Arbejdede du ved siden af studiet?

JoyNips
Indlæg: 12052
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Arbejdede du ved siden af studiet?

Indlægaf JoyNips » 29. apr 2019, 05:50

Mangoness skrev:Jeg har indtil videre ikke arbejdet ved siden af studiet, men jeg overvejer at få et studiejob, hvis jeg kommer ind på kandidaten.

Så jeg ville lige høre med jer andre:
- Arbejdede du selv ved siden af studiet?
- Hvor mange timer i ugen kunne du arbejde ved siden af?
- Var det studierelevant, og hjalp det dig med at få et arbejde bagefter?
- Var det svært at få kombinationen af studie og arbejde til at hænge sammen i hverdagen? Havde du stadig plads til aktiviteter i fritiden?


Ja, jeg arbejdede 20 t/ugen fra starten og 30 t/ugen efter 2. studieår. Det var studierelevant fra 2. semester og jeg blev ansat på fuldtid lidt over et år før jeg blev færdiguddannet og fortsatte på samme arbejdsplads i årene derefter, så man kan vist roligt sige, at mit studiejob gav mig mit første “rigtige” job. Selvfølgelig var det svært at få alting til at hænge sammen, jeg måtte fravælge undervisning og være selvstuderende, og jeg har ikke haft noget socialt med min årgang på studiet, men til gengæld fik jeg nogle af mine bedste venner på jobbet og vi har faktisk købt hus hvor vi har pga én af dem.
1
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Arbejdede du ved siden af studiet?

Indlægaf Annione » 29. apr 2019, 07:23

Jeg arbejdede hver onsdag aften - lige efter studie, sådan fra 17-22 eller 23, og hver søndag fra 8-16. Og fuld tid i ferier og på helligdage. Så en 13-14 timer om ugen, mindst.

Det var ikke relevant for mit studie, men på en måde for mit fremtidige arbejde.

Jeg havde masser af fritid ved siden af. Men i 2 år kunne jeg ikke tage i byen/feste til langt ud på natten, fordi jeg var den eneste på mit arbejde, som kunne håndtere en søndags brunch (hurtigt nok). Så det gik en smule ud over mit sociale liv, men ikke meget.
1
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19609
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46091

Re: Arbejdede du ved siden af studiet?

Indlægaf LadyFox » 29. apr 2019, 07:30

Nej. Jeg får revalidering.

Men.. Jeg går på en erhvervsuddannelse, så jeg får elevløn hvilket er væsentlig bedre end SU, til gengæld er jeg jo så i praktik i 37 timer om ugen over halvdelen af tiden + lidt læsning i fritiden. Men, var jeg ikke på revalidering ville jeg nok blive nødt til at arbejde hver 2-3 weekend der hvor jeg var i min første praktik.
1
...
Brugeravatar
MyGirl
Indlæg: 4792
Tilmeldt: 17. sep 2015, 13:12
Kort karma: 579
Likede indlæg: 4454

Re: Arbejdede du ved siden af studiet?

Indlægaf MyGirl » 29. apr 2019, 11:32

- Arbejdede du selv ved siden af studiet?
Ja, jeg har arbejdet ved siden af studiet hele vejen igennem.

- Hvor mange timer i ugen kunne du arbejde ved siden af?
Gennemsnitligt vel omkring 10-15 timer om ugen. I perioder væsentligt mere og i ferier gerne fuld tid, hvor det kunne lade sig gøre (og hvor man ikke risikerede, at SU'en røg.)

- Var det studierelevant, og hjalp det dig med at få et arbejde bagefter?
De første par år var ikke studierelevant. Det passede mig fint at lave noget helt andet :) Tror, det var omkring, da jeg blev bachelor, jeg fik studierelevant arbejde. Det hjalp i høj grad med at få et arbejde bagefter, da jeg blev ansat der, hvor jeg var ansat som studerende, da jeg blev færdiguddannet. Jeg blev i virksomheden i små 10 år efter, og det har givet mig en kæmpe fordel på arbejdsmarkedet efterfølgende. Så jeg er en af dem, der med ret stor sikkerhed kan sige, at jeg ikke ville sidde i min nuværende position og til min nuværende løn, hvis det ikke havde været for mit studiejob.

- Var det svært at få kombinationen af studie og arbejde til at hænge sammen i hverdagen? Havde du stadig plads til aktiviteter i fritiden?
Slet ikke. Vi arbejdede stort set alle sammen ved siden af - netop for at finansiere vores andre fritidsaktiviteter og det sociale liv.
1
Brugeravatar
Alphilia
Indlæg: 3433
Tilmeldt: 22. dec 2015, 15:22
Kort karma: 272
Likede indlæg: 3060

Re: Arbejdede du ved siden af studiet?

Indlægaf Alphilia » 29. apr 2019, 14:18

Ved siden af mit første studium arbejdede jeg 10-14 timer ved siden af (2 vagter/ugen), mere i ferier.
Det var et studierelevant arbejde.
Studiet var ikke læsetungt så jeg husker det ikke som svært at kombinere studie, arbejde og fritid.

Ved min anden uddannelse, som var et noget “tungere” studium - både læse og timemæssigt- arbejdede jeg primært i mine ferier. Der var desuden en del praktikperioder som gjorde det svært med et “fast” arbejde
Det var ikke studierelevant, men relevant ift tidligere uddannelse.
1
TomKah
Indlæg: 4188
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Arbejdede du ved siden af studiet?

Indlægaf TomKah » 29. apr 2019, 15:30

Jeg læste til Civilingeniør og det var ikke muligt overhovedet at have studiejob i nærheden af hvad nogle af jer beskriver. Vi kom rent faktisk på studiet og de første 2 år var det 8-15 eller 8-17 hver dag. Vi havde jo laboratorieøvelser og gruppearbejde om eftermiddagen. Mit afgangsprojekt var også 9 måneder hvor jeg var fuldtid til stede på den virksomhed jeg lavede projektet for.
Derudover var jeg et semester i udlandet.

Jeg havde studierelevant arbejde ca 9 måneder før jeg startede og et enkelt semester arbejdede jeg måske 7 timer pr uge. Men ellers ikke.

Jeg må indrømme det lyder ikke som det jeg forstod ved studie det mange af jer beskriver.
1
Brugeravatar
lillebjoern
Indlæg: 5380
Tilmeldt: 13. aug 2015, 15:39
Kort karma: 698
Likede indlæg: 10394

Re: Arbejdede du ved siden af studiet?

Indlægaf lillebjoern » 29. apr 2019, 19:04

Jeg arbejdede alle årene inkl. bachelor og kandidat. Det første år var det noget ikke-studierelevant (pædagogmedhjælper), men fik herefter to studierelevante studiejobs med 8-10 timer hvert sted. Jeg læste på RUC på bacheloren, hvor vi kun havde undervisning 4-6 timer/ugen og resten var selvstudie. Da der ikke altid var særligt meget at lave på nogen af mine jobs var jeg heldig at kunne sidde og læse/skrive opgave, når jeg var der.

Det første studiejob sagde jeg op efter et år, da der ikke var nok at lave. Så søgte jeg et andet, så jeg stadig var to steder, men der var heller ikke nok at lave, så det sidste halve år af min studietid havde jeg "kun" ét studiejob - men det gav mig også den projektansættelse jeg har i dag og det job, jeg lige er blevet tilbudt i forlængelse af min ansættelse. Uden det var jeg aldrig endt, hvor jeg er i dag (så nemt, i hvert fald), så det vil jeg helt klart anbefale.

Det var på ingen måde svært at få tingene til at hænge sammen i min hverdag, selvom der kom lidt mere undervisning på kandidatdelen på AAU. Der er som oftest 1-2 dages fri om ugen på studiet, så der lagde jeg bare mine arbejdsdage og havde fritid om eftermiddagen/aften ligesom et almindeligt fuldtidsarbejde.
1
If you love something, set it free. Unless it’s a tiger.
:danse:
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27062

Re: Arbejdede du ved siden af studiet?

Indlægaf ajnaM » 29. apr 2019, 20:45

Ja, det har jeg gjort siden folkeskolen. Jeg tror, det er en del af at studere og bo i København - jeg kender ikke nogen, der ikke har haft arbejde under studierne.

Jeg fik et bartenderjob på HF, som jeg havde på mit første studie, og som jeg var meget glad for. Da jeg begyndte på mit andet studie, som jeg tog min kandidat færdig i, fik jeg et studierelevant arbejde. Efterfølgende var jeg i journalistpraktik, hvor jeg fik job efterfølgende, mens jeg skrev speciale, og efter (endnu) en barsel fik jeg mit nuværende job.

Jeg vil sige, at det var hårdt de sidste år på journalistik, hvor jeg både havde et lille barn, 37 timers obligatorisk tilstedeværelse på RUC (plus transport frem og tilbage til København) og 15 timers studiejob. Og ikke mere SU. Det er jeg sgu glad for, at jeg ikke skal igen. Jeg plejer altid lige at have lyst til at hæve en bedrevidende pegefinger, når folk snakker om, hvor evigt fleksibelt det er at få børn under studiet. :genert:

Jeg arbejder omkring 40 timer om ugen nu, og det er markant mindre, end jeg gjorde, da jeg var studerende.
1
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27062

Re: Arbejdede du ved siden af studiet?

Indlægaf ajnaM » 29. apr 2019, 20:55

I øvrigt tror jeg, det er meget forskelligt fra studie til studie, hvor meget relevant arbejde der er.

Jeg har læst statskundskab, hvor der virkelig er en kultur for, at man skal have noget på CV'et. Der var faktisk et ret stort - grænsende til det usunde - pres på, at man skulle have studierelevant arbejde, og jeg kender flere, der har løjet deres kaffehenter-stillinger mere interessante, simpelthen for at kunne stå distancen blandt studiekammeraterne.

På journalistik var det meget forskelligt - os der læste i København havde nok bedre muligheder end dem i Aarhus og især i Odense. Vi var også lidt ældre. Jeg kan huske, at flere af dem, jeg var i praktik med, følte, at de skulle konkurrere med os, der kom med børn, bachelorer, universitetspraktikker på DR, studiejob og andre studier i bagagen. På deres studier var det mindre normalt at have relevant studiearbejde. Til gengæld skulle de så ikke høre så meget for at komme fra RUC. :P

Og jeg kender andre, eksempelvis mange af dem, jeg læste basis med på RUC, som valgte... mindre erhvervsrettede studieretninger, som simpelthen ikke kunne få noget studierelevant. Mange af dem har også haft svært ved at få job efterfølgende. Jeg tror simpelthen, manglen på studierelevant arbejde afspejlede manglen på (lønnet) arbejde generelt.
1
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Marguerit
Indlæg: 55
Tilmeldt: 30. apr 2019, 19:05
Kort karma: 0
Likede indlæg: 54

Re: Arbejdede du ved siden af studiet?

Indlægaf Marguerit » 1. maj 2019, 19:48

De tre første år arbejdede jeg ikke, og det var rart at koncentrere sig om studielivet inkl det sociale. På min kandidat havde jeg en hel del studierelevant arbejde forskellige steder, og det var helt afgørende i forhold til at få job bagefter. Meget mere end karakterer som faktisk intet betød for ansættelse. Jeg arbejdede mest i sommerferien og derudover måske en dag om ugen i snit men varierende. Dengang jeg læste, var der meget bedre mulighed for at skyde fag og studere på nedsat tid i perioder samt strække specialet så der var plads til arbejde.
1
IrmaPigen
Indlæg: 7785
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 971
Likede indlæg: 12438

Re: Arbejdede du ved siden af studiet?

Indlægaf IrmaPigen » 3. maj 2019, 17:27

25 timer om ugen på bacheloren.

Og 37 timer + på kandidaten, dvs havde et juridisk fuldtidsjob ved siden af.
1
Brugeravatar
Sophaya
Indlæg: 2963
Tilmeldt: 22. aug 2015, 11:26
Kort karma: 624
Likede indlæg: 6591

Re: Arbejdede du ved siden af studiet?

Indlægaf Sophaya » 6. maj 2019, 09:59

Ja. I perioder 15-20 timer om ugen, i perioder 35-40 timer om ugen. Ved siden af et krævende fuldtidsstudie. Og så frivilligt arbejde oveni.

Det har givet mig en masse erfaring, som jeg er glad for i jobsøgningen, men det har godt nok også gjort studielivet surt til tider. Jeg har aldrig haft den der lange sommerferie, folk bliver ved med at sige studerende er heldige at have. Den har ikke eksisteret pga studiejob og frivilligt arbejde. Nu hvor jeg er i sidste måned af specialet kan jeg godt mærke, at det har været 5 år, der har taget hårdt på mig.
1
cat has nine lives babe
nine lives to itself
but you only got one

x
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9512
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 994
Likede indlæg: 26584

Re: Arbejdede du ved siden af studiet?

Indlægaf Santa » 12. maj 2019, 07:36

Ja, jeg arbejdede fuld tid ved siden af studiet. For jeg begyndte den sidste uddannelse ret sent, og havde derfor etableret mig med lejlighed og udgifter til den.

Det var ikke direkte fagrelevant, men modnede og udviklede mig, hvilket er meget relevant i min branche.

Arbejdstiden var fra 14-02.30, og ofte i weekender - derfor kunne det som regel fungere med studiet. Men det var udmattende at stå op kl 7-8 mandag morgen og tage afsted til studie, når man havde arbejdet 35-36 timer henover weekenden.
Så jeg var ikke voldsomt social i de år, det blev mest til hygge med kæresten og familien. Studiet var dog ret socialt, og jeg fik mine to bedste veninder i de år.
Det sidste år tog jeg SU slutlån og sagde jobbet op. Dyrt, men en lettelse.
1
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Brugeravatar
Little_Woman
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 28. dec 2015, 18:53
Kort karma: 924
Likede indlæg: 10617

Re: Arbejdede du ved siden af studiet?

Indlægaf Little_Woman » 12. maj 2019, 16:54

ja; både som pæd. medhjælper og som talepædagog, da jeg var blevet BA, på deltid. Det skabte mig erfaring og netværk, som gav mig min nuværende stilling.
0
Nu med fugl

Otto, 16.11.18 :lun:
kattekonen
Indlæg: 236
Tilmeldt: 18. jul 2017, 14:21
Kort karma: 19
Likede indlæg: 213

Re: Arbejdede du ved siden af studiet?

Indlægaf kattekonen » 17. maj 2019, 11:46

Ja, jeg arbejdede 15 timer om ugen på McD. Selv om det ikke var studierelevant, var det helt sikkert derfor at jeg fik job før jeg var færdiguddannet,. Det at man havde vist at man kunne performe, indgå i andre sammenhænge, arbejde sammen med forskellige mennesker med forskellige baggrunde, og at man har forståelse for at en virksomhed er sat i verden for at tjene penge, og for at løfte ens personlige faglige niveau.

Jeg har en svigerinde som blev færdiguddannet sidste år som Kandidat i global kommunikation. Hun er en ren 12 tals studerende, men er samtidig 32 år gammel og har aldrig haft et job. Hendes studie blev langt, fordi hun også fik 2 børn under uddannelsen. Hun har søgt et hav af stillinger, men er ikke blevet inviteret til en eneste jobsamtale, i det år hun har søgt job.
2

Tilbage til "Studie"