Arbejdede du ved siden af studiet?

D.itsen
Indlæg: 3294
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 561
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 8896

Re: Arbejdede du ved siden af studiet?

Indlægaf D.itsen » 25. maj 2019, 22:04

TomKah skrev:Jeg læste til Civilingeniør og det var ikke muligt overhovedet at have studiejob i nærheden af hvad nogle af jer beskriver. Vi kom rent faktisk på studiet og de første 2 år var det 8-15 eller 8-17 hver dag. Vi havde jo laboratorieøvelser og gruppearbejde om eftermiddagen. Mit afgangsprojekt var også 9 måneder hvor jeg var fuldtid til stede på den virksomhed jeg lavede projektet for.
Derudover var jeg et semester i udlandet.

Jeg havde studierelevant arbejde ca 9 måneder før jeg startede og et enkelt semester arbejdede jeg måske 7 timer pr uge. Men ellers ikke.

Jeg må indrømme det lyder ikke som det jeg forstod ved studie det mange af jer beskriver.

Jeg havde omtrent lige så mange timer på studiet, men jeg arbejdede alligevel i snit omkring 10 timer om uge. En fast hverdageftermiddag/aften, hver anden fredag og hver 4. lørdag, var det vist det mest af tiden igennem. Og så et par uger med mere end fuld tid om sommeren. Jeg startede et par måneder inde i første semester og stoppede et stykke inde i kandidaten (1 år), da jeg ikke kunne få det til at hænge sammen med virkelig meget laboratoriearbejde.
Det var overhovedet ikke studierelevant, men det var det bedste break, og et job hvor jeg kunne slå hjernen fra. Og jeg har godt nok cyklet mange gange direkte fra job og til fredagsbaren, få en god røvfuld øl, så sove 4 timer og møde ind igen. Det fungerede fint :lol: Synes fint jeg også havde tid til et socialt liv oven i studiet og job, men begge ting var også meget sociale, og jeg så kun få venner og så selvfølgelig familien, udover folk fra de to steder.

Edit: og nej det hjalp mig ikke til at få job, men det gjorde det job jeg havde mellem gymnasiet og uni. Det giver pluspoint at have arbejdet på gulvet i produktionen, når man skal ansættes i en produktionsvirksomhed som akademiker, også selvom det er en hel anden type produktion
2
UH UH UH UH KORT :love:

Hjemme i DK igen :banan2:
Petrix
Indlæg: 3746
Tilmeldt: 8. apr 2016, 18:00
Kort karma: 174
Likede indlæg: 3635

Re: Arbejdede du ved siden af studiet?

Indlægaf Petrix » 26. maj 2019, 05:50

Jeg arbejdede som postbud i weekenderne og derudover på fabrik i mine sommerferier.
1
27102021
Buller
Indlæg: 1176
Tilmeldt: 16. jan 2016, 09:14
Kort karma: 85
Likede indlæg: 1800

Re: Arbejdede du ved siden af studiet?

Indlægaf Buller » 31. maj 2019, 14:12

TomKah skrev:Jeg læste til Civilingeniør og det var ikke muligt overhovedet at have studiejob i nærheden af hvad nogle af jer beskriver. Vi kom rent faktisk på studiet og de første 2 år var det 8-15 eller 8-17 hver dag. Vi havde jo laboratorieøvelser og gruppearbejde om eftermiddagen. Mit afgangsprojekt var også 9 måneder hvor jeg var fuldtid til stede på den virksomhed jeg lavede projektet for.
Derudover var jeg et semester i udlandet.

Jeg havde studierelevant arbejde ca 9 måneder før jeg startede og et enkelt semester arbejdede jeg måske 7 timer pr uge. Men ellers ikke.

Jeg må indrømme det lyder ikke som det jeg forstod ved studie det mange af jer beskriver.


Så har du da haft god plads til både aften og weekend arbejde?
1
Selma156
Indlæg: 2344
Tilmeldt: 27. maj 2016, 16:41
Kort karma: 398
Likede indlæg: 6809

Re: Arbejdede du ved siden af studiet?

Indlægaf Selma156 » 31. maj 2019, 14:19

Ja, jeg arbejdede fast fra to måneder inde i studiet. De første to år som web/kommunikationsansat på en webshop. Herefter fik jeg studiejob efter både min første og anden praktik i henholdsvis en NGO og på en redaktion. I en periode var jeg både i praktik 37 timer og arbejdede 10-15 timer ved siden af.

Det har dog ikke vist sig at give pote som færdiguddannet.
0
TomKah
Indlæg: 4189
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Arbejdede du ved siden af studiet?

Indlægaf TomKah » 31. maj 2019, 14:28

Buller skrev:
TomKah skrev:Jeg læste til Civilingeniør og det var ikke muligt overhovedet at have studiejob i nærheden af hvad nogle af jer beskriver. Vi kom rent faktisk på studiet og de første 2 år var det 8-15 eller 8-17 hver dag. Vi havde jo laboratorieøvelser og gruppearbejde om eftermiddagen. Mit afgangsprojekt var også 9 måneder hvor jeg var fuldtid til stede på den virksomhed jeg lavede projektet for.
Derudover var jeg et semester i udlandet.

Jeg havde studierelevant arbejde ca 9 måneder før jeg startede og et enkelt semester arbejdede jeg måske 7 timer pr uge. Men ellers ikke.

Jeg må indrømme det lyder ikke som det jeg forstod ved studie det mange af jer beskriver.


Så har du da haft god plads til både aften og weekend arbejde?


Ja i princippet i weekenden. Og det var der også en af mine veninder der havde, men jeg vil vove den påstand at meget meget få kan tage et aftenarbejde efter at have være 9 timer på studiet hvor de 5 var stående i et dårligt ventileret laboratorium.
De har heldigvis fået bedre stinkskabe nu, men jeg havde kronisk hovedpine i de to år vi havde laboratoriearbejde.
0
MrMister
Indlæg: 2396
Tilmeldt: 13. jan 2019, 18:24
Kort karma: 284
Likede indlæg: 6931

Re: Arbejdede du ved siden af studiet?

Indlægaf MrMister » 31. maj 2019, 14:42

Arbejdede 15-25 under studiet. Mest under kandidaten. Dengang følte jeg mig max presset. Nu griner jeg af det. Det var a lush life. Der var jo næsten 3.5 måneds ferie hvert år :)

Brugte nok 30-35 timer på studie inkl forberedelse. Meget mere under eksamener / prøveperioder. Det steg under kandidaten, hvor jeg kompenserede ved at pjække en del fra selve undervisningen udfra devisen: Forstår man forberedelsen, skipper man timen.

Arbejdet droppede jeg under kandidaten. Der var jeg max presset (retrospekt giver det god mening). Lange opgaver er slet, slet ikke mig.

Jeg fik nok job med det samme i en blanding af (ranket):
1) Karakterer på kandidat (top 5% - kun tocifret)
2) Relevant og stor erhvervserfaring
3) Personlige kompetencer
- og have balanceret alt det med at vi fik vores børn under studiet. Dét imponerede en del til samtalerne, husker jeg. Meget mere end alt det andet. Alligevel var karaktererne afgørende for overhovedet at komme i betragtning.
0
"Courage is what it takes to stand up and speak; courage is also what it takes to sit down and listen." - Churchill
TomKah
Indlæg: 4189
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Arbejdede du ved siden af studiet?

Indlægaf TomKah » 31. maj 2019, 15:06

MrMister skrev:Arbejdede 15-25 under studiet. Mest under kandidaten. Dengang følte jeg mig max presset. Nu griner jeg af det. Det var a lush life. Der var jo næsten 3.5 måneds ferie hvert år :)

Brugte nok 30-35 timer på studie inkl forberedelse. Meget mere under eksamener / prøveperioder. Det steg under kandidaten, hvor jeg kompenserede ved at pjække en del fra selve undervisningen udfra devisen: Forstår man forberedelsen, skipper man timen.

Arbejdet droppede jeg under kandidaten. Der var jeg max presset (retrospekt giver det god mening). Lange opgaver er slet, slet ikke mig.

Jeg fik nok job med det samme i en blanding af (ranket):
1) Karakterer på kandidat (top 5% - kun tocifret)
2) Relevant og stor erhvervserfaring
3) Personlige kompetencer
- og have balanceret alt det med at vi fik vores børn under studiet. Dét imponerede en del til samtalerne, husker jeg. Meget mere end alt det andet. Alligevel var karaktererne afgørende for overhovedet at komme i betragtning.


Vi har alle vores kæpheste, og min er at jeg synes man skal nyde sin studietid. For man kan tidsnok udsætte sig selv for pres senere.

Jeg er ligesom du leder, men jeg kunne ikke drømme om at spørge efter karakterer. Jeg har også haft studentermedhjælpere i min afdeling i 5-6 år. Det arbejde de udfører er “studierelevant”, men kun for et job i vores afdeling efterfølgende. Så vil jeg mene at erhvervserfaringen kunne være tilegnet i Netto.

De personlige kompetencer er helt vildt vigtige tilgengæld.
1
MrMister
Indlæg: 2396
Tilmeldt: 13. jan 2019, 18:24
Kort karma: 284
Likede indlæg: 6931

Re: Arbejdede du ved siden af studiet?

Indlægaf MrMister » 31. maj 2019, 16:21

TomKah skrev:
MrMister skrev:Arbejdede 15-25 under studiet. Mest under kandidaten. Dengang følte jeg mig max presset. Nu griner jeg af det. Det var a lush life. Der var jo næsten 3.5 måneds ferie hvert år :)

Brugte nok 30-35 timer på studie inkl forberedelse. Meget mere under eksamener / prøveperioder. Det steg under kandidaten, hvor jeg kompenserede ved at pjække en del fra selve undervisningen udfra devisen: Forstår man forberedelsen, skipper man timen.

Arbejdet droppede jeg under kandidaten. Der var jeg max presset (retrospekt giver det god mening). Lange opgaver er slet, slet ikke mig.

Jeg fik nok job med det samme i en blanding af (ranket):
1) Karakterer på kandidat (top 5% - kun tocifret)
2) Relevant og stor erhvervserfaring
3) Personlige kompetencer
- og have balanceret alt det med at vi fik vores børn under studiet. Dét imponerede en del til samtalerne, husker jeg. Meget mere end alt det andet. Alligevel var karaktererne afgørende for overhovedet at komme i betragtning.


Vi har alle vores kæpheste, og min er at jeg synes man skal nyde sin studietid. For man kan tidsnok udsætte sig selv for pres senere.

Jeg er ligesom du leder, men jeg kunne ikke drømme om at spørge efter karakterer. Jeg har også haft studentermedhjælpere i min afdeling i 5-6 år. Det arbejde de udfører er “studierelevant”, men kun for et job i vores afdeling efterfølgende. Så vil jeg mene at erhvervserfaringen kunne være tilegnet i Netto.

De personlige kompetencer er helt vildt vigtige tilgengæld.


Enig. Man skal i det hele taget nyde livet mens det leves, for bagefter er det for sent. Det var først da vi fik jobs, at vi egentligt opdagede, hvor fedt det er med studie og børn. De blev eks sjældent afleveret før 9.00, altid hentet før kl 16.00 og sygedage var altid med os. Så fedt!

I min begynderbranche var arbejdsløsheden enorm, da jeg blev færdig. De bedste steder krævede samtidigt alle, at man var top karaktermæssigt for overhovedet at komme videre til de mange (og lange) tests. Fra ansøgning til start gik der næsten 3 mdr (også pga ferie).

Mit mantra i dag for hiring er de 4 c’er (på engelsk):
- kompetencer (kan tillæres)
- personlig karakter (svær at ændre)
- kemi
- commitment

Jeg har endnu ikke sorteret nogle fra pga kompetencer. For de kan jo læres. Men resten har ofte været showstoppere (en eller flere sammen). Gider ikke ansætte folk, der har en træls personlighed. Dét er livet for kort til for mine ansatte og jeg
0
"Courage is what it takes to stand up and speak; courage is also what it takes to sit down and listen." - Churchill
Brugeravatar
Mangoness
Indlæg: 6486
Tilmeldt: 10. jan 2016, 18:04
Kort karma: 630
Likede indlæg: 14373

Re: Arbejdede du ved siden af studiet?

Indlægaf Mangoness » 31. maj 2019, 20:23

MrMister skrev:[...]
Jeg har endnu ikke sorteret nogle fra pga kompetencer. For de kan jo læres. Men resten har ofte været showstoppere (en eller flere sammen). Gider ikke ansætte folk, der har en træls personlighed. Dét er livet for kort til for mine ansatte og jeg


Hvad er ifølge dig en 'træls personlighed'? :gruble:
0
Jeg elsker dig lille sølvpapirshat-smiley :love:

Billede

Persnikedy skrev:Hvis jeg en dag føler at mine fødder er løg så skal de da være løg :lol:


Cheese Billede
MrMister
Indlæg: 2396
Tilmeldt: 13. jan 2019, 18:24
Kort karma: 284
Likede indlæg: 6931

Re: Arbejdede du ved siden af studiet?

Indlægaf MrMister » 31. maj 2019, 21:36

Mangoness skrev:
MrMister skrev:[...]
Jeg har endnu ikke sorteret nogle fra pga kompetencer. For de kan jo læres. Men resten har ofte været showstoppere (en eller flere sammen). Gider ikke ansætte folk, der har en træls personlighed. Dét er livet for kort til for mine ansatte og jeg


Hvad er ifølge dig en 'træls personlighed'? :gruble:


Det er mere omfattende og off topic til at besvare her. Men man er bare sjældent i tvivl, når man møder det.
0
"Courage is what it takes to stand up and speak; courage is also what it takes to sit down and listen." - Churchill
Brugeravatar
Anilara
Indlæg: 3756
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:43
Kort karma: 555
Likede indlæg: 8192

Re: Arbejdede du ved siden af studiet?

Indlægaf Anilara » 2. jun 2019, 01:55

- Arbejdede du selv ved siden af studiet?
Ja, fuldtid som handicaphjælper. Læste til socialrådgiver.

- Hvor mange timer i ugen kunne du arbejde ved siden af?
Jeg arbejdede oftest mellem 36-48 timer ved siden af. 12-timers vagter som også lå i weekender og om natten.
Jeg kom også på studiet alle hverdage. Sommetider måtte jeg dog gå hjem til middag for at sove hvis det var direkte efter nattevagt.
I ferier arbejdede jeg sommetider op til 72 timer på en uge. Jeg har over dobbelt så meget ferie nu om året, end jeg havde dengang :-D

- Var det studierelevant, og hjalp det dig med at få et arbejde bagefter?
Det var lidt studierelevant. Mest hjalp det med at jeg havde endnu mere erhvervserfaring og kunne vise pålidelighed og stabilitet. Jeg fik job omgående efter studiet.

- Var det svært at få kombinationen af studie og arbejde til at hænge sammen i hverdagen? Havde du stadig plads til aktiviteter i fritiden?
Nej, ikke for mig. Jeg kunne lave opgaver på de vågne nattevagter og jeg arbejdede ofte kun 3 dage/nætter om ugen. Jeg havde ikke særlig meget fritid dog, men det var det værd.
Fik en kæmpe opsparing, kunne købe en lejlighed som studerende og fik et endnu bedre cv. Det var vigtigere for mig end fritidsaktiviteter som jeg skar fra i 3 år. Til gengæld holdt jeg fint kontakt med venner og kunne også have en kæreste, som ikke var helt overset.


Tror det er meget forskelligt dels hvad hver enkelt menneske kan holde til, og hvad man vil prioritere. Jeg prioriterede studiet først og dernæst arbejdet. Først derefter kom alt andet.
Jeg tror selvfølgelig også det er forskelligt hvad man magter, alt efter studiets sværhedsgrad.
1
Polaris
Indlæg: 332
Tilmeldt: 14. jul 2018, 01:10
Kort karma: 18
Likede indlæg: 614

Re: Arbejdede du ved siden af studiet?

Indlægaf Polaris » 2. jun 2019, 13:48

Jeg arbejdede gennem det meste af mit studie (civilingeniør) 14 timer hver 2. weekend på et plejehjem plus var afløser nogle uger i sommerferien. Det kan ikke siges at være specielt erhvervsrelevant, men det gav så jeg kunne klare mig med minimalt lån. Det har jeg nydt godt af siden hen.

Min ældste datter, som er er studerende pt., har et tilsvarende arbejde blot en dag hver weekend. Det kan hun fint få passet ind og hun har ingen lån taget indtil videre. Hun mangler 1 år af sin uddannelse.
0
Kaj
Indlæg: 1
Tilmeldt: 17. jul 2019, 11:57
Kort karma: 0
Likede indlæg: 1

Re: Arbejdede du ved siden af studiet?

Indlægaf Kaj » 19. jul 2019, 07:58

Jeg arbejdede også ved siden af studiet og tog alt for mange vagter i starten (tit over 20 timer). Efter nogen tid kunne jeg godt mærke at jeg blev udbrændt, da det gik ud over mine frie weekender og jeg således ikke havde nogen pause.
Da jeg skar ned i timer gik det bedre, dog var jobbet ikke studierelevant, så det gav ikke så meget mht. jobsøgning bagefter.
Når jeg ser på det nu, vil jeg klart overveje nøjagtig om der virkelig er så meget brug for de ekstra penge. Så hvis du skal bruge lidt ekstra til SUen, så prøv at finde noget studierelevant og pas på ikke at blive presset til flere timer end du med god samvittighed kan overskue. Det kan også hjælpe at minde arbejdsgiveren tydeligt om at du primært er studerende og jobbet skal tilpasse sig denne status ;)
1
Brugeravatar
Elverpigen
Indlæg: 2313
Tilmeldt: 25. jun 2017, 04:31
Kort karma: 91
Likede indlæg: 2270

Re: Arbejdede du ved siden af studiet?

Indlægaf Elverpigen » 29. jul 2019, 00:38

Ikke det første år, men derefter havde jeg lidt arbejde ved siden af mit studie:
Mest i sommerferier, hvor jeg har ligget på maven i en mark og talt bladlus, indtastet data og senere undervist på nogen af uni-kurserne.
I et par år underviste jeg også et par timer om ugen på uni, en kort overgang pakkede jeg bøger for en bogklub.

Jeg havde stadig plads til fritid.

Undervisningen er både studierelevant og en generel kompetence, men da jeg blev færdig var der en nedtur for min faggruppe og massefyringer af folk med flere års erfaring, så det tog alt for lang tid at finde et job - måske hjalp mine studiejob til nogen af de første underlige undervisningsjob på deltid?
1
Muspel
Indlæg: 3878
Tilmeldt: 22. nov 2015, 16:38
Kort karma: 768
Likede indlæg: 10745

Re: Arbejdede du ved siden af studiet?

Indlægaf Muspel » 3. aug 2019, 12:51

Ja. De første år som stuepige på hotel hver anden weekend og i sommerferierne.
Derefter var der nogle år, hvor jeg kun arbejdede 4 timer om ugen med rengøring
Det sidste år af mit studie var jeg også privatlærer i dansk som andetsprog med ca 12 lektioner om ugen i snit. Dengang satte man selv tid på sit speciale, så jeg brugte 9 måneder på at skrive det. For at kunne arbejde så meget. Det gav god erfaring til CV og pejlede mig mod det, jeg gerne ville.
1

Tilbage til "Studie"