Efteruddannelse og dagpenge

Brugeravatar
Precaseptica
Indlæg: 845
Tilmeldt: 27. aug 2015, 10:07
Kort karma: 210
Likede indlæg: 1874

Efteruddannelse og dagpenge

Indlægaf Precaseptica » 17. jun 2019, 09:13

Jeg ved ikke lige om den hører bedst til i Job eller Studie, men nu prøver jeg her.

Jeg har forelsket mig noget så fantastisk meget i mit job som gymnasielærer, men jeg har min uddannelse i bl.a. filosofi, der i disse tider er en kæmpe klods om benet i forhold til ansættelse. Jeg har fået et hav af afslag fra diverse skoler og vil derfor gerne læse et ekstra fag, så jeg får undervisningskompetence i to fag som skolerne i højere grad har brug for.

Derfor er jeg så gået i dialog med KU og MA om hvorvidt det kan lade sig gøre. Det viser sig så, at man må ikke tage en ny uddannelse mens man er på dagpenge. Dvs hvis jeg ville have haft et ekstra fag, så skulle jeg teknisk set have læst (og betalt) det imens jeg var ansat.

De har dog en ansøgningsblanket, hvor man kan rette henvendelse og bede om specieltilladelse til at læse videre på dagpenge. Så nu spørger jeg jer. Hvordan får man den specialtilladelse? Af hvad jeg lurer på hjemmesiden lader det til at være noget jobcentrene kan give tilladelse til og lade det udgøre min aktivering. Men sker det nogensinde?
0
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36731

Re: Efteruddannelse og dagpenge

Indlægaf Daine » 17. jun 2019, 11:04

Det kommer nok ret meget an på dit jobcenter/kommunens velvilje. Hvor jeg er tilknyttet er der ikke noget at komme efter medmindre du har et job på hånden der kræver en specifik kompetence, mens andre kommuner gør mere for deres ledige. Det sagt, så tag en snak med din konsulent for for mig lyder det til at den efteruddannelse kan være jobskabende og det plejer de at se positivt på.
Det du skal være obs på er, at du stadig er ledig mens du læser, når det ikke er et fuldtidsstudie. Dvs du skal stadig søge job, gå til møder etc, og bliver du tilbudt noget skal du springe fra studiet. Jeg har ikke hørt at studier kan bruges som aktivering, hos mig var valget mellem en praktik eller jobcoachingsamtaler hos ‘anden aktør’, men det skal du lige tjekke op på.

Har du mulighed for selv at betale fagene og så læse i din fritid, som fjernstudie? Det overvejer jeg selv efter sommerferien, men med nogle lidt ‘lettere’ fag, for tager jeg dem som fjernstudie er jeg stadig fri til at tage et job, modsat hvis jeg skulle sidde på en skole to dage om ugen.
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Efteruddannelse og dagpenge

Indlægaf Rapfisk » 17. jun 2019, 13:42

Jeg tænker, at der er flere lag i dit spørgsmål.

Det helt konkrete, blanketten: Jeg går ud fra, at der er tale om en slags dispensation fra den regel, der hedder, at man ikke må læse videre på dagpenge. Måske kan din sagsbehandler hjælpe dig til, hvor den regel står, for i loven kan det også være, der står, hvilke dispensationsmuligheder der er fra den regel.

Derudover skal du overveje, hvordan du vil indskrives på den nye uddannelse. Vil du selv betale (enkeltfag/tomplads)? Eller vil du søge om optagelse på ny, og er du i så fald berettiget med en afsluttet kandidatuddannelse i bagagen? Jeg arbejder i universitetsadministration og hjælper gerne med reglerne (og evt. dispensationsansøgning), hvis du har brug for det :)
1
Livslinjen: 70 201 201
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52050

Re: Efteruddannelse og dagpenge

Indlægaf fisken80 » 11. jul 2019, 09:33

Nu ved jeg ikke hvilket fag, du planlægger at læse. Men du skal være klar over, at der de næste mange år ikke vil være mange åbninger til en fastansættelse på en gymnasieskole. Selv naturvidenskabelige lærere har det svært, og har man to eller flere humanistfag er det så godt som umuligt.
Rigtig mange skoler har fyret af flere omgange, så der går mange mange ledige gymnasielærere rundt med års erfaring, de er svære at konkurrere med, hvis man end ikke har pædagogikum.
De kommende år falder ungdomsårgangene markant, i 2013 blev der født 10.000 færre børn end i 2009, så fra 2025 til 2029 vil der være mange gymnasier, der skal fyre lærere, fordi elevgrundlaget går markant ned. Og hvis flere samtidig søger på en eud, tjah... do the math.

Seriøst, det er en lortebranche at satse på de næste 10 år.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Vixen
Indlæg: 1265
Tilmeldt: 16. aug 2015, 08:53
Kort karma: 339
Likede indlæg: 2834

Re: Efteruddannelse og dagpenge

Indlægaf Vixen » 11. jul 2019, 14:53

Jeg undersøgte det samme sidste år, og jeg synes ikke, det så ud til, at der overhovedet var mulighed for at læse ekstra fag på uni, på dagpenge. Da jeg pønsede på det, var jeg ret indstillet på, at det hele skulle selvfinansieres. Men jeg endte så med et gymnasielærerjob alligevel, så ind til videre er det lagt på hylden.
Det overrasker mig, at du har øjnet et nøglehul for at kunne læse videre og samtidig få dagpenge, og jeg må indrømme, at jeg også er lidt skeptisk ift. om det nu kan passe :lol: - men spændende! Jeg følger lige med ;)

Hvilket fag vil du at læse, hvis det er? :)
0
What ain't no country I ever heard of. They speak English in What?

Tilbage til "Studie"