Droppe mit studiejob på kandidaten?

Pjevs
Indlæg: 33
Tilmeldt: 27. sep 2019, 11:09
Kort karma: 3
Likede indlæg: 14

Droppe mit studiejob på kandidaten?

Indlægaf Pjevs » 28. sep 2019, 15:06

Hejsa allesammen,

Jeg står i et dilemma lige nu, og har brug for nogle inputs. Jeg ved godt, at I ikke kan tage beslutningen for mig, men det er alligevel rart med andres perspektiv indimellem.

I sommers startede jeg på en kandidat inden for HR, og kort forinden startede jeg på et nyt studiejob på 15 timer om ugen. Det skal nævnes, at jeg har haft studiejobs (15 timer om ugen) alle tre år på bacheloren, og de har alle været rimelig studierelevante.

Problemet er, at jeg er nået til et punkt, hvor jeg føler mig mega udbrændt og det er begyndt at sætte sine spor. Jeg kan mærke, at både krop og sind er rigtig stresset. Jeg døjer med en kronisk hudsygdom, som dog ikke hæmmer mig i daglige gøremål, men som alligevel fylder en del i mit hoved. Samtidig fik jeg her for nogle uger siden nogle ubehagelige symptomer i kroppen, som jeg skal udredes for hos en neurolog. Jeg har derfor været sygemeldt fra studiet og studiejobbet i et par uger. Det ene oven i det andet, gør at jeg bare føler mig så stresset, og jeg har derfor lyst til at droppe studiejobbet her og nu for at komme ovenpå igen og fokusere på at komme igennem studiet.

Sagen er bare, at jeg er bange for at stille mig selv dårligt ved at gøre det, for et studiejob "det skal man da have og det har alle de andre". Det skal siges, at der på min kandidat ligger en obligatorisk 3-måneders praktik næste forår, så det vil give noget studierelevant på CV'et. Men efter praktikken, vil jeg stadig have 1 år tilbage af kandidaten (valgfag + speciale) uden studiejob, og jeg er bekymret for, at det vil stille mig dårligt, hvis jeg ikke har et studiejob i den sidste del af kandidaten, på trods af, at jeg ellers har relevante ting på mit CV.

Jeg kunne godt tænke mig at høre, hvad I tænker. Tror I, jeg stiller mig selv dårligt? Jeg kan ikke finde ud af, hvad jeg skal lige nu, men når alt kommer til alt, er mit helbred selvfølgelig vigtigere end alt muligt andet.
0
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36729

Re: Droppe mit studiejob på kandidaten?

Indlægaf Daine » 28. sep 2019, 15:13

Er der en speciel årsag til, at du ikke vil kunne finde et studiejob det sidste år på kandidaten? Så kan du bruge nu på at få styr på stress, hudsygdom mv (sideløbende med din kandidat), næste år er der praktikken og sidste år så et relevant studiejob. Du kan evt ligge kortene på bordet hos nuværende arbejdsgiver og forhøre dig, om du må kontakte dem igen senere/på sidste år.
1
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Pjevs
Indlæg: 33
Tilmeldt: 27. sep 2019, 11:09
Kort karma: 3
Likede indlæg: 14

Re: Droppe mit studiejob på kandidaten?

Indlægaf Pjevs » 28. sep 2019, 15:28

Daine skrev:Er der en speciel årsag til, at du ikke vil kunne finde et studiejob det sidste år på kandidaten? Så kan du bruge nu på at få styr på stress, hudsygdom mv (sideløbende med din kandidat), næste år er der praktikken og sidste år så et relevant studiejob. Du kan evt ligge kortene på bordet hos nuværende arbejdsgiver og forhøre dig, om du må kontakte dem igen senere/på sidste år.


Det er selvfølgelig en mulighed at prøve at finde et job det sidste år. Nok ikke umuligt, men jeg har bare hørt at det skulle være svært, da de fleste arbejdsgivere helst vil have én som kan være der i to år, under hele kandidaten.
1
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36729

Re: Droppe mit studiejob på kandidaten?

Indlægaf Daine » 28. sep 2019, 15:46

Selvfølgelig vil de det, det giver bedre mulighed for oplæring/mindre bøvl for dem. Men en arbejdsgiver vil vel helst også have en medarbejder der ikke har lange fraværsperioder, og det lyder til at du er på vej ind i en omgang stress der kan risikere det scenarie. Er det så ikke bedre at tage hånd om dig selv, sørge for at du kommer igennem dette på en god måde og SÅ give det en skalle med jobsøgningen?
Går du ned med stress kan du risikere det giver problemer år ud i fremtiden, afhængig af hvor massivt du rammes - så er det bedre at stoppe op nu og tage det i opløbet. Som du selv skriver, dit helbred er det vigtigste. Det skal du leve af resten af dit liv ...
1
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
JoyNips
Indlæg: 12052
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Droppe mit studiejob på kandidaten?

Indlægaf JoyNips » 28. sep 2019, 21:07

Medmindre du har obligatorisk fremmøde på kandidaten så ville jeg droppe at gå til undervisning og istedet fokusere på jobbet. Min erfaring er at man lærer mere på arbejde end på sit studie.
3
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
missme
Indlæg: 303
Tilmeldt: 12. aug 2015, 17:00
Kort karma: 20
Likede indlæg: 391

Re: Droppe mit studiejob på kandidaten?

Indlægaf missme » 28. sep 2019, 21:36

Hvis du brænder ud, så er det nok værre for din fremtid, end om du har studiejob nu eller ej. På mit studie er det så godt som umuligt at have studiejob ved siden af, men det vil selvfølgelig være forskelligt fra studie til studie, hvor stor betydning et studiejob har. Men du har jo arbejdet ind til nu, så noget har du jo på dit cv. Så kan du jo til en kommende jobsamtale, argumenterer for at du her på kandidaten gerne ville bruge mere tid på dine studier.
Hvis du har et studiejob, vil det så betyde at du lærer noget der, om gør at du ikke behøver møde op til så meget af undervisningen? På nogle studier vil det måske være tilfældet?
1
Brugeravatar
Chachacha
Indlæg: 705
Tilmeldt: 3. sep 2015, 00:51
Kort karma: 104
Likede indlæg: 2116

Re: Droppe mit studiejob på kandidaten?

Indlægaf Chachacha » 28. sep 2019, 21:47

Betyder karakterer noget i dit fag, når du skal søge job efterfølgende? Ellers ville jeg også fravælge undervisning uden mødepligt og blot læse op til eksamen i stedet. Min egen erfaring er, at studiejob betyder markant mest udover selvfølgelig en færdiggjort uddannelse.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Droppe mit studiejob på kandidaten?

Indlægaf Slettet bruger » 29. sep 2019, 05:56

Studiejob er set fra et læringsperspektiv suboptimal brug af tiden. Man burde bruge sin sparsomme studietid på at hellige sig studierne. Men det hjælper selvfølgelig ikke noget hvis arbejdsgiverne er uenige, og det bliver vel det springende punkt. I mit fag er det ikke væsentligt om man har haft et studiejob, det er langt vigtigere om man kan fremvise et eksamensbevis med gode karakterer. Jeg droppede selv studiejob for at kunne gå all in på mit speciale. I andre fag kan jeg forstå det er helt anderledes. Så det er nok svært at svare generelt på hvad der er bedst at gøre. Hvis studiejob er afgørende og ingen nogensinde kigger på karakterer, kan det vel svare sig at minimere indsatsen på studiet til fordel for et studiejob. Men det er en forbandet skam hvis det er sådan, det er spild af tid og skattekroner.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Droppe mit studiejob på kandidaten?

Indlægaf Slettet bruger » 29. sep 2019, 06:48

SurSødSovs skrev:
abcd skrev:Studiejob er set fra et læringsperspektiv suboptimal brug af tiden. Man burde bruge sin sparsomme studietid på at hellige sig studierne. Men det hjælper selvfølgelig ikke noget hvis arbejdsgiverne er uenige, og det bliver vel det springende punkt. I mit fag er det ikke væsentligt om man har haft et studiejob, det er langt vigtigere om man kan fremvise et eksamensbevis med gode karakterer. Jeg droppede selv studiejob for at kunne gå all in på mit speciale. I andre fag kan jeg forstå det er helt anderledes. Så det er nok svært at svare generelt på hvad der er bedst at gøre. Hvis studiejob er afgørende og ingen nogensinde kigger på karakterer, kan det vel svare sig at minimere indsatsen på studiet til fordel for et studiejob. Men det er en forbandet skam hvis det er sådan, det er spild af tid og skattekroner.


I mit fag er det omvendt fra dit. Til gengæld kan man også se, at dem der arbejder ved siden af ofte kan tage eksamener på rutinen. Den læring, der er i arbejdet, er simpelthen bedre end den, man får af at få gennemgået teksten i bøgerne.


Hvad skal man så med studiet?
1
Brugeravatar
Chachacha
Indlæg: 705
Tilmeldt: 3. sep 2015, 00:51
Kort karma: 104
Likede indlæg: 2116

Re: Droppe mit studiejob på kandidaten?

Indlægaf Chachacha » 29. sep 2019, 07:04

SurSødSovs skrev:
abcd skrev:Studiejob er set fra et læringsperspektiv suboptimal brug af tiden. Man burde bruge sin sparsomme studietid på at hellige sig studierne. Men det hjælper selvfølgelig ikke noget hvis arbejdsgiverne er uenige, og det bliver vel det springende punkt. I mit fag er det ikke væsentligt om man har haft et studiejob, det er langt vigtigere om man kan fremvise et eksamensbevis med gode karakterer. Jeg droppede selv studiejob for at kunne gå all in på mit speciale. I andre fag kan jeg forstå det er helt anderledes. Så det er nok svært at svare generelt på hvad der er bedst at gøre. Hvis studiejob er afgørende og ingen nogensinde kigger på karakterer, kan det vel svare sig at minimere indsatsen på studiet til fordel for et studiejob. Men det er en forbandet skam hvis det er sådan, det er spild af tid og skattekroner.


I mit fag er det omvendt fra dit. Til gengæld kan man også se, at dem der arbejder ved siden af ofte kan tage eksamener på rutinen. Den læring, der er i arbejdet, er simpelthen bedre end den, man får af at få gennemgået teksten i bøgerne.

Det er jeg ikke enig i. Eksaminerne var så teoretisk tunge, at intet kunne køre på rutinen. Enten kendte du teorien eller også gjorde du ikke.

Jeg synes også, at det er ærgerligt at studiejob er vigtigst, men når arbejdsgiverne kun spørger hvad man har lavet og hvor, og ikke engang interesserer sig for linjen man har læst (andet end de ved hvor og at man har en kandidatgrad derfra), så bliver det jo spillets regler.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Droppe mit studiejob på kandidaten?

Indlægaf Slettet bruger » 29. sep 2019, 14:09

SurSødSovs skrev:
abcd skrev:
SurSødSovs skrev:
abcd skrev:Studiejob er set fra et læringsperspektiv suboptimal brug af tiden. Man burde bruge sin sparsomme studietid på at hellige sig studierne. Men det hjælper selvfølgelig ikke noget hvis arbejdsgiverne er uenige, og det bliver vel det springende punkt. I mit fag er det ikke væsentligt om man har haft et studiejob, det er langt vigtigere om man kan fremvise et eksamensbevis med gode karakterer. Jeg droppede selv studiejob for at kunne gå all in på mit speciale. I andre fag kan jeg forstå det er helt anderledes. Så det er nok svært at svare generelt på hvad der er bedst at gøre. Hvis studiejob er afgørende og ingen nogensinde kigger på karakterer, kan det vel svare sig at minimere indsatsen på studiet til fordel for et studiejob. Men det er en forbandet skam hvis det er sådan, det er spild af tid og skattekroner.


I mit fag er det omvendt fra dit. Til gengæld kan man også se, at dem der arbejder ved siden af ofte kan tage eksamener på rutinen. Den læring, der er i arbejdet, er simpelthen bedre end den, man får af at få gennemgået teksten i bøgerne.


Hvad skal man så med studiet?


Bøgerne sætter jo paragraffer og domspraksis på. Man får så bare mere ud af at arbejde med det i praksis end at få gentaget det, man læser i bøgerne.

Det hjælper jo ikke dem, der ikke kan få et relevant studiejob.


Hvis studiets værdi udelukkende er at levere en pensumliste, tænker jeg der er potentiale for at skære voldsomt ned på udgifterne til undervisning.
1
Jedi
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 6. sep 2015, 06:23
Kort karma: 86
Likede indlæg: 3048

Re: Droppe mit studiejob på kandidaten?

Indlægaf Jedi » 29. sep 2019, 17:54

SurSødSovs skrev:
abcd skrev:
SurSødSovs skrev:
abcd skrev:
SurSødSovs skrev:
abcd skrev:Studiejob er set fra et læringsperspektiv suboptimal brug af tiden. Man burde bruge sin sparsomme studietid på at hellige sig studierne. Men det hjælper selvfølgelig ikke noget hvis arbejdsgiverne er uenige, og det bliver vel det springende punkt. I mit fag er det ikke væsentligt om man har haft et studiejob, det er langt vigtigere om man kan fremvise et eksamensbevis med gode karakterer. Jeg droppede selv studiejob for at kunne gå all in på mit speciale. I andre fag kan jeg forstå det er helt anderledes. Så det er nok svært at svare generelt på hvad der er bedst at gøre. Hvis studiejob er afgørende og ingen nogensinde kigger på karakterer, kan det vel svare sig at minimere indsatsen på studiet til fordel for et studiejob. Men det er en forbandet skam hvis det er sådan, det er spild af tid og skattekroner.


I mit fag er det omvendt fra dit. Til gengæld kan man også se, at dem der arbejder ved siden af ofte kan tage eksamener på rutinen. Den læring, der er i arbejdet, er simpelthen bedre end den, man får af at få gennemgået teksten i bøgerne.


Hvad skal man så med studiet?


Bøgerne sætter jo paragraffer og domspraksis på. Man får så bare mere ud af at arbejde med det i praksis end at få gentaget det, man læser i bøgerne.

Det hjælper jo ikke dem, der ikke kan få et relevant studiejob.


Hvis studiets værdi udelukkende er at levere en pensumliste, tænker jeg der er potentiale for at skære voldsomt ned på udgifterne til undervisning.


Men det er det jo ikke for dem, der ikke "får undervisning" i en virksomhed. De må i stedet nøjes med de 8-12 timers undervisning om ugen, hvor ting fra bøgerne bliver gennemgået...


Det kommer nok an på, hvilken type kandidat man læser. På en del studier skal man præstere et utal af opgaver løbende, og det, man læser er oplæg til undervisningen, også selvom undervisningen er en eller anden sniksnakker med et powerpointshow.
1
Brugeravatar
englishchannel
Indlæg: 1815
Tilmeldt: 28. aug 2015, 23:37
Kort karma: 632
Likede indlæg: 8534

Re: Droppe mit studiejob på kandidaten?

Indlægaf englishchannel » 1. okt 2019, 11:35

Er det muligt at udskyde nogle fag, så du forlænger kandidaten med et ekstra semester/år?
0
Pjevs
Indlæg: 33
Tilmeldt: 27. sep 2019, 11:09
Kort karma: 3
Likede indlæg: 14

Re: Droppe mit studiejob på kandidaten?

Indlægaf Pjevs » 8. okt 2019, 10:52

Hej alle,

Tak for jeres svar og input :-) Lige en update herfra.

Det har været en svær beslutning, men jeg har besluttet mig for at opsige mit studiejob og give mig selv ro i nogle måneder, hvor jeg kan komme ovenpå igen og prøve at genfinde energien og glæden - både ved studiet og andre aspekter i mit liv. På den måde håber jeg på, at jeg kan være frisk og motiveret for den fuldtidspraktik, som ligger i foråret. Jeg prøver at satse på at finde et studiejob det sidste år på kandidaten - forhåbentlig noget studierelevant, hvis det kan lade sig gøre. Har desuden besluttet mig for, at dette studiejob skal være på max 10 timer om ugen, da de 15 timer bare er for meget for mig ift. de ting jeg døjer med i privatlivet i form af sygdom mv. Jeg har et generelt behov for en bedre balance mellem arbejde og studie, hvor jeg også har overskud til at se venner og familie, hvilket har været meget nedprioriteret på bacheloren.
3
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20819

Re: Droppe mit studiejob på kandidaten?

Indlægaf Zombie » 25. jun 2020, 06:42

Pjevs skrev:Hej alle,

Tak for jeres svar og input :-) Lige en update herfra.

Det har været en svær beslutning, men jeg har besluttet mig for at opsige mit studiejob og give mig selv ro i nogle måneder, hvor jeg kan komme ovenpå igen og prøve at genfinde energien og glæden - både ved studiet og andre aspekter i mit liv. På den måde håber jeg på, at jeg kan være frisk og motiveret for den fuldtidspraktik, som ligger i foråret. Jeg prøver at satse på at finde et studiejob det sidste år på kandidaten - forhåbentlig noget studierelevant, hvis det kan lade sig gøre. Har desuden besluttet mig for, at dette studiejob skal være på max 10 timer om ugen, da de 15 timer bare er for meget for mig ift. de ting jeg døjer med i privatlivet i form af sygdom mv. Jeg har et generelt behov for en bedre balance mellem arbejde og studie, hvor jeg også har overskud til at se venner og familie, hvilket har været meget nedprioriteret på bacheloren.


Jeg er glad for, du vælger dette og ville have skrevet et indlæg, der netop rådede til at droppe studiejobbet.

Dit argument over for arbejdsgivere kan netop være, at du gerne ville have fuldt fokus på kandidaten, hvor læringen ofte kan være mere relevant for arbejdet bagefter, samt fuldt fokus på din praktik, hvor du netop skal omsætte teori til praksis.

Mit forslag til dig vil være, at du efter hvert modul eller semester eller fag, skriver ned til dig selv, hvordan den læring kan bruges i praksis. Hvis en potentiel arbejdsgiver så spørger ind til det, har du konkret eksempler og kan vise, at du godt kan omsætte.

Uddannelser er meget forskellige, og jeg har selv læst en kandidat hvor både studiejob og ikke gav mening.
Jeg havde også studie venner, der i stedet for job fandt et relevant frivilligt arbejde eller projekt, fordi de kunne bruge det til at omsætte deres viden til praksis inden for få ugentlige timer, og under mere gunstige vilkår ift. fleksibilitet end hvis de var lønnet.

Det er i hvert fald vigtigt, at du ikke brænder ud.
2
aka Forbies

:gammel:

Tilbage til "Studie"