Have-sniksnak-tråden

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
LidtLakrids
Indlæg: 305
Tilmeldt: 2. maj 2016, 07:58
Kort karma: 7
Likede indlæg: 202

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf LidtLakrids » 5. jul 2019, 16:23

Jeg har vidst vandet mine hortensiaer for lidt for blomsterne er blevet slatne og brune :genert:
Er der noget at gøre ved det eller må jeg bare leve med grimme blomster resten af sommeren og stramme mig an næste år i forhold til vanding?
0
Brugeravatar
TakeAChanceOnMe
Indlæg: 5924
Tilmeldt: 6. aug 2017, 20:04
Kort karma: 833
Geografisk sted: United Kingdom
Likede indlæg: 14743

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf TakeAChanceOnMe » 5. jul 2019, 16:48

Måske ikke direkte have, men forsøger mig lige alligevel.

Jeg har plantet krydderurter og de er alle kommet superfint igennem. De står alle til at skulle vandes “frequently” så jorden er fugtig for det meste.
Det er egentlig gået fint og de har set rigtig gode ud. Stadig bare små planter, men de har været i live og grønne.

Nu er de så til gengæld stort set alle sammen faldet sammen og ligger hen ad jorden. Jeg har prøvet at vande dem mindre, stille dem mere i sol og sådan, men det er som om at set ikke har ændret noget overhovedet.

Hvad kunne det potientielt være der er gået galt? :genert:
0
Brugeravatar
MissIce
Indlæg: 472
Tilmeldt: 17. dec 2015, 20:01
Kort karma: 123
Likede indlæg: 1408

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf MissIce » 6. jul 2019, 10:04

Jeg har fået en stikling fra min mor. Men ingen af os aner hvad den hedder. Er der nogen der kan hjælpe?
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
JoyNips
Indlæg: 12085
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33991

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf JoyNips » 6. jul 2019, 10:08

MissIce skrev:Jeg har fået en stikling fra min mor. Men ingen af os aner hvad den hedder. Er der nogen der kan hjælpe?


Det er en monstera, formentlig en monstera deliciosa.
1
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
MissIce
Indlæg: 472
Tilmeldt: 17. dec 2015, 20:01
Kort karma: 123
Likede indlæg: 1408

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf MissIce » 6. jul 2019, 10:41

JoyNips skrev:
MissIce skrev:Jeg har fået en stikling fra min mor. Men ingen af os aner hvad den hedder. Er der nogen der kan hjælpe?


Det er en monstera, formentlig en monstera deliciosa.


Sådan nogle har jeg faktisk et par stykker af i noget større udgave. Og bladene ligner ganske rigtigt. Men jeg synes bare stænglerne pp stillingen er en del mere "snørklede" og "krøllede" - hvilket selvfølgelig ikke kan ses på billedet :blush:

Men mor mener, at den hedder noget med "abe..."
0
JoyNips
Indlæg: 12085
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33991

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf JoyNips » 6. jul 2019, 11:45

MissIce skrev:
JoyNips skrev:
MissIce skrev:Jeg har fået en stikling fra min mor. Men ingen af os aner hvad den hedder. Er der nogen der kan hjælpe?


Det er en monstera, formentlig en monstera deliciosa.


Sådan nogle har jeg faktisk et par stykker af i noget større udgave. Og bladene ligner ganske rigtigt. Men jeg synes bare stænglerne pp stillingen er en del mere "snørklede" og "krøllede" - hvilket selvfølgelig ikke kan ses på billedet :blush:

Men mor mener, at den hedder noget med "abe..."


Monkey mask? Så er det stadig en monstera, bare en obliqua.
1
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
MissIce
Indlæg: 472
Tilmeldt: 17. dec 2015, 20:01
Kort karma: 123
Likede indlæg: 1408

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf MissIce » 6. jul 2019, 12:59

JoyNips skrev:
MissIce skrev:
JoyNips skrev:
MissIce skrev:Jeg har fået en stikling fra min mor. Men ingen af os aner hvad den hedder. Er der nogen der kan hjælpe?


Det er en monstera, formentlig en monstera deliciosa.


Sådan nogle har jeg faktisk et par stykker af i noget større udgave. Og bladene ligner ganske rigtigt. Men jeg synes bare stænglerne pp stillingen er en del mere "snørklede" og "krøllede" - hvilket selvfølgelig ikke kan ses på billedet :blush:

Men mor mener, at den hedder noget med "abe..."


Monkey mask? Så er det stadig en monstera, bare en obliqua.


Ja, sku da! :D Tusind tak for hjælpen :blomst:
0
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15369
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1250
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25737

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Delfin » 6. jul 2019, 13:01

Falstria skrev:
Delfin skrev:
Planten skrev:
Delfin skrev:
Planten skrev:Har fået en, der kender en skovfoged, til at sende dem til ham. Han ved umiddelbart heller ikke, hvad det er :lol: vender tilbage.


Plantemysteriet :lol:

:lol: :lol: :lol:


Lidt mere info til din kontakt. Den har udviklet sådan nogle bælgelignende dimser (plantesprog er ikke min spidskompetence :-D )


Det hedder "skulper" ;)

Har du smagt på en af dem? :)


Tak, håber jeg kan huske det, hvis jeg får brug for ordet igen :D

Nej og jeg kan ikke nå planten fra min side af hegnet
0
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Brugeravatar
Guilded_Lily
Indlæg: 12724
Tilmeldt: 12. sep 2015, 09:41
Kort karma: 913
Likede indlæg: 12457

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Guilded_Lily » 11. jul 2019, 10:01

Vi har været nødt til at rive alle fire slags salater op, de vrimlede simpelthen med lus. De var ellers dækket af net (filtagtigt). Æv!
0
Brugeravatar
twinkle
Indlæg: 3974
Tilmeldt: 14. aug 2015, 06:53
Kort karma: 328
Likede indlæg: 6360

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf twinkle » 13. jul 2019, 15:01

Hvad er det her? Det vokser i vores græsplæne.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
B - 20.01.18 :dåne:
O - 03.07.20 :lun:
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16229
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1407
Likede indlæg: 30210

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf TinaW » 13. jul 2019, 18:19

Stauder i et højbed? Hvilke vil kunne trives i sådan et?
Vi har fået fjernet en stensætning og skal nu have planet jorden ud. Jeg vil gerne have et staudebed og min mand synes det smarteste er, hvis vi kan lave et højbed. Planen var godt 3 meter langt og 1 meter bredt.
Jeg vil gerne have lidt forskellige højder og farver. Er ikke super vild med gule blomster, men en enkelt går nok.
Kan lupiner plantes i et højbed og trives?
0
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2840
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3479

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Torn » 14. jul 2019, 08:41

I efteråret plantede jeg hasselnød i min have. En Zelle og en Lambert Filbert. Hele foråret og sommeren har de vokset helt enormt meget og skudt den ene gren med tætte grønne blade efter den anden, men pludseligt er de begyndt at ... visne? tror jeg. Bladene bliver tørre og krøller sammen. Vi har jo fået godt med vand denne sommer, så det undrer mig, hvis de er ved at tørre ud? De står dog nær nogle meget store og tørstige fyrtræer, der muligvis tager deres vand. Hvad tænker I? Skal der bare vanding til, skal de skæres ned, behandles med noget?
0
Brugeravatar
Planten
Indlæg: 4283
Tilmeldt: 17. aug 2015, 21:06
Kort karma: 1042
Likede indlæg: 7228

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Planten » 14. jul 2019, 09:26

Torn skrev:I efteråret plantede jeg hasselnød i min have. En Zelle og en Lambert Filbert. Hele foråret og sommeren har de vokset helt enormt meget og skudt den ene gren med tætte grønne blade efter den anden, men pludseligt er de begyndt at ... visne? tror jeg. Bladene bliver tørre og krøller sammen. Vi har jo fået godt med vand denne sommer, så det undrer mig, hvis de er ved at tørre ud? De står dog nær nogle meget store og tørstige fyrtræer, der muligvis tager deres vand. Hvad tænker I? Skal der bare vanding til, skal de skæres ned, behandles med noget?

Kan der være mosegrise, det var spist rødderne? Min fars ferskentræ har flere gange fået spist rødderne og har reageret som din hassel. Hvis du tager i stammen, er det let at mærke, om rødderne er væk - så kan stammen nemlig bare løftes op.
0
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 13012
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1557
Likede indlæg: 21767

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Pandesteg » 14. jul 2019, 17:15

Torn skrev:I efteråret plantede jeg hasselnød i min have. En Zelle og en Lambert Filbert. Hele foråret og sommeren har de vokset helt enormt meget og skudt den ene gren med tætte grønne blade efter den anden, men pludseligt er de begyndt at ... visne? tror jeg. Bladene bliver tørre og krøller sammen. Vi har jo fået godt med vand denne sommer, så det undrer mig, hvis de er ved at tørre ud? De står dog nær nogle meget store og tørstige fyrtræer, der muligvis tager deres vand. Hvad tænker I? Skal der bare vanding til, skal de skæres ned, behandles med noget?


Nu ved jeg ikke hvor du bor men vi har bestemt ikke fået nok vand til at de nyplantede ting har kunnet klare sig helt på egen hånd hvor vi bor... jeg ville begynde at vande dem og se om det gjorde en forskel. Det er da relativt nemt at afprøve.
1
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2840
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3479

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Torn » 15. jul 2019, 10:12

Planten skrev:
Torn skrev:I efteråret plantede jeg hasselnød i min have. En Zelle og en Lambert Filbert. Hele foråret og sommeren har de vokset helt enormt meget og skudt den ene gren med tætte grønne blade efter den anden, men pludseligt er de begyndt at ... visne? tror jeg. Bladene bliver tørre og krøller sammen. Vi har jo fået godt med vand denne sommer, så det undrer mig, hvis de er ved at tørre ud? De står dog nær nogle meget store og tørstige fyrtræer, der muligvis tager deres vand. Hvad tænker I? Skal der bare vanding til, skal de skæres ned, behandles med noget?

Kan der være mosegrise, det var spist rødderne? Min fars ferskentræ har flere gange fået spist rødderne og har reageret som din hassel. Hvis du tager i stammen, er det let at mærke, om rødderne er væk - så kan stammen nemlig bare løftes op.


Godt bud. Planten virker dog til at have godt fat, så umiddelbart ikke et problem med rødderne.
1

Tilbage til "Bolig"