Opgøret med normerne

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Opgøret med normerne

Indlægaf kidkomb » 11. sep 2019, 11:21

Dawwty skrev:
kidkomb skrev:
Dawwty skrev:
kidkomb skrev:
Dawwty skrev:Det er vel forældreorlov en mand barsler ikke og bør derfor heller ikke have barselsorlov. Hans bidrag er med al respekt begrænset til få minutters indsat og det var de sjove minutter.

Det her er det mest respektløse jeg har læst i dag.
Og dumt på så mange måder.

Lodret uenig, men du må gere uddybe hvordan du når frem til din slutning?

Forælderrollen - er en mand ligegyldig?
Det er sindssygt respektløst overfor børnene at decimere deres ene forælder til en klat sæd.
Du burde læse lidt om Søren Huss. Han har vigtige ting at sige.
Det vil nok være en fordel at kunne læse hvis du skal forstå.

Du påstår jeg har sagt noget jeg ikke har sagt eller mener, i stedet for at forholde dig til det jeg faktisk siger.

"Hans bidrag er med al respekt begrænset til få minutters indsats". Du kan jo selv uddybe i stedet for at være nedladende ;)
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52050

Re: Opgøret med normerne

Indlægaf fisken80 » 11. sep 2019, 11:26

kidkomb skrev:
Dawwty skrev:
kidkomb skrev:
Dawwty skrev:
kidkomb skrev:
Dawwty skrev:Det er vel forældreorlov en mand barsler ikke og bør derfor heller ikke have barselsorlov. Hans bidrag er med al respekt begrænset til få minutters indsat og det var de sjove minutter.

Det her er det mest respektløse jeg har læst i dag.
Og dumt på så mange måder.

Lodret uenig, men du må gere uddybe hvordan du når frem til din slutning?

Forælderrollen - er en mand ligegyldig?
Det er sindssygt respektløst overfor børnene at decimere deres ene forælder til en klat sæd.
Du burde læse lidt om Søren Huss. Han har vigtige ting at sige.
Det vil nok være en fordel at kunne læse hvis du skal forstå.

Du påstår jeg har sagt noget jeg ikke har sagt eller mener, i stedet for at forholde dig til det jeg faktisk siger.

"Hans bidrag er med al respekt begrænset til få minutters indsats". Du kan jo selv uddybe i stedet for at være nedladende ;)


Det vil jeg godt nok også gerne have uddybet da.
2
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Dawwty
Indlæg: 2089
Tilmeldt: 6. aug 2019, 11:03
Kort karma: 12
Likede indlæg: 1191

Re: Opgøret med normerne

Indlægaf Dawwty » 11. sep 2019, 11:28

kidkomb skrev:
Dawwty skrev:
kidkomb skrev:
Dawwty skrev:
kidkomb skrev:
Dawwty skrev:Det er vel forældreorlov en mand barsler ikke og bør derfor heller ikke have barselsorlov. Hans bidrag er med al respekt begrænset til få minutters indsat og det var de sjove minutter.

Det her er det mest respektløse jeg har læst i dag.
Og dumt på så mange måder.

Lodret uenig, men du må gere uddybe hvordan du når frem til din slutning?

Forælderrollen - er en mand ligegyldig?
Det er sindssygt respektløst overfor børnene at decimere deres ene forælder til en klat sæd.
Du burde læse lidt om Søren Huss. Han har vigtige ting at sige.
Det vil nok være en fordel at kunne læse hvis du skal forstå.

Du påstår jeg har sagt noget jeg ikke har sagt eller mener, i stedet for at forholde dig til det jeg faktisk siger.

"Hans bidrag er med al respekt begrænset til få minutters indsats". Du kan jo selv uddybe i stedet for at være nedladende ;)
Det nedladende er din kommentar som viser at du ikke forstod hvad jeg sagde og i din uvendenhed angriber du ubegrundet.

Du kunne jo spørge ind før du angriber, så du var sikker i din sag.

Barsel er at være gravid og føde, noget som kun kvinden af natur har del i udover mandens beskedne bidrag.

Det du tale om er faderskab hvilket er noget andet og derfor også et andet ord. Ligesom ordet forældrerollen har en anden betydning end barsel.

En far har indlysende andre ting at bedrage med, men ikke til selve svangerskabet og fødslen. Bortset fra sin støtte og opmuntring. Men det har han ikke brug for orlov for at give.

Derfor indførte man forældreorlov i stedet for, fordi det i dag ikke er for at komme sig efter fødslen, men for at knytte sig til barnet. Det er med et andet formål end det barselsorlov oprindeligt med lave med.
Senest rettet af Dawwty 11. sep 2019, 11:56, rettet i alt 2 gange.
5
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Opgøret med normerne

Indlægaf kidkomb » 11. sep 2019, 11:30

Dawwty skrev:Der nedladen er din kommentar som hvis er du ikke forstod hvad jeg sagde og i din uvendenhed så angriber ubegrundet.

Du kunne jo spørge ind før du angriber, så du var sikker i din sag.

Bersel er at være grivid og føde, noget som kun kvinden af natur har del i udover mandens beskedne bidrag.

Det du tale om er faderskab hvilket er noget og derfor også et andet ord. Ligesom ordet forælder har en anden betydning end barsel.

En far har indlysende andre ting at bedrage med, men ikke til selve svangerskabet og fødslen. Bortset fra sin støtte og opmuntring. Men det har han ikke brug for orlov for give.

Detfor indførte man forældreorlov i steder for, fordi det i dag ikke er for at komme sig efter fødslen, men for at knytte sig til barnet. Det er med et andet formål end det barselsorlov oprindeligt med lave med.

Tak for uddybning. Og så er jeg færdig med at debattere med dig.
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Opgøret med normerne

Indlægaf JoyNips » 11. sep 2019, 11:36

Dawwty skrev: Hans bidrag er med al respekt begrænset til få minutters indsat og det var de sjove minutter.


hvis du har børn har du valgt at få dem med den forkerte.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Dawwty
Indlæg: 2089
Tilmeldt: 6. aug 2019, 11:03
Kort karma: 12
Likede indlæg: 1191

Re: Opgøret med normerne

Indlægaf Dawwty » 11. sep 2019, 11:40

JoyNips skrev:
Dawwty skrev: Hans bidrag er med al respekt begrænset til få minutters indsat og det var de sjove minutter.


hvis du har børn har du valgt at få dem med den forkerte.
Jeg har ikke børn og du læser noget andet ind i det jeg siger end det der står og som jeg mener.
0
Brugeravatar
Dawwty
Indlæg: 2089
Tilmeldt: 6. aug 2019, 11:03
Kort karma: 12
Likede indlæg: 1191

Re: Opgøret med normerne

Indlægaf Dawwty » 11. sep 2019, 11:42

kidkomb skrev:
Dawwty skrev:Der nedladen er din kommentar som hvis er du ikke forstod hvad jeg sagde og i din uvendenhed så angriber ubegrundet.

Du kunne jo spørge ind før du angriber, så du var sikker i din sag.

Bersel er at være grivid og føde, noget som kun kvinden af natur har del i udover mandens beskedne bidrag.

Det du tale om er faderskab hvilket er noget og derfor også et andet ord. Ligesom ordet forælder har en anden betydning end barsel.

En far har indlysende andre ting at bedrage med, men ikke til selve svangerskabet og fødslen. Bortset fra sin støtte og opmuntring. Men det har han ikke brug for orlov for give.

Detfor indførte man forældreorlov i steder for, fordi det i dag ikke er for at komme sig efter fødslen, men for at knytte sig til barnet. Det er med et andet formål end det barselsorlov oprindeligt med lave med.

Tak for uddybning. Og så er jeg færdig med at debattere med dig.
Det er du velkommen til, især hvis det skulle består i at angribe uden grund. Det kan ingen være interesseret i så hvis det er din tilgang, så er jeg taknemmelig over dit valg.
0
Lykke
Indlæg: 6931
Tilmeldt: 8. okt 2015, 19:10
Kort karma: 230
Likede indlæg: 6455

Re: Opgøret med normerne

Indlægaf Lykke » 11. sep 2019, 12:01

Vi har gjort det anderledes end vores forældre, og det er egentligt sjovt hvordan de startede med at reagere, og hvordan de ser det hele nu.

Vi bor relativt billigt til leje - lig med intet ansvar, andet end at betale husleje.
Mine forældre har haft mange kvaler og problemer med deres hus. Hvilket også er er ansvar som blev pålagt os børn hjemme.

Jeg studerer stadig, og manden er vikar på en folkeskole (han drømmer om andet job, men svært som akademiker, men han har en ret stor frihed).
Mine forældre arbejdede meget, og jeg skulle helt ekstremt tidligt op for at blive placeret i min mormors køkken inden børnehave/skole. Mandens mor var hjemmegående og far arbejdede meget.

Barnet kan dermed få korte dage og mange fridage fra børnehave.

Skæld ud er minimalt. Husker en dag min egen mor kommenterede, at det var “sjovt” som vi aldrig skælder ud.

Forbrug prøver vi at minimere. Meget familie havde travlt med at fortælle os hvor dyrt det blev, og at vi helt sikkert endte med at købe hus når vi fik et barn. Vi var overbevist om, at det blev så dyrt som vi havde råd til. At spare op, og bruge sine penge på en måde så man prioriterer hele tiden - er måden som har virket. Og vi flyttede kun fra kollegium til lejet rækkehus.

Jeg er vokset op med en del overflod, og ny telefon relativt ofte. Og tanken om at man bare køber nyt. Herhjemme kan manden finde på at sy mit tøj hvis der er kommet et hul, som det mest naturlige. Manden er så også vokset op med hjemmesyet tøj og en større knaphed, hvad angår økonomi.
Mandens familie har prioriteret at rejse. Jeg har aldrig rejst med min familie.
Så det er vigtigt for mig at rejse med vores barn. Jeg kunne fx ikke tage et tog da jeg gik i gymnasiet. Anede ikke hvordan man gjorde (heldigvis let at lære)
Manden gik på privatskole.
Jeg fik på en folkeskole hvor vi sang salmer og bad fader vor hver morgen. Kristendomsundervisning var sandheden, og jeg havde ikke hørt om Big bang da jeg startede i gymnasiet.
Vores barn er ikke døbt - og jeg ønsker at hun virkelig skal lære at være kritisk overfor information.
Både manden og jeg er døbt, og jeg kunne ikke have en samtale om tro og Gud med mine forældre - sådan var det bare.
Vores barn er skrevet op til prøvefri privatskole, og jeg håber virkelig ikke de har kristendom, og hvis de har, at det så foregår væsentligt anderledes end i min skolegang.
0
Brugeravatar
Dawwty
Indlæg: 2089
Tilmeldt: 6. aug 2019, 11:03
Kort karma: 12
Likede indlæg: 1191

Re: Opgøret med normerne

Indlægaf Dawwty » 11. sep 2019, 12:31

Lykke skrev:Vi har gjort det anderledes end vores forældre, og det er egentligt sjovt hvordan de startede med at reagere, og hvordan de ser det hele nu.

Vi bor relativt billigt til leje - lig med intet ansvar, andet end at betale husleje.
Mine forældre har haft mange kvaler og problemer med deres hus. Hvilket også er er ansvar som blev pålagt os børn hjemme.

Jeg studerer stadig, og manden er vikar på en folkeskole (han drømmer om andet job, men svært som akademiker, men han har en ret stor frihed).
Mine forældre arbejdede meget, og jeg skulle helt ekstremt tidligt op for at blive placeret i min mormors køkken inden børnehave/skole. Mandens mor var hjemmegående og far arbejdede meget.

Barnet kan dermed få korte dage og mange fridage fra børnehave.

Skæld ud er minimalt. Husker en dag min egen mor kommenterede, at det var “sjovt” som vi aldrig skælder ud.

Forbrug prøver vi at minimere. Meget familie havde travlt med at fortælle os hvor dyrt det blev, og at vi helt sikkert endte med at købe hus når vi fik et barn. Vi var overbevist om, at det blev så dyrt som vi havde råd til. At spare op, og bruge sine penge på en måde så man prioriterer hele tiden - er måden som har virket. Og vi flyttede kun fra kollegium til lejet rækkehus.

Jeg er vokset op med en del overflod, og ny telefon relativt ofte. Og tanken om at man bare køber nyt. Herhjemme kan manden finde på at sy mit tøj hvis der er kommet et hul, som det mest naturlige. Manden er så også vokset op med hjemmesyet tøj og en større knaphed, hvad angår økonomi.
Mandens familie har prioriteret at rejse. Jeg har aldrig rejst med min familie.
Så det er vigtigt for mig at rejse med vores barn. Jeg kunne fx ikke tage et tog da jeg gik i gymnasiet. Anede ikke hvordan man gjorde (heldigvis let at lære)
Manden gik på privatskole.
Jeg fik på en folkeskole hvor vi sang salmer og bad fader vor hver morgen. Kristendomsundervisning var sandheden, og jeg havde ikke hørt om Big bang da jeg startede i gymnasiet.
Vores barn er ikke døbt - og jeg ønsker at hun virkelig skal lære at være kritisk overfor information.
Både manden og jeg er døbt, og jeg kunne ikke have en samtale om tro og Gud med mine forældre - sådan var det bare.
Vores barn er skrevet op til prøvefri privatskole, og jeg håber virkelig ikke de har kristendom, og hvis de har, at det så foregår væsentligt anderledes end i min skolegang.
Må man overhovedet undlade at undervise børn om big bang og naturvidenskab i dag!

Kan jo også godt være det er ændret i mellemtiden.
0
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Opgøret med normerne

Indlægaf JoyNips » 11. sep 2019, 12:41

Dawwty skrev:
JoyNips skrev:
Dawwty skrev: Hans bidrag er med al respekt begrænset til få minutters indsat og det var de sjove minutter.


hvis du har børn har du valgt at få dem med den forkerte.

Jeg har ikke børn og du læser noget andet ind i det jeg siger end det der står og som jeg mener.


Det er sjovt, for det er jo netop dét, du selv gør med Kerrigan, når du revser hende for at bruge ordet barsel. Det er jo helt selvindlysende, at hun med barsel i relation til faren taler om fædre- og forældreorlov.

Og så lader vi lige være med at kommentere, at du selv skriver noget vrøvl her:
Barsel er at være gravid og føde, noget som kun kvinden af natur har del i udover mandens beskedne bidrag.


Vi ved jo allesammen godt, at det du MENER når du taler om barsel før fødslen er graviditetsorlov... :)
3
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Dawwty
Indlæg: 2089
Tilmeldt: 6. aug 2019, 11:03
Kort karma: 12
Likede indlæg: 1191

Re: Opgøret med normerne

Indlægaf Dawwty » 11. sep 2019, 13:05

JoyNips skrev:
Dawwty skrev:
JoyNips skrev:
Dawwty skrev: Hans bidrag er med al respekt begrænset til få minutters indsat og det var de sjove minutter.


hvis du har børn har du valgt at få dem med den forkerte.

Jeg har ikke børn og du læser noget andet ind i det jeg siger end det der står og som jeg mener.


Det er sjovt, for det er jo netop dét, du selv gør med Kerrigan, når du revser hende for at bruge ordet barsel. Det er jo helt selvindlysende, at hun med barsel i relation til faren taler om fædre- og forældreorlov.

Og så lader vi lige være med at kommentere, at du selv skriver noget vrøvl her:
Barsel er at være gravid og føde, noget som kun kvinden af natur har del i udover mandens beskedne bidrag.


Vi ved jo allesammen godt, at det du MENER når du taler om barsel før fødslen er graviditetsorlov... :)
Der har mig bekendt ikke være noget som hedder graviditetsorlov men jeg lytter gerne hvis jeg tager fejl?

Der har derimod været barselsorlov og fædreorlov som blev afløst af forældreorlov. Hvilket var en del af min pointe.

Jeg forholde mig præcist til det som blev sagt uden at tillægge det anden betydning end der står. Det er også en forskel.
Og så bliver jeg ikke fornermet over at blive irettesat hvis jeg har sagt noget forkert, det er en anden forskel. Og endelig taler jeg ikke nedsættende uden at være talt sådan til først og dømmer ikke før jeg har stillet kontrollerende spørgsmål for at sikre mig at jeg ikke har misforstået noget, det er også forskelle.
0
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Re: Opgøret med normerne

Indlægaf FormerlyKnownAs » 11. sep 2019, 13:09

Please stop. Jeg syntes at det var en interessant tråd at oprette og selvom at jeg er enig at noget kan være skrevet lidt på vrangen ift forståelse så fylde det halvdelen af tråden nu, kan vi så ikke nok droppe det?
8
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Opgøret med normerne

Indlægaf JoyNips » 11. sep 2019, 13:12

Dawwty skrev:Der har mig bekendt ikke være noget som hedder graviditetsorlov men jeg lytter gerne hvis jeg tager fejl?

Der har derimod været barselsorlov og fædreorlov som blev afløst af forældreorlov. Hvilket var en del af min pointe.

Jeg forholde mig præcist til det som blev sagt uden at tillægge det anden betydning end der står. Det er også en forskel.
Og så bliver jeg ikke fornermet over at blive irettesat hvis jeg har sagt noget forkert, det er en anden forskel. Og endelig taler jeg ikke nedsættende uden at være talt sådan til først og dømmer ikke før jeg har stillet kontrollerende spørgsmål for at sikre mig at jeg ikke har misforstået noget, det er også forskelle.


https://www.borger.dk/forside/kampagnesider/barsel
1
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Lykke
Indlæg: 6931
Tilmeldt: 8. okt 2015, 19:10
Kort karma: 230
Likede indlæg: 6455

Re: Opgøret med normerne

Indlægaf Lykke » 11. sep 2019, 13:28

Dawwty skrev:
Lykke skrev:Vi har gjort det anderledes end vores forældre, og det er egentligt sjovt hvordan de startede med at reagere, og hvordan de ser det hele nu.

Vi bor relativt billigt til leje - lig med intet ansvar, andet end at betale husleje.
Mine forældre har haft mange kvaler og problemer med deres hus. Hvilket også er er ansvar som blev pålagt os børn hjemme.

Jeg studerer stadig, og manden er vikar på en folkeskole (han drømmer om andet job, men svært som akademiker, men han har en ret stor frihed).
Mine forældre arbejdede meget, og jeg skulle helt ekstremt tidligt op for at blive placeret i min mormors køkken inden børnehave/skole. Mandens mor var hjemmegående og far arbejdede meget.

Barnet kan dermed få korte dage og mange fridage fra børnehave.

Skæld ud er minimalt. Husker en dag min egen mor kommenterede, at det var “sjovt” som vi aldrig skælder ud.

Forbrug prøver vi at minimere. Meget familie havde travlt med at fortælle os hvor dyrt det blev, og at vi helt sikkert endte med at købe hus når vi fik et barn. Vi var overbevist om, at det blev så dyrt som vi havde råd til. At spare op, og bruge sine penge på en måde så man prioriterer hele tiden - er måden som har virket. Og vi flyttede kun fra kollegium til lejet rækkehus.

Jeg er vokset op med en del overflod, og ny telefon relativt ofte. Og tanken om at man bare køber nyt. Herhjemme kan manden finde på at sy mit tøj hvis der er kommet et hul, som det mest naturlige. Manden er så også vokset op med hjemmesyet tøj og en større knaphed, hvad angår økonomi.
Mandens familie har prioriteret at rejse. Jeg har aldrig rejst med min familie.
Så det er vigtigt for mig at rejse med vores barn. Jeg kunne fx ikke tage et tog da jeg gik i gymnasiet. Anede ikke hvordan man gjorde (heldigvis let at lære)
Manden gik på privatskole.
Jeg fik på en folkeskole hvor vi sang salmer og bad fader vor hver morgen. Kristendomsundervisning var sandheden, og jeg havde ikke hørt om Big bang da jeg startede i gymnasiet.
Vores barn er ikke døbt - og jeg ønsker at hun virkelig skal lære at være kritisk overfor information.
Både manden og jeg er døbt, og jeg kunne ikke have en samtale om tro og Gud med mine forældre - sådan var det bare.
Vores barn er skrevet op til prøvefri privatskole, og jeg håber virkelig ikke de har kristendom, og hvis de har, at det så foregår væsentligt anderledes end i min skolegang.
Må man overhovedet undlade at undervise børn om big bang og naturvidenskab i dag!

Kan jo også godt være det er ændret i mellemtiden.


Forhåbentligt det har ændret sig.
1
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Opgøret med normerne

Indlægaf Artem » 11. sep 2019, 14:04

Jeg er vokset op i fattigfirserne, så kan ikke rigtig se det nye i det med genbrug osv. Den gang var der jo rigtig meget med at arve aflagt tøj, brugte cykler, møbler osv...
Synes nærmere jeg oplever overflod i dag med køb og smid væk. Det gør man for mig at se stadig mere i dag end vi gjorde i 80'erne.
Den gang kunne det så også bedre betale sig at reparer ting. Hvilket det ikke rigtigt kan i dag.

Ja og vi børn blev passet hjemme. Hvor jeg aldrig har været i børnehave, SFO osv...

Synes ikke rigtigt at jeg oplever nogle opgør... Eller jo i forhold til ikke at spise kød. Der kendere jeg flere og flere der om ikke andet så spiser meget mindre køb end de gjorde for år år siden.

Ja og så er der også sket en ændring i trafikkulturen hvor det en gang var "sejt" at køre for stærkt osv. Mens det slet ikke er ok i dag.
Generelt går vi meget mere op i at andre overholder love og regler, sammen med at der nærmest ikke findes den ting der ikke er reguleret i dag.
Ved ikke om man skal kalde det et opgør med lovløse tilstande. Jeg er ked af at der på den måde ikke længere er den personlige frihed til selv at gøre sine erfaringer osv. Men at alt skal være overreguleret.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!

Tilbage til "Livets forhold"