der mit problem med den er.
0
...
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20415
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43828

Re: Offentlig kunst?

Indlægaf paint » 10. nov 2019, 13:03

landsbytossen skrev:Var det ikke den, hvor flere medlemmer af komitéen for statuen, slet ikke vidste, de var medlem. Deres navne var sat på uden forudgående aftale.

Statuen burde placeres foran Vestforbrænding.


Man kunne så håbe på, at de 'kom til' at smide den op i 'stort brændbart' :fløjt:
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"