Slow-life aktiviteter

Aurora
Indlæg: 1013
Tilmeldt: 21. nov 2016, 15:12
Kort karma: 209
Likede indlæg: 2692

Slow-life aktiviteter

Indlægaf Aurora » 6. jul 2019, 15:28

Mine unger og jeg har lige været på Mallorca på et familiehotel med alt hvad det indebærer af tjubang for børn.

I næste uge var det meningen at vi skulle til Jylland (hvor jeg kommer fra) inkl Legoland, men vi trænger til at komme ned i gear, så jeg har aflyst. Det er mest mig der trænger til det, men det har jeg bestemt mig for at respektere. Er meget stresset med søvnproblemer, forhøjet blodtryk og hjertebanken, og jeg har brug for at bruge ugen til delvis at komme til hægterne, sove og slappe af.

Vi har to aftaler med venner inkl børn. Ellers ingen faste planer. Jeg er ikke god til at finde på “langsomme” aktiviteter, det bliver hurtigt zoo, legeland eller andet i den dur. Hvad kan man lave, når man gerne vil have en aktivitet/oplevelse sammen, men det skal være uden action?

Har selv tænkt på at finde et sted at plukke jordbær og et sted at fange krabber.

Edit: vi bor i København (med lille have) og har bil.
0
Lykke
Indlæg: 6931
Tilmeldt: 8. okt 2015, 19:10
Kort karma: 230
Likede indlæg: 6455

Re: Slow-life aktiviteter

Indlægaf Lykke » 6. jul 2019, 15:35

Museum, tit er der et lokale med kreative sysler.

Bage pølsehorn, og tage til en legeplads man ikke kommer så tit.

Biblioteket er altid et hit herhjemme. Nogle gange er der højtlæsning eller anden aktivitet for børn.

Her over sommeren har vi taget en del i teateret allerede.

Nogle gange skal det jo ikke så meget til, så kan en is eller et cafebesøg blive en mega hyggelig ting, for så kom man lige forbi en spændende legeplads eller der var søde ællinger man skulle kigge på. Det kunne også være at pakke en madkurv og tage et eller andet sted hen. Vi har fx kulturbotanisk have.
1
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16880
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20970

Re: Slow-life aktiviteter

Indlægaf Misantropen » 6. jul 2019, 15:44

Et spil, fx Ludo, Uno, 500 etc. hvis ikke det vil påvirke blodtrykket :D

Men kan I ikke tage det meget som det kommer og snakke om hver morgen hvad I har lyst til? Hvis du er flad en dag (gætter jeg på) det hurtigt bliver træls hvis der er lagt op til at I skal noget bestemt. I kan også lave noget uden det er helt planlagt hvad I skal. Fx hvis I tager til stranden så tag en omvej eller anden vej end I plejer, men beregn et par timer ekstra til at lave "ingenting" på vejen.

Hvor gamle er dine børn?
1
Aurora
Indlæg: 1013
Tilmeldt: 21. nov 2016, 15:12
Kort karma: 209
Likede indlæg: 2692

Re: Slow-life aktiviteter

Indlægaf Aurora » 6. jul 2019, 15:51

Misantropen skrev:Et spil, fx Ludo, Uno, 500 etc. hvis ikke det vil påvirke blodtrykket :D

Men kan I ikke tage det meget som det kommer og snakke om hver morgen hvad I har lyst til? Hvis du er flad en dag (gætter jeg på) det hurtigt bliver træls hvis der er lagt op til at I skal noget bestemt. I kan også lave noget uden det er helt planlagt hvad I skal. Fx hvis I tager til stranden så tag en omvej eller anden vej end I plejer, men beregn et par timer ekstra til at lave "ingenting" på vejen.

Hvor gamle er dine børn?


Tak for tip til jer begge!
Mine børn er 6 og 8, begge drenge.

Hvis det kun var den yngste ville det være fint bare at tage ugen ad hoc, men min store dreng har autisme, og for at det hele ikke skal gå op i hat, briller og nedsmeltninger pga manglende forberedelse, er jeg nødt til at have en nogenlunde køreklar slagplan for ugen. Optimalt et “skoleskema” med faste tidspunkter og steder dag for dag, men det kan jeg ikke selv lige overskue pt. Så en liste med aktiviteter, jeg kan planlægge til næste dag, er det jeg er landet på.

Vi spiller spil dagligt som en del af den stores sociale træning, så det vil vi fortsat gøre. Men det føles (for mig) mere som de 20 minutters daglige læsning og er ikke en aktivitet, der får feriefølelsen frem.
1
Aurora
Indlæg: 1013
Tilmeldt: 21. nov 2016, 15:12
Kort karma: 209
Likede indlæg: 2692

Re: Slow-life aktiviteter

Indlægaf Aurora » 6. jul 2019, 15:55

Lykke skrev:Museum, tit er der et lokale med kreative sysler.

Bage pølsehorn, og tage til en legeplads man ikke kommer så tit.

Biblioteket er altid et hit herhjemme. Nogle gange er der højtlæsning eller anden aktivitet for børn.

Her over sommeren har vi taget en del i teateret allerede.

Nogle gange skal det jo ikke så meget til, så kan en is eller et cafebesøg blive en mega hyggelig ting, for så kom man lige forbi en spændende legeplads eller der var søde ællinger man skulle kigge på. Det kunne også være at pakke en madkurv og tage et eller andet sted hen. Vi har fx kulturbotanisk have.


Tak for rigtig gode ideer! Bibliotek elsker de, og udflugt med madkurv er en god ide! Begge dele kommer på idé-listen!
2
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16880
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20970

Re: Slow-life aktiviteter

Indlægaf Misantropen » 6. jul 2019, 15:57

Aurora skrev:
Misantropen skrev:Et spil, fx Ludo, Uno, 500 etc. hvis ikke det vil påvirke blodtrykket :D

Men kan I ikke tage det meget som det kommer og snakke om hver morgen hvad I har lyst til? Hvis du er flad en dag (gætter jeg på) det hurtigt bliver træls hvis der er lagt op til at I skal noget bestemt. I kan også lave noget uden det er helt planlagt hvad I skal. Fx hvis I tager til stranden så tag en omvej eller anden vej end I plejer, men beregn et par timer ekstra til at lave "ingenting" på vejen.

Hvor gamle er dine børn?


Tak for tip til jer begge!
Mine børn er 6 og 8, begge drenge.

Hvis det kun var den yngste ville det være fint bare at tage ugen ad hoc, men min store dreng har autisme, og for at det hele ikke skal gå op i hat, briller og nedsmeltninger pga manglende forberedelse, er jeg nødt til at have en nogenlunde køreklar slagplan for ugen. Optimalt et “skoleskema” med faste tidspunkter og steder dag for dag, men det kan jeg ikke selv lige overskue pt. Så en liste med aktiviteter, jeg kan planlægge til næste dag, er det jeg er landet på.

Er der nogle hensyn der skal tages til din ældste søn og hans autisme ift. forslag af aktiviter? Fx hvor tidskrævende, vilde og omfattende de må være. Jeg kender ikke så meget til autisme :)
0
Aurora
Indlæg: 1013
Tilmeldt: 21. nov 2016, 15:12
Kort karma: 209
Likede indlæg: 2692

Re: Slow-life aktiviteter

Indlægaf Aurora » 6. jul 2019, 16:01

Misantropen skrev:
Aurora skrev:
Misantropen skrev:Et spil, fx Ludo, Uno, 500 etc. hvis ikke det vil påvirke blodtrykket :D

Men kan I ikke tage det meget som det kommer og snakke om hver morgen hvad I har lyst til? Hvis du er flad en dag (gætter jeg på) det hurtigt bliver træls hvis der er lagt op til at I skal noget bestemt. I kan også lave noget uden det er helt planlagt hvad I skal. Fx hvis I tager til stranden så tag en omvej eller anden vej end I plejer, men beregn et par timer ekstra til at lave "ingenting" på vejen.

Hvor gamle er dine børn?


Tak for tip til jer begge!
Mine børn er 6 og 8, begge drenge.

Hvis det kun var den yngste ville det være fint bare at tage ugen ad hoc, men min store dreng har autisme, og for at det hele ikke skal gå op i hat, briller og nedsmeltninger pga manglende forberedelse, er jeg nødt til at have en nogenlunde køreklar slagplan for ugen. Optimalt et “skoleskema” med faste tidspunkter og steder dag for dag, men det kan jeg ikke selv lige overskue pt. Så en liste med aktiviteter, jeg kan planlægge til næste dag, er det jeg er landet på.

Er der nogle hensyn der skal tages til din ældste søn og hans autisme ift. forslag af aktiviter? Fx hvor tidskrævende, vilde og omfattende de må være. Jeg kender ikke så meget til autisme :)


Ikke udover at vi højst har én aktivitet pr dag. Han er selv god til at sige til, når det bliver nok. Og så kender jeg jo hans mentale tilstand godt, kunne fx aldrig finde på at foreslå cafe på vej hjem fra biografen, fordi jeg ved at han ikke kan rumme det. Biograf én dag, cafe en anden. Ellers går det galt og ender ikke på en rar måde for hverken ham eller mig og lillebror.

Og så kører vi altid kører i bil når vi skal et sted hen, også selvom det kun er et par km væk, så vi kan komme hurtigt hjem hvis nødvendigt.
1
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Slow-life aktiviteter

Indlægaf JoyNips » 6. jul 2019, 16:03

Nordsjællands fuglepark. Lille zoo.

Esrum kloster. De har lidt småaktiviteter, fx kan man kæmpe med sværd og lignende.

Krabber kan fanges på Rungsted havn.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Aurora
Indlæg: 1013
Tilmeldt: 21. nov 2016, 15:12
Kort karma: 209
Likede indlæg: 2692

Re: Slow-life aktiviteter

Indlægaf Aurora » 6. jul 2019, 16:04

JoyNips skrev:Nordsjællands fuglepark. Lille zoo.

Esrum kloster. De har lidt småaktiviteter, fx kan man kæmpe med sværd og lignende.

Krabber kan fanges på Rungsted havn.


Tak for super gode tips! Kender ikke Esrum kloster, men det lyder LIGE som noget for dem! Det vil jeg helt sikkert undersøge :gogo:
0
Brugeravatar
Planten
Indlæg: 4283
Tilmeldt: 17. aug 2015, 21:06
Kort karma: 1042
Likede indlæg: 7228

Re: Slow-life aktiviteter

Indlægaf Planten » 6. jul 2019, 16:14

Samle sten og male dem sammen - finde steder i haven at lægge dem.

Samle et stort puslespil sammen - måske over flere dage.

Bygge hule i haven og overnatte i den.
3
Aquadorable
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 12. aug 2015, 17:27
Kort karma: 256
Geografisk sted: Nordsjælland
Likede indlæg: 2921

Re: Slow-life aktiviteter

Indlægaf Aquadorable » 6. jul 2019, 17:31

Måske modellervoks eller trylledej? :)
1
K - 12.06.18 :love:
Brugeravatar
Little_Woman
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 28. dec 2015, 18:53
Kort karma: 924
Likede indlæg: 10619

Re: Slow-life aktiviteter

Indlægaf Little_Woman » 6. jul 2019, 18:05

Jeg kender én der lige har haft sin 5-årige og en kammerat med ude og samle skrald på stien ned mod børnehaven. Med plasthandsker og en sort sæk, med tanke på at gøre noget konkret og jordnært for miljø/omgivelser. Og til slut en is.

Det havde været et hit, sådan “tingfinder”-agtigt for ungerne!
4
Nu med fugl

Otto, 16.11.18 :lun:
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16880
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20970

Re: Slow-life aktiviteter

Indlægaf Misantropen » 6. jul 2019, 18:38

Aurora skrev:Ikke udover at vi højst har én aktivitet pr dag. Han er selv god til at sige til, når det bliver nok. Og så kender jeg jo hans mentale tilstand godt, kunne fx aldrig finde på at foreslå cafe på vej hjem fra biografen, fordi jeg ved at han ikke kan rumme det. Biograf én dag, cafe en anden. Ellers går det galt og ender ikke på en rar måde for hverken ham eller mig og lillebror.

Og så kører vi altid kører i bil når vi skal et sted hen, også selvom det kun er et par km væk, så vi kan komme hurtigt hjem hvis nødvendigt.

Ok. Min næsten 8-årige nevø syntes det var vildt fedt at få lov til at lave en "jorden er giftig" rute i stuen, da han var på besøg for nylig(Det var regnvejr, ellers havde vi lavet det ude)

Jeg fortalte ham om hvordan jeg nogle gange laver "forhindringsbaner" til mine hunde, for sjov og som en del af deres træning. Vi havde desværre ikke så meget tid så dem nåede vi desværre ikke at inddrage, men jeg nævner det fordi jeg kom til at tænke på at jeg som barn brugte insekter og fx krabber til at gennemføre en hjemmelavet labyrint/bane :genert:

De blev selvfølgelig behandlet ordentligt og sluppet fri igen bagefter, men der blev godt nok brugt lang tid på at udvikle og teste forhindringerne :D
0
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20819

Re: Slow-life aktiviteter

Indlægaf Zombie » 6. jul 2019, 18:52

Jeg vil gerne slå et slag for Sagnlandet Lejre og Frilandsmuseet. Bare tage afsted med en madpakke, bimle rundt (i godt vejr), se diverse ting og læse om dem på mobilen, I Lejre kan man måske sejle i træstamme-kano eller lave sine egne fladbrød.
På Frilandsmuseet er der får og bær inde i nogle af hækkene
0
aka Forbies

:gammel:
Brugeravatar
Honningprut
Indlæg: 980
Tilmeldt: 7. sep 2015, 10:17
Kort karma: 143
Likede indlæg: 1906

Re: Slow-life aktiviteter

Indlægaf Honningprut » 6. jul 2019, 19:28

Hvis vejret er godt kan jeg anbefale skoven. Min søn på 10 år elsker at tumle rundt i vores nærliggende skov. Det virker også ganske afstressende på mig, da der ofte er ro og fred, ikke så mange mennesker. Nogle gange har vi madpakke med, og spiser på skovlegepladsen, andre gange går vi bare en lang tur, hvor han kan brænde krudt af.

Vi tager faktisk også i skoven nogle gange når det regner, så hopper han (læs: Vi - selvom jeg ikke gerne vil indrømme det) i vandpytter og har en fest :fløjt:
0
Jeg sætter nutids-r som det passer mig :fløjt: :slem:

Tilbage til "Børn"