Kendt terapeut tiltalt for voldtægt

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
In_your_eyes
Indlæg: 1016
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:40
Kort karma: 158
Geografisk sted: Midt i Jylland
Likede indlæg: 1943

Re: Kendt terapeut tiltalt for voldtægt

Indlægaf In_your_eyes » 11. feb 2019, 12:47

BlueBunny skrev:https://www.bt.dk/samfund/joan-oerting-fortryder-jeg-stoetter-ikke-per-jeg-stoetter-ikke-voldtaegtsmaend

Tænker bare skaden er sket

Jeg har i hvert fald mistet alt for hende.
0
:pompom:
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Re: Kendt terapeut tiltalt for voldtægt

Indlægaf FormerlyKnownAs » 11. feb 2019, 12:55

BlueBunny skrev:https://www.bt.dk/samfund/joan-oerting-fortryder-jeg-stoetter-ikke-per-jeg-stoetter-ikke-voldtaegtsmaend

Tænker bare skaden er sket


Dét er den.
0
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Kendt terapeut tiltalt for voldtægt

Indlægaf vibbsen » 11. feb 2019, 13:08

Nu mangler vi vist efterhånden kun at Carl Mar blander sig i debatten....Så har vi vist været hele turen rundt....Det ser jeg dog ikke umiddelbart ske....Man kan mene hvad man vil om Carl Mar og hans "Pik er gud"....Men hvis man dykker ned i hvad det er hans står for, så er lige netop voldtægt noget af det han aldrig nogensinde ville kunne finde forsvar for....

Hvad Joan Ørting angår, så har jeg mistet alt for hende....Hvor VOVER hun at sammenligne voldtægt for "dårlig sex" og påstå at det handler om manglende forventningsafstemning.....MØGF******...Og så kan hun iøvrigt undskylde herfra og til Kap Horn....Den kan man ikke snakke sig ud af....
3
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
Dirtylittledevil
Indlæg: 6687
Tilmeldt: 12. aug 2015, 20:03
Kort karma: 1866
Likede indlæg: 34771

Re: Kendt terapeut tiltalt for voldtægt

Indlægaf Dirtylittledevil » 11. feb 2019, 13:12

0
Ilddråberne i mine øjne
Renhedens hjerter kan virkelig være et savn
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Kendt terapeut tiltalt for voldtægt

Indlægaf DetSorteCirkus » 11. feb 2019, 13:14

Joan Ørtings ageren ligner endnu et symptom på kulturen i den del af den halvstuderede terapeutbranche, hvor behandlerne opfatter sig selv og deres kolleger som små guder.
5
Brugeravatar
Pax Romana
Indlæg: 1490
Tilmeldt: 5. sep 2017, 10:15
Kort karma: 191
Likede indlæg: 4072

Re: Kendt terapeut tiltalt for voldtægt

Indlægaf Pax Romana » 11. feb 2019, 13:22

BlueBunny skrev:https://www.bt.dk/samfund/joan-oerting-fortryder-jeg-stoetter-ikke-per-jeg-stoetter-ikke-voldtaegtsmaend

Tænker bare skaden er sket
Der gik vist Jens Otto Krag i den.
1
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.
Life begins at the end of your comfort zone.
I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4349
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 484
Likede indlæg: 10661

Re: Kendt terapeut tiltalt for voldtægt

Indlægaf BlueBunny » 11. feb 2019, 13:30

Hun hiver i land. Men det hun hiver i land er at hun ikke forsvarer hans eventuelle gerninger. Hun bliver “brændt på bålet” pga sine udtalelser og ikke hans gerninger. Det virker ikke helt som om hun kan se sin fejl
2
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Thomas31
Indlæg: 2564
Tilmeldt: 12. mar 2016, 01:47
Kort karma: 86
Likede indlæg: 2390

Re: Kendt terapeut tiltalt for voldtægt

Indlægaf Thomas31 » 11. feb 2019, 13:31

Jedi skrev:
Thomas31 skrev:Som generel betragtning - og altså ikke som gætterier om en konkret sag - synes jeg, Ørting har ret.
Det burde ikke være så kontroversielt, at en kvinde også har ansvar for at have rimeligt styr på følelser, forventninger og kommunikation. Og hvis en mand fx udnytter hendes følelser for ham til sex , gør det ham muligvis til en idiot men ikke til en voldtægtsmand


Det er bare ikke tilfældet i lige denne sag, hvor kvinden siger nej og skubber manden væk. Det er derfor, han er blevet dømt som voldtægtsmand - ikke fordi hun er skuffet over, at han blev hurtigt færdig. Der er milevid forskel på de to scenarier, hvorfor JØ også burde tie stille. Det skader hendes forretning, at hun blåstempler voldtægt.


Jamen præcis. Det er decideret bizart med hendes udførlige gengivelser af et et handlingsforløb, hun intet kan vide noget om. Det ændrer bare ikke på, at kvinder også har et ansvar ift at styre følelser, forventninger og kommunikation, hvis målet ellers er færre oplevelser af overgreb.
Jeg har umiddelbart heller ikke noget problem med at manden blev dømt - selvom jeg måske ikke synes voldtægtsmand er den rette betegnelse - trods mangel på klare beviser, da hele klient/behandler- forholdet stiller sagen anderledes end de fleste sager.
0
Thomas31
Indlæg: 2564
Tilmeldt: 12. mar 2016, 01:47
Kort karma: 86
Likede indlæg: 2390

Re: Kendt terapeut tiltalt for voldtægt

Indlægaf Thomas31 » 11. feb 2019, 13:43

Pølsemix skrev:
LaScrooge skrev:Jeg synes i øvrigt at det er vildt at benægte at der var tale om voldtægt. Med tanke på hvor svært det er at få nogen dømt, må man i mine øjne være skyldigt udenfor enhver tvivl, hvis man rent faktisk bliver dømt.

I og med at voldtægt ikke er en juridisk enhjørning hvor der aldrig har været et tilfælde af justitsmord eller det der ligner, så er det da ikke vildt at benægte i en sag som kun er baseret på påstande.

Et eksempel:
https://www.bt.dk/krimi/det-har-vaeret-et-mareridt


Præcis. Og læg mærke til, at de tre drenge kun slap fri, fordi de havde nogen, der kæmpede deres sag, og at det lykkes dem at få pigen til at tilstå løgnen. Havde hun bare holdt kæft, var de drenge ikke sluppet ud. Det er ikke ligefrem urimeligt at antage, at der i andre sager bliver holdt kæft.

Der er noget brutalt over den aktivistiske iver efter at dømme på løse grundlag og voldsomme fornægtelse af problemet med falske anmeldelser. I England har der været sammenbrud af flere profilerede sager, hvor politiet burde have afsløret løgnen. I en sag nåede en dreng at hænge sig, inden det blev afsløret. Herefter begik hans mor også selvmord.
0
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Kendt terapeut tiltalt for voldtægt

Indlægaf Aima » 11. feb 2019, 14:37

Altså okay. Jeg synes faktisk, Joan Ørting krisehåndterer dét, hun kan. Fra mit perspektiv ser det faktisk ud som om, hun lægger sig fladt med. Hun siger direkte, hun ikke støtter Per Brændgaard, hun anerkender at hun skulle have forholdt sig til dommen på 14 måneders fængsel, hun dropper den planlagte podcast og hun beklager. Jeg ved ikke, hvad hun derudover skulle have gjort.

Jeg var ret chokeret over hendes samarbejde med manden i første omgang, det er jeg stadig, og jeg har svært ved at forstå, hvordan i al verden det kunne komme dertil at en anerkendt sexolog der uddanner nye sexologer syntes det var en god idé at give en mand der er dømt for voldtægt halvanden uge tidligere og utallige gange har udtalt sig fornægtende og victim blamende offentligt taletid. Det er sgu så dorsk, altså, komplet hul i hovedet, men det skete og det lader så til, at hun er vågnet op nu. Det er for sent, ja, men trods alt bedre, end at det aldrig skete, og trods alt bedre end at hendes umiddelbare anerkendelse og støtte til manden fik lov at stå uimodsagt som repræsenterende Joan Ørtings holdning der, i værste fald, risikerer at præge de mennesker der synes, hun er sej.

Det er ikke fordi jeg synes, hun skal have en medalje, men personligt vil jeg godt anerkende den undskyldning som nogenlunde valid. Mest fordi jeg ikke helt kan se, hvad alternativet skulle være, for hun kan jo ikke spole tiden tilbage.
0
I'll stick with hell no's and headphones...
Jedi
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 6. sep 2015, 06:23
Kort karma: 86
Likede indlæg: 3048

Re: Kendt terapeut tiltalt for voldtægt

Indlægaf Jedi » 11. feb 2019, 14:41

Thomas31 skrev:
Jedi skrev:
Thomas31 skrev:Som generel betragtning - og altså ikke som gætterier om en konkret sag - synes jeg, Ørting har ret.
Det burde ikke være så kontroversielt, at en kvinde også har ansvar for at have rimeligt styr på følelser, forventninger og kommunikation. Og hvis en mand fx udnytter hendes følelser for ham til sex , gør det ham muligvis til en idiot men ikke til en voldtægtsmand


Det er bare ikke tilfældet i lige denne sag, hvor kvinden siger nej og skubber manden væk. Det er derfor, han er blevet dømt som voldtægtsmand - ikke fordi hun er skuffet over, at han blev hurtigt færdig. Der er milevid forskel på de to scenarier, hvorfor JØ også burde tie stille. Det skader hendes forretning, at hun blåstempler voldtægt.


Jamen præcis. Det er decideret bizart med hendes udførlige gengivelser af et et handlingsforløb, hun intet kan vide noget om. Det ændrer bare ikke på, at kvinder også har et ansvar ift at styre følelser, forventninger og kommunikation, hvis målet ellers er færre oplevelser af overgreb.
Jeg har umiddelbart heller ikke noget problem med at manden blev dømt - selvom jeg måske ikke synes voldtægtsmand er den rette betegnelse - trods mangel på klare beviser, da hele klient/behandler- forholdet stiller sagen anderledes end de fleste sager.


Dette er ikke en "oplevelse af overgreb" og derimod bare en helt almindelig voldtægt. Den eneste årsag til, at denne sag har fået så stor opmærksomhed, er mandens insisteren på at tale om det inden retssagen, hvor han har rodet sig ud i at svine hende til samtidig med at han har påråbt sig at være udsat for en konspiration.
I snakken om voldtægter synes jeg faktisk ikke alt muligt andet hører sig til. Ligesom hvis man har fået bank i byen, så synes jeg heller ikke, man skal tale om hvordan man lærer at få en mindre provokerende udstråling eller whatever.
2
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4349
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 484
Likede indlæg: 10661

Re: Kendt terapeut tiltalt for voldtægt

Indlægaf BlueBunny » 11. feb 2019, 14:45

Aima skrev:Altså okay. Jeg synes faktisk, Joan Ørting krisehåndterer dét, hun kan. Fra mit perspektiv ser det faktisk ud som om, hun lægger sig fladt med. Hun siger direkte, hun ikke støtter Per Brændgaard, hun anerkender at hun skulle have forholdt sig til dommen på 14 måneders fængsel, hun dropper den planlagte podcast og hun beklager. Jeg ved ikke, hvad hun derudover skulle have gjort.

Jeg var ret chokeret over hendes samarbejde med manden i første omgang, det er jeg stadig, og jeg har svært ved at forstå, hvordan i al verden det kunne komme dertil at en anerkendt sexolog der uddanner nye sexologer syntes det var en god idé at give en mand der er dømt for voldtægt halvanden uge tidligere og utallige gange har udtalt sig fornægtende og victim blamende offentligt taletid. Det er sgu så dorsk, altså, komplet hul i hovedet, men det skete og det lader så til, at hun er vågnet op nu. Det er for sent, ja, men trods alt bedre, end at det aldrig skete, og trods alt bedre end at hendes umiddelbare anerkendelse og støtte til manden fik lov at stå uimodsagt som repræsenterende Joan Ørtings holdning der, i værste fald, risikerer at præge de mennesker der synes, hun er sej.

Det er ikke fordi jeg synes, hun skal have en medalje, men personligt vil jeg godt anerkende den undskyldning som nogenlunde valid. Mest fordi jeg ikke helt kan se, hvad alternativet skulle være, for hun kan jo ikke spole tiden tilbage.


Som jeg ser det så undskylder hun ikke sine udtalelser om at det var sex og ikke voldtægt. Hun undskylder blot at hun ikke burde have sagt det uden at høre forurettedes version. Og det er selve den tanke jeg ikke kan li. Hun undrer sig over at han kan anklages “uden beviser”. Jeg synes hun viser så lidt indblik i overgreb at det er mig en gåde og alarmerende at hun kan agere terapeutisk.
0
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Kaffe
Indlæg: 2542
Tilmeldt: 17. apr 2017, 08:57
Kort karma: 355
Likede indlæg: 4867

Re: Kendt terapeut tiltalt for voldtægt

Indlægaf Kaffe » 11. feb 2019, 16:00

Vi har stadig ytringsfrihed, rent principielt. Så hun må synes og mene, hvad hun vil. Men det kan hun ikke i praksis, fordi det er kompliceret. Selvfølgelig kan hun ikke bare påstå, hvad der er sket. Ligesom os andre. Det ved ingen andre end de implicerede. Og retten finder kvinden mest troværdig, og det må der være belæg for.

Joan er åbenbart ven af manden. Og så kan det nok være svært at se ham som en gerningsmand. Jeg kan godt se, at hendes udsagn om hændelsen implicerer, at kvinden taler usandt. Og det er jo en slags øv-beskyldning. Men vi skal måske lige huske, at samme beskyldninger føg om ørerne på manden, før han blev dømt. Men det blev ikke opfattet som et problem.....og jeg kan ikke identificere forskellen.
0
Jeg mener det, jeg skriver og ikke det, jeg ikke skriver.
Thomas31
Indlæg: 2564
Tilmeldt: 12. mar 2016, 01:47
Kort karma: 86
Likede indlæg: 2390

Re: Kendt terapeut tiltalt for voldtægt

Indlægaf Thomas31 » 11. feb 2019, 16:11

Jedi skrev:
Thomas31 skrev:
Jedi skrev:
Thomas31 skrev:Som generel betragtning - og altså ikke som gætterier om en konkret sag - synes jeg, Ørting har ret.
Det burde ikke være så kontroversielt, at en kvinde også har ansvar for at have rimeligt styr på følelser, forventninger og kommunikation. Og hvis en mand fx udnytter hendes følelser for ham til sex , gør det ham muligvis til en idiot men ikke til en voldtægtsmand


Det er bare ikke tilfældet i lige denne sag, hvor kvinden siger nej og skubber manden væk. Det er derfor, han er blevet dømt som voldtægtsmand - ikke fordi hun er skuffet over, at han blev hurtigt færdig. Der er milevid forskel på de to scenarier, hvorfor JØ også burde tie stille. Det skader hendes forretning, at hun blåstempler voldtægt.


Jamen præcis. Det er decideret bizart med hendes udførlige gengivelser af et et handlingsforløb, hun intet kan vide noget om. Det ændrer bare ikke på, at kvinder også har et ansvar ift at styre følelser, forventninger og kommunikation, hvis målet ellers er færre oplevelser af overgreb.
Jeg har umiddelbart heller ikke noget problem med at manden blev dømt - selvom jeg måske ikke synes voldtægtsmand er den rette betegnelse - trods mangel på klare beviser, da hele klient/behandler- forholdet stiller sagen anderledes end de fleste sager.


Dette er ikke en "oplevelse af overgreb" og derimod bare en helt almindelig voldtægt. Den eneste årsag til, at denne sag har fået så stor opmærksomhed, er mandens insisteren på at tale om det inden retssagen, hvor han har rodet sig ud i at svine hende til samtidig med at han har påråbt sig at være udsat for en konspiration.
I snakken om voldtægter synes jeg faktisk ikke alt muligt andet hører sig til. Ligesom hvis man har fået bank i byen, så synes jeg heller ikke, man skal tale om hvordan man lærer at få en mindre provokerende udstråling eller whatever.


Nej det er nok en tråd, der skal holdes skarp og snæver og alle mene det samme. Han må svines til både før og efter dom. Jeg vil ikke kalde det en almindelig voldtægt. Jeg synes, man skulle overveje at udvikle nogle nye ord, hvis begrebet skal udvides, så som overgreb eller lignende, men man fornemmer vigtigheden af at benævne ham voldtægtsmand. Det er vel ikke synd for ham.
0
Kaffe
Indlæg: 2542
Tilmeldt: 17. apr 2017, 08:57
Kort karma: 355
Likede indlæg: 4867

Re: Kendt terapeut tiltalt for voldtægt

Indlægaf Kaffe » 11. feb 2019, 16:24

Hvad er forskellen egentlig på at ytre at manden virker utroværdig og at ytre at kvinden virker utroværdig? Altså før dommen i dette tilfælde :gruble: Jeg kan ikke finde grunden i hverken fornuft, retfærdighed, følelse. Så er det kulturelt? Er det normbaseret? Er det en uskreven regel? Altså man skal jo gerne prøve at fjerne alle disse filtre og se en sag nøgternt.
0
Jeg mener det, jeg skriver og ikke det, jeg ikke skriver.

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"