Lesbiske Feminister må ikke længere bruge Kvindehuset

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Lesbiske Feminister må ikke længere bruge Kvindehuset

Indlægaf annellaII » 9. nov 2019, 09:51

https://www.berlingske.dk/nyheder/lesbiske-feminister-maa-ikke-laengere-bruge-kvindehuset

Kvindehuset i Gothersgade har nemlig valgt at nægte Lesbiske Feminister adgang til at bruge husets lokaler, fordi de mener, at gruppen repræsenterer et transfobisk tankesæt. De lesbiske feminister må gerne deltage i Kvindehusets arrangementer som individer, men hvis medlemmer af gruppen Lesbiske Feminister ønsker at mødes, må de fremover finde et andet sted at gøre det. Det skriver den lesbiske feminist Karen M. Larsen i et indlæg på bloggen »Til eftertanke«.

Kvindehuset bekræfter, at de ikke ønsker Lesbiske Feminister i deres lokaler, fordi de ikke kan acceptere transfobi, men vil ikke udtale sig nærmere om sagen.

Kvindehuset påstår ifølge Karen M. Larsen, at Lesbiske Feminister er transfober, fordi de ikke begærer transkønnede og dermed ikke anerkender transkønnede som »rigtige« kvinder. Beslutningen om, at Lesbiske Feminister ikke længere er velkomne i Kvindehuset, har fået Karen M. Larsen til tasterne.

På sin blog har hun skrevet indlægget »Kampen mod de lesbiske«, hvor det blandt andet lyder:

»I praksis har de radikale transaktivisters vrede især været rettet mod de lesbiske, som kategorisk afviser at indgå i seksuelle relationer med personer, der er født med en penis uafhængig af deres kønsidentitet. At lesbiske ikke ligefrem repræsenterer kønsmagten i samfundet, men i stedet selv er en udsat gruppe, der f.eks. har en stærkt forøget risiko for at begå selvmord, er ganske ligegyldigt for disse aktivister. Når man er radikal transaktivist, må man nemlig gerne sparke til udsatte grupper, hvis disse ikke retter ind.«

Karen M. Larsen mener, at de transkønnede kvinder er de eneste, der har ret til at definere deres egen seksualitet, og at de er dårlige til at anerkende andres.

»Logikken er den, at fordi transkvinder føler, at de er kvinder, og transmænd føler, at de er mænd, så handler køn for alle om en fra kroppen løsrevet følelse. De transkønnedes følelser og identitet gøres med andre ord til normen om, hvad køn handler om. Hvis vi andre føler noget andet, så må vi se at få ændret vores følelser.«


Hvad mener du om omtalte forbud?

Jeg vil kalde det for diskrimination, og jeg troede at i år 2019 var de tider forbi, hvor 'man' ser ned på og fordømmer dem, der ikke er som 'jeg'.
1
Modesty Blame
Indlæg: 4326
Tilmeldt: 11. aug 2015, 08:21
Kort karma: 519
Likede indlæg: 9418

Re: Lesbiske Feminister må ikke længere bruge Kvindehuset

Indlægaf Modesty Blame » 9. nov 2019, 09:56

annellaII skrev:https://www.berlingske.dk/nyheder/lesbiske-feminister-maa-ikke-laengere-bruge-kvindehuset

Kvindehuset i Gothersgade har nemlig valgt at nægte Lesbiske Feminister adgang til at bruge husets lokaler, fordi de mener, at gruppen repræsenterer et transfobisk tankesæt. De lesbiske feminister må gerne deltage i Kvindehusets arrangementer som individer, men hvis medlemmer af gruppen Lesbiske Feminister ønsker at mødes, må de fremover finde et andet sted at gøre det. Det skriver den lesbiske feminist Karen M. Larsen i et indlæg på bloggen »Til eftertanke«.

Kvindehuset bekræfter, at de ikke ønsker Lesbiske Feminister i deres lokaler, fordi de ikke kan acceptere transfobi, men vil ikke udtale sig nærmere om sagen.

Kvindehuset påstår ifølge Karen M. Larsen, at Lesbiske Feminister er transfober, fordi de ikke begærer transkønnede og dermed ikke anerkender transkønnede som »rigtige« kvinder. Beslutningen om, at Lesbiske Feminister ikke længere er velkomne i Kvindehuset, har fået Karen M. Larsen til tasterne.

På sin blog har hun skrevet indlægget »Kampen mod de lesbiske«, hvor det blandt andet lyder:

»I praksis har de radikale transaktivisters vrede især været rettet mod de lesbiske, som kategorisk afviser at indgå i seksuelle relationer med personer, der er født med en penis uafhængig af deres kønsidentitet. At lesbiske ikke ligefrem repræsenterer kønsmagten i samfundet, men i stedet selv er en udsat gruppe, der f.eks. har en stærkt forøget risiko for at begå selvmord, er ganske ligegyldigt for disse aktivister. Når man er radikal transaktivist, må man nemlig gerne sparke til udsatte grupper, hvis disse ikke retter ind.«

Karen M. Larsen mener, at de transkønnede kvinder er de eneste, der har ret til at definere deres egen seksualitet, og at de er dårlige til at anerkende andres.

»Logikken er den, at fordi transkvinder føler, at de er kvinder, og transmænd føler, at de er mænd, så handler køn for alle om en fra kroppen løsrevet følelse. De transkønnedes følelser og identitet gøres med andre ord til normen om, hvad køn handler om. Hvis vi andre føler noget andet, så må vi se at få ændret vores følelser.«


Hvad mener du om omtalte forbud?

Jeg vil kalde det for diskrimination, og jeg troede at i år 2019 var de tider forbi, hvor 'man' ser ned på og fordømmer dem, der ikke er som 'jeg'.

Jeg mener, at kvindehuset har misforstået, hvad deres rolle er, men at det er deres ret at beslutte præcist, hvad de har lyst til, så længe det de beslutter er i overensstemmelse med deres vedtægter - uanset hvad jeg så mener om de vedtægter.
6
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7323
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1558
Likede indlæg: 23135

Re: Lesbiske Feminister må ikke længere bruge Kvindehuset

Indlægaf Aragorn » 9. nov 2019, 10:04

Dette er den uundgåelige situation som opstår når man ikke i tide siger fra overfor mennesker og meninger der er åbentlyst forkerte.

Dette er moralrelativisternes eget værk og de kommer til at lide under det. Fanden har skabt fascister og jeg glæder mig kun over at han også tager dem tilbage igen.
2

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Brugeravatar
Madam
Indlæg: 953
Tilmeldt: 7. jun 2018, 08:42
Kort karma: 21
Likede indlæg: 543

Re: Lesbiske Feminister må ikke længere bruge Kvindehuset

Indlægaf Madam » 9. nov 2019, 10:11

Tjae, måske kan man lade det diskrimination, men kan også kalde det beskyttelse af heteroseksuelle kvinder, der kommer fra vanskelige og voldelige forhold med en mandlig partner, som her og i Dannerhuset er et 'let
bytte' for venlig opmærksomhed, og som derfor kan forledes til at tro, at udvejen er en anden og seksualitet.

Men heteroseksuelle er måske allerede forment adgang???
0
Den, der går i andres fodspor, kommer aldrig foran ;)
Modesty Blame
Indlæg: 4326
Tilmeldt: 11. aug 2015, 08:21
Kort karma: 519
Likede indlæg: 9418

Re: Lesbiske Feminister må ikke længere bruge Kvindehuset

Indlægaf Modesty Blame » 9. nov 2019, 10:24

Madam skrev:Tjae, måske kan man lade det diskrimination, men kan også kalde det beskyttelse af heteroseksuelle kvinder, der kommer fra vanskelige og voldelige forhold med en mandlig partner, som her og i Dannerhuset er et 'let
bytte' for venlig opmærksomhed, og som derfor kan forledes til at tro, at udvejen er en anden og seksualitet.

Men heteroseksuelle er måske allerede forment adgang???

Hvaffornoget?`
7
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Lesbiske Feminister må ikke længere bruge Kvindehuset

Indlægaf LaScrooge » 9. nov 2019, 10:25

Madam skrev:Tjae, måske kan man lade det diskrimination, men kan også kalde det beskyttelse af heteroseksuelle kvinder, der kommer fra vanskelige og voldelige forhold med en mandlig partner, som her og i Dannerhuset er et 'let
bytte' for venlig opmærksomhed, og som derfor kan forledes til at tro, at udvejen er en anden og seksualitet.

Men heteroseksuelle er måske allerede forment adgang???


Nej. Hidtil har de eneste, som ikke havde adgang til Kvindehuset, været cis-kønnede mænd.

----
Jeg er decideret forfærdet over beslutningen.
5
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Madam
Indlæg: 953
Tilmeldt: 7. jun 2018, 08:42
Kort karma: 21
Likede indlæg: 543

Re: Lesbiske Feminister må ikke længere bruge Kvindehuset

Indlægaf Madam » 9. nov 2019, 10:48

LaScrooge skrev:
Madam skrev:Tjae, måske kan man lade det diskrimination, men kan også kalde det beskyttelse af heteroseksuelle kvinder, der kommer fra vanskelige og voldelige forhold med en mandlig partner, som her og i Dannerhuset er et 'let
bytte' for venlig opmærksomhed, og som derfor kan forledes til at tro, at udvejen er en anden og seksualitet.

Men heteroseksuelle er måske allerede forment adgang???


Nej. Hidtil har de eneste, som ikke havde adgang til Kvindehuset, været cis-kønnede mænd.

----
Jeg er decideret forfærdet over beslutningen.


Mange tak...har ikke rigtigt styr på alle de forskellige køn. ;)
0
Den, der går i andres fodspor, kommer aldrig foran ;)
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Lesbiske Feminister må ikke længere bruge Kvindehuset

Indlægaf FruitFly » 9. nov 2019, 11:10

Det ER altså en lidt underlig beslutning... hvis de 'Lesbiske Feminister' ikke bliver tiltrukket af kvinder med penis - hvis tilstedeværelsen af en penis er en "turn-off", så er det altså fair nok. Mange heteroseksuelle mænd har det på nøjagtigt samme måde.

I min bog er det OK at mene at der er forskel på en biologisk mand, der FØLER sig som en kvinde (trans-kvinde) og på en biologisk kvinde (cis-kvinde).

Men Kvindehuset må selvfølgelig selv om hvad de mener at deres definition af kvinder er. Det er bare bizart hvis den definition udelukker cis-kvinder, der er tiltrukket af cis-kvinder
2
#Klimatosse
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59512

Re: Lesbiske Feminister må ikke længere bruge Kvindehuset

Indlægaf DetSorteCirkus » 9. nov 2019, 11:10

Af Kvindehusets hjemmeside fremgår det, at...
Huset har kønsseperatistisk virke og er således kun åbent for kvinder.

og
Kvindehuset arbejder for at bekæmpe diskrimination baseret på køn og seksualitet. Vi ønsker at skabe et separatistisk rum for kvinder og transpersoner med et feministisk omdrejningspunkt, hvor man kan udvikle ideer, tanker og projekter. Kvindehuset skal være et fristed fra samfundets kønnede normer og diskrimination.

På den baggrund ville jeg godt kunne forstå en kritik af, at Lesbiske Feminister brugte huset uden at ville optage transkvinder i deres gruppe. Hvis de da ikke vil det. Men jeg står hver gang HELT af overfor politisering og shaming af andres seksuelle lyst og præferencer, og det er jo det, der finder sted her:
Kvindehuset påstår ifølge Karen M. Larsen, at Lesbiske Feminister er transfober, fordi de ikke begærer transkønnede
3
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Lesbiske Feminister må ikke længere bruge Kvindehuset

Indlægaf Animi » 9. nov 2019, 11:15

Det er da uden tvivl forkasteligt
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52048

Re: Lesbiske Feminister må ikke længere bruge Kvindehuset

Indlægaf fisken80 » 9. nov 2019, 13:36

Det overrasket mig overhovedet ikke, at det er kommet så vidt. Jeg har læst en del om konflikten i Weekendavisen, hvor bl.a. Karen M Larsen har skrevet om det.
Og det er fuldstændig absurd, at transkvinder på den måde får lov til at sætte dagsordenen. Og at de vil bestemme over andres seksualitet (hvilket i sig selv er langt ude, når nu de selv kæmper for at få deres anerkendt). Mange mange transkvinder er stadig mænd biologisk set, og det er forkasteligt at ville bestemme, at lesbiske kvinder SKAL tænde på dem. Sådan fungerer seksualitet jo netop ikke. Hvilket de burde være de første til at vide.

De transkønnede og kvindehuset skyder sig selv så gevaldigt i foden med det her.
22
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7323
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1558
Likede indlæg: 23135

Re: Lesbiske Feminister må ikke længere bruge Kvindehuset

Indlægaf Aragorn » 9. nov 2019, 14:28

fisken80 skrev:Det overrasket mig overhovedet ikke, at det er kommet så vidt. Jeg har læst en del om konflikten i Weekendavisen, hvor bl.a. Karen M Larsen har skrevet om det.
Og det er fuldstændig absurd, at transkvinder på den måde får lov til at sætte dagsordenen. Og at de vil bestemme over andres seksualitet (hvilket i sig selv er langt ude, når nu de selv kæmper for at få deres anerkendt). Mange mange transkvinder er stadig mænd biologisk set, og det er forkasteligt at ville bestemme, at lesbiske kvinder SKAL tænde på dem. Sådan fungerer seksualitet jo netop ikke. Hvilket de burde være de første til at vide.

De transkønnede og kvindehuset skyder sig selv så gevaldigt i foden med det her.


Hvem havde forestillet sig at en person med en pik kunne få det til at fremstå kvindeundertrykkende at en lesbisk kvinde ikke gad knalde ham? Det er fandme godt politisk håndværk :)

Jeg håber de bliver ved. For bevægelsen er syg og den bør dø af sin sygdom.

Misforstå mig ikke: Jeg siger ikke, at transseksuelle er syge. Jeg snakker om bevægelsen.
4

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7323
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1558
Likede indlæg: 23135

Re: Lesbiske Feminister må ikke længere bruge Kvindehuset

Indlægaf Aragorn » 9. nov 2019, 14:30

Lad mig slå fast: Det FRYDER mig at dette sker, for jeg har sagt længe at de personer er vanvittige og ondskabsfulde og nu er det snart svært at benægte uanset hvor tolerant et menneske man er.
0

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Brugeravatar
Vlad Kalashnikov
Indlæg: 4061
Tilmeldt: 3. sep 2015, 09:49
Kort karma: 107
Likede indlæg: 3672

Re: Lesbiske Feminister må ikke længere bruge Kvindehuset

Indlægaf Vlad Kalashnikov » 9. nov 2019, 15:25

meh. De lesbiske feminister burde ikke være overrasket. Venstreradikale aktivitister, som dem selv, æder altid deres egne. Det er nu engang bæstets natur. De har sikkert selv gjordt det da de selv var yngre og avantgarde.
Senest rettet af Vlad Kalashnikov 10. nov 2019, 02:37, rettet i alt 1 gang.
0
Grab them by the pussy
Brugeravatar
Boganis
Indlæg: 153
Tilmeldt: 29. jun 2019, 17:30
Kort karma: 7
Likede indlæg: 176

Re: Lesbiske Feminister må ikke længere bruge Kvindehuset

Indlægaf Boganis » 9. nov 2019, 16:28

FruitFly skrev:Det ER altså en lidt underlig beslutning... hvis de 'Lesbiske Feminister' ikke bliver tiltrukket af kvinder med penis - hvis tilstedeværelsen af en penis er en "turn-off", så er det altså fair nok. Mange heteroseksuelle mænd har det på nøjagtigt samme måde.

I min bog er det OK at mene at der er forskel på en biologisk mand, der FØLER sig som en kvinde (trans-kvinde) og på en biologisk kvinde (cis-kvinde).

Men Kvindehuset må selvfølgelig selv om hvad de mener at deres definition af kvinder er. Det er bare bizart hvis den definition udelukker cis-kvinder, der er tiltrukket af cis-kvinder


Det eneste der er fair nok, er at vi allesammen beholder vores individuelle ret til at vælge hvem vi vil have kønslig omgang med. Uden indblanding eller nogen form for pression. At udelukke lesbiske feminister fra Kvindehuset fordi gruppen "repræsenterer et transfobisk tankesæt"; Er den groveste kønsdiskrimination i nyere tid :-D

Ang mænd.
Man har altså også som mand transfobi, hvis man rent hypotetisk siger nej, til stikke sit lem ind i en anden mands kirurgisk udhulet lem..
Hvor mange mænd har så transfobi i danmark..?

-Jeg tror mere, at der er tale om et ekstremt mentalt usundt mindretal, som der lider af hetrofobi.
Senest rettet af Boganis 9. nov 2019, 16:59, rettet i alt 1 gang.
2
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough.
Albert Einstein

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"