Skifte af uskiftet bo

Papirmanden
Indlæg: 3
Tilmeldt: 11. jul 2019, 20:17
Kort karma: 0

Skifte af uskiftet bo

Indlægaf Papirmanden » 11. jul 2019, 20:23

Hej,

Jeg har et par spørgsmål til uskiftet bo, jeg håber et klogt hoved kan hjælpe mig med.

Min mor er gået bort og min far sidder i uskiftet bo.

Min mors boslod er på 500.000 kr. og min fars boslod på 100.000 kr. Dette da huset stod i min mors navn, men begge hæftede for gælden.

Boet efter min mor, står nu som ejer af huset. Er det korrekt forstået, at når der skal skiftes, laves der blot en ny bodeling, som om min mor fortsat var i live? Hvis huset er steget i værdi, vil min mors boslod dermed stige forholdsmæssigt mere end min fars, da det fortsat er min mor der står som ejer af huset? (boet efter).

Hvis dette er korrekt, hvad vil der ske hvis huset sælges eller hvis min far omskøder huset til sig selv. Vil der så blive tale om 2 lige stor boslodder? Salgsprovenuet vil jo indgå på min fars konto. Eller vil værdien af huset (provenuet) dermed overgå til min far, således hans boslod bliver større end min mors?

Vh. En forvirret =)
0
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40585

Re: Skifte af uskiftet bo

Indlægaf Akehurst2 » 11. jul 2019, 20:29

Hvis boet ikke er større vil din far have mulighed for at udtage det hele som ægtefælleudlæg: http://www.domstol.dk/saadangoerdu/doed ... fault.aspx
0
Papirmanden
Indlæg: 3
Tilmeldt: 11. jul 2019, 20:17
Kort karma: 0

Re: Skifte af uskiftet bo

Indlægaf Papirmanden » 11. jul 2019, 20:47

Tak. Dvs. der reelt ikke er nogen arv der behøver at skulle udredes?

Er der nogen der kan svare på praktikken omkring hvorledes bosloderne vokser /behandles løbende? Blot af ren nysgerrighed.
0
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40585

Re: Skifte af uskiftet bo

Indlægaf Akehurst2 » 11. jul 2019, 21:14

Rent praktisk er størrelsen på boslodderne ligegyldig sålænge den efterlevende sidder i uskiftet bo - så disponerer vedkommende over hele boet og medmindre der er tale om decideret misbrug kan den efterlevende selv bestemme frit.
0
Papirmanden
Indlæg: 3
Tilmeldt: 11. jul 2019, 20:17
Kort karma: 0

Re: Skifte af uskiftet bo

Indlægaf Papirmanden » 11. jul 2019, 22:11

Ja.

Men hvad når det uskiftede bo skal skiftes?

Når min mors konti sammenlægges med min fars, går jeg ud fra, at min fars bodel vokser.

Gør det samme sig gældende hvis han sælger huset eller omskøder det til sig selv? For så kan han jo formindske min mors boslod og højne sin egen, for at tage mest muligt med sig.

Igen, det er blot fordi jeg er nysgerrig.
0
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Skifte af uskiftet bo

Indlægaf DenBruneMunk » 11. jul 2019, 22:57

Husk,
Du skal give afkald på din arv i denne forbindelse som barn af din mor. Ellers bliver der tale om tvangsarv, og er huset eneste værdi skal din far købe dig ud, som vist er minimum 25.000kr du har krav på, eller skal have.

Sådan skete der her i nærmeste familie, da manden gik bort, så skulle konen overtage hus, og (næsten alle) børn eftergav arv.

Måske vidste du denne del.
0
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40585

Re: Skifte af uskiftet bo

Indlægaf Akehurst2 » 12. jul 2019, 07:33

DenBruneMunk skrev:Husk,
Du skal give afkald på din arv i denne forbindelse som barn af din mor. Ellers bliver der tale om tvangsarv, og er huset eneste værdi skal din far købe dig ud, som vist er minimum 25.000kr du har krav på, eller skal have.

Sådan skete der her i nærmeste familie, da manden gik bort, så skulle konen overtage hus, og (næsten alle) børn eftergav arv.

Måske vidste du denne del.


Hvis faren sidder i uskiftet bo skal der først skiftes efter moderen år faren dør, så arv efter moren er helt irrelevant.

Og som nævnt tidligere kan faren hvis der skulle skiftes nu udtage det hele som ægtefælleudlæg, så dit indlæg er helt forkert.
1
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Skifte af uskiftet bo

Indlægaf DenBruneMunk » 12. jul 2019, 09:27

Akehurst2 skrev:
DenBruneMunk skrev:Husk,
Du skal give afkald på din arv i denne forbindelse som barn af din mor. Ellers bliver der tale om tvangsarv, og er huset eneste værdi skal din far købe dig ud, som vist er minimum 25.000kr du har krav på, eller skal have.

Sådan skete der her i nærmeste familie, da manden gik bort, så skulle konen overtage hus, og (næsten alle) børn eftergav arv.

Måske vidste du denne del.


Hvis faren sidder i uskiftet bo skal der først skiftes efter moderen år faren dør, så arv efter moren er helt irrelevant.

Og som nævnt tidligere kan faren hvis der skulle skiftes nu udtage det hele som ægtefælleudlæg, så dit indlæg er helt forkert.

Det må jo komme an på situation, og forkert det kan det dårligt være da faren døde , og moren måtte betale en arving , tvangsarv.
Så selvom de var gift, så kunne hun ikke arve alt. Skal måske sig at lige præcis denne arving var et barn fra tidligere ægteskab 30+ år tilbage.

Så forhold lyder for mig meget ens, selvom det er faren som overlever konen her.
0
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40585

Re: Skifte af uskiftet bo

Indlægaf Akehurst2 » 12. jul 2019, 10:00

DenBruneMunk skrev:
Akehurst2 skrev:
DenBruneMunk skrev:Husk,
Du skal give afkald på din arv i denne forbindelse som barn af din mor. Ellers bliver der tale om tvangsarv, og er huset eneste værdi skal din far købe dig ud, som vist er minimum 25.000kr du har krav på, eller skal have.

Sådan skete der her i nærmeste familie, da manden gik bort, så skulle konen overtage hus, og (næsten alle) børn eftergav arv.

Måske vidste du denne del.


Hvis faren sidder i uskiftet bo skal der først skiftes efter moderen år faren dør, så arv efter moren er helt irrelevant.

Og som nævnt tidligere kan faren hvis der skulle skiftes nu udtage det hele som ægtefælleudlæg, så dit indlæg er helt forkert.

Det må jo komme an på situation, og forkert det kan det dårligt være da faren døde , og moren måtte betale en arving , tvangsarv.
Så selvom de var gift, så kunne hun ikke arve alt. Skal måske sig at lige præcis denne arving var et barn fra tidligere ægteskab 30+ år tilbage.

Så forhold lyder for mig meget ens, selvom det er faren som overlever konen her.


Hvis der er tale om et særbarn (barn fra tidligere ægteskab) vil der ikke være tale om uskiftet bo.

Så situationerne er helt forskellige og dit indlæg er forkert.
1
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Skifte af uskiftet bo

Indlægaf DenBruneMunk » 12. jul 2019, 10:42

Akehurst2 skrev:Hvis der er tale om et særbarn (barn fra tidligere ægteskab) vil der ikke være tale om uskiftet bo.

Så situationerne er helt forskellige og dit indlæg er forkert.

Lad os håbe der ikke dukker et glemt familie barn op hos moderen , så bliver det noget rod.

Men det er i hvert ikke samme situation her indtil nu.
0

Tilbage til "Privatøkonomi"