Hvad undrer du dig over.

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf paint » 14. apr 2019, 22:02

dgd2007 skrev:
HerErJeg skrev:[...]
Installation af telefon i 1966 [...]

Jeg var ikke klar over det var så dyrt. Men det var i hvert fald møgbesværligt - der skulle en tekniker ud at oprette forbindelsen. Og der var mindst 3 ugers ventetid.

I øvrigt sjovt som sådan noget som priser man er vokset op med, kan sidde i en. Min far som ellers sidder godt i det, og i øvrigt aldrig er fedtet, kan blive helt panisk ved tanken om lange telefonsamtaler - fordi det jo er sådan et spild af penge. :-D
Jo jo, det var det da du var barn i 1935, men det er det altså ikke mere ... :ae:


Hvis man har priser fra dengang i hovedet, måske ikke lige telefonsamtaler, men andre almindelige ting så er man nok lidt sparsommelig. I 1935, kostede ½ kg kaffe, det samme som ca. 1½ times løn for en faglært person. Gad vide om ikke man lærer at spare på kaffen? :-D

Det blev endda værre senere. I 1950 kostede en pose kaffe, det samme som 2 timers løn for en faglært

http://industrimuseet.dk/wp-content/upl ... Priser.pdf
2
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
catnip
Indlæg: 4589
Tilmeldt: 13. aug 2015, 13:47
Kort karma: 666
Likede indlæg: 21045

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf catnip » 14. apr 2019, 23:24

Sof skrev:Kender 3 par der har Hästens senge. Det ene par købte det i morgengave til dem selv, ved deres bryllup sidste år. Det var sådan et kvart million + kroners bryllup, ikke typerne der sparer særligt på nogle områder. Åbenbart heller ikke på senge.

Tror aldrig de kommer til at sove i andre senge end dem nu, det er i hvert fald jævnligt samtaleemne omkring middagsbordet :-D

Min onkel, som tilhører et af de ovennævnte par, klager altid når han har måtte nøjes med hotelsenge.


Hästens senge er the shit. Seriøst.

Jeg overvejer at skifte manden ud med en rigere model, så jeg har råd til en Hästens seng.
2
- Nevertheless she persisted -
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf FormerlyKnownAs » 15. apr 2019, 03:33

Wizzze skrev:Undrer mig igen igen over hvor weekenden blev af? Vi har jo lige været på arbejde, og nu skal vi igen :forvirret:
Hvor blev lørdag og søndag af :gruble:


Hvad snakker du om??
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
8
HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf HerErJeg » 15. apr 2019, 05:24

HerErJeg skrev:Vi har det vist meget godt på visse områder, selv om vi tit glemmer det.
I en gammel mappe fandt vi bedstemors kvitteringer.
Installation af telefon i 1966 kostede i 2019-kroner intet mindre end 10.000 kr. Dertil kommer årligt abonnement på 4.000 kr. Og så til prisen for at bruge apparatet : Lokale opkald kun 60 øre pr minut. Men hvis man ringede til hovedstaden, så er det 6 kr pr minut.
Alt sammen i nutidskroner.
En 3-års lærling i samme periode fik i øvrigt 2.50 kr i timen, svarende til 25 kr i dag.


En anden ting man lærer ved at kigge i gamle kvitteringer, er at bedstemor og bedstefar igennem deres 63 års ægteskab med garanti ALDRIG har købt noget "godt" som kunne forkæle livet en smule. Det hatid være helt grundlæggende basisvarer og intet andet. Ikke noget med en ekstra god stol eller seng, eller et godt armbåndsur eller en flot halskæde.
De har heller aldrig haft bil, på trods af at de boede på landet, og at telefonen først kom i 1966, siger alligevel noget om prioriteter.
Det er helt sikkert at pengene var meget små i starten, og hver dag havde nok i sin plage. Tankegangen har så bare aldrig sluppet dem, for det kunne jo være det blev værre i morgen.
Tænk hvis vi kunne opspare de penge der er brugt på ferie de sidste 15 år, så ville netbanken se noget anderledes ud.
2
cola
Permanent bortvist
Indlæg: 2462
Tilmeldt: 16. aug 2015, 11:25
Kort karma: 87
Likede indlæg: 2058

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf cola » 15. apr 2019, 05:44

Jeg undrer mig over lønniveauet, jeg snakkede med nogle studerende i går, de forventer at få 40k om måneden som deres grundløn. Det er jo helt ude af proportioner at de forventer at få SÅ høj en løn, der er mange rundt omkring i Dk der end ikke får det med flere års anciennitet. Hvad sker der lige for lønnen ? og hvad sker der for folk, at de ikke kan klare sig for færre penge?
0
HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf HerErJeg » 15. apr 2019, 05:51

cola skrev:Jeg undrer mig over lønniveauet, jeg snakkede med nogle studerende i går, de forventer at få 40k om måneden som deres grundløn. Det er jo helt ude af proportioner at de forventer at få SÅ høj en løn, der er mange rundt omkring i Dk der end ikke får det med flere års anciennitet. Hvad sker der lige for lønnen ? og hvad sker der for folk, at de ikke kan klare sig for færre penge?

De kan også klare sig for mindre, men vil ikke.
Vores forældres tankegang med, at nu må vi lige starte forsigtigt ud, og så se om der ikke bliver råd til hele med tiden, det springes helt og aldeles over i dag. Vi skal have alle livets goder fra dag 1, intet mindre.
1
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16081
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1399
Likede indlæg: 29898

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf TinaW » 15. apr 2019, 05:56

cola skrev:Jeg undrer mig over lønniveauet, jeg snakkede med nogle studerende i går, de forventer at få 40k om måneden som deres grundløn. Det er jo helt ude af proportioner at de forventer at få SÅ høj en løn, der er mange rundt omkring i Dk der end ikke får det med flere års anciennitet. Hvad sker der lige for lønnen ? og hvad sker der for folk, at de ikke kan klare sig for færre penge?


Det kommer vel helt an på, indenfor hvilke fagområder vi taler?
Jeg har været på arbejdsmarkedet i ca. 25 år og jeg får ikke 40.000 kr. om måneden.
Men det er vist heller ikke almindeligt at få, i den slags job/stilling jeg er.
Senest rettet af TinaW 15. apr 2019, 06:10, rettet i alt 1 gang.
2
Lys
Indlæg: 5808
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10458

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf Lys » 15. apr 2019, 06:03

cola skrev:Jeg undrer mig over lønniveauet, jeg snakkede med nogle studerende i går, de forventer at få 40k om måneden som deres grundløn. Det er jo helt ude af proportioner at de forventer at få SÅ høj en løn, der er mange rundt omkring i Dk der end ikke får det med flere års anciennitet. Hvad sker der lige for lønnen ? og hvad sker der for folk, at de ikke kan klare sig for færre penge?


Det forventede jeg da også (altså inkl pension). Ellers havde jeg fået lavere løn end alle andre. Men altså; det afhænger naturligvis af uddannelse og branche.
0
fisken80
Indlæg: 22073
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52048

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf fisken80 » 15. apr 2019, 06:23

cola skrev:Jeg undrer mig over lønniveauet, jeg snakkede med nogle studerende i går, de forventer at få 40k om måneden som deres grundløn. Det er jo helt ude af proportioner at de forventer at få SÅ høj en løn, der er mange rundt omkring i Dk der end ikke får det med flere års anciennitet. Hvad sker der lige for lønnen ? og hvad sker der for folk, at de ikke kan klare sig for færre penge?


Hvis det er en normal grundløn i deres branche er det vel ikke mærkeligt, at de forventer det.
4
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
RavenClaw
Indlæg: 5400
Tilmeldt: 15. maj 2016, 17:27
Kort karma: 658
Geografisk sted: Fyyyn
Likede indlæg: 13927

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf RavenClaw » 15. apr 2019, 15:34

Hvad kan man reelt bruge CPR-nummeret til uden nogle andre oplysninger om ejeren?
0
Have you ever been so annoying you caused the reinvention of an entire literary genre?
cola
Permanent bortvist
Indlæg: 2462
Tilmeldt: 16. aug 2015, 11:25
Kort karma: 87
Likede indlæg: 2058

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf cola » 15. apr 2019, 16:02

RavenClaw skrev:Hvad kan man reelt bruge CPR-nummeret til uden nogle andre oplysninger om ejeren?

I dag kan du kun oprette lån med et cpr-nr, ikke så meget andet, så vidt jeg ved.
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf dgd2007 » 15. apr 2019, 16:07

RavenClaw skrev:Hvad kan man reelt bruge CPR-nummeret til uden nogle andre oplysninger om ejeren?

Nogle er åbenbart interesseret i det. Et par dage i træk blev min NemID spærret i 8 timer ad gangen, efter at nogen havde prøvet at logge ind på den 3 gange. De fik selvfølgelig ikke noget ud af det, bortset fra at genere mig med at jeg ikke kunne komme på. Men efter at jeg slog fra at man kunne logge ind med cpr, holdt det op.
0
Brugeravatar
RavenClaw
Indlæg: 5400
Tilmeldt: 15. maj 2016, 17:27
Kort karma: 658
Geografisk sted: Fyyyn
Likede indlæg: 13927

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf RavenClaw » 15. apr 2019, 16:08

cola skrev:
RavenClaw skrev:Hvad kan man reelt bruge CPR-nummeret til uden nogle andre oplysninger om ejeren?

I dag kan du kun oprette lån med et cpr-nr, ikke så meget andet, så vidt jeg ved.


Men det kræver enten billedlegitimation eller NemID. Ingen af de ting følger med, når ekspedienten i kassen beder om at se ID. Et CPR-nummer i sig selv giver ikke adgang til at lave svindel eller andet, hvis det er det, man frygter, når man skal fremvise sit pas, kørekort, sundhedskort mv.
0
Have you ever been so annoying you caused the reinvention of an entire literary genre?
cola
Permanent bortvist
Indlæg: 2462
Tilmeldt: 16. aug 2015, 11:25
Kort karma: 87
Likede indlæg: 2058

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf cola » 15. apr 2019, 16:16

RavenClaw skrev:
cola skrev:
RavenClaw skrev:Hvad kan man reelt bruge CPR-nummeret til uden nogle andre oplysninger om ejeren?

I dag kan du kun oprette lån med et cpr-nr, ikke så meget andet, så vidt jeg ved.


Men det kræver enten billedlegitimation eller NemID. Ingen af de ting følger med, når ekspedienten i kassen beder om at se ID. Et CPR-nummer i sig selv giver ikke adgang til at lave svindel eller andet, hvis det er det, man frygter, når man skal fremvise sit pas, kørekort, sundhedskort mv.

Du skal da ikke bruge nem id på de der kvik lån ... der er cpr nr nok, i hvert fald sidst jeg tjekkede, nej jeg nåede ikke helt vejen, men stadig.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf Slettet bruger » 15. apr 2019, 16:17

RavenClaw skrev:
cola skrev:
RavenClaw skrev:Hvad kan man reelt bruge CPR-nummeret til uden nogle andre oplysninger om ejeren?

I dag kan du kun oprette lån med et cpr-nr, ikke så meget andet, så vidt jeg ved.


Men det kræver enten billedlegitimation eller NemID. Ingen af de ting følger med, når ekspedienten i kassen beder om at se ID. Et CPR-nummer i sig selv giver ikke adgang til at lave svindel eller andet, hvis det er det, man frygter, når man skal fremvise sit pas, kørekort, sundhedskort mv.


Det skal det heller ikke, et Cpr-nummer er et unikt navn for en person, intet andet. Det er født af at det blev besværligt at holde styr på alle Hans Jensenerne, og hemmelighedskræmmeriet omkring det er født af frygt for at Big Brother ville misbruge det til at sammenholde forskellige registre - tilbage i 70'erne. Oprindeligt var det ikke meningen at det skulle holdes hemmeligt, det var en tilføjelse.

Det ville ellers være smart hvis man f.eks. kunne skrive en persons CPR på en kuvert, og så ikke behøvede at huske adressen.
0

Tilbage til "Generelt"