Specialetråden

Brugeravatar
FrøkenM
Indlæg: 6644
Tilmeldt: 10. okt 2015, 09:05
Kort karma: 1182
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 9549

Re: Specialetråden

Indlægaf FrøkenM » 17. feb 2019, 21:35

Er jeg virkelig den eneste der er i gang pt? :gruble:

Jeg går ind i min tredje uge i morgen. Første uge faldt jeg, kom til skade med min hånd og fik den i gips. Det kom af i tirsdags men jeg har stadig ondt i mit håndled. På trods af det fik jeg produceret 11 sider sidste uge, som jeg umiddelbart tror er nogenlunde brugbare. I den næste uges tid skal jeg arbejde videre med mit 1. kapitel, der indeholder indledning, literaturreview og en masse baggrund, der i sidste ende leder hen til min problemformulering. Jeg håber, jeg enten i slutningen af denne eller i begyndelsen af næste kan sende til vejleder, men vi har ikke faste aftaler, hvilket jeg har været glad for so far, fordi jeg ellers havde været presset pga. min skade på mit håndled.

Jeg kan bare mærke jeg er kørt ret surt i det litteraturreview! Christ, jeg synes det er tungt og jeg overvejer om jeg måske bør lave lidt afveksling, så jeg kan få startet mit metodeafsnit op. Jeg er glad for metodeafsnit (bortset fra videnskabsteori) så jeg tror det er fornuftigt, selvom det også i mit hoved måske giver mening at fokusere på en del af gangen. Men som vejleder sagde, så skulle jeg skrive alt og i hvilken rækkefølge, var han ligeglad med, så længe det første han så var 1. kapitel med fokus på litterature review.

Jeg synes det er en svær og lidt ensom proces, hvis jeg skal være helt ærlig. Jeg elsker at jeg får lov at fordybe mig og jeg elsker mit emne, men jeg føler også, at jeg hele tiden tænker speciale og "burde" producere noget hele tiden. Det ved jeg rationelt godt, at man ikke kan men jeg føler mig presset. Nogle ting på mit fakultet gør det også mere presset men sådan må det være. Jeg føler mig bare meget forkert fordi jeg pt. vælger - og er nødt til at priortere mit studie - over mit sociale liv. Det sidste halve år har gået med praktik og specialeforberedelse og med alt det, jeg ellers har, så har der bare ikke været overskud. Det gør så, at nogle af mine veninder synes jeg er kedelig og prioriterer forkert. Det kan jeg godt mærke gør ondt.
0
Volunteers are not paid - not because they are worthless, but because they are priceless! :dåne: :love: :lun:
Brugeravatar
ina
Indlæg: 2171
Tilmeldt: 9. sep 2015, 12:01
Kort karma: 391
Likede indlæg: 3050

Re: Specialetråden

Indlægaf ina » 18. feb 2019, 08:34

Jeg er i opstartsfasen til bachelor på en professionsbacheloruddannelse. Vi skal aflevere emne i morgen og får så tildelt vejleder i næste uge.

Jeg har et emne jeg rigtig gerne vil skrive om, da det er et emne, hvor jeg involverer min tidligere praktikplads. Men jeg kan ikke vinkle det, synes jeg. Jeg fik lidt feedback til en forelæsning af både underviser og medstuderende og det satte noget på plads i forhold til i hvert fald en vinkel der kunne give en fin opgave. Men jeg er lidt argh over det. Der er ikke som sådan en udfordring eller problemstilling (hvad jeg kan se) som er åbenlys og nem at tage fat i. Men jeg ved ikke om jeg skal lade være med at gøre det sværere for mig selv og så tage den vinkel jeg blev foreslået? Jeg har også et helt andet emne, hvori der ligger en tydelig problemstilling/udfordring, og hvor jeg har adgang til empiri, men det er sådan et klassisk emne, som mange studerende tager.

Jeg synes det er lidt for tidligt i forløbet afværge frustreret. :genert: Jeg skal op og besøge min tidligere praktikvejleder i dag, så måske hun kan komme med ideer og inputs.
0
Brugeravatar
ina
Indlæg: 2171
Tilmeldt: 9. sep 2015, 12:01
Kort karma: 391
Likede indlæg: 3050

Re: Specialetråden

Indlægaf ina » 18. feb 2019, 08:37

FrøkenM skrev:Er jeg virkelig den eneste der er i gang pt? :gruble:

Jeg går ind i min tredje uge i morgen. Første uge faldt jeg, kom til skade med min hånd og fik den i gips. Det kom af i tirsdags men jeg har stadig ondt i mit håndled. På trods af det fik jeg produceret 11 sider sidste uge, som jeg umiddelbart tror er nogenlunde brugbare. I den næste uges tid skal jeg arbejde videre med mit 1. kapitel, der indeholder indledning, literaturreview og en masse baggrund, der i sidste ende leder hen til min problemformulering. Jeg håber, jeg enten i slutningen af denne eller i begyndelsen af næste kan sende til vejleder, men vi har ikke faste aftaler, hvilket jeg har været glad for so far, fordi jeg ellers havde været presset pga. min skade på mit håndled.

Jeg kan bare mærke jeg er kørt ret surt i det litteraturreview! Christ, jeg synes det er tungt og jeg overvejer om jeg måske bør lave lidt afveksling, så jeg kan få startet mit metodeafsnit op. Jeg er glad for metodeafsnit (bortset fra videnskabsteori) så jeg tror det er fornuftigt, selvom det også i mit hoved måske giver mening at fokusere på en del af gangen. Men som vejleder sagde, så skulle jeg skrive alt og i hvilken rækkefølge, var han ligeglad med, så længe det første han så var 1. kapitel med fokus på litterature review.

Jeg synes det er en svær og lidt ensom proces, hvis jeg skal være helt ærlig. Jeg elsker at jeg får lov at fordybe mig og jeg elsker mit emne, men jeg føler også, at jeg hele tiden tænker speciale og "burde" producere noget hele tiden. Det ved jeg rationelt godt, at man ikke kan men jeg føler mig presset. Nogle ting på mit fakultet gør det også mere presset men sådan må det være. Jeg føler mig bare meget forkert fordi jeg pt. vælger - og er nødt til at priortere mit studie - over mit sociale liv. Det sidste halve år har gået med praktik og specialeforberedelse og med alt det, jeg ellers har, så har der bare ikke været overskud. Det gør så, at nogle af mine veninder synes jeg er kedelig og prioriterer forkert. Det kan jeg godt mærke gør ondt.


Det er da også lidt stridt af dine veninder. :ae: Jeg har ikke prøvet at skrive speciale, men har hørt hvor hårdt det kan være. Husk at give dig selv tid til afslapning også.
1
Brugeravatar
FrøkenM
Indlæg: 6644
Tilmeldt: 10. okt 2015, 09:05
Kort karma: 1182
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 9549

Re: Specialetråden

Indlægaf FrøkenM » 18. feb 2019, 09:40

ina skrev:
FrøkenM skrev:Er jeg virkelig den eneste der er i gang pt? :gruble:

Jeg går ind i min tredje uge i morgen. Første uge faldt jeg, kom til skade med min hånd og fik den i gips. Det kom af i tirsdags men jeg har stadig ondt i mit håndled. På trods af det fik jeg produceret 11 sider sidste uge, som jeg umiddelbart tror er nogenlunde brugbare. I den næste uges tid skal jeg arbejde videre med mit 1. kapitel, der indeholder indledning, literaturreview og en masse baggrund, der i sidste ende leder hen til min problemformulering. Jeg håber, jeg enten i slutningen af denne eller i begyndelsen af næste kan sende til vejleder, men vi har ikke faste aftaler, hvilket jeg har været glad for so far, fordi jeg ellers havde været presset pga. min skade på mit håndled.

Jeg kan bare mærke jeg er kørt ret surt i det litteraturreview! Christ, jeg synes det er tungt og jeg overvejer om jeg måske bør lave lidt afveksling, så jeg kan få startet mit metodeafsnit op. Jeg er glad for metodeafsnit (bortset fra videnskabsteori) så jeg tror det er fornuftigt, selvom det også i mit hoved måske giver mening at fokusere på en del af gangen. Men som vejleder sagde, så skulle jeg skrive alt og i hvilken rækkefølge, var han ligeglad med, så længe det første han så var 1. kapitel med fokus på litterature review.

Jeg synes det er en svær og lidt ensom proces, hvis jeg skal være helt ærlig. Jeg elsker at jeg får lov at fordybe mig og jeg elsker mit emne, men jeg føler også, at jeg hele tiden tænker speciale og "burde" producere noget hele tiden. Det ved jeg rationelt godt, at man ikke kan men jeg føler mig presset. Nogle ting på mit fakultet gør det også mere presset men sådan må det være. Jeg føler mig bare meget forkert fordi jeg pt. vælger - og er nødt til at priortere mit studie - over mit sociale liv. Det sidste halve år har gået med praktik og specialeforberedelse og med alt det, jeg ellers har, så har der bare ikke været overskud. Det gør så, at nogle af mine veninder synes jeg er kedelig og prioriterer forkert. Det kan jeg godt mærke gør ondt.


Det er da også lidt stridt af dine veninder. :ae: Jeg har ikke prøvet at skrive speciale, men har hørt hvor hårdt det kan være. Husk at give dig selv tid til afslapning også.

Tak :kys:

Jeg prøver hårdt at adskille det. Men det er svært for jeg vil også gerne have et godt resultat. Dem, som er i processen sammen med mig forstår, mens de få der brokker sig, aldrig kommer i nærheden af at skulle præstere det samme. Det kan jeg godt mærke gør, at jeg trækker mig lidt fra relationen lige nu. For de forstår ikke, at det her pt. er det vigtigste.

I morgen har jeg en brunch date med min min tante. Det glæder jeg mig til - og i dag har jeg sat mig for, at tre sider er okay, hvis jeg ikke kan præstere mere :)
1
Volunteers are not paid - not because they are worthless, but because they are priceless! :dåne: :love: :lun:
Brugeravatar
Sophaya
Indlæg: 2961
Tilmeldt: 22. aug 2015, 11:26
Kort karma: 624
Likede indlæg: 6582

Re: Specialetråden

Indlægaf Sophaya » 25. mar 2019, 13:27

Specialet hænger mig langt ud af halsen lige nu! Data vil ikke, som jeg vil og jeg er gået lidt i stå på min jagt efter litteratur der ikke rigtig findes. Specialet snegler sig afsted selvom jeg arbejder på højtryk, og afleveringsdato kommer tættere på. Det er meget frustrerende og jeg er max presset for tiden.
0
cat has nine lives babe
nine lives to itself
but you only got one

x
Brugeravatar
ina
Indlæg: 2171
Tilmeldt: 9. sep 2015, 12:01
Kort karma: 391
Likede indlæg: 3050

Re: Specialetråden

Indlægaf ina » 25. apr 2019, 11:16

Er der nogen der har tips til transskribering? Altså, helt praktisk. :D
0
Brugeravatar
lillebjoern
Indlæg: 5380
Tilmeldt: 13. aug 2015, 15:39
Kort karma: 698
Likede indlæg: 10394

Re: Specialetråden

Indlægaf lillebjoern » 25. apr 2019, 16:16

ina skrev:Er der nogen der har tips til transskribering? Altså, helt praktisk. :D


Download Express Scribe. Det er gratis og virke brugbart, for der er genveje du kan trykke på tastaturet mens du skriver og lytter + slow funktion, hvilket er uvurderligt. Er der andre tips du mangler? Jeg har transskriberet... meget :D Og gør det også på mit job.
0
If you love something, set it free. Unless it’s a tiger.
:danse:
Brugeravatar
FrøkenM
Indlæg: 6644
Tilmeldt: 10. okt 2015, 09:05
Kort karma: 1182
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 9549

Re: Specialetråden

Indlægaf FrøkenM » 25. apr 2019, 16:39

Sophaya skrev:Specialet hænger mig langt ud af halsen lige nu! Data vil ikke, som jeg vil og jeg er gået lidt i stå på min jagt efter litteratur der ikke rigtig findes. Specialet snegler sig afsted selvom jeg arbejder på højtryk, og afleveringsdato kommer tættere på. Det er meget frustrerende og jeg er max presset for tiden.

Jeg kender følesen... Tingene tager tid og det er ensomt, langsommeligt og man kommer ingen vegn.


Hvornår skal du aflevere? :)
0
Volunteers are not paid - not because they are worthless, but because they are priceless! :dåne: :love: :lun:
Brugeravatar
FrøkenM
Indlæg: 6644
Tilmeldt: 10. okt 2015, 09:05
Kort karma: 1182
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 9549

Re: Specialetråden

Indlægaf FrøkenM » 25. apr 2019, 16:43

Jeg har fået min eksamensdato i dag :banan:

Om præcis 2 måneder kan jeg sætte et endeligt punktum for mine studier. Det er surrealistisk og fuldstændig fantastisk på samme tid.
Men processen derhen er svær. Jeg skriver indenfor et virkelig spændende emne, der samtidig er en politisk varm kartoffel og det gør det svært. Jeg er meget mere motiveret nu, hvor jeg endelig er begyndt at samle data, men det er også virkelig krævende at mødes med så mange forskellige respondenter.

På én og samme tid elsker og hader jeg specialeprocessen. Den er lang, men samtidig er det min mulighed for virkelig at nørde et område som jeg finder interessant. Og jeg tror da også der vil mangle noget i mit liv, når jeg ikke længere skal arbejde så fokuseret med det her emne.
0
Volunteers are not paid - not because they are worthless, but because they are priceless! :dåne: :love: :lun:
Brugeravatar
Sophaya
Indlæg: 2961
Tilmeldt: 22. aug 2015, 11:26
Kort karma: 624
Likede indlæg: 6582

Re: Specialetråden

Indlægaf Sophaya » 25. apr 2019, 18:21

FrøkenM skrev:
Sophaya skrev:Specialet hænger mig langt ud af halsen lige nu! Data vil ikke, som jeg vil og jeg er gået lidt i stå på min jagt efter litteratur der ikke rigtig findes. Specialet snegler sig afsted selvom jeg arbejder på højtryk, og afleveringsdato kommer tættere på. Det er meget frustrerende og jeg er max presset for tiden.

Jeg kender følesen... Tingene tager tid og det er ensomt, langsommeligt og man kommer ingen vegn.


Hvornår skal du aflevere? :)


Jeg skal aflevere 3.juni, og jeg skal heldigvis ikke forsvare det, så det er slutdatoen. Til gengæld har jeg fået ny (bedre) data og skal derfor til at lave en del om :nerve: Jeg skal nok nå det, men det er godt nok presset for mig :lol:

Hvornår skal du aflevere?
0
cat has nine lives babe
nine lives to itself
but you only got one

x
Brugeravatar
ina
Indlæg: 2171
Tilmeldt: 9. sep 2015, 12:01
Kort karma: 391
Likede indlæg: 3050

Re: Specialetråden

Indlægaf ina » 25. apr 2019, 18:31

lillebjoern skrev:
ina skrev:Er der nogen der har tips til transskribering? Altså, helt praktisk. :D


Download Express Scribe. Det er gratis og virke brugbart, for der er genveje du kan trykke på tastaturet mens du skriver og lytter + slow funktion, hvilket er uvurderligt. Er der andre tips du mangler? Jeg har transskriberet... meget :D Og gør det også på mit job.


Tak for tip, det vil jeg kigge på. :gogo:

Det er ikke så meget jeg skal transskribere - 2 interviews af 50 min hver. Synes bare det er vildt uoverskueligt, men samtidig tænker jeg det er nemmest for mig i analysen at jeg har det på skrift.
0
Brugeravatar
FrøkenM
Indlæg: 6644
Tilmeldt: 10. okt 2015, 09:05
Kort karma: 1182
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 9549

Re: Specialetråden

Indlægaf FrøkenM » 25. apr 2019, 19:22

Sophaya skrev:
FrøkenM skrev:
Sophaya skrev:Specialet hænger mig langt ud af halsen lige nu! Data vil ikke, som jeg vil og jeg er gået lidt i stå på min jagt efter litteratur der ikke rigtig findes. Specialet snegler sig afsted selvom jeg arbejder på højtryk, og afleveringsdato kommer tættere på. Det er meget frustrerende og jeg er max presset for tiden.

Jeg kender følesen... Tingene tager tid og det er ensomt, langsommeligt og man kommer ingen vegn.


Hvornår skal du aflevere? :)


Jeg skal aflevere 3.juni, og jeg skal heldigvis ikke forsvare det, så det er slutdatoen. Til gengæld har jeg fået ny (bedre) data og skal derfor til at lave en del om :nerve: Jeg skal nok nå det, men det er godt nok presset for mig :lol:

Hvornår skal du aflevere?

Jeg afleverer 31. maj med forsvar 25. juni. Jeg synes ikke rigtig jeg kan overskue slutspurten men man har jo ikke rigtig et valg :lol:
0
Volunteers are not paid - not because they are worthless, but because they are priceless! :dåne: :love: :lun:
Brugeravatar
FrøkenM
Indlæg: 6644
Tilmeldt: 10. okt 2015, 09:05
Kort karma: 1182
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 9549

Re: Specialetråden

Indlægaf FrøkenM » 25. apr 2019, 19:24

ina skrev:
lillebjoern skrev:
ina skrev:Er der nogen der har tips til transskribering? Altså, helt praktisk. :D


Download Express Scribe. Det er gratis og virke brugbart, for der er genveje du kan trykke på tastaturet mens du skriver og lytter + slow funktion, hvilket er uvurderligt. Er der andre tips du mangler? Jeg har transskriberet... meget :D Og gør det også på mit job.


Tak for tip, det vil jeg kigge på. :gogo:

Det er ikke så meget jeg skal transskribere - 2 interviews af 50 min hver. Synes bare det er vildt uoverskueligt, men samtidig tænker jeg det er nemmest for mig i analysen at jeg har det på skrift.

Min vejleder siger i hvert fald, at hans erfaring er, at analyser baseret på interviews bliver bedre, hvis man transkriberer. Vi behøver ikke, men jeg har valgt at gøre det. Her regner jeg med at skulle transkribere et sted mellem 3-6 interviews på omkring en time pr. styk.
0
Volunteers are not paid - not because they are worthless, but because they are priceless! :dåne: :love: :lun:
Brugeravatar
ina
Indlæg: 2171
Tilmeldt: 9. sep 2015, 12:01
Kort karma: 391
Likede indlæg: 3050

Re: Specialetråden

Indlægaf ina » 26. apr 2019, 06:09

FrøkenM skrev:
ina skrev:
lillebjoern skrev:
ina skrev:Er der nogen der har tips til transskribering? Altså, helt praktisk. :D


Download Express Scribe. Det er gratis og virke brugbart, for der er genveje du kan trykke på tastaturet mens du skriver og lytter + slow funktion, hvilket er uvurderligt. Er der andre tips du mangler? Jeg har transskriberet... meget :D Og gør det også på mit job.


Tak for tip, det vil jeg kigge på. :gogo:

Det er ikke så meget jeg skal transskribere - 2 interviews af 50 min hver. Synes bare det er vildt uoverskueligt, men samtidig tænker jeg det er nemmest for mig i analysen at jeg har det på skrift.

Min vejleder siger i hvert fald, at hans erfaring er, at analyser baseret på interviews bliver bedre, hvis man transkriberer. Vi behøver ikke, men jeg har valgt at gøre det. Her regner jeg med at skulle transkribere et sted mellem 3-6 interviews på omkring en time pr. styk.


Jeg gør det! Skal bare lige tage mig sammen... :genert: :ninja: :fløjt:
1
StripesAddict
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 2. sep 2015, 15:58
Kort karma: 128
Likede indlæg: 1046

Re: Specialetråden

Indlægaf StripesAddict » 26. apr 2019, 07:17

ina skrev:
lillebjoern skrev:
ina skrev:Er der nogen der har tips til transskribering? Altså, helt praktisk. :D


Download Express Scribe. Det er gratis og virke brugbart, for der er genveje du kan trykke på tastaturet mens du skriver og lytter + slow funktion, hvilket er uvurderligt. Er der andre tips du mangler? Jeg har transskriberet... meget :D Og gør det også på mit job.


Tak for tip, det vil jeg kigge på. :gogo:

Det er ikke så meget jeg skal transskribere - 2 interviews af 50 min hver. Synes bare det er vildt uoverskueligt, men samtidig tænker jeg det er nemmest for mig i analysen at jeg har det på skrift.


Jeg har nærmest kun mødt vejledere, der mener det er unødvendigt, medmindre måden den interviewede formulerer sig på, er relevant. Personligt synes jeg dog altid det har været indsatsen værd da det gør det nemmere at bearbejde sine interviews. Hvis man alligevel skal sidde og lytte sig frem til det rigtige tidspunkt hver gang man skal bruge et citat tror jeg heller ikke man sparer særlig meget tid, ved at udelade transkribering.
1

Tilbage til "Studie"