Inkludering fremfor alt - eller ?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Dane
Indlæg: 1519
Tilmeldt: 23. sep 2018, 04:56
Kort karma: 34
Likede indlæg: 996

Re: Inkludering fremfor alt - eller ?

Indlægaf Dane » 11. sep 2019, 11:30

KIM K skrev:Ingen er vel i tvivl om bevægelsen stammer fra USA, og apropos kan man i dagens udgave af Kristeligt Dagblad læse at Microsoft i deres næste udgave af Word vil foreslå alternativer til et mere inkluderende sprogbrug, hvis ordet refererer til køn eller efter Microsofts begrebsverden (som jeg ikke har de store forventninger til) kan opfattes nedsættende for folk med handicap eller sygdomme. Eksempelvis vil Word foreslå forperson hvis man skriver formand, og skriver man dement, vil tekstbehandlingsprogrammet foreslå person med demens, politimand/politibetjent etc.

Gad vide om de også vil komme med alternativer til jordemoder, moder jord etc. ;)


Tekstprogrammet Word fra Microsoft vil fremover foreslå ”inkluderende” alternativer til ord, der refererer til køn eller kan opfattes som nedsættende for folk med handicap eller sygdomme. En tydelig påmindelse om, at teknologi ikke er værdineutral, lyder det fra forskerePolitimand, formand, dement. Glem det. Fra nu af skal det hedde politibetjent, forperson og person med demens. I hvert fald hvis det står til teknologi-giganten Microsoft. I dette efterår lancerer den amerikanske it-virksomhed nemlig en ny version af verdens mest udbredte tekstbehandlingsprogram, Word, hvor algoritmebaseret kunstig intelligens vil komme med forslag til mere inkluderende sprogbrug.

https://www.kristeligt-dagblad.dk/danma ... erende-nok


Ja jeg mener også det giver anledning til unødvendig sprogforvirring og sikkert også en omfattende redigering af opslagsværker i alle afskygninger.

Hvis jordemoder, bedemand, knægt, tøs, mandsling, fruentimmer og tusindvis af lignende kønsspecifikke ord søges fjernet går vi en ordfattig tid i møde.

Set i den kontekst har du helt ret i at inklusion for de få istedet bliver til eksklusion for de mange.
1
Well, opinions are like assholes. Everybody has one.'
Brugeravatar
Dane
Indlæg: 1519
Tilmeldt: 23. sep 2018, 04:56
Kort karma: 34
Likede indlæg: 996

Re: Inkludering fremfor alt - eller ?

Indlægaf Dane » 11. sep 2019, 11:35

Nesnay skrev:
Dane skrev:Der er vel ikke noget i vejen for at sætte “kvindelig el. mandlig” foran forfatteren el. kunden.

Men pointen er jo netop, at man ikke nødvendigvis kender kønnet.

Det kunne være i en generel tekst om tekstanalyse: "Forfatteren kan berøre mange temaer og benytte symboler og metaforer, men det er op til læseren at fortolke, hvad HAN mener". Eller i en vejledning til medarbejdere: "Når kunden kommer ind ad døren, skal man hilse på HAM". Man kan godt forsøge at skrive sig uden om formuleringerne, men det ville da være nemmere med et egnet stedord.


Jamen jamen, hvad er der galt med “vedkommende” eller “personen” som allerede bruges idag ?
2
Well, opinions are like assholes. Everybody has one.'
Brugeravatar
Nesnay
Indlæg: 7595
Tilmeldt: 7. sep 2015, 18:51
Kort karma: 759
Likede indlæg: 21226

Re: Inkludering fremfor alt - eller ?

Indlægaf Nesnay » 11. sep 2019, 11:56

Dane skrev:
Nesnay skrev:
Dane skrev:Der er vel ikke noget i vejen for at sætte “kvindelig el. mandlig” foran forfatteren el. kunden.

Men pointen er jo netop, at man ikke nødvendigvis kender kønnet.

Det kunne være i en generel tekst om tekstanalyse: "Forfatteren kan berøre mange temaer og benytte symboler og metaforer, men det er op til læseren at fortolke, hvad HAN mener". Eller i en vejledning til medarbejdere: "Når kunden kommer ind ad døren, skal man hilse på HAM". Man kan godt forsøge at skrive sig uden om formuleringerne, men det ville da være nemmere med et egnet stedord.


Jamen jamen, hvad er der galt med “vedkommende” eller “personen” som allerede bruges idag ?

Det er klodset og tungt, særligt når det skal gentages mange gange i en tekst. Når man skriver om en person, vil man almindeligvis skifte mellem navnet og stedordet for at variere sproget, fx "Peter Hansen" og "han". Hvis der står "vedkommende" i hver anden sætning (fordi kønnet er ukendt), giver det sproget et officielt og usmidigt præg, der absolut ikke gør sig godt i alle sammenhænge. Fx i en (uvidenskabelig) artikel vil det absolut ikke virke som naturligt sprog.
1
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15286
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25607

Re: Inkludering fremfor alt - eller ?

Indlægaf Delfin » 11. sep 2019, 11:56

KIM K skrev:Ingen er vel i tvivl om bevægelsen stammer fra USA, og apropos kan man i dagens udgave af Kristeligt Dagblad læse at Microsoft i deres næste udgave af Word vil foreslå alternativer til et mere inkluderende sprogbrug, hvis ordet refererer til køn eller efter Microsofts begrebsverden (som jeg ikke har de store forventninger til) kan opfattes nedsættende for folk med handicap eller sygdomme. Eksempelvis vil Word foreslå forperson hvis man skriver formand, og skriver man dement, vil tekstbehandlingsprogrammet foreslå person med demens, politimand/politibetjent etc.

Gad vide om de også vil komme med alternativer til jordemoder, moder jord etc. ;)


Tekstprogrammet Word fra Microsoft vil fremover foreslå ”inkluderende” alternativer til ord, der refererer til køn eller kan opfattes som nedsættende for folk med handicap eller sygdomme. En tydelig påmindelse om, at teknologi ikke er værdineutral, lyder det fra forskerePolitimand, formand, dement. Glem det. Fra nu af skal det hedde politibetjent, forperson og person med demens. I hvert fald hvis det står til teknologi-giganten Microsoft. I dette efterår lancerer den amerikanske it-virksomhed nemlig en ny version af verdens mest udbredte tekstbehandlingsprogram, Word, hvor algoritmebaseret kunstig intelligens vil komme med forslag til mere inkluderende sprogbrug.

https://www.kristeligt-dagblad.dk/danma ... erende-nok


I så fald bliver min ordbog deaktiveret
0
14 11 14
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15286
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25607

Re: Inkludering fremfor alt - eller ?

Indlægaf Delfin » 11. sep 2019, 12:03

Nesnay skrev:
Dane skrev:
Nesnay skrev:
Dane skrev:Der er vel ikke noget i vejen for at sætte “kvindelig el. mandlig” foran forfatteren el. kunden.

Men pointen er jo netop, at man ikke nødvendigvis kender kønnet.

Det kunne være i en generel tekst om tekstanalyse: "Forfatteren kan berøre mange temaer og benytte symboler og metaforer, men det er op til læseren at fortolke, hvad HAN mener". Eller i en vejledning til medarbejdere: "Når kunden kommer ind ad døren, skal man hilse på HAM". Man kan godt forsøge at skrive sig uden om formuleringerne, men det ville da være nemmere med et egnet stedord.


Jamen jamen, hvad er der galt med “vedkommende” eller “personen” som allerede bruges idag ?

Det er klodset og tungt, særligt når det skal gentages mange gange i en tekst. Når man skriver om en person, vil man almindeligvis skifte mellem navnet og stedordet for at variere sproget, fx "Peter Hansen" og "han". Hvis der står "vedkommende" i hver anden sætning (fordi kønnet er ukendt), giver det sproget et officielt og usmidigt præg, der absolut ikke gør sig godt i alle sammenhænge. Fx i en (uvidenskabelig) artikel vil det absolut ikke virke som naturligt sprog.


Det er vel bare et spørgsmål om, at vænne sig til det, ligesom når nogle hævder, at det bare er et spørgsmål om at vænne sig til høn eller hen

Jeg er bange for, at du får større problemer med at skrive, hvis vi støvsuger sproget for ord, som kan støde en eller anden et eller andet sted
1
14 11 14
Brugeravatar
Nesnay
Indlæg: 7595
Tilmeldt: 7. sep 2015, 18:51
Kort karma: 759
Likede indlæg: 21226

Re: Inkludering fremfor alt - eller ?

Indlægaf Nesnay » 11. sep 2019, 12:29

Delfin skrev:
Nesnay skrev:
Dane skrev:Jamen jamen, hvad er der galt med “vedkommende” eller “personen” som allerede bruges idag ?

Det er klodset og tungt, særligt når det skal gentages mange gange i en tekst. Når man skriver om en person, vil man almindeligvis skifte mellem navnet og stedordet for at variere sproget, fx "Peter Hansen" og "han". Hvis der står "vedkommende" i hver anden sætning (fordi kønnet er ukendt), giver det sproget et officielt og usmidigt præg, der absolut ikke gør sig godt i alle sammenhænge. Fx i en (uvidenskabelig) artikel vil det absolut ikke virke som naturligt sprog.


Det er vel bare et spørgsmål om, at vænne sig til det, ligesom når nogle hævder, at det bare er et spørgsmål om at vænne sig til høn eller hen

Jeg er bange for, at du får større problemer med at skrive, hvis vi støvsuger sproget for ord, som kan støde en eller anden et eller andet sted

Men for min skyld behøver vi som tidligere nævnt ikke fjerne han og hun - jeg vil bare gerne have den neutrale mulighed også :) Og folk vænner sig jo ikke til vedkommende (hvilket jeg godt kan forstå, jeg finder det som nævnt tungt og uelegant); der er en grund til, at det ofte er "han", der bliver brugt som default i stedet, og vi ER jo ikke alle mænd.
0
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15286
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25607

Re: Inkludering fremfor alt - eller ?

Indlægaf Delfin » 11. sep 2019, 12:48

Nesnay skrev:
Delfin skrev:
Nesnay skrev:
Dane skrev:Jamen jamen, hvad er der galt med “vedkommende” eller “personen” som allerede bruges idag ?

Det er klodset og tungt, særligt når det skal gentages mange gange i en tekst. Når man skriver om en person, vil man almindeligvis skifte mellem navnet og stedordet for at variere sproget, fx "Peter Hansen" og "han". Hvis der står "vedkommende" i hver anden sætning (fordi kønnet er ukendt), giver det sproget et officielt og usmidigt præg, der absolut ikke gør sig godt i alle sammenhænge. Fx i en (uvidenskabelig) artikel vil det absolut ikke virke som naturligt sprog.


Det er vel bare et spørgsmål om, at vænne sig til det, ligesom når nogle hævder, at det bare er et spørgsmål om at vænne sig til høn eller hen

Jeg er bange for, at du får større problemer med at skrive, hvis vi støvsuger sproget for ord, som kan støde en eller anden et eller andet sted

Men for min skyld behøver vi som tidligere nævnt ikke fjerne han og hun - jeg vil bare gerne have den neutrale mulighed også :) Og folk vænner sig jo ikke til vedkommende (hvilket jeg godt kan forstå, jeg finder det som nævnt tungt og uelegant); der er en grund til, at det ofte er "han", der bliver brugt som default i stedet, og vi ER jo ikke alle mænd.


Ok det kan godt være, jeg lige overså, at du ikke vil af med han/hun.

Nej det er vi jo ikke, men at man finder 'vedkommende' tungt, er vel bare fordi vi ikke er vant til at bruge det så ofte. Hen/høn vil være tungt for mig at læse, idet jeg snubler over det hver gang, så det bryder mit læseflow. Jeg er så også ret ligeglad med, at man oftere bruger han, hvis man ikke kender kønnet, jeg har større problemer end det :lol:
0
14 11 14
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Inkludering fremfor alt - eller ?

Indlægaf Slettet bruger » 11. sep 2019, 12:57

Delfin skrev:Nej det er vi jo ikke, men at man finder 'vedkommende' tungt, er vel bare fordi vi ikke er vant til at bruge det så ofte. Hen/høn vil være tungt for mig at læse, idet jeg snubler over det hver gang, så det bryder mit læseflow. Jeg er så også ret ligeglad med, at man oftere bruger han, hvis man ikke kender kønnet, jeg har større problemer end det :lol:


Så vidt jeg husker, har jeg flere gange set h*n blive brugt herinde som erstatning for et af de stedord vores sprog mangler.
3
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15286
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25607

Re: Inkludering fremfor alt - eller ?

Indlægaf Delfin » 11. sep 2019, 12:59

abcd skrev:
Delfin skrev:Nej det er vi jo ikke, men at man finder 'vedkommende' tungt, er vel bare fordi vi ikke er vant til at bruge det så ofte. Hen/høn vil være tungt for mig at læse, idet jeg snubler over det hver gang, så det bryder mit læseflow. Jeg er så også ret ligeglad med, at man oftere bruger han, hvis man ikke kender kønnet, jeg har større problemer end det :lol:


Så vidt jeg husker, har jeg flere gange set h*n blive brugt herinde som erstatning for et af de stedord vores sprog mangler.


Ja det har jeg også set, men det fungerer kun på skrift i uformel sammenhæng
0
14 11 14
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15286
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25607

Re: Inkludering fremfor alt - eller ?

Indlægaf Delfin » 11. sep 2019, 13:02

Jeg tror faktisk mest, jeg brækker mig over han/høn pga baggrunden for det med alt det kønshalløj, vi får trukket ned over hovederne for tiden.
1
14 11 14
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9014
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1011
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21832

Re: Inkludering fremfor alt - eller ?

Indlægaf Purple Haze » 11. sep 2019, 13:20

Har hørt omtalte mail læst op, og synes den er rigtig fin.

Det er nogle gode råd - ikke direktiver eller regler - som underviserne kan vælge at følge, hvis de gerne vil tage hensyn.

Hvis de vælger at tage de hensyn, og der var nogen at tage hensyn til, så er det pænt gjort overfor de folk - og det gør ingen skade på de øvrige studerende.

Hvis de vælger at tage hensyn og der ikke er nogen at tage hensyn til, så er der stadig ingen skade sket.

Hvis de ikke vælger at tage hensyn, så er tingene jo bare som “de plejer” for de folk der bliver opfordret til at der tages hensyn til. Og de må jo så leve med at det er sådan det er.

Jeg set ingen grund til ikke at tage hensyn, når der ingen skade sker ved at gøre det.
Men jeg har også uden stor anstrengelse sorteret ord som fx neger ud af mit sprog.

Kan ikke se at sproget bliver fattigere ved fx at indfører et stedord mere, tværdigmod ser jeg det som en positiv berigelse.
Og hvis det kan gøre noget positivt ved folks kønsopfattelse på langt sigt, så er det bare et win.

Der findes vist nok i øvrigt allerede sprog hvor man ikke bruger kønnede udtryk og stedord. Kan dog ikke huske hvilket det er.
1
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Inkludering fremfor alt - eller ?

Indlægaf Slettet bruger » 11. sep 2019, 14:09

Delfin skrev:
abcd skrev:
Delfin skrev:Nej det er vi jo ikke, men at man finder 'vedkommende' tungt, er vel bare fordi vi ikke er vant til at bruge det så ofte. Hen/høn vil være tungt for mig at læse, idet jeg snubler over det hver gang, så det bryder mit læseflow. Jeg er så også ret ligeglad med, at man oftere bruger han, hvis man ikke kender kønnet, jeg har større problemer end det :lol:


Så vidt jeg husker, har jeg flere gange set h*n blive brugt herinde som erstatning for et af de stedord vores sprog mangler.


Ja det har jeg også set, men det fungerer kun på skrift i uformel sammenhæng


Ja, det var også bare for at give et eksempel på at vi mangler ordene.
1
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15286
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25607

Re: Inkludering fremfor alt - eller ?

Indlægaf Delfin » 11. sep 2019, 14:34

abcd skrev:
Delfin skrev:
abcd skrev:
Delfin skrev:Nej det er vi jo ikke, men at man finder 'vedkommende' tungt, er vel bare fordi vi ikke er vant til at bruge det så ofte. Hen/høn vil være tungt for mig at læse, idet jeg snubler over det hver gang, så det bryder mit læseflow. Jeg er så også ret ligeglad med, at man oftere bruger han, hvis man ikke kender kønnet, jeg har større problemer end det :lol:


Så vidt jeg husker, har jeg flere gange set h*n blive brugt herinde som erstatning for et af de stedord vores sprog mangler.


Ja det har jeg også set, men det fungerer kun på skrift i uformel sammenhæng


Ja, det var også bare for at give et eksempel på at vi mangler ordene.


Modtaget

I mangler, jeg mangler ikke noget :D
0
14 11 14
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15286
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25607

Re: Inkludering fremfor alt - eller ?

Indlægaf Delfin » 11. sep 2019, 14:38

Det næste bliver en afstemning om, hvorvidt det skal hedde hen, hin, hon, hyn, hæn eller hån. Eller hande, hinde, honde, hunde, hynde, hænde, hånde. Hvorfor vælge den korte form, som jo oprindeligt er en han-form? Skulle man ikke hellere opfinde et helt nyt ord? Spørgsmålene er mange, og jeg finder selv vejen ud - med en anmærkning for at fjolle.
1
14 11 14
Bad Samaritan
Indlæg: 481
Tilmeldt: 1. maj 2017, 19:17
Kort karma: 172
Likede indlæg: 3089

Re: Inkludering fremfor alt - eller ?

Indlægaf Bad Samaritan » 11. sep 2019, 15:30

ÅH NEJ, DOG! FORANDRING!!! :panik: :panik: :panik:
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"