De rødes politik og finansiering?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: De rødes politik og finansiering?

Indlægaf Wizzze » 11. jun 2019, 07:17

Ja, så kan de kære politikere godt rive alle planerne itu og starte forfra
Både radikale, socialdemokrater og de borgerlige baserede deres økonomiske planer på det økonomiske råderum, og det er der så ikke....
http://nyheder.tv2.dk/business/2019-06- ... l-beregnet

Trump jokker rundt i spinaten, Europas vækst er gået i stå, Tyskland har fået 60.000 nye arbejdsløse på en måned. Hvorfor tror politikerne altid at de da bare kan bruge fremtidige penge nu? :gruble:
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: De rødes politik og finansiering?

Indlægaf FruitFly » 11. jun 2019, 07:38

Wizzze skrev:Ja, så kan de kære politikere godt rive alle planerne itu og starte forfra
Både radikale, socialdemokrater og de borgerlige baserede deres økonomiske planer på det økonomiske råderum, og det er der så ikke....
http://nyheder.tv2.dk/business/2019-06- ... l-beregnet

Trump jokker rundt i spinaten, Europas vækst er gået i stå, Tyskland har fået 60.000 nye arbejdsløse på en måned. Hvorfor tror politikerne altid at de da bare kan bruge fremtidige penge nu? :gruble:

Hvem er overrasket?

"Det kan også være, at man har overvurderet de dynamiske effekter af skattelettelserne, som vi har set massive eksempler på de seneste år." "de dynamiske effekter"... :stoned:
0
#Klimatosse
Brugeravatar
Fru Himmelblå
Indlæg: 2911
Tilmeldt: 20. dec 2015, 16:58
Kort karma: 275
Likede indlæg: 8236

Re: De rødes politik og finansiering?

Indlægaf Fru Himmelblå » 11. jun 2019, 11:19

Wizzze skrev:Ja, så kan de kære politikere godt rive alle planerne itu og starte forfra
Både radikale, socialdemokrater og de borgerlige baserede deres økonomiske planer på det økonomiske råderum, og det er der så ikke....
http://nyheder.tv2.dk/business/2019-06- ... l-beregnet

Trump jokker rundt i spinaten, Europas vækst er gået i stå, Tyskland har fået 60.000 nye arbejdsløse på en måned. Hvorfor tror politikerne altid at de da bare kan bruge fremtidige penge nu? :gruble:


Fordi det altid går fint for nogle regeringer. Men det er da super at få bekræftet, at den sidste regering har formøblet et opsving væk i stedet for at forberede samfundet på den næste recession.

Det kan jo ikke undre. Med en recession i gennemsnit hvert 7. år og med 10 år siden sidste recession, må det jo siges, at der har været en hvis sandsynlighed for denne situation.

Men lad os nu se om ikke verdensøkonomien kan klare sig lidt længere tid. Det er jo også muligt, at det bliver en kortvarig nedbremsning af økonomien.
0
Vir prudens non contra ventum mingit
Brugeravatar
Fru Himmelblå
Indlæg: 2911
Tilmeldt: 20. dec 2015, 16:58
Kort karma: 275
Likede indlæg: 8236

Re: De rødes politik og finansiering?

Indlægaf Fru Himmelblå » 11. jun 2019, 11:22

RavenClaw skrev:
LaScrooge skrev:
RavenClaw skrev:
Skolegoder. Behandling af ikke akut- eller livstruende tilfælde. For at nævne lidt.


Med brugerbetaling er der folk, der vil udskyde lægebesøg så længe, at sygdom ikke bliver taget i opløbet, eller ikke bliver opdaget. Det vil blive dyrere i længden og det vil koste liv. Man ved jo ikke hvor alvorligt noget er, før man faktisk er blevet undersøgt. Og hvor langt tilbage skal der refunderes for et forløb, hvis man fx kan kæde symptomer, der har vist sig år tidligere, sammen med en sygdom, som konstateres langt senere - og hvor lange og besværlige kampe tænker du, at syge mennesker har mulighed for at tage med sundhedssystemet mhbp refusion?


Når det kan fungere i det meste af Europa, så kan det også fungere i DK.

I Finland betaler man fx €11 for en tur til en almen praktiserende læge og €22 for et hospitalsophold inkl. forplejning. Kommer man op på en årlig betaling på €590, er al behandling efterfølgende skattebetalt. I Finland (år 2000) er 88 % af befolkningen tilfredse med deres sundhedsvæsen. Det er over dobbelt så mange procentpoint som det europæiske gennemsnit.

I Tyskland betaler ens arbejdsgiver til alle ansattes sundhedsforsikring. Der er også private forsikringer, man kan tilkøbe, hvis man fx er selvstændig. Prisen på de private forsikringer er reguleret af alder og indtægt. Tyskland er desuden et af de førende lande i Europa i behandlingen af kræft.

I Irland betaler man €50 for en tur til lægen.

I Holland betaler man for læge- og hospitalsbesøg gennem private forsikringer. Her betaler forsikringstageren selv 45% af udgiften til forsikringen. Staten og arbejdsgiver betaler resten.

I Schweiz er der obligatorisk sundhedsforsikring for alle, der har boet i landet mere end 3 måneder. Det er muligt at tilkøbe en udvidet forsikring.

Og alligevel er der ikke flere, der dør i disse lande end i DK.


Man kan ikke lave en én til én sammenligning landene imellem. Der er store forskelle hvordan landene generelt er opbygget. Tyskland er f.eks. også præget af en stejlt voksende andel af arbejdere der er working poor.

Er man ude i at ville brgrænse omkostningerne for borgerne i forhold til sundhed, er der også meget der taler imod private sundhedsforsikringer. I USA betaler de f.eks. langt mere pr. person for deres sundhedsforsikring end vi gør gennem skatten herhjemme.
4
Vir prudens non contra ventum mingit
Bad Samaritan
Indlæg: 481
Tilmeldt: 1. maj 2017, 19:17
Kort karma: 172
Likede indlæg: 3089

Re: De rødes politik og finansiering?

Indlægaf Bad Samaritan » 11. jun 2019, 11:35

Her er en herre, som indtil videre har kostet samfundet 100 millioner kroner - og også her mangler alle bekymringerne om,, hvor pengene skal komme fra:

https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund ... er/7668849
0
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: De rødes politik og finansiering?

Indlægaf landsbytossen » 11. jun 2019, 11:43

Bad Samaritan skrev:Her er en herre, som indtil videre har kostet samfundet 100 millioner kroner - og også her mangler alle bekymringerne om,, hvor pengene skal komme fra:

https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund ... er/7668849

Udgiften skyldes muslimer og venstreorienterede, som ikke vil acceptere ytringsfrihed.
3
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
RavenClaw
Indlæg: 5400
Tilmeldt: 15. maj 2016, 17:27
Kort karma: 658
Geografisk sted: Fyyyn
Likede indlæg: 13927

Re: De rødes politik og finansiering?

Indlægaf RavenClaw » 11. jun 2019, 12:00

Frøken Himmelblå skrev:
RavenClaw skrev:
LaScrooge skrev:
RavenClaw skrev:
Skolegoder. Behandling af ikke akut- eller livstruende tilfælde. For at nævne lidt.


Med brugerbetaling er der folk, der vil udskyde lægebesøg så længe, at sygdom ikke bliver taget i opløbet, eller ikke bliver opdaget. Det vil blive dyrere i længden og det vil koste liv. Man ved jo ikke hvor alvorligt noget er, før man faktisk er blevet undersøgt. Og hvor langt tilbage skal der refunderes for et forløb, hvis man fx kan kæde symptomer, der har vist sig år tidligere, sammen med en sygdom, som konstateres langt senere - og hvor lange og besværlige kampe tænker du, at syge mennesker har mulighed for at tage med sundhedssystemet mhbp refusion?


Når det kan fungere i det meste af Europa, så kan det også fungere i DK.

I Finland betaler man fx €11 for en tur til en almen praktiserende læge og €22 for et hospitalsophold inkl. forplejning. Kommer man op på en årlig betaling på €590, er al behandling efterfølgende skattebetalt. I Finland (år 2000) er 88 % af befolkningen tilfredse med deres sundhedsvæsen. Det er over dobbelt så mange procentpoint som det europæiske gennemsnit.

I Tyskland betaler ens arbejdsgiver til alle ansattes sundhedsforsikring. Der er også private forsikringer, man kan tilkøbe, hvis man fx er selvstændig. Prisen på de private forsikringer er reguleret af alder og indtægt. Tyskland er desuden et af de førende lande i Europa i behandlingen af kræft.

I Irland betaler man €50 for en tur til lægen.

I Holland betaler man for læge- og hospitalsbesøg gennem private forsikringer. Her betaler forsikringstageren selv 45% af udgiften til forsikringen. Staten og arbejdsgiver betaler resten.

I Schweiz er der obligatorisk sundhedsforsikring for alle, der har boet i landet mere end 3 måneder. Det er muligt at tilkøbe en udvidet forsikring.

Og alligevel er der ikke flere, der dør i disse lande end i DK.


Man kan ikke lave en én til én sammenligning landene imellem. Der er store forskelle hvordan landene generelt er opbygget. Tyskland er f.eks. også præget af en stejlt voksende andel af arbejdere der er working poor.

Er man ude i at ville brgrænse omkostningerne for borgerne i forhold til sundhed, er der også meget der taler imod private sundhedsforsikringer. I USA betaler de f.eks. langt mere pr. person for deres sundhedsforsikring end vi gør gennem skatten herhjemme.


Hvornår begyndte antallet af arbejdende borgere at have indflydelse på kvaliteten af sygdomsbehandlinger? Det er fakta, at lande som Tyskland, Finland og Norge har et sundhedssystem, der er langt foran Danmark.

Sidst jeg tjekkede, lå USA ikke i Europa. Jeg har på intet tidspunkt nævnt, at det skal fungere som i USA, de er en liga for sig selv. Et amerikansk B-hold, som I så fint kalder det, vil give mennesker, der bliver behandlet som dyr og deporteret, skudt på gaden, you name it. Og det er trods alt kun Paludans vælgere, der muligvis støtter op om fuld deportation.

En symbolsk betaling hos lægen fører ikke til, at folk rådner på gadehjørnerne, uanset hvordan I vender og drejer det. Et voksent menneske burde desuden være intelligent nok til at kunne foretage prioriteringer. Ellers ender vi ligeledes hurtigt med folk, der nasser på statens goder, fordi ingen trækker en grænse for dem.
1
Have you ever been so annoying you caused the reinvention of an entire literary genre?
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4848
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6416

Re: De rødes politik og finansiering?

Indlægaf Stars » 11. jun 2019, 12:42

MrMister skrev:
fisken80 skrev:
MrMister skrev:
Jedi skrev:
RavenClaw skrev:
fisken80 skrev:
RavenClaw skrev:Skolegoder. Behandling af ikke akut- eller livstruende tilfælde. For at nævne lidt.


Så alt det, som de velstillede uden problemer kan betale for selv, men som arbejdsmanden med en timeløn på 135 kroner vil få mere end svært ved at få råd til? Fedt.


Netop. Jeg synes, det er spild af ressourcer, at folk kan gå gratis til lægen med en standard influenza. Influenza hos et normalt raskt menneske er hverken akut eller livstruende, og derfor skal man ikke have krav på at optage pladsen i venteværelset foran ham med symptomer på hjerneblødning, blot fordi man kan.


Grunden til man går til læge er vel, at man ikke selv ved, hvad der er galt? Derudover så er der hvert år "normale raske mennesker", som dør af influenza. Ikke mange selvfølgelig, fordi de, som bliver hårdest ramt, er de ældre, småbørn, dem med leukæmi osv.
Hvem skal sidde og dømme folk inde eller ude i sådan en konsultation?


Man laver blot et symbolsk gebyr - eks 250 kr - pr besøg hos lægen, 1000 kr pr operation osv og adopterer principperne fra receptpligtig medicin.

No shows er en kæmpe dræner for systemet. Kan man i et sådant system finde enkeltstående tilfælde på, at folk prioriteter forkert og derned fravælger lægebesøg? Sikkert. Det er som rygende kontanthjælpsmodtagere, receptfornyelse via akuttelefonen, pjevsede besøg på skadestuen osv


For de mennekser i samfundet, der har mindst at gøre godt med, er hverken 250 kroner eller 1000 kroner symbolske beløb. For rengøringskonen med 120 kroner i timen er det faktisk temmelig mange penge.
At man ser 250 kroner og 1000 kroner som symbolske beløb viser bare, hvor ekstremt priviligeret man selv er og hvor blind man er for, at det faktisk kan være temmelig mange penge for nogen mennesker.

Og hvad med dem, der lider af kroniske sygdomme og for hvem hyppige lægebesøg er nødvendige? Skal de stadig betale? Eller skal de fritages? Og hvad vil det koste i administrationsomkostninger, at sørge for, at de slipper eller får beløbet refunderet?


Jeg kan enten formode, at du ikke forstod det indlæg, du besvarede, eller forsøger en mærkværdig form for retoriske spørgmsål. Jeg vælger det første.

250 DKK er et symbolsk beløb for alle. Hvis man mener andet, skal man blive rigtig liberal. Skatten stiger mere end det for alle i denne valgperiode. Dét er allerede på plads.

Og selv hvis man antager at 250 DKK IKKE er et symbolsk beløb, skal lægen vel helst have healende kræfter. Receptpligtig medicin koster snildt 250 DKK. Men som jeg skrev i starten af det indlæg, og som du nok overså, var at gebyret kan administreres lige så enkelt, fint og - måske - sammen med medicintilskud.

Og så het ærligt: Hæv nu niveauet. Bare en smule. Det er omsonst at stille spørgsmål, der vitterligt ER besvaret. Og det er useriøst at hævde død og elendighed for et tiltag, som vores nabolande fint har inkorporeret.


Min datter er 19 år. Hun får 120 kr/timen, og hvis hun er heldig, har hun 30 timer/ugen.
(Og så undlader vi lige fakta, at hendes arbejdsgiver misinformerer om rettigheder og derfor IKKE udbetaler løn under sygdom)

Hun har en problematisk blære/ urinleder, hvilket betyder, at hun i mange år havde urinvejsinfektion 8-10-12 gange om året.
Hun har haft en god periode på nogle år, hvor hun var nede på 1-2 gange om året, men antallet er stigende igen.
250 kr hver/hveranden måned er IKKE et symbolsk beløb for hende, og det ville ret sikkert betyde, at hun ville fravælge at gå til lægen, finde ud af at bestille penicillin fra udlandet over nettet og selvmedicinere.
1
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
fisken80
Indlæg: 22070
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52048

Re: De rødes politik og finansiering?

Indlægaf fisken80 » 11. jun 2019, 13:27

FruitFly skrev:
fisken80 skrev:Og der er måske nok børn i verden, men der er godt nok ikke børn nok i Danmark til at opretholde det serviceniveau i velfærden som vi har nu, så det er faktisk rimelig vigtigt, at vi får nogle børn. Medmindre du er helt med på, at vi ellers kommer til at importere arbejdskraft (og så må vi jo håbe, at de velkvalificerede rent faktisk gider kommer hertil og arbejde for os, det er ikke en givet ting).

Så du mener seriøst at vi skal støtte fertilitetsbehandling, så vi har folk nok til at "tørre os i røven" når vi bliver gamle eller syge? Dét er dit argument?


Ja, det er det. Vi har brug for børn, hvis vi vil opretholde den velfærd vi har i dag. Det er også en af begrundelserne for, at staten støtter børnefamilier økonomisk.
Og laver "knald for Danmark"-kampagner...
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
fisken80
Indlæg: 22070
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52048

Re: De rødes politik og finansiering?

Indlægaf fisken80 » 11. jun 2019, 13:28

FruitFly skrev:
fisken80 skrev:
FruitFly skrev:
fisken80 skrev:Og ja, du har ser faktisk min pointe meget klart. Jeg synes man har et nederen menneskesyn, når man mener, at folk må klare sig selv og ikke skal kunne komme gratis til læge. Og at det er fair, at man skaber et A og et B-hold i samfundet baseret på ens økonomiske formåen.

Jeg er ikke helt på det du skriver her. Mener du at man har et nederen menneskesyn, hvis "man skaber et A og et B-hold i samfundet baseret på ens økonomiske formåen", altså hvis ens muligheder er generelt er afhængig af hvor mange penge man tjener? Eller taler du her kun inden for sundhedsvæsenet?

Et andet spørgsmål til jeres debat om betaling for lægebesøg. Er det helt forkert f.eks. at ville gøre betalingen indkomstbestemt? Altså f.eks. at dem, der har skattepligtig indkomst over et vist beløb selv skal betale for lægebesøg?


Ja og ja.
Ja til det sidste, fordi det vil være absurd omkostningstungt at administrere.

Absurd omkostningstungt? Det må være en løs påstand. Jeg er med på at det vil koste at administere det, men at det vil koste absurd meget eller f.eks. koste mere end man får ind på den konto, står udokumenteret.
fisken80 skrev:Ja til det første, fordi det ikke skal være sådan, at man kun kan få hjælp, få en god uddannelse og generelt klare sig godt, hvis man er så heldig, at man bliver født i en velstillet familie.

Du er meget generel her. God uddannelse - hep! Alle skal have lige mulighed for det og det har vi heldigvis systemer til i DK med SU og gratis uddannelse. At der så kan være en social arv at bryde også gør det svært at opnå i virkeligheden, men det er vanskeligt at gøre mulighederne mere lige end de er i Danmark i dag. Helt enig her.

Adgang til "hjælp" og "klare sig godt" er for løst til at jeg rigtig kan forholde mig til det. Derudover skriver du det som om vi taler om en højere arveafgift ( ..."hvis man er så heldig, at man bliver født i en velstillet familie"...). Dét er jeg sådan set ombord med - altså at øge arveafgiften, men jeg talte nu mere om de penge man selv tjener: "... altså hvis ens muligheder er generelt er afhængig af hvor mange penge man tjener?".

Er det bevidst at du skriver omkring det som arv i forbindelse med "hjælp" og "klare sig godt", eller mener du det samme når det er en selv, der tjener de penge, som gør at man kan få mere "hjælp" eller "klare sig bedre"?


Læs tråden. Så fremgår det rimelig tydeligt, hvorfor jeg skriver som jeg gør.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
fisken80
Indlæg: 22070
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52048

Re: De rødes politik og finansiering?

Indlægaf fisken80 » 11. jun 2019, 13:30

Polaris skrev:
fisken80 skrev:
Polaris skrev:Så fandt jeg også tilskudene til hvis man skal have briller til børn under 16 år:

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... x?id=10349

35 kr til stel, og mindre end 20 kr pr almindeligt glas. Lidt mere for specielle glas. Det er ikke prangende.

Mht. operation så fandt jeg ud af, at man skal have i størrelsesordenen +/- 6 for at blive opereret gratis plus det er ikke uden risiko. Der står også at synet skal have været stabilt i et par år. Det udelukker mange børn med stor styrke.

https://netdoktor.dk/ojne/operation_synet.htm

Edit: præcisering af tilskud til glastype


Men altså, det er sgu lidt bagvendt. Du synes det er uretfærdigt, at man skal betale for sine briller selv, men du vil gerne overføre det til resten af sundhedsvæsnet. Det virker umiddelbart ret bagvendt...[/

Næh. Jeg skrev, at jeg gerne betalte for briller og kontaktlinser til mig selv og min børn. Jeg udfordrer dig på din noget arrogante tilgang til, at man da bare kan blive opereret, købe briller i supermarkedet eller undvære. Du mener så at man kan få tilskud, og jeg fandt så ud af, at det tilskud er meget begrænset. At du så trækker i land og mener at økonomisk trængte skal have dem betalt, er så en ny tilgang. Hvornår er man økonomisk trængt?


Du læser altså virkelig ikke hvad jeg skriver. Jeg har skrevet, at man for min skyld godt kunne indføre et grundbeløb, som alle fik i tilskud til briller.
Men jeg mener afgjort stadig, at der er rimelig stor forskel på briller som typisk er en engangsudgift og så at skulle betale kontinuerligt hver gang man opsøger sundhedsvæsnet.
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Polaris
Indlæg: 332
Tilmeldt: 14. jul 2018, 01:10
Kort karma: 18
Likede indlæg: 614

Re: De rødes politik og finansiering?

Indlægaf Polaris » 11. jun 2019, 15:56

Jo, jeg har læst hvad du har skrevet. Du ændrer så holdning undervejs, hvilket er lidt forvirrende.

Jeg er stadigvæk ikke klar på hvad du mener med "økonomisk trængte". Vil du uddybe?

Jeg har ikke sagt at man skal betale hver gang man går til lægen, så jeg ved ikke lige hvad jeg sige til det.
0
MrMister
Indlæg: 2396
Tilmeldt: 13. jan 2019, 18:24
Kort karma: 284
Likede indlæg: 6931

Re: De rødes politik og finansiering?

Indlægaf MrMister » 11. jun 2019, 17:19

Stars skrev:
MrMister skrev:
fisken80 skrev:
MrMister skrev:
Jedi skrev:
RavenClaw skrev:
fisken80 skrev:
RavenClaw skrev:Skolegoder. Behandling af ikke akut- eller livstruende tilfælde. For at nævne lidt.


Så alt det, som de velstillede uden problemer kan betale for selv, men som arbejdsmanden med en timeløn på 135 kroner vil få mere end svært ved at få råd til? Fedt.


Netop. Jeg synes, det er spild af ressourcer, at folk kan gå gratis til lægen med en standard influenza. Influenza hos et normalt raskt menneske er hverken akut eller livstruende, og derfor skal man ikke have krav på at optage pladsen i venteværelset foran ham med symptomer på hjerneblødning, blot fordi man kan.


Grunden til man går til læge er vel, at man ikke selv ved, hvad der er galt? Derudover så er der hvert år "normale raske mennesker", som dør af influenza. Ikke mange selvfølgelig, fordi de, som bliver hårdest ramt, er de ældre, småbørn, dem med leukæmi osv.
Hvem skal sidde og dømme folk inde eller ude i sådan en konsultation?


Man laver blot et symbolsk gebyr - eks 250 kr - pr besøg hos lægen, 1000 kr pr operation osv og adopterer principperne fra receptpligtig medicin.

No shows er en kæmpe dræner for systemet. Kan man i et sådant system finde enkeltstående tilfælde på, at folk prioriteter forkert og derned fravælger lægebesøg? Sikkert. Det er som rygende kontanthjælpsmodtagere, receptfornyelse via akuttelefonen, pjevsede besøg på skadestuen osv


For de mennekser i samfundet, der har mindst at gøre godt med, er hverken 250 kroner eller 1000 kroner symbolske beløb. For rengøringskonen med 120 kroner i timen er det faktisk temmelig mange penge.
At man ser 250 kroner og 1000 kroner som symbolske beløb viser bare, hvor ekstremt priviligeret man selv er og hvor blind man er for, at det faktisk kan være temmelig mange penge for nogen mennesker.

Og hvad med dem, der lider af kroniske sygdomme og for hvem hyppige lægebesøg er nødvendige? Skal de stadig betale? Eller skal de fritages? Og hvad vil det koste i administrationsomkostninger, at sørge for, at de slipper eller får beløbet refunderet?


Jeg kan enten formode, at du ikke forstod det indlæg, du besvarede, eller forsøger en mærkværdig form for retoriske spørgmsål. Jeg vælger det første.

250 DKK er et symbolsk beløb for alle. Hvis man mener andet, skal man blive rigtig liberal. Skatten stiger mere end det for alle i denne valgperiode. Dét er allerede på plads.

Og selv hvis man antager at 250 DKK IKKE er et symbolsk beløb, skal lægen vel helst have healende kræfter. Receptpligtig medicin koster snildt 250 DKK. Men som jeg skrev i starten af det indlæg, og som du nok overså, var at gebyret kan administreres lige så enkelt, fint og - måske - sammen med medicintilskud.

Og så het ærligt: Hæv nu niveauet. Bare en smule. Det er omsonst at stille spørgsmål, der vitterligt ER besvaret. Og det er useriøst at hævde død og elendighed for et tiltag, som vores nabolande fint har inkorporeret.


Min datter er 19 år. Hun får 120 kr/timen, og hvis hun er heldig, har hun 30 timer/ugen.
(Og så undlader vi lige fakta, at hendes arbejdsgiver misinformerer om rettigheder og derfor IKKE udbetaler løn under sygdom)

Hun har en problematisk blære/ urinleder, hvilket betyder, at hun i mange år havde urinvejsinfektion 8-10-12 gange om året.
Hun har haft en god periode på nogle år, hvor hun var nede på 1-2 gange om året, men antallet er stigende igen.
250 kr hver/hveranden måned er IKKE et symbolsk beløb for hende, og det ville ret sikkert betyde, at hun ville fravælge at gå til lægen, finde ud af at bestille penicillin fra udlandet over nettet og selvmedicinere.


Men udover at hun aflønnes under ulovlige forhold, prøver jeg igen-igen: Medicintilskudet har en øvre grænse. Den når din datter som kronikker måske (penicillin koster ca 125-250 pr kur). Samme princip følger læger i eks Norge jo. Derfor er jeg uenig i, at det er problematisk nok til, at fordelen ikke opvejer den ulempe.

Det sagt, er det altså også en virkelig dårligt eksempel. En klassisk specifik vs koncept. Din datter aflønnes ulovligt, arbejder i bedste fald deltid med en aflønning, som er lavere end DIs aftale om eks butik. Det er jo ikke repræsentativt for andet end en lille gruppe.
1
"Courage is what it takes to stand up and speak; courage is also what it takes to sit down and listen." - Churchill
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4848
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6416

Re: De rødes politik og finansiering?

Indlægaf Stars » 11. jun 2019, 17:31

MrMister skrev:
Stars skrev:
MrMister skrev:
fisken80 skrev:
MrMister skrev:
Jedi skrev:
RavenClaw skrev:
fisken80 skrev:
RavenClaw skrev:Skolegoder. Behandling af ikke akut- eller livstruende tilfælde. For at nævne lidt.


Så alt det, som de velstillede uden problemer kan betale for selv, men som arbejdsmanden med en timeløn på 135 kroner vil få mere end svært ved at få råd til? Fedt.


Netop. Jeg synes, det er spild af ressourcer, at folk kan gå gratis til lægen med en standard influenza. Influenza hos et normalt raskt menneske er hverken akut eller livstruende, og derfor skal man ikke have krav på at optage pladsen i venteværelset foran ham med symptomer på hjerneblødning, blot fordi man kan.


Grunden til man går til læge er vel, at man ikke selv ved, hvad der er galt? Derudover så er der hvert år "normale raske mennesker", som dør af influenza. Ikke mange selvfølgelig, fordi de, som bliver hårdest ramt, er de ældre, småbørn, dem med leukæmi osv.
Hvem skal sidde og dømme folk inde eller ude i sådan en konsultation?


Man laver blot et symbolsk gebyr - eks 250 kr - pr besøg hos lægen, 1000 kr pr operation osv og adopterer principperne fra receptpligtig medicin.

No shows er en kæmpe dræner for systemet. Kan man i et sådant system finde enkeltstående tilfælde på, at folk prioriteter forkert og derned fravælger lægebesøg? Sikkert. Det er som rygende kontanthjælpsmodtagere, receptfornyelse via akuttelefonen, pjevsede besøg på skadestuen osv


For de mennekser i samfundet, der har mindst at gøre godt med, er hverken 250 kroner eller 1000 kroner symbolske beløb. For rengøringskonen med 120 kroner i timen er det faktisk temmelig mange penge.
At man ser 250 kroner og 1000 kroner som symbolske beløb viser bare, hvor ekstremt priviligeret man selv er og hvor blind man er for, at det faktisk kan være temmelig mange penge for nogen mennesker.

Og hvad med dem, der lider af kroniske sygdomme og for hvem hyppige lægebesøg er nødvendige? Skal de stadig betale? Eller skal de fritages? Og hvad vil det koste i administrationsomkostninger, at sørge for, at de slipper eller får beløbet refunderet?


Jeg kan enten formode, at du ikke forstod det indlæg, du besvarede, eller forsøger en mærkværdig form for retoriske spørgmsål. Jeg vælger det første.

250 DKK er et symbolsk beløb for alle. Hvis man mener andet, skal man blive rigtig liberal. Skatten stiger mere end det for alle i denne valgperiode. Dét er allerede på plads.

Og selv hvis man antager at 250 DKK IKKE er et symbolsk beløb, skal lægen vel helst have healende kræfter. Receptpligtig medicin koster snildt 250 DKK. Men som jeg skrev i starten af det indlæg, og som du nok overså, var at gebyret kan administreres lige så enkelt, fint og - måske - sammen med medicintilskud.

Og så het ærligt: Hæv nu niveauet. Bare en smule. Det er omsonst at stille spørgsmål, der vitterligt ER besvaret. Og det er useriøst at hævde død og elendighed for et tiltag, som vores nabolande fint har inkorporeret.


Min datter er 19 år. Hun får 120 kr/timen, og hvis hun er heldig, har hun 30 timer/ugen.
(Og så undlader vi lige fakta, at hendes arbejdsgiver misinformerer om rettigheder og derfor IKKE udbetaler løn under sygdom)

Hun har en problematisk blære/ urinleder, hvilket betyder, at hun i mange år havde urinvejsinfektion 8-10-12 gange om året.
Hun har haft en god periode på nogle år, hvor hun var nede på 1-2 gange om året, men antallet er stigende igen.
250 kr hver/hveranden måned er IKKE et symbolsk beløb for hende, og det ville ret sikkert betyde, at hun ville fravælge at gå til lægen, finde ud af at bestille penicillin fra udlandet over nettet og selvmedicinere.


Men udover at hun aflønnes under ulovlige forhold, prøver jeg igen-igen: Medicintilskudet har en øvre grænse. Den når din datter som kronikker måske (penicillin koster ca 125-250 pr kur). Samme princip følger læger i eks Norge jo. Derfor er jeg uenig i, at det er problematisk nok til, at fordelen ikke opvejer den ulempe.

Det sagt, er det altså også en virkelig dårligt eksempel. En klassisk specifik vs koncept. Din datter aflønnes ulovligt, arbejder i bedste fald deltid med en aflønning, som er lavere end DIs aftale om eks butik. Det er jo ikke repræsentativt for andet end en lille gruppe.

Det eneste ulovlige er, at de bliver snydt for løn under sygdom. Der er intet ulovligt i de 120 kr/timen, heller ikke at de ikke får lørdag/søndags tillæg. Butikken har ikke overenskomst, og jobbet er anvist af jobcentret.

Hun er ikke defineret som kronikker, jeg husker ikke prisen på penicillin, kun at den steg kraftigt, da hun fyldte 18. Mener det var fra 60 til 120.

Iøvrigt er den overenskomstmæssige løn i Fakta 118,60 (+ tillæg) som nøglebærer.
0
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: De rødes politik og finansiering?

Indlægaf FruitFly » 11. jun 2019, 18:00

fisken80 skrev:
FruitFly skrev:
fisken80 skrev:
FruitFly skrev:
fisken80 skrev:Og ja, du har ser faktisk min pointe meget klart. Jeg synes man har et nederen menneskesyn, når man mener, at folk må klare sig selv og ikke skal kunne komme gratis til læge. Og at det er fair, at man skaber et A og et B-hold i samfundet baseret på ens økonomiske formåen.

Jeg er ikke helt på det du skriver her. Mener du at man har et nederen menneskesyn, hvis "man skaber et A og et B-hold i samfundet baseret på ens økonomiske formåen", altså hvis ens muligheder er generelt er afhængig af hvor mange penge man tjener? Eller taler du her kun inden for sundhedsvæsenet?


Ja til det første, fordi det ikke skal være sådan, at man kun kan få hjælp, få en god uddannelse og generelt klare sig godt, hvis man er så heldig, at man bliver født i en velstillet familie.

Du er meget generel her. God uddannelse - hep! Alle skal have lige mulighed for det og det har vi heldigvis systemer til i DK med SU og gratis uddannelse. At der så kan være en social arv at bryde også gør det svært at opnå i virkeligheden, men det er vanskeligt at gøre mulighederne mere lige end de er i Danmark i dag. Helt enig her.

Adgang til "hjælp" og "klare sig godt" er for løst til at jeg rigtig kan forholde mig til det. Derudover skriver du det som om vi taler om en højere arveafgift ( ..."hvis man er så heldig, at man bliver født i en velstillet familie"...). Dét er jeg sådan set ombord med - altså at øge arveafgiften, men jeg talte nu mere om de penge man selv tjener: "... altså hvis ens muligheder er generelt er afhængig af hvor mange penge man tjener?".

Er det bevidst at du skriver omkring det som arv i forbindelse med "hjælp" og "klare sig godt", eller mener du det samme når det er en selv, der tjener de penge, som gør at man kan få mere "hjælp" eller "klare sig bedre"?


Læs tråden. Så fremgår det rimelig tydeligt, hvorfor jeg skriver som jeg gør.

Ikke tydeligt for mig, men jeg overlever!
0
#Klimatosse

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"