at få plads

Her kan du dele din glæde ved, at sidde fast i trafikken eller dine medpassagerer i toget.
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

at få plads

Indlægaf Wizzze » 29. aug 2019, 13:00

Hvordan oplever du hverdagen i den offentlige trafik, sådan plads mæssigt. Er der altid god plads, er folk gode til at rykke sammen, fjernes poser/tasker fra sæder for at give plads?

DSB har lige offentliggjort regnskab, med langt færre rejsende
https://finans.dk/erhverv/ECE11576801/d ... ctxref=ext
Er det kun sporarbejder og forsinkelser der er skylden, eller handler det også om ikke at få plads? :gruble:

I England har de store problemer med at ingen vil afgive deres sæder til ældre, handikappede eller gravide
https://www.unilad.co.uk/life/mum-breas ... -up-seats/
https://www.bbc.com/news/uk-45432583

Er det også sådan her i DK?

Overvejer du også "ekstreme metoder" ? :D
wm_2019_08_28.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
RavenClaw
Indlæg: 5400
Tilmeldt: 15. maj 2016, 17:27
Kort karma: 658
Geografisk sted: Fyyyn
Likede indlæg: 13927

Re: at få plads

Indlægaf RavenClaw » 30. aug 2019, 15:29

Jeg pendlede indtil for 1 år siden hver dag mellem Roskilde og København. Hver anden afgang stod jeg op. Hver mandag når jeg skulle på et bijob, stod folk som sild i en tønde, fordi myldretidstoget var to vogne langt. På de varme dage kunne man fint regne med, at deres aircondition var stået af, ellers var der fejl på toget eller signalerne. Jeg frygter, at det samme vil ske nu, hvor jeg skal til at pendle igen fra på mandag.

I busser er det endnu værre.
0
Have you ever been so annoying you caused the reinvention of an entire literary genre?
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: at få plads

Indlægaf Rapfisk » 30. aug 2019, 18:04

Jeg køber altid billet, hvis det er muligt.

I øjeblikket pendler jeg med bus og metro, og der er det alles kamp mod alle i forhold til pladserne. Som regel kommer man med den første bus og metro, der kommer, men det er mere sparsomt med siddepladserne. Metroen vurderer i øvrigt, at antallet af passagerer, der ikke kommer med den første afgang, stiger betragteligt, når Cityringen åbner.

Når jeg formodentlig køber bil efter min barsel handler det mere om, at det er tidsbesparende, end om antallet af pladser. Jeg sparer 15-20 minutter hver vej i bil i forhold til cykel og S-tog og yderligere 10-15 minutter i forhold til bus og metro. Det er alligevel meget i hverdagen. Kæresten har allerede bil og bruger 45 minutter hver vej i gennemsnit. I offentlig transport ville det tage 2 timer (+/- 10 minutter) og være 1-2 afgange i timen.

Edit: Mange tilbyder deres sæder til en højgravid, men flere forholder sig passivt eller skubber sig sågar foran for at få sæder. Det sidste undrer mig hver gang.
Senest rettet af Rapfisk 30. aug 2019, 20:28, rettet i alt 1 gang.
0
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16874
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20966

Re: at få plads

Indlægaf Misantropen » 30. aug 2019, 18:13

kartoffelpizza skrev:Jeg kører en del i tog, og køber altid pladsbillet.
Jeg oplever ofte DSB opfordre til at lade ældre, handicappede og gravide sidde ned - selvom disse ikke har købt pladsbillet og jeg har. I øvrigt uden tilbud om refusion af pladsbillet.
Så på nogle afgange må der jo være behov for mere plads.

Det synes jeg er frækt gjort af DSB. I sjældne, ekstraordinære situationer kan jeg forstå det, men ikke ofte.

---
Jeg kører kun i offentlig transport i perioder og mest på korte strækninger. Jeg oplever sjældent pladsproblemer, men jeg prøver også at time det så det er udenfor myldretid.

Offentlig transport i København og Storkøbenhavn har jeg slet ikke tålmodighed til. Slap nu af for helved! Jeg vil også hellere gå til Nørrebro end at køre med 5A(som vist hedder noget andet nu?) Jeg har ikke kørt med den længe.
Senest rettet af Misantropen 30. aug 2019, 18:20, rettet i alt 1 gang.
1
Lykke
Indlæg: 6931
Tilmeldt: 8. okt 2015, 19:10
Kort karma: 230
Likede indlæg: 6455

Re: at få plads

Indlægaf Lykke » 30. aug 2019, 18:20

Jeg køber næsten altid pladsbillet, og altid hvis vi er hele familien afsted plus en billet til klapvognen. Men hold nu op jeg synes det har været tungt de sidste par gange - i forhold til ventetid med at dem som sidder på vores reserverede pladser skal pakke sammen og flytte sig. Og så vil de ofte liiige tjekke at vi nu også virkelig har 3 sæder. Jeg bliver træt.
1
JoyNips
Indlæg: 12052
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: at få plads

Indlægaf JoyNips » 30. aug 2019, 20:40

Jeg pendler dagligt med Kystbanen og har sjældent problemer med plads. De dage hvor det hele sejler og der er 20-minuttersdrift kan det godt være lidt trange.

Skal jeg rejse på tværs af landet har jeg altid pladsbillet.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15285
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25603

Re: at få plads

Indlægaf Delfin » 30. aug 2019, 20:57

Jeg pendler med s-tog. For mit vedkommende er de mange uregelmæssigheder på s-banen gennem flere år den største ulempe. Sporarbejder med enten færre s-tog eller lukninger i lange perioder, togbusser, signalproblemer, defekte sporskifter, personalemangel osv osv. Jeg er træt, bare træt.
Sidste skud på stammen er, at jeg bliver tvunget over i metro, når den nye ring åbner, fordi de nedlægger min busrute. Det betyder et såkaldt "kvalitet"stillæg på 80 kr om måneden oveni de 1500 kr, jeg i forvejen betaler for et pendlerkort. Der er efterhånden ikke voldsomt langt op til udgiften for en bil, så det er mere og mere under overvejelse at støve mit gamle kørekort af på en køreskole, så jeg er potentiale til at skippe lortet.

- og så er der for tiden mange ansatte på s-tog, der har sagt op pga utilfredshed med ledelsen, det gør helt sikkert ikke bedre i nærmeste fremtid.
0
14 11 14
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36729

Re: at få plads

Indlægaf Daine » 31. aug 2019, 10:33

Jeg har pendlet med bus eller tog på en kort strækning i mange år, og har aldrig haft problemer med plads. Men jeg undgik også “myldretiden” som her er mellem 7 og 7.30 og retur mellem 15 og 16, da jeg arbejdede efter detailåbningstider. Og selv i de travle perioder har det altid været muligt for mig at få en siddeplads - men alle sæder er så også fyldt. Det kan godt kræve et par “må jeg sidde her”forespørgsler ... nogle gang skulle man lige vække vedkommende der fyldte 2 sæder :D ... men ikke mere end det.

Når jeg rejser til Århus er pladsmangel ikke et problem, men det er typisk også i weekenden eller ferieperioder jeg tager turen. På ture til København kigger jeg på afrejsetidspunktet. Typisk tager jeg til Kbh meget tidligt, så køber jeg en pladsbillet for jeg rammer myldretiden på en tidspunkt. Men når jeg tager hjem er det næsten altid efter kl 17 og der er sjældent problemer med at få en plads.

Offentlig transport er godt, men arbejder man på lidt skæve tidspunkter er det en bitch. Især ‘herovre’, hvor der nemt kan være en time eller mere mellem afgangene. Og bus- og togselskaberne arbejder ikke sammen, for de har ikke samme agenda. Arriva og DSB kan godt finde ud af det, sådan nogenlunde, men Midttrafik skal have deres afgange til at passe med Sydtrafik ... og så går det lidt galt. Jeg bor et sted hvor der både er bus og togafgange og det er fedt! - men de kører med få minutters mellemrum og så går der (mindst) en time hvor der ingen transportmuligheder er. Det er upraktisk, men der er ikke noget at gøre.
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: at få plads

Indlægaf vibbsen » 31. aug 2019, 13:19

kartoffelpizza skrev:Jeg kører en del i tog, og køber altid pladsbillet.
Jeg oplever ofte DSB opfordre til at lade ældre, handicappede og gravide sidde ned - selvom disse ikke har købt pladsbillet og jeg har. I øvrigt uden tilbud om refusion af pladsbillet.
Så på nogle afgange må der jo være behov for mere plads.


OK...det ville så få mig til at blive 5 år gammel...Ingen arme - Ingen kage. Også selvom du er ældre, handicappet eller gravid. Det er ikke mit problem at folk ikke booker en plads på forhånd, eller at de vælger at stige på et tog hvor der ikke er flere ledige pladsbilletter. Hvis jeg har udvist rettidig omhu og booket en pladsbillet, så kommer jeg ikke til at rykke mig ud af flækken om der så står en hel hær af handicappede gravide pensionister....

Det er meget sjældent at jeg bliver rethaverisk...Det er en farve der klæder mig VIRKELIG dårligt...Og derfor undgår jeg den helst....Men når det sker, så sker, så gør jeg det ordentligt :tie: :tie: :tie: .....Faktisk så tror jeg ikke engang at jeg ville overgive min plads hvis jeg fik refunderet både rejse OG pladsbillet :tie: ....For det er jo min plads :tie: :tie: :tie: :tie: Jeg har jo booket den netop fordi jeg ikke vil stå op....Fra København til Århus.....Og det gælder altså også hvis jeg rejser gratis :fløjt:
5
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: at få plads

Indlægaf vibbsen » 31. aug 2019, 13:28

Jeg pendlede i en periode mellem København og Vejle hver weekend...Ud af København fredag eftermiddag. Hjem fra Vejle søndag aften.....Begge tidspunkter var lige midt i "myldretiden". I de næsten 5 måneder det stod på var der kun 1 eneste gang hvor jeg ikke havde pladsbillet. En fredag ud af København. Og det var fordi jeg havde glemt det, og da jeg så ville booke, var der simpelthen var udsolgt....Og resulterede i at jeg måtte tilbringe turen på et meget lille klapsæde i mellemgangen. Som jeg faktisk kun fik tilranet mig, fordi jeg var en erfaren rejsende med netop det tog. Og derfor vidste PRÆCIS hvor jeg skulle placerer mig på perronen for at komme til at stå LIGE ud for døren.....

Var der kommet en ældre eller en handicappet eller en gravid. Så havde jeg uden tøven rejst mig. Men det var udelukkende fordi klapsæderne i mellemgangen efter min opfattelse er omfattet af en slags "Dem som har mest brug for det" klausul....
5
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
IrmaPigen
Indlæg: 7785
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 971
Likede indlæg: 12438

Re: at få plads

Indlægaf IrmaPigen » 1. sep 2019, 11:23

vibbsen skrev:
kartoffelpizza skrev:Jeg kører en del i tog, og køber altid pladsbillet.
Jeg oplever ofte DSB opfordre til at lade ældre, handicappede og gravide sidde ned - selvom disse ikke har købt pladsbillet og jeg har. I øvrigt uden tilbud om refusion af pladsbillet.
Så på nogle afgange må der jo være behov for mere plads.


OK...det ville så få mig til at blive 5 år gammel...Ingen arme - Ingen kage. Også selvom du er ældre, handicappet eller gravid. Det er ikke mit problem at folk ikke booker en plads på forhånd, eller at de vælger at stige på et tog hvor der ikke er flere ledige pladsbilletter. Hvis jeg har udvist rettidig omhu og booket en pladsbillet, så kommer jeg ikke til at rykke mig ud af flækken om der så står en hel hær af handicappede gravide pensionister....

Det er meget sjældent at jeg bliver rethaverisk...Det er en farve der klæder mig VIRKELIG dårligt...Og derfor undgår jeg den helst....Men når det sker, så sker, så gør jeg det ordentligt :tie: :tie: :tie: .....Faktisk så tror jeg ikke engang at jeg ville overgive min plads hvis jeg fik refunderet både rejse OG pladsbillet :tie: ....For det er jo min plads :tie: :tie: :tie: :tie: Jeg har jo booket den netop fordi jeg ikke vil stå op....Fra København til Århus.....Og det gælder altså også hvis jeg rejser gratis :fløjt:


Præcis.

Gamle og gravide har samme mulighed som mig og alle andre for at købe en pladsbillet.
3
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: at få plads

Indlægaf vibbsen » 1. sep 2019, 11:28

IrmaPigen skrev:
vibbsen skrev:
kartoffelpizza skrev:Jeg kører en del i tog, og køber altid pladsbillet.
Jeg oplever ofte DSB opfordre til at lade ældre, handicappede og gravide sidde ned - selvom disse ikke har købt pladsbillet og jeg har. I øvrigt uden tilbud om refusion af pladsbillet.
Så på nogle afgange må der jo være behov for mere plads.


OK...det ville så få mig til at blive 5 år gammel...Ingen arme - Ingen kage. Også selvom du er ældre, handicappet eller gravid. Det er ikke mit problem at folk ikke booker en plads på forhånd, eller at de vælger at stige på et tog hvor der ikke er flere ledige pladsbilletter. Hvis jeg har udvist rettidig omhu og booket en pladsbillet, så kommer jeg ikke til at rykke mig ud af flækken om der så står en hel hær af handicappede gravide pensionister....

Det er meget sjældent at jeg bliver rethaverisk...Det er en farve der klæder mig VIRKELIG dårligt...Og derfor undgår jeg den helst....Men når det sker, så sker, så gør jeg det ordentligt :tie: :tie: :tie: .....Faktisk så tror jeg ikke engang at jeg ville overgive min plads hvis jeg fik refunderet både rejse OG pladsbillet :tie: ....For det er jo min plads :tie: :tie: :tie: :tie: Jeg har jo booket den netop fordi jeg ikke vil stå op....Fra København til Århus.....Og det gælder altså også hvis jeg rejser gratis :fløjt:


Præcis.

Gamle og gravide har samme mulighed som mig og alle andre for at købe en pladsbillet.


Irma & Vibbsen.....Rethaveriske 5 årige på tur :-D :-D :-D :-D
0
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Kirstenkp
Indlæg: 587
Tilmeldt: 16. aug 2015, 18:27
Kort karma: 30
Likede indlæg: 962

Re: at få plads

Indlægaf Kirstenkp » 1. sep 2019, 11:43

vibbsen skrev:
kartoffelpizza skrev:Jeg kører en del i tog, og køber altid pladsbillet.
Jeg oplever ofte DSB opfordre til at lade ældre, handicappede og gravide sidde ned - selvom disse ikke har købt pladsbillet og jeg har. I øvrigt uden tilbud om refusion af pladsbillet.
Så på nogle afgange må der jo være behov for mere plads.


OK...det ville så få mig til at blive 5 år gammel...Ingen arme - Ingen kage. Også selvom du er ældre, handicappet eller gravid. Det er ikke mit problem at folk ikke booker en plads på forhånd, eller at de vælger at stige på et tog hvor der ikke er flere ledige pladsbilletter. Hvis jeg har udvist rettidig omhu og booket en pladsbillet, så kommer jeg ikke til at rykke mig ud af flækken om der så står en hel hær af handicappede gravide pensionister....

Det er meget sjældent at jeg bliver rethaverisk...Det er en farve der klæder mig VIRKELIG dårligt...Og derfor undgår jeg den helst....Men når det sker, så sker, så gør jeg det ordentligt :tie: :tie: :tie: .....Faktisk så tror jeg ikke engang at jeg ville overgive min plads hvis jeg fik refunderet både rejse OG pladsbillet :tie: ....For det er jo min plads :tie: :tie: :tie: :tie: Jeg har jo booket den netop fordi jeg ikke vil stå op....Fra København til Århus.....Og det gælder altså også hvis jeg rejser gratis :fløjt:


Fuldstændig enig, men jeg har faktisk kun oplevet DSB opfordre til det når de har har forkortet togsættet. Altså når de har fjernet vogne som de pågældende har pladsbillet til. Vi prøvede det i forrige uge.....pladsen i stillekupe blev til en ståplads i gangen fordi vores vogne var sat af.....
1
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: at få plads

Indlægaf vibbsen » 1. sep 2019, 13:03

Kirstenkp skrev:
vibbsen skrev:
kartoffelpizza skrev:Jeg kører en del i tog, og køber altid pladsbillet.
Jeg oplever ofte DSB opfordre til at lade ældre, handicappede og gravide sidde ned - selvom disse ikke har købt pladsbillet og jeg har. I øvrigt uden tilbud om refusion af pladsbillet.
Så på nogle afgange må der jo være behov for mere plads.


OK...det ville så få mig til at blive 5 år gammel...Ingen arme - Ingen kage. Også selvom du er ældre, handicappet eller gravid. Det er ikke mit problem at folk ikke booker en plads på forhånd, eller at de vælger at stige på et tog hvor der ikke er flere ledige pladsbilletter. Hvis jeg har udvist rettidig omhu og booket en pladsbillet, så kommer jeg ikke til at rykke mig ud af flækken om der så står en hel hær af handicappede gravide pensionister....

Det er meget sjældent at jeg bliver rethaverisk...Det er en farve der klæder mig VIRKELIG dårligt...Og derfor undgår jeg den helst....Men når det sker, så sker, så gør jeg det ordentligt :tie: :tie: :tie: .....Faktisk så tror jeg ikke engang at jeg ville overgive min plads hvis jeg fik refunderet både rejse OG pladsbillet :tie: ....For det er jo min plads :tie: :tie: :tie: :tie: Jeg har jo booket den netop fordi jeg ikke vil stå op....Fra København til Århus.....Og det gælder altså også hvis jeg rejser gratis :fløjt:


Fuldstændig enig, men jeg har faktisk kun oplevet DSB opfordre til det når de har har forkortet togsættet. Altså når de har fjernet vogne som de pågældende har pladsbillet til. Vi prøvede det i forrige uge.....pladsen i stillekupe blev til en ståplads i gangen fordi vores vogne var sat af.....


Det synes jeg så bare heller ikke er OK....For det svarer i min verden til at en restaurant som både tilbyder sine gæster sitting dinner og take-away, beder gæster som har bestilt bord til sitting-dinner, som har bestilt deres mad og er igang med at indtage dette, om at rejse sig og tage resten af af deres måltid med hjem som take-away, og fjerner bordene fra restaurationslokalet, fordi de skal bruge bordene til noget andet. For så bagefter at bede de gæster som IKKE er berørt af dette om at rejse sig fra deres bord, tage deres mad med hjem som take-away, og overlade bordet til nogen af de gæster hvis bord er berørt af dette....

Et scenarie som jo aldrig nogensinde ville komme til at finde sted....For sådan behandler man naturligvis ikke betalende kunder...
4
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Bergen
Indlæg: 7285
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11891

Re: at få plads

Indlægaf Bergen » 3. sep 2019, 14:35

Der mangler altid siddepladser med DSB og jeg afleverer ikke min plads til den (over)pris, som jeg har betalt for den (og køber også altid pladsbillet). Nul.

En af grundene til, at jeg er begyndt at rejse med (billige) busser er, at de ikke er proppet med stående mennesker alle vegne. Det er der i IC og regionaltog.
1

Tilbage til "Trafik og (offentlige) transportmidler"