Jeg skal af med min kat :-(

Brugeravatar
Viskelæder
Indlæg: 4601
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:22
Kort karma: 1469
Likede indlæg: 11937

Re: Jeg skal af med min kat :-(

Indlægaf Viskelæder » 12. dec 2018, 14:23

Pandesteg skrev:
Mistermor skrev:Jeg vil gerne høre, hvor mange katteinternater i har været på? For de tre, jeg har besøgt, vil jeg godt nok ikke byde en kat, jeg elsker.
Jeg bliver til gengæld vred, når jeg oplever, at folk trækker dyr igennem hvad som helst, fordi de har en no-kill politik. I mine øjne er det misforstået hensyn. Det gør ikke ondt at være død!

Det er ikke mere respektfuldt over for en kat at lade den tilbringe halve eller hele år på et internat. Det kan da godt være, at katten er levende, men hvilket liv!!??

Hvordan ved i, at der er "Mange gode internater"? Jeg mener, jeg har været på 3, og ingen af dem kunne tilbyde noget, jeg ville byde min kat.

Kattene sidder i volierelignende bure. (de to af stederne) Ja, de har et kradsetræ, og måske 1,5 X 1,5 m grundareal. Og der kommer frivillige og snakker med dem. Og folk der ønsker sig en kat. Men det er da ikke et liv for en kat, der har kunnet gå ind og ud, og som er vant til at kunne opsøge kontakt, når den havde behov for det. Hvorfor tror i, de miaver og miaver efter folk? Tror i det er af lykke?

Og don´t get me startet omkring det 3. internat. Der går min. 80 katte i en kæmpe lade. Mange af de frivillige er mindre skarpe, kattene er syge og bidske, og man gør ikke noget for at matche kat og menneske rigtigt. Det er under al kritik.

Jeg ville til hver en tid aflive min kat frem for at aflevere den på nogen af de internater, jeg kender. Om så katten kun var 1 år. - Det er klart, at jeg ville prøve at finde et andet hjem til den, men internat det ville jeg ikke byde mine dyr.

I mine øjne er der en kæmpe forskel på at hente en kat på et internat og at aflevere en. Jeg har selv hentet 3 gennem tiden. Og det føles jo vældig godt og nobelt at hente en kat til et forhåbentligt bedre liv. For så er det et andet lys man ser katten og internatet. Man befrier den jo nærmest. Man skubber i baghovedet, hvis katten har været på internatet i 4 måneder, for nu kommer den med hjem. Happy ending.

Men den modsatte tanke, at man afleverer en kat og kun kan håbe på, at den tiltaler nogen, så den ikke skal sidde der i 4 måneder, er set fra mit synspunkt fuldstændig ulidelig og egoistisk.


Jeg har været på to internater, det ene som plejemor, det andet har jeg afleveret en tilløberkat på. Begge havde fine forhold og mennesker som brænder for kattene. Selvfølgelig er det træls for katten at have begrænset plads i en periode, men du VED jo ikke at den skal sidde der i 4 måneder? Og selv hvis, så er 4 mdr sgu et dryp i forhold til at en kat kan blive 16-18 år. Det er efter MIN mening mere egoistisk at aflive fordi “nå, du passer ikke ind her længere, så farvel...” internat er en mellemstation og så er katten videre til de rigtige mennesker.
Dyrlægen havde jo heller ikke foreslået aflivning, så derfor burde det slet ikke være en del af optikken.

Og det der “det gør ikke ondt at være død” - har du da prøvet det? Det har jeg ikke og jeg vil ikke mene det er er et bedre alternativ end at være levende. Alle dyr, store som små har et overlevelsesmode og det er nok fordi det er a hell of a lot bedre at være i live end død.

Dertil kommer, at stress er en tilstand, ikke en sygdom! Og hvis der er gode chancer for at katten kan få et hjem uden stressende faktorer, så skal den da selvfølgelig det.

Af respekt for TS synes jeg ikke vi skal blive med at diskutere det her, da hendes situation er svær, men JEG var nødt til at pippe op om at ikke alle ser internater som fanden selv. Jeg ville selv blive sygt ked af det hvis jeg skulle af med min kat og folk kom ind fra en side af og foreslog den blev aflivet.


Enig, jeg har været på flere internater både for at hente dyr, men også for at hjælpe, og der har været fine forhold. Man afleverer jo ikke et dyr der for, at det skal LEVE der, men for at det er en midlertidig løsning mhp. at finde et bedre hjem.
2
Brugeravatar
Viskelæder
Indlæg: 4601
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:22
Kort karma: 1469
Likede indlæg: 11937

Re: Jeg skal af med min kat :-(

Indlægaf Viskelæder » 12. dec 2018, 16:19

Mistermor skrev:
Viskelæder skrev:Enig, jeg har været på flere internater både for at hente dyr, men også for at hjælpe, og der har været fine forhold. Man afleverer jo ikke et dyr der for, at det skal LEVE der, men for at det er en midlertidig løsning mhp. at finde et bedre hjem.


Det er klart, at det er intentionen. Eller burde være. Men hvis internatet har no kill politik, og katten ikke bliver valgt, hvad tror du så sker? Det er almindelig logik.

Men måske har vi bare ikke samme standard for, hvad man skal byde et levende dyr; det er i sidste ende et spørgsmål om værdier. (på linje med debatten om aktiv dødshjælp)


De internater, jeg kender, har netop en dyrlæge- og kill-politik, hvis dyret ikke har det godt, og der ikke er flere muligheder.
Du behøver ikke tale ned til mig. Det fremmer ikke din pointe, tværtimod.
4
Brugeravatar
Viskelæder
Indlæg: 4601
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:22
Kort karma: 1469
Likede indlæg: 11937

Re: Jeg skal af med min kat :-(

Indlægaf Viskelæder » 12. dec 2018, 16:33

Mistermor skrev:
Viskelæder skrev:
Mistermor skrev:
Viskelæder skrev:Enig, jeg har været på flere internater både for at hente dyr, men også for at hjælpe, og der har været fine forhold. Man afleverer jo ikke et dyr der for, at det skal LEVE der, men for at det er en midlertidig løsning mhp. at finde et bedre hjem.


Det er klart, at det er intentionen. Eller burde være. Men hvis internatet har no kill politik, og katten ikke bliver valgt, hvad tror du så sker? Det er almindelig logik.

Men måske har vi bare ikke samme standard for, hvad man skal byde et levende dyr; det er i sidste ende et spørgsmål om værdier. (på linje med debatten om aktiv dødshjælp)


De internater, jeg kender, har netop en dyrlæge- og kill-politik, hvis dyret ikke har det godt, og der ikke er flere muligheder.
Du behøver ikke tale ned til mig. Det fremmer ikke din pointe, tværtimod.


Det var overhovedet ikke ment nedladende.

Jeg synes, det er problematisk, hvis ikke man har en begrænsning på, hvor længe en kat må sidde på internat, og det kender jeg desværre internater, der ikke har.


Hvis det ikke var ment nedladende, så skal du måske holde øje med dine formuleringer. "Det er almindelig logik" og at antyde, jeg har en ringere standard end dig i fht. dyr, der lider, er absolut nedladende.

Det synes jeg også, det er. Det må man jo prøve at sætte sig ind i som ejer. Hvis man bare smider sit stressede dyr afsted på internat og er ligeglad med at undersøge, hvad det indebærer, så er man ikke en god ejer. Men min, og andres, erfaring er, at der findes gode internater, hvor der ER begrænsning på, hvor længe de må sidde, og hvor en dyrlæge tjekker op på dyrene.

Nu har vi måske været off topic lidt for længe. Du er self. velkommen til at skrive til mig, hvis du føler, jeg lukker dig ned, eller at jeg vil have det sidste ord :)
5
Brugeravatar
Tanten
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 14. aug 2015, 12:03
Kort karma: 457
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 9624

Re: Jeg skal af med min kat :-(

Indlægaf Tanten » 12. dec 2018, 21:35

Min veninde fik sådan en sensitiv kat, der skulle have en chance efter lang tid på et internat. Katten var så stresset, og det lykkedes aldrig at give den en ordentlig livskvalitet i dens nye hjem, inden min veninde, støttet af dyrlægen, måtte sige farvel, mange tusind kroner fattigere i dyrlægeregninger og med sorg og dårlig samvittighed.

Tingene er ikke altid sort/hvide.

Der er en del grupper på fb for direkte formidling af katte til nye hjem - søg på katte formidling nyt hjem.

Jeg har i øvrigt selv en sund og rask kat fra en formidling.
1
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Jeg skal af med min kat :-(

Indlægaf Rapfisk » 29. jan 2019, 05:59

Måske jeres dyrlæge kender nogen?
0
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Afskylia
Indlæg: 529
Tilmeldt: 7. jan 2016, 12:07
Kort karma: 62
Likede indlæg: 1295

Re: Jeg skal af med min kat :-(

Indlægaf Afskylia » 14. mar 2019, 13:40

Jeg vil lige komme med update.

Mens vi gik og ventede på at finde et nyt hjem til katten, så stoppede den med sit overdrevet vaskeri og alt dens pels er vokset ud igen. Vi ved faktisk ikke helt hvad den ændrede adfærd skyldes, men vi håber meget det holder.

Den ligner og opfører sig igen som en helt almindelig kat. :banan:
19
Brugeravatar
Stitch
Indlæg: 7999
Tilmeldt: 13. jun 2017, 12:11
Kort karma: 1193
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 17843

Re: Jeg skal af med min kat :-(

Indlægaf Stitch » 14. mar 2019, 15:16

Yay! Dejligt med så gode nyheder. Krydser fingre for jer.
1
"If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. If an elephant has its foot on the tail of a mouse, and you say that you are neutral, the mouse will not appreciate your neutrality."

Free Palestine
Brugeravatar
Afskylia
Indlæg: 529
Tilmeldt: 7. jan 2016, 12:07
Kort karma: 62
Likede indlæg: 1295

Re: Jeg skal af med min kat :-(

Indlægaf Afskylia » 26. nov 2019, 11:55

Jeg vil lige komme med en opdatering mere. Efter sommerferien startede den igen med at slikke sig og denne gang værre en før. Det var som om den kløede sig mere end den slikkede sig. Den kløede sig så meget at den rev hul på sig selv :trist:

Jeg var ret træt af af vores dyrelæge blev ved at sige at det var stress, når jeg kunne se at den kløede sig. Jeg fandt en anden mobil-dyrlæge som kommer hjem til os. Det er rigtig smart for katten bliver virkelig stresset af at komme i transportkasse og køre i bil.

Dyrlægen var bare så god og spurgte om den anden dyrlæge havde tjekket katten, for hudsygdomme, skab og nogle andre ting, spurgte til hvilke behandlinger den havde fået. Det jeg kunne sige var, at vi bare har fået at vide at det er stress og er blevet anbefalet noget beroligende mad og at finde et nyt hjem til den.

Denne gang blev der endelig set på om der kunne være andet i vejen og vi forsøger nu med noget medicin for kløe og smerter. Det har virket virkeligt godt og pelsen er igen på vej tilbage. Det er lige nu kun symptombehandling, da vi stadig ikke ved hvad kløen stammer fra.

Den er kommet på noget kost for katte med multiallergi for se om det er fødevare allergi han har.
5
Brugeravatar
heysamaysa
Indlæg: 626
Tilmeldt: 18. dec 2015, 22:52
Kort karma: 77
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 944

Re: Jeg skal af med min kat :-(

Indlægaf heysamaysa » 26. nov 2019, 12:36

Afskylia skrev:Jeg vil lige komme med en opdatering mere. Efter sommerferien startede den igen med at slikke sig og denne gang værre en før. Det var som om den kløede sig mere end den slikkede sig. Den kløede sig så meget at den rev hul på sig selv :trist:

Jeg var ret træt af af vores dyrelæge blev ved at sige at det var stress, når jeg kunne se at den kløede sig. Jeg fandt en anden mobil-dyrlæge som kommer hjem til os. Det er rigtig smart for katten bliver virkelig stresset af at komme i transportkasse og køre i bil.

Dyrlægen var bare så god og spurgte om den anden dyrlæge havde tjekket katten, for hudsygdomme, skab og nogle andre ting, spurgte til hvilke behandlinger den havde fået. Det jeg kunne sige var, at vi bare har fået at vide at det er stress og er blevet anbefalet noget beroligende mad og at finde et nyt hjem til den.

Denne gang blev der endelig set på om der kunne være andet i vejen og vi forsøger nu med noget medicin for kløe og smerter. Det har virket virkeligt godt og pelsen er igen på vej tilbage. Det er lige nu kun symptombehandling, da vi stadig ikke ved hvad kløen stammer fra.

Den er kommet på noget kost for katte med multiallergi for se om det er fødevare allergi han har.



jeg håber virkeligt at det lykkes for jer denne gang. En udvidet blodprøvet rettet mod at finde allergener (den er dog dyr - har desværre selv været der flere gange med min gamle skovkat) kan give et fingerpeg om hvad missen evt. ikke kan tåle. Hvis den den lider af allergi selvfølgeligt.

godt at I fik skiftet dyrlæge så i måske kan blive ledt på rette spor med jeres skønne kat. De små kræ betyder jo bare så meget for os - også selv om vi selv får børn der jo også fylder meget i vores liv.
1
Sov sødt lille Noah - 03.12.2015 :trist:

En ny stjerne på himlen er blevet født!

"The worst thing a mother goes through is having to give her sweet angel back to heaven"
Lys
Indlæg: 5808
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10458

Re: Jeg skal af med min kat :-(

Indlægaf Lys » 26. nov 2019, 12:45

Min kat fik hovedkløe (og kløede hul) og startede på allergikost, fordi hovedkløe åbenbart er et typisk symptom på foderallergi (der var ingen hudsygdom). Jeg fik aldrig udredt allergien nærmere, fordi katten trivedes så fint på allergifoderet. Så jeg gjorde ikke andet end at fortsætte med det.

Foderet kan dog have været medvirkende til at hun flere år senere fik blæresten, som af forskellige grunde gjorde, at jeg fik hende aflivet. Så hvis katten fx er neutraliseret kan det være et issue.
0
Brugeravatar
Afskylia
Indlæg: 529
Tilmeldt: 7. jan 2016, 12:07
Kort karma: 62
Likede indlæg: 1295

Re: Jeg skal af med min kat :-(

Indlægaf Afskylia » 26. nov 2019, 13:22

Lys skrev:Min kat fik hovedkløe (og kløede hul) og startede på allergikost, fordi hovedkløe åbenbart er et typisk symptom på foderallergi (der var ingen hudsygdom). Jeg fik aldrig udredt allergien nærmere, fordi katten trivedes så fint på allergifoderet. Så jeg gjorde ikke andet end at fortsætte med det.

Foderet kan dog have været medvirkende til at hun flere år senere fik blæresten, som af forskellige grunde gjorde, at jeg fik hende aflivet. Så hvis katten fx er neutraliseret kan det være et issue.


Hovedkløe, er det kun på hovedet den klør så? her er det bagpartiet derklør/bliver vasket

Vi er ved at trappe ud af medicinen for at se hvordan det går når han er på allergifoder
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
Lys
Indlæg: 5808
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10458

Re: Jeg skal af med min kat :-(

Indlægaf Lys » 26. nov 2019, 13:28

Afskylia skrev:
Lys skrev:Min kat fik hovedkløe (og kløede hul) og startede på allergikost, fordi hovedkløe åbenbart er et typisk symptom på foderallergi (der var ingen hudsygdom). Jeg fik aldrig udredt allergien nærmere, fordi katten trivedes så fint på allergifoderet. Så jeg gjorde ikke andet end at fortsætte med det.

Foderet kan dog have været medvirkende til at hun flere år senere fik blæresten, som af forskellige grunde gjorde, at jeg fik hende aflivet. Så hvis katten fx er neutraliseret kan det være et issue.


Hovedkløe, er det kun på hovedet den klør så? her er det bagpartiet derklør/bliver vasket

Vi er ved at trappe ud af medicinen for at se hvordan det går når han er på allergifoder



Ja, hun kløede sig kun på hovedet mellem øjet og øret. Pelsen faldt også af.

Hun reagerede i øvrigt også allergisk på noget medicin, hun fik i forbindelse med blærestenen, og begyndte at klø sig igen, men jeg ved ikke om det var bedøvelsen i forbindelse med urinprøven, den smertestillende eller antibiotikaen.
0

Tilbage til "Kæledyr"