Debattens mødregruppe

Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8526
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15156

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Zonta » 14. mar 2019, 11:51

Mi55y skrev:Omg det børnepas er en farce! Tog afsted til Dokk1 og borgerservice i går med bil og bæresele - bare for at finde ud af, at M's samtykke ikke var registreret! Nå, de oplyser, at jeg også kan få det lavet på Biblo her i byen, og at de har åbent 10-18 i dag. Det har de også - der er bare ingen bemanding før 12 :cuss:
Så os hjem igen i øsregnvejr. Og det passede ellers med, at hun lige var vågnet fra lur, da vi kom op i centeret. :rulle: Nu har M fået besked på at være hjemme i dag, så han kan tage hende med derop i dag inden 18. Og ellers kører vi til Sverige uden pas!

Jeg købte lidt chokolade med hjem, så jeg er nok i godt humør om lidt igen :genert:

Vi havde navneattest med på Johan, da vi var i Sverige i december. Det gik fint :)
2
J, juli 2018.
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12857

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf godtnavn » 14. mar 2019, 12:27

Til Sverige skal du bare have fødsels eller navne/dåbsattest med samt pas til jer voksne :) Så jeg ville ikke stresse over passet :) Som der står her: https://visitsweden.dk/pas-og-graenseko ... l-sverige/

"Som hovedregel behøver dit barn ikke at vise ID, hvis I rejser sammen. Dog kan der være tilfælde, hvor det svenske politi vil kræve dokumentation på dit barns tilhørsforhold. Det anbefales derfor, at du altid medbringer ID på dit barn.

Det kan være:

Barnets pas
Barnets fødsels-, dåbs- eller navneattest.

Personer under 18 år, der rejser uden en voksen, skal altid kunne fremvise billed-ID."
0
Fledermäuslein
Indlæg: 2122
Tilmeldt: 28. aug 2015, 20:06
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6831

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Fledermäuslein » 14. mar 2019, 12:38

godtnavn skrev:
FormerlyKnownAs skrev:
godtnavn skrev:
FormerlyKnownAs skrev:
godtnavn skrev:Jer der vælger potte fra, hvad gør I når I er på tur? Bruger I så ble indtil de kan sige til f.eks. 10 minutter før de skal tisse eller? Jeg troede potte var et must netop på ture fordi der kan være langt til et toilet og små børn ikke kan holde sig længe.


Nej. Vi spurgte ham Tilgengæld 117 gange om han skulle på toilet. Tog ham på toilet før vi gik, når vi ankomme og spurgte så og så toilet uanset inden vi tog hjem igen.

Det gav ikke mening for os at tage bleen fra ham og så bruge den alligevel hvis nu.

Vi brugte iøvrigt heller ikke potte.


Synes bare ofte vi er på ture hvor der går f.eks. 1-3 timer mellem vi har et tilgængeligt toilet og så længe tænker jeg ikke min datter vil kunne holde sig selvom vi tisser lige inden afgang. Men måske undervurderer jeg hvor længe de kan holde sig, kan bare huske min nevø da han var lille var det meget "jeg skal tisse" og stillede man ikke op med et toilet på et par minutter så skulle der rene bukser til.
Jeg ville nemlig heller ikke synes det gav mening at bruge ble når vi lader hende stoppe, men tænkte derfor at en potte var nødvendig. Men kan da godt være vi bare skal nøjes med toilettet, hun er glad for at gå på toilettet :)


Altså vi har jo en dreng så han stod jo bare op og tissede hvis vi var i skoven eller sådan noget :genert: kan i tage en potte med på de ture?

Vi havde sådan et engangs tisseunderlag med da vi var en tur i bio. Men i de 14 vi kørte projekt blefri havde vi med vilje ikke en masse ud af huset aftaler eller tog på ture hvor det ville være et problem. Kun den tur i bio. Vi gjorde det i en ferie så tid og overskud var der.


Vi overvejer at se om hun vil være blefri i påsken, og det betyder dagpleje efterfølgende før vi kan være sikker på ingen uheld, påsken er jo kun lige over 1 uge. I dp er de er på tur fra 8.15-13.30-ish hver dag, og ikke altid steder med toilet, så jeg tænker en potte er smart da hun jo ikke kan stå op og tisse... Jeg har hørt man kan få en folde potte :D Altså hvor man så sætter en pose i så man bare smider tis/lort i posen ud og slår potten sammen igen :) Så var sådan en jeg tænkte vi skulle have fingre i, den fylder jo ike meget og kan nemt være under barnevognen, jeg ved dp-mor har haft en til et andet barn før, så hun kan i hvert fald finde plads til den :)

Men det kan jo også være hun slet ikke er klar i påsken selvom hun allerede interesserer sig for toilettet, så måske bliver det først til sommer hvor vi er på barsel begge to, så er der god tid til at holde os fra for lange ture :)


I stedet for, at hun står op og tisser, kan I bare holde hende under lårene, så hun ligesom sidder i tissestilling i jeres arme. Det gør vi stadig med vores fem-årige, hvis hun skal tisse i naturen.
0
Brugeravatar
AgentPixie
Indlæg: 2622
Tilmeldt: 3. okt 2016, 18:44
Kort karma: 352
Likede indlæg: 6083

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf AgentPixie » 14. mar 2019, 12:52

Min “baby” er også et stort barn. Snart 23 måneder ca 15 kg og bruger str 92/98. Hans vinterstøvler er str 26.
Men hans far er også to meter høj og bred.
Håber ikke at lillesøster bliver lige så stor til den tid, har kronisk ondt i skulderen af at bære en så stor unge :lol:
0
Hey Will, give me all your money.
Nah Carlton, I don’t feel like playing 7-eleven.

A 23-6-17
V 14-7-19
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12857

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf godtnavn » 14. mar 2019, 13:07

Fledermäuslein skrev:
godtnavn skrev:
FormerlyKnownAs skrev:
godtnavn skrev:
FormerlyKnownAs skrev:
godtnavn skrev:Jer der vælger potte fra, hvad gør I når I er på tur? Bruger I så ble indtil de kan sige til f.eks. 10 minutter før de skal tisse eller? Jeg troede potte var et must netop på ture fordi der kan være langt til et toilet og små børn ikke kan holde sig længe.


Nej. Vi spurgte ham Tilgengæld 117 gange om han skulle på toilet. Tog ham på toilet før vi gik, når vi ankomme og spurgte så og så toilet uanset inden vi tog hjem igen.

Det gav ikke mening for os at tage bleen fra ham og så bruge den alligevel hvis nu.

Vi brugte iøvrigt heller ikke potte.


Synes bare ofte vi er på ture hvor der går f.eks. 1-3 timer mellem vi har et tilgængeligt toilet og så længe tænker jeg ikke min datter vil kunne holde sig selvom vi tisser lige inden afgang. Men måske undervurderer jeg hvor længe de kan holde sig, kan bare huske min nevø da han var lille var det meget "jeg skal tisse" og stillede man ikke op med et toilet på et par minutter så skulle der rene bukser til.
Jeg ville nemlig heller ikke synes det gav mening at bruge ble når vi lader hende stoppe, men tænkte derfor at en potte var nødvendig. Men kan da godt være vi bare skal nøjes med toilettet, hun er glad for at gå på toilettet :)


Altså vi har jo en dreng så han stod jo bare op og tissede hvis vi var i skoven eller sådan noget :genert: kan i tage en potte med på de ture?

Vi havde sådan et engangs tisseunderlag med da vi var en tur i bio. Men i de 14 vi kørte projekt blefri havde vi med vilje ikke en masse ud af huset aftaler eller tog på ture hvor det ville være et problem. Kun den tur i bio. Vi gjorde det i en ferie så tid og overskud var der.


Vi overvejer at se om hun vil være blefri i påsken, og det betyder dagpleje efterfølgende før vi kan være sikker på ingen uheld, påsken er jo kun lige over 1 uge. I dp er de er på tur fra 8.15-13.30-ish hver dag, og ikke altid steder med toilet, så jeg tænker en potte er smart da hun jo ikke kan stå op og tisse... Jeg har hørt man kan få en folde potte :D Altså hvor man så sætter en pose i så man bare smider tis/lort i posen ud og slår potten sammen igen :) Så var sådan en jeg tænkte vi skulle have fingre i, den fylder jo ike meget og kan nemt være under barnevognen, jeg ved dp-mor har haft en til et andet barn før, så hun kan i hvert fald finde plads til den :)

Men det kan jo også være hun slet ikke er klar i påsken selvom hun allerede interesserer sig for toilettet, så måske bliver det først til sommer hvor vi er på barsel begge to, så er der god tid til at holde os fra for lange ture :)


I stedet for, at hun står op og tisser, kan I bare holde hende under lårene, så hun ligesom sidder i tissestilling i jeres arme. Det gør vi stadig med vores fem-årige, hvis hun skal tisse i naturen.


Det er selvfølgelig en mulighed, omend min ryg pt ikke vil kunne holde til dårlig bærestilling (grundet graviditet). Derudover tænker jeg pgså kun det virker i en skov, i f.eks. en park ville jeg være glad for en potte i stedet tror jeg... Især hvis der kommer andet end tis...
0
Lulu
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:42
Kort karma: 136
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 2762

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Lulu » 14. mar 2019, 13:08

Hm, det er sjovt med de børn og størrelse der.

For E var til 5-års undersøgelse i går og blev som tidligere nævnt vejet til 18,8 kg og 113 cm. Og han er helt gennemsnitlig lang og tyk.

Førhen var han altid på den højeste kurve længemæssigt og den laveste kurve vægtmæssigt.
0
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12857

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf godtnavn » 14. mar 2019, 13:13

Øj jeg er allerede godt træt af at min datter skal sove indenfor. Det går over al forventning med at falde i søvn, men de sidste dage er hun vågnet efter kun én time, normalt når hun gør det vugger jeg bare lige barnevognen i 2 min og så sover hun igen, men dagplejemor kan jo ikke vugge hele sengen... Så resultatet er bare en træt og mindre glad pige hver eftermiddag/aften... Hun sover normalt 2-4 timer til middag og har virkelig brug for den søvn om dagen.

Apropos sove har jeg lige modtaget et kort videoklip på sms med datteren der meget vgen ligger og skal sove mens hun fortæller at hun har mælk i brysterne :lol: Hun er begyndt at amme sine bamser herhjemme, efter jeg sagde nej da hun ville have alle hendes bamser til at amme hos mig :P
1
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8938
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1052
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18167

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Mi55y » 14. mar 2019, 13:22

godtnavn skrev:Til Sverige skal du bare have fødsels eller navne/dåbsattest med samt pas til jer voksne :) Så jeg ville ikke stresse over passet :) Som der står her: https://visitsweden.dk/pas-og-graenseko ... l-sverige/

"Som hovedregel behøver dit barn ikke at vise ID, hvis I rejser sammen. Dog kan der være tilfælde, hvor det svenske politi vil kræve dokumentation på dit barns tilhørsforhold. Det anbefales derfor, at du altid medbringer ID på dit barn.

Det kan være:

Barnets pas
Barnets fødsels-, dåbs- eller navneattest.

Personer under 18 år, der rejser uden en voksen, skal altid kunne fremvise billed-ID."


Jamen, det var da godt at borgerservice kunne oplyse, at hun skulle have pas med til Sverige så :rulle:
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12857

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf godtnavn » 14. mar 2019, 13:36

Mi55y skrev:
godtnavn skrev:Til Sverige skal du bare have fødsels eller navne/dåbsattest med samt pas til jer voksne :) Så jeg ville ikke stresse over passet :) Som der står her: https://visitsweden.dk/pas-og-graenseko ... l-sverige/

"Som hovedregel behøver dit barn ikke at vise ID, hvis I rejser sammen. Dog kan der være tilfælde, hvor det svenske politi vil kræve dokumentation på dit barns tilhørsforhold. Det anbefales derfor, at du altid medbringer ID på dit barn.

Det kan være:

Barnets pas
Barnets fødsels-, dåbs- eller navneattest.

Personer under 18 år, der rejser uden en voksen, skal altid kunne fremvise billed-ID."


Jamen, det var da godt at borgerservice kunne oplyse, at hun skulle have pas med til Sverige så :rulle:


Så ved jeg det ikke, jeg troede visitsweden var relativ officiel og havde styr på tingene, men det burde borgerservice jo også være... Ej men det skal da heller ikke være nemt...
0
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12857

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf godtnavn » 14. mar 2019, 13:38

Vi tager toget til Malmø til somer når baby er ca 1½ måned, der når vi ikke at få lavet pas til, jeg er glad hvis vi når at finde et navn inden der :lol:
1
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf FormerlyKnownAs » 14. mar 2019, 13:50

Skrev jwg at vi fik pas på 2-3 dage? Afleverede papirer fredag og hentede tiradag morgen :)
0
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Bøtte » 14. mar 2019, 13:53

Mi55y skrev:
FormerlyKnownAs skrev:
Zonta skrev:Okaj, vi er i en irriterende søvnfase :træt: Johan vender sig om på maven og kukkelurer. Indtil videre har jeg vendt han om 6 gange de sidste 9 timer... Han vågner af det, men kan ikke få lavet sammenhængen mellem at vende sig tilbage og få sovet. Nå, men ligesom alt andet stopper det vel. Det her må bare gerne være snart.
Han blev målt og vejet i går -- 73,5 cm og 10,1 kg :D 7,5 måned gammel.


Vi mødte en baby forleden. Moderen fortalte at baby var 6 mdr...68 cm og 10 kg. så hun var temmelig godt i stand må man sige :lol:


Vi har en i mødregruppen, som lige er blevet 6 mdr og vejer 11 kg :8: Det er ren babs, hun er kun lige begyndt at få grød og mos. Når vi er til rytmik og sanglege og skal lave noget, hvor baby skal løftes, så prøver moren altid at lokke os til at bytte :lol:


Det gjorde vi da jeg gik til efterfødseslstræning i vand :-D Det er var unfair jeg fik mere for pengene end de andre ;)
0
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8938
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1052
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18167

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Mi55y » 14. mar 2019, 14:51

Jeg stoler mere på VisitSweden end borgerservice. :lol: Det var trods alt samme borgerservice, der klippede hul i min kollegas pas, da han kom for at hente det bestilte ekstra pas. Det pas som han lige havde fået Kina-visum på, som skulle bruges ugen efter :tie:
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
Depeche_Mama
Indlæg: 815
Tilmeldt: 29. okt 2016, 17:02
Kort karma: 97
Likede indlæg: 964

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Depeche_Mama » 14. mar 2019, 17:45

Urtekussen skrev:Jeg så lige den tråd med en gravid og en barnløs veninde. Ville ikke skrive i den, så lægger lige mine tanker her.

Min kæreste har en veninde (faktisk en tidligere kæreste), som aldrig har fået børn. Nu er hun for gammel til det.
Hun var gravid med min kæreste, da de var sammen, men mistede, og har siden mistet igen.

Jeg har aldrig mødt hende. Efter vi annoncerede vores graviditet, har hun trukket sig meget fra deres venskab, som jeg ellers havde indtryk af var meget tæt.
Vi har tit inviteret hende, men hun kommer aldrig.
Da jeg ventede mig, meldte hun ærligt ud, at det syntes hun var svært, og derfor var hun ikke lige frisk på kaffe.
Det har jeg meget stor respekt for, og skruede ned for opdateringer om maven på Facebook (altså med min kæreste tagget). Ingen grund til at såre nogen bevidst.

Men nu er lillebror snart 4 måneder, og hun er den eneste, som ikke har set ham. Ikke engang et lillebitte like på Facebook eller et tillykke har han fået.

Det synes JEG sgu er lidt hårdt. Jeg ville jo gerne lære hans venner at kende, og vil gerne, at hun føler sig velkommen, men jeg synes også det er lidt hårdt at jeg føler, at både jeg og min kæreste bliver fravalgt af hende, fordi hun har det svært.


Den er altså svær. For man kan godt forstå hendes tanker og følelser, og det er sgu ret befriende, at hun melder klart ud. Men på et tidspunkt må hun jo også indse, at verden ikke kan stå stille, uagtet hendes kampe.
Men igen. Jeg er ikke barnløs, så det er nemt nok at sige.
0
At vove er at miste fodfæstet for en stund;
Ikke at vove er at miste sig selv.
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4382

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf billiebean » 14. mar 2019, 18:18

Nå en time efter mit sidste opslag opdagede manden at T har fået svamp på læberne. Heldigvis fandt vi hurtigt det der svarer til Brentan mundgel hernede, så vi er begyndt på behandling. Mistænker kraftigt at det er fordi vi har været for sløsede med at få gjort hendes sutter rene i al virvaret :/ øv. Please sig sådan noget svamp går hurtigt over?!
0

Tilbage til "Forældre"