Benpres med høj belastning, begge/et ben

Hvor mange agurker går der på en asparges? Og hvor langt skal man løbe for at brænde den af? Snak løs om træning og kost.
Brugeravatar
Elverpigen
Indlæg: 2313
Tilmeldt: 25. jun 2017, 04:31
Kort karma: 91
Likede indlæg: 2270

Benpres med høj belastning, begge/et ben

Indlægaf Elverpigen » 9. nov 2019, 19:53

Måske lidt sært spørgsmål, men jeg får inspiration til nogle dejligt sære idéer for tiden :-D

Baggrund: Jeg har vægttrænet lidt for 10+ år siden og overvejer, om jeg burde gøre en indsats på den front igen.

Ud over de øvelser med frie vægte, som jeg vil genoptage, er jeg også blevet nysgerrig på at arbejde med nogle mere statiske øvelser.

Her vil jeg få brug for at kunne nå op en tung belastning i en maskine til benpres med 250-400 kg til begge ben. Det er vist lidt ekstremt i forhold til almindelig dynamisk vægttræning, så jeg tænker, at det kunne blive svært at finde et sted at træne, der kan sætte så meget vægt på en maskine.

Her er min idé, at løsningen kunne være at træne ét ben ad gangen, så der ikke var brug for at læsse så meget vægt på maskinen = nemmere at finde et sted at træne ;)

Jeg har rimelig OK styr på sikkerhed mht knæenes position o.l., så mit spørgsmål går på, om der er risiko for problemer i hofte/bækken-regionen, hvis jeg vælger at belaste med 100-200 kg til et ben ad gangen i en bænkpresmaskine pga det asymmetriske pres, eller om det er en realistisk plan evt med en træner til at guide de første gange?

Hvis et-bens-modellen er urealistisk, kan I så anbefale et sted i Kbh-området (evt nabokommuner), hvor der kan læsses 400+ kg på en bænkpresmaskine, der kan indstilles til stop ved forskellig afstand til sædet (dvs minimumsvinkel på knæet). De må meget gerne have små frie vægte, til resten af min træning :ninja:
0
Brugeravatar
Elverpigen
Indlæg: 2313
Tilmeldt: 25. jun 2017, 04:31
Kort karma: 91
Likede indlæg: 2270

Re: Benpres med høj belastning, begge/et ben

Indlægaf Elverpigen » 9. nov 2019, 20:21

Billedeksempel på maskine:
Billede
0
Brugeravatar
Stitch
Indlæg: 7999
Tilmeldt: 13. jun 2017, 12:11
Kort karma: 1193
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 17843

Re: Benpres med høj belastning, begge/et ben

Indlægaf Stitch » 10. nov 2019, 07:23

Efter råd fra både fys og træner, så træner jeg netop både begge og et ben i benpres. Fitness World kan ikke tage 400kg, men dit ben kan altså sagtens klare høj vægt uden problemer. Min pr på 1 ben er 120 kg. Så længe teknikken er i orden.

Men hvad med at bruge elastikker eller okklusionsbånd? Eller indføre pause i bunden (altså sænke langsomt 1--2-3, og så 123 i bunden før du løfter op igen). Det er pisse hårdt og sænker behovet for høj vægt.
1
"If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. If an elephant has its foot on the tail of a mouse, and you say that you are neutral, the mouse will not appreciate your neutrality."

Free Palestine
Brugeravatar
Elverpigen
Indlæg: 2313
Tilmeldt: 25. jun 2017, 04:31
Kort karma: 91
Likede indlæg: 2270

Re: Benpres med høj belastning, begge/et ben

Indlægaf Elverpigen » 10. nov 2019, 14:23

Stitch skrev:Efter råd fra både fys og træner, så træner jeg netop både begge og et ben i benpres. Fitness World kan ikke tage 400kg, men dit ben kan altså sagtens klare høj vægt uden problemer. Min pr på 1 ben er 120 kg. Så længe teknikken er i orden.

Men hvad med at bruge elastikker eller okklusionsbånd? Eller indføre pause i bunden (altså sænke langsomt 1--2-3, og så 123 i bunden før du løfter op igen). Det er pisse hårdt og sænker behovet for høj vægt.



Tusind tak for svar :gogo:

Jeg kan sige, at jeg uden problemer er målt til at kunne presse >400 kg statisk i den rette position med begge ben.

Det er ikke en effekt af dynamisk og funktionel træning jeg ønsker med lige præcis denne "lille" øvelse (til den slags tænker jeg f.eks. jump sqauts med fri vægtstang, og til andre ting bruger jeg elastikker), så jeg er ikke ude efter andre træningsmetoder i dette spørgsmål. Mit spørgsmål går udelukkende på den ekstreme statiske situation og om der evt kunne være en risiko for hofte/bækken-regionen, hvis man fordelte det på et ben ad gangen.
0
Brugeravatar
Elverpigen
Indlæg: 2313
Tilmeldt: 25. jun 2017, 04:31
Kort karma: 91
Likede indlæg: 2270

Re: Benpres med høj belastning, begge/et ben

Indlægaf Elverpigen » 10. nov 2019, 14:43

Også tak for et par tips i kort :gogo: :gogo:

Jeg tror, at jeg nok lige for alle tilfældes skyld må finde en dygtig træner til lige at dobbelttjekke opstarten, hvis det bliver et-bens-løsningen :)
0
MrMister
Indlæg: 2396
Tilmeldt: 13. jan 2019, 18:24
Kort karma: 284
Likede indlæg: 6931

Re: Benpres med høj belastning, begge/et ben

Indlægaf MrMister » 10. nov 2019, 15:08

Sådan uden for spørgsmålet: Hvorfor benpres istedet for squat? Er det resterende del af styrken og/eller ROM, som driller, eller er der en anden for mig ukendt grund?

Mener iøvrigt man i fitnessworld kan loade den selv. Ved 300 kg var der plads nok. Blot i tvivl om max limit på selve maskinen. Det er jo trods alt et glid; ikke ren gravity
1
"Courage is what it takes to stand up and speak; courage is also what it takes to sit down and listen." - Churchill
Brugeravatar
Elverpigen
Indlæg: 2313
Tilmeldt: 25. jun 2017, 04:31
Kort karma: 91
Likede indlæg: 2270

Re: Benpres med høj belastning, begge/et ben

Indlægaf Elverpigen » 10. nov 2019, 15:37

MrMister skrev:Sådan uden for spørgsmålet: Hvorfor benpres istedet for squat? Er det resterende del af styrken og/eller ROM, som driller, eller er der en anden for mig ukendt grund?

Mener iøvrigt man i fitnessworld kan loade den selv. Ved 300 kg var der plads nok. Blot i tvivl om max limit på selve maskinen. Det er jo trods alt et glid; ikke ren gravity


Tak for tippet om de 300 kg i fw :gogo:

Og ja, jeg er også lidt hmmmm :gruble: om det reelle pres, når maskinen står i 45 grader. Vægtene burde have en lodret bane, hvis ikke der skal læsses endnu mere på!

Squat / jump-squat (frie vægte) har jeg brugt til at få lidt gang i muskulaturen funktionelt. Der er andre strukturer i kroppen, der responderer på den lidt ekstreme belastning - jeg skriver dig et kort :)
0

Tilbage til "Fit og/eller lækker"