Små spørgsmål og sniksnak om kæledyr

Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16239
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1408
Likede indlæg: 30214

Re: Små spørgsmål og sniksnak om kæledyr

Indlægaf TinaW » 2. nov 2019, 09:36

Hewlett skrev:
TinaW skrev:
avdotja skrev:Æv en træls situation TinaW. Hvis han fysisk angriber jeres kat, ville jeg, hvis det er en vildkat, hælde mod til at få den indfanget og aflivet. Normalt er jeg tilhænger af at katte skal gå frit alt det de lyster, men ikke hvis det betyder at mine egne dyr ikke kan være der.

EDIT: Hvis jeg kunne nænne det :ninja: Nu hvor jeg har læst dit andet indlæg, får jeg helt ondt af den stakkels, ensomme kat, der bare vil have husly og lidt mad :genert: Men altså; det er ikke værre at få en kat aflivet end det er at aflive en gris/ko/høne. Det vigtigste er at dyret har et godt liv op til og at aflivningen bliver gjort så skånsomt som muligt. På begge punkter er katten væsentlig bedre stillet end størstedelen af Danmarks dyr.


Mit problem er nok også at jeg ikke rigtigt nænner at gøre det.
Har en kollega med jagttegn, der har tilbudt at skyde katten efter indfangning - men det bliver for makabert til mig. Der er jeg slet ikke hård nok.
For nu er problemet løst ved at vinduer til vaskekælderen er lukket, så der kan kun kommes ind gennem dør eller kattelem. Og kattelemmen har han ikke forsøgt sig med endnu.


Jeg ved godt at det er et lidt følsomt emne og at I i princippet bare er "uheldige" at katten ser ud til at have slået sig ned på jeres grund. Men hvis ingen vil kendes ved katten og han opholder sig hos jer, synes jeg egentlig at det er jeres ansvar enten at få ham afleveret på et internat, få ham aflivet eller som minimum få ham neutraliseret. Det er et kæmpe problem med intakte katte der render frit rundt, for der går formentligt ikke lang tid før en intakt hunkat i nærheden kommer i løbetid, og så bliver 2 hjemløse katte meget nemt til 100, 200, 500 osv.


Jeg er som sådan ikke uenig, men så kan vi jo blive ved. For når ham her er væk, så kommer der formentligt bare en anden intakt hankat. Og ærligt talt har jeg ikke råd, til at betale for aflivning eller neutralisering af en masse katte, fordi andre ikke tager ansvar. Indlevering på internat er ikke en mulighed, katten ville skulle transporteres både i bil og på færge og det ville være synd. Der er ingen fertile hunkatte lige i nærheden, de nærmeste naboer har alle neutraliserede katte.
Som skrevet bliver han ikke fodret her og han er ikke tynd, så et eller andet sted får han jo noget mad.
Jeg har i øvrigt ikke set ham, siden vi lukkede vinduet ned til vaskekælderen.
0
Brugeravatar
Thestral
Indlæg: 2772
Tilmeldt: 11. aug 2015, 07:15
Kort karma: 432
Likede indlæg: 3057

Re: Små spørgsmål og sniksnak om kæledyr

Indlægaf Thestral » 2. nov 2019, 10:30

San.Dee skrev:
Thestral skrev:Jeg har et spørgsmål som jeg håber at i kan og vil hjælpe mig med.

Jeg har en neutraliseret 3 årig indekat med mulighed for at komme lidt ud. Den er inden for den sidste månede begyndt at hvæsse klør i min lænestol og min skænk. Hun har andre kradsemuligheder så jeg undrer mig over at det pludselig går ud over mine møbler. Stolen er "ny", ca 8 mdr så hun kender den og har sovet i den ad flere omgange. Hun har adgang til hele huset og har en kasse som hun ikke er glad for men som hun bruger hvis hun ikke har nået at gøre hvad hun skal når hun har været ude. Hun er ude hver dag efter job men sjældent mere end 1½ time. Så siger hun til og vil ind. Jeg er kronisk syg og går derfor tidligt i seng så hun kommer ikke ud igen senere. Da hun var lille fik hun en masse tæv af kvarterets katte og er derfor utryg ude. Hun vil gerne ud; bare ikke så længe ad gangen. Natlige ture er et nogo da jeg ikke vil kunne høre når hun kalder.

Hvad kan jeg gøre for at stoppe kradseriet og gøre hendes hverdag nemmere?

Jeg tror det hænger sammen med at hun er begyndt at komme ud og i princippet ikke ved at fremmede katte ikke kan komme indenfor hos hende - På hendes territorie.
Det viser hun dem så ved at hvæsse klør i hendes stol.

Hun har været ude her siden vi fik hendefor 2 år siden :gruble:
0
Jeg har nået den alder,
hvor jeg ved, hvad der er værd at vide
og på en god dag kan jeg også huske noget af det..
Brugeravatar
Thestral
Indlæg: 2772
Tilmeldt: 11. aug 2015, 07:15
Kort karma: 432
Likede indlæg: 3057

Re: Små spørgsmål og sniksnak om kæledyr

Indlægaf Thestral » 2. nov 2019, 14:53

San.Dee skrev:
Thestral skrev:
San.Dee skrev:
Thestral skrev:Jeg har et spørgsmål som jeg håber at i kan og vil hjælpe mig med.

Jeg har en neutraliseret 3 årig indekat med mulighed for at komme lidt ud. Den er inden for den sidste månede begyndt at hvæsse klør i min lænestol og min skænk. Hun har andre kradsemuligheder så jeg undrer mig over at det pludselig går ud over mine møbler. Stolen er "ny", ca 8 mdr så hun kender den og har sovet i den ad flere omgange. Hun har adgang til hele huset og har en kasse som hun ikke er glad for men som hun bruger hvis hun ikke har nået at gøre hvad hun skal når hun har været ude. Hun er ude hver dag efter job men sjældent mere end 1½ time. Så siger hun til og vil ind. Jeg er kronisk syg og går derfor tidligt i seng så hun kommer ikke ud igen senere. Da hun var lille fik hun en masse tæv af kvarterets katte og er derfor utryg ude. Hun vil gerne ud; bare ikke så længe ad gangen. Natlige ture er et nogo da jeg ikke vil kunne høre når hun kalder.

Hvad kan jeg gøre for at stoppe kradseriet og gøre hendes hverdag nemmere?

Jeg tror det hænger sammen med at hun er begyndt at komme ud og i princippet ikke ved at fremmede katte ikke kan komme indenfor hos hende - På hendes territorie.
Det viser hun dem så ved at hvæsse klør i hendes stol.

Hun har været ude her siden vi fik hendefor 2 år siden :gruble:

Åh jeg forstod det som om hun lige var begyndt at komme ud inden for den sidste måned. Læsefejl fra min side :)

Så kan det være der er kommet en ny kat i nabolaget ellers har jeg ingen idé :gruble:


Det erhelt ok. Men det med den nye kat har jeg slet ikke overvejet :gruble: Idag har det jo regnet så der har hun bare siddet på den overdækkede terrasse det meste af formiddagen og nu her for 5 min siden kunne jeg overbevise hende om at tjekke vejret og der er hun løbet ud. Så nu håber jeg at hun får tisset af for idag.
0
Jeg har nået den alder,
hvor jeg ved, hvad der er værd at vide
og på en god dag kan jeg også huske noget af det..
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16954
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1075
Likede indlæg: 21074

Re: Små spørgsmål og sniksnak om kæledyr

Indlægaf Misantropen » 5. nov 2019, 17:44

San.Dee skrev:I går sagde jeg på gensyn til Mollie :(

Hvad skete der? :(

Var det i relation til mislyden på hjertet?
0
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16954
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1075
Likede indlæg: 21074

Re: Små spørgsmål og sniksnak om kæledyr

Indlægaf Misantropen » 5. nov 2019, 18:49

San.Dee skrev:
Misantropen skrev:
San.Dee skrev:I går sagde jeg på gensyn til Mollie :(

Hvad skete der? :(

Var det i relation til mislyden på hjertet?

Ja det var det. Jeg synes ikke at jeg kunne forsvare at give hende medicin som bare ville være livsforlængende. Det kunne ikke helbredes og dyrlægen gav hende maks 2 år. Det ville være for min skyld hvis jeg lod hende gå igennem det. Hun var 10 år og det kunne mærkes at hun var lidt oppe i alderen. Hun havde lidt gigt oven i hatten så jeg synes at nok var nok :(

Det er jeg ked af at høre :ae:
0
Brugeravatar
Fru Himmelblå
Indlæg: 2947
Tilmeldt: 20. dec 2015, 16:58
Kort karma: 277
Likede indlæg: 8315

Re: Små spørgsmål og sniksnak om kæledyr

Indlægaf Fru Himmelblå » 11. nov 2019, 17:25

Vi har 10 dåser af 200 g vådfoder til katte, som vores egne simpelthen nægter at spise :stoned:

Det er af mærket Animonda Carny Kitten. Foderet er kornfrit og med okse, kalv og kylling.

Hvis der er nogen af jer, med killinger i nærheden af København, der kunne tænke sig foderet, kan i få det med Debatten rabat til 0 kr ;)

Edit. De er nu på vej mod Kattens værn :)
Senest rettet af Fru Himmelblå 13. nov 2019, 10:36, rettet i alt 1 gang.
0
Vir prudens non contra ventum mingit
avdotja
Indlæg: 4945
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 538
Likede indlæg: 14771

Re: Små spørgsmål og sniksnak om kæledyr

Indlægaf avdotja » 11. nov 2019, 19:01

Hvis der er nogen der bruger hundeposer med duft og bor i København har jeg 9 ruller, jeg gerne kommer forbi med :)

Altså, det har jo ikke den store værdi, men synes også det er fjollet at smide dem ud (jeg fik købt dem ved en fejl og kan ikke se ideen med duften...).
0
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 13012
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1557
Likede indlæg: 21767

Re: Små spørgsmål og sniksnak om kæledyr

Indlægaf Pandesteg » 11. nov 2019, 19:40

TinaW skrev:
Hewlett skrev:
TinaW skrev:
avdotja skrev:Æv en træls situation TinaW. Hvis han fysisk angriber jeres kat, ville jeg, hvis det er en vildkat, hælde mod til at få den indfanget og aflivet. Normalt er jeg tilhænger af at katte skal gå frit alt det de lyster, men ikke hvis det betyder at mine egne dyr ikke kan være der.

EDIT: Hvis jeg kunne nænne det :ninja: Nu hvor jeg har læst dit andet indlæg, får jeg helt ondt af den stakkels, ensomme kat, der bare vil have husly og lidt mad :genert: Men altså; det er ikke værre at få en kat aflivet end det er at aflive en gris/ko/høne. Det vigtigste er at dyret har et godt liv op til og at aflivningen bliver gjort så skånsomt som muligt. På begge punkter er katten væsentlig bedre stillet end størstedelen af Danmarks dyr.


Mit problem er nok også at jeg ikke rigtigt nænner at gøre det.
Har en kollega med jagttegn, der har tilbudt at skyde katten efter indfangning - men det bliver for makabert til mig. Der er jeg slet ikke hård nok.
For nu er problemet løst ved at vinduer til vaskekælderen er lukket, så der kan kun kommes ind gennem dør eller kattelem. Og kattelemmen har han ikke forsøgt sig med endnu.


Jeg ved godt at det er et lidt følsomt emne og at I i princippet bare er "uheldige" at katten ser ud til at have slået sig ned på jeres grund. Men hvis ingen vil kendes ved katten og han opholder sig hos jer, synes jeg egentlig at det er jeres ansvar enten at få ham afleveret på et internat, få ham aflivet eller som minimum få ham neutraliseret. Det er et kæmpe problem med intakte katte der render frit rundt, for der går formentligt ikke lang tid før en intakt hunkat i nærheden kommer i løbetid, og så bliver 2 hjemløse katte meget nemt til 100, 200, 500 osv.


Jeg er som sådan ikke uenig, men så kan vi jo blive ved. For når ham her er væk, så kommer der formentligt bare en anden intakt hankat. Og ærligt talt har jeg ikke råd, til at betale for aflivning eller neutralisering af en masse katte, fordi andre ikke tager ansvar. Indlevering på internat er ikke en mulighed, katten ville skulle transporteres både i bil og på færge og det ville være synd. Der er ingen fertile hunkatte lige i nærheden, de nærmeste naboer har alle neutraliserede katte.
Som skrevet bliver han ikke fodret her og han er ikke tynd, så et eller andet sted får han jo noget mad.
Jeg har i øvrigt ikke set ham, siden vi lukkede vinduet ned til vaskekælderen.


Hvordan er det gået?
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16239
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1408
Likede indlæg: 30214

Re: Små spørgsmål og sniksnak om kæledyr

Indlægaf TinaW » 12. nov 2019, 09:58

Pandesteg skrev:Hvordan er det gået?


Altså jeg kunne jo ikke lade være med at stille lidt mad over til ham i maskinhuset, hvor der også står en kurv og vand, hvis nu vores egne går derind i løbet af dagen.
Han har været og "tigge" mad et par gange, hvor jeg så har fyldt madskålen op, men har faktisk ikke set ham i de sidste 3-4 dage.
1
cola
Permanent bortvist
Indlæg: 2462
Tilmeldt: 16. aug 2015, 11:25
Kort karma: 87
Likede indlæg: 2058

Re: Små spørgsmål og sniksnak om kæledyr

Indlægaf cola » 12. nov 2019, 15:20

Min den lille har fået sådanne små "knuder" under huden, for mig ligner det mest myggestik, de klør dog ikke og genere generelt ikke den lille, men er der nogen der har et godt bud på hvad det kan være, bidsår er det ikke da det sidder under huden, har kigget nærmere på dem alle.
0
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16954
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1075
Likede indlæg: 21074

Re: Små spørgsmål og sniksnak om kæledyr

Indlægaf Misantropen » 12. nov 2019, 15:52

cola skrev:Min den lille har fået sådanne små "knuder" under huden, for mig ligner det mest myggestik, de klør dog ikke og genere generelt ikke den lille, men er der nogen der har et godt bud på hvad det kan være, bidsår er det ikke da det sidder under huden, har kigget nærmere på dem alle.
Vorter, fedtknuder, talgknopper, tilstoppede talgkirtler, en reaktion på nogle planter, ligesom vi mennesker kan slå ud ved allergi eller hvis vi rører ved en brændenælde, hævelse fra slag i leg, ala blå mærker og buler..
0
cola
Permanent bortvist
Indlæg: 2462
Tilmeldt: 16. aug 2015, 11:25
Kort karma: 87
Likede indlæg: 2058

Re: Små spørgsmål og sniksnak om kæledyr

Indlægaf cola » 12. nov 2019, 17:47

Misantropen skrev:
cola skrev:Min den lille har fået sådanne små "knuder" under huden, for mig ligner det mest myggestik, de klør dog ikke og genere generelt ikke den lille, men er der nogen der har et godt bud på hvad det kan være, bidsår er det ikke da det sidder under huden, har kigget nærmere på dem alle.
Vorter, fedtknuder, talgknopper, tilstoppede talgkirtler, en reaktion på nogle planter, ligesom vi mennesker kan slå ud ved allergi eller hvis vi rører ved en brændenælde, hævelse fra slag i leg, ala blå mærker og buler..

Ok tak, det er heldigvis alt noget jeg kan leve med og som går væk igen :-)
1
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 13012
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1557
Likede indlæg: 21767

Re: Små spørgsmål og sniksnak om kæledyr

Indlægaf Pandesteg » 12. nov 2019, 18:42

TinaW skrev:
Pandesteg skrev:Hvordan er det gået?


Altså jeg kunne jo ikke lade være med at stille lidt mad over til ham i maskinhuset, hvor der også står en kurv og vand, hvis nu vores egne går derind i løbet af dagen.
Han har været og "tigge" mad et par gange, hvor jeg så har fyldt madskålen op, men har faktisk ikke set ham i de sidste 3-4 dage.


Jeg tænkte egentlig mere på hvordan det var gået med at få jeres egen kat til at bruge kattelemmen...
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16239
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1408
Likede indlæg: 30214

Re: Små spørgsmål og sniksnak om kæledyr

Indlægaf TinaW » 12. nov 2019, 19:07

Pandesteg skrev:
TinaW skrev:
Pandesteg skrev:Hvordan er det gået?


Altså jeg kunne jo ikke lade være med at stille lidt mad over til ham i maskinhuset, hvor der også står en kurv og vand, hvis nu vores egne går derind i løbet af dagen.
Han har været og "tigge" mad et par gange, hvor jeg så har fyldt madskålen op, men har faktisk ikke set ham i de sidste 3-4 dage.


Jeg tænkte egentlig mere på hvordan det var gået med at få jeres egen kat til at bruge kattelemmen...


Nåeh.
Ja, det går stadig ikke så godt. Han nægter.
Også selv om hans søster render ind og ud af den.
0
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8604

Re: Små spørgsmål og sniksnak om kæledyr

Indlægaf Studsgaard » 14. nov 2019, 18:56

cola skrev:
Misantropen skrev:
cola skrev:Min den lille har fået sådanne små "knuder" under huden, for mig ligner det mest myggestik, de klør dog ikke og genere generelt ikke den lille, men er der nogen der har et godt bud på hvad det kan være, bidsår er det ikke da det sidder under huden, har kigget nærmere på dem alle.
Vorter, fedtknuder, talgknopper, tilstoppede talgkirtler, en reaktion på nogle planter, ligesom vi mennesker kan slå ud ved allergi eller hvis vi rører ved en brændenælde, hævelse fra slag i leg, ala blå mærker og buler..

Ok tak, det er heldigvis alt noget jeg kan leve med og som går væk igen :-)

Hvor på kroppen er de?

Aya har haft et par “bumser” både på snuden og under forbenet. De er gået væk af sig selv.
0

Tilbage til "Kæledyr"