Kendt terapeut tiltalt for voldtægt

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Kaffe
Indlæg: 2557
Tilmeldt: 17. apr 2017, 08:57
Kort karma: 358
Likede indlæg: 4916

Re: Kendt terapeut tiltalt for voldtægt

Indlægaf Kaffe » 8. feb 2019, 17:15

Zombie skrev:
Thomas31 skrev:
Kaffe skrev:
abcd skrev:Problemet er at vi har et samfund hvor det ikke betragtes som problematisk at en fyr drikker en pige fuld, med det formål at have sex med hende når hendes dømmekraft er sat ud af spil.


Hvad mener du med at drikke en pige fuld? Hvis man på en eller anden måde manipulerer med hendes drikkevarer så hun bliver mere påvirket end hun kunne forvente, så er jeg ret sikker på at de fleste vil finde det forkasteligt. Hvis hun frivilligt drikker, og det hun drikker er hvad det ligner, synes jeg den rigtige formulering er at pigen drikker sig selv fuld - også selv om manden er "Du skal da have en drink mere, kom nu" Det er hendes eget ansvar at sige nej tak, det andet er at gøre kvinder til magtesløse ofre for mænds vilje, og det skal de ikke være.

Hvis nogen bliver så sanseløst berusede at de ikke ved hvad der er op og ned, betragtes det - som det selvfølgelig bør - som problematisk at have sex med dem - og mænd er dømt for voldtægt i den slags sager.

Så tilbage er: Mand og kvinde drikker, kvinde bliver fuld og går med til sex hun måske eller ikke ellers havde haft lyst til. Kvinde fortryder dagen efter. Det er altså hendes eget problem, så må hun drikke mindre næste gang.


Det fremhævede er tabu. Det må man ikke sige.

Er kvinder ansvarsfrie? Er det ikke en degradering af intellekt, handlekraft, personlighed, frihed og magt at fratage nogen deres eget ansvar?


Ja kvinder er ansvarsfrie. Eller i hvert fald går udviklingen i en retning, hvor mænd tillægges et stadig større objektivt ansvar for kvinders ve og vel. På en måde som i tidligere tider. Til en vis grad er det måske også ok, eftersom kvinder løber en risiko i deres relationer med mænd, som mænd ikke rigtig kender til, men der må også være en grænse. Hvor den end ligger.

Cat Person - en jævnt kedelig historie om en kvinde, der har jævnlig sex med en mand uden helt at vide hvorfor og som fortryder det løbende - er et skræmmende eksempel. Den har fået en masse opmærksomhed fra kvinder, der kan genkende mønsteret, men som nu gerne vil forsøge at skubbe ansvaret over på mænd


Hvis man ser en person med behov for førstehjælp, kan man under dansk lov blive straffet for ikke at gøre noget.
Når det kommer til børn, der som borgere er særligt sårbare, har man pligt til at underrette kommunen, hvis man mistænker, at et barn udsættes for vold, misbrug eller vanrøgt.

At vi har en pligt til at passe på hinanden er slet ikke noget nyt. Og det eneste, mænd bliver bedt om, det er *ikke* at gøre noget.
*Lad være* med at have sex med en mand eller kvinde, der er sanseløst beruset. *Lad være* med at have sex med en mand eller kvinde, der er presset og ikke virker til at have lyst.

Mænd tillægges et ansvar for deres egne handlinger. Når de vælger at have sex med mennesker, hvor man med en vis rimelighed kan sige, at de mennesker tydeligvis ikke gav et samtykke.

Det samfund, I argumenterer for, er et sygt samfund. Et samfund, hvor de stærke må plove igennem, bruge manipulation, rusmidler og snilde, til at presse, lokke eller snyde mennesker til sex.
Og hvor man altid kigger på, hvad ofret gjorde, for at fortjene sin skæbne.


Det samfund, jeg argumenterer for, er et samfund hvor mennesker skal stå til ansvar for deres handlinger. At hvis man udnytter sin position til at spille på frygt eller social kontrol, og presser en person til sex mod deres vilje - så bliver det anset som sex mod vedkommendes vilje. Som det faktuelt er. Og er man i tvivl, om det der foregår, er imod nogens vilje - så kan man spørge. Det er at tage ansvar for sine egne handlinger.

Jeg har som kvinde været til fest og været rigtig fuld i rigtig lidt tøj og med en "wuhuu, fest" attitude. Den eneste grund til, at jeg ikke er blevet voldtaget, er fordi jeg tilfældigvis ikke har været til fest med voldtægtsmennesker.
Den eneste gang, jeg har været udsat for en seksuel krænkelse, var jeg 16 år og en voksen mand på 32 forsøgte at drikke mig i hegnet, mens han ragede på mig. Jeg cyklede hjem til min mor. Han forgreb sig på en anden den aften.


Problemet med victimblaming er, at det forskyder problemet. Det flytter det bare fra ét offer der slipper væk til det næste offer, der ikke er så heldig.
Og det undertrykker. Victimblaming undertrykker, fordi det fortæller kvinder, at hvis de går klædt som de vil, hvis de drikker alkohol, hvis de benytter sig af samme friheder som deres mandlige jævnaldrende, så er de selv ude om det, hvis de voldtages.
Det er modbydelig social kontrol. Det er også virkelig nederen sagt om mænd, at de som et helt køn ikke kan styre sig.

Ingen social kontrol af kvinder.
Støt mænd i, at de ikke alle sammen voldtager.
Retsforfølg dem, der gør. Ingen victimblaming.[/quote]

——————————————-

Det er jo ikke rigtigt, at der er blevet argumenteret for det, du nævner i det fremhævede i dit indlæg. Det er ganske enkelt forkert. Det er ikke en god ide at gengive noget forkert i en debat. For det giver ikke et retvisende billede af den anden parts holdning. Og hvad er formålet med den manøvre?

Ingen skriver noget om, hvad nogen fortjener af skæbne. Ingen skriver noget om, at nogen må presse eller snyde nogen til sex. Det bliver ikke anerkendt af nogen.

P.S: Jeg forsøger at ikke citere moxy lady med i indlægget, men gør det måske ikke rigtigt.
0
Jeg mener det, jeg skriver og ikke det, jeg ikke skriver.
Thomas31
Indlæg: 2568
Tilmeldt: 12. mar 2016, 01:47
Kort karma: 87
Likede indlæg: 2398

Re: Kendt terapeut tiltalt for voldtægt

Indlægaf Thomas31 » 8. feb 2019, 23:31

SurSødSovs skrev:Forebyggelse? Som i at kvinder ikke drikker sig fulde og ikke er alene med mænd, de ikke vio have sex med?


Ja, hvis du ikke kan stole på dig selv under de omstændigheder. For andre gælder nok noget andet
0
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Kendt terapeut tiltalt for voldtægt

Indlægaf Kattefjæs » 9. feb 2019, 21:53

Nu underviser han angiveligt for Joan Ørtings sexologstuderende. Under temaet 'overgreb'.
0
Modesty Blame
Indlæg: 4367
Tilmeldt: 11. aug 2015, 08:21
Kort karma: 524
Likede indlæg: 9500

Re: Kendt terapeut tiltalt for voldtægt

Indlægaf Modesty Blame » 10. feb 2019, 08:54

Når man bliver frakendt retten til at lave det, man nu arbejder med, kombineret med en ubetinget fængselsstraf, gælder frakendelsen så fra straffen er udstået? Eller er det en sideløbende ting? Og hvor vidtgående er forbudet? Skal man holde sig fra alt, hvad der er relateret til kropsterapi? Eller er det kun en til en sessioner?
0
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28063

Re: Kendt terapeut tiltalt for voldtægt

Indlægaf FormerlyKnownAs » 11. feb 2019, 07:49

https://www.bt.dk/samfund/joan-oerting- ... dtaegtsdom

Føj jeg synes at det er modbydeligt at udtale sig sådan som
Joan gør.

Joan Ørting mener dog ikke, at byretten har truffet den rigtige beslutning.

»De to parter skulle have talt bedre sammen. Så var det ikke kommet dertil,« siger hun og fortsætter

Der er rigtigt mange piger i dag, der gerne vil have kærlighed. Man kalder det 'kærlighedsafhængig'. Der kommer vi kvinder rigtigt nemt til at bruge det seksuelle. Men dybest set, så er det kærlighed, som vi vil have,« siger hun.

»Jeg har jo ikke talt med pigen, men der gik jo nogle dage, før hun anmeldte det. Jeg tror, hun har følt sig skuffet over, at det gik så stærkt, og han var hurtigt færdig, og så følte hun sig udnyttet. Men altså i virkeligheden var det jo bare et dårligt samleje. Det har vi vel alle sammen prøvet.«

Men Per Brændgaard er jo dømt for voldtægt. Han har fået 14 måneders fængsel. Burde du ikke undlade at invitere ham?

»Nej, for jeg kender Per. Han er ikke voldtægtsforbryder. Han har bare ikke været god til at tolke, hvordan pigen havde det med det,« siger Joan Ørting.
5
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4379
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 487
Likede indlæg: 10730

Re: Kendt terapeut tiltalt for voldtægt

Indlægaf BlueBunny » 11. feb 2019, 08:03

FormerlyKnownAs skrev:https://www.bt.dk/samfund/joan-oerting-laver-podcast-og-foredrag-med-braendgaard-efter-voldtaegtsdom

Føj jeg synes at det er modbydeligt at udtale sig sådan som
Joan gør.

Joan Ørting mener dog ikke, at byretten har truffet den rigtige beslutning.

»De to parter skulle have talt bedre sammen. Så var det ikke kommet dertil,« siger hun og fortsætter

Der er rigtigt mange piger i dag, der gerne vil have kærlighed. Man kalder det 'kærlighedsafhængig'. Der kommer vi kvinder rigtigt nemt til at bruge det seksuelle. Men dybest set, så er det kærlighed, som vi vil have,« siger hun.

»Jeg har jo ikke talt med pigen, men der gik jo nogle dage, før hun anmeldte det. Jeg tror, hun har følt sig skuffet over, at det gik så stærkt, og han var hurtigt færdig, og så følte hun sig udnyttet. Men altså i virkeligheden var det jo bare et dårligt samleje. Det har vi vel alle sammen prøvet.«

Men Per Brændgaard er jo dømt for voldtægt. Han har fået 14 måneders fængsel. Burde du ikke undlade at invitere ham?

»Nej, for jeg kender Per. Han er ikke voldtægtsforbryder. Han har bare ikke været god til at tolke, hvordan pigen havde det med det,« siger Joan Ørting.

Jeg synes også udtalelsen er helt forkert. Det mister hun meget på. Hun kunne i den grad formulere sig anderledes.
Hun har et stærkt behov for at forsvare sin ven, det må også være en svær situation at være overbevist om en vens uskyld. Men udtalelsen er meget grim. Hun har i hvertfald taget parti der ikke er til at tage fejl af
0
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28063

Re: Kendt terapeut tiltalt for voldtægt

Indlægaf FormerlyKnownAs » 11. feb 2019, 08:07

BlueBunny skrev:
FormerlyKnownAs skrev:https://www.bt.dk/samfund/joan-oerting-laver-podcast-og-foredrag-med-braendgaard-efter-voldtaegtsdom

Føj jeg synes at det er modbydeligt at udtale sig sådan som
Joan gør.

Joan Ørting mener dog ikke, at byretten har truffet den rigtige beslutning.

»De to parter skulle have talt bedre sammen. Så var det ikke kommet dertil,« siger hun og fortsætter

Der er rigtigt mange piger i dag, der gerne vil have kærlighed. Man kalder det 'kærlighedsafhængig'. Der kommer vi kvinder rigtigt nemt til at bruge det seksuelle. Men dybest set, så er det kærlighed, som vi vil have,« siger hun.

»Jeg har jo ikke talt med pigen, men der gik jo nogle dage, før hun anmeldte det. Jeg tror, hun har følt sig skuffet over, at det gik så stærkt, og han var hurtigt færdig, og så følte hun sig udnyttet. Men altså i virkeligheden var det jo bare et dårligt samleje. Det har vi vel alle sammen prøvet.«

Men Per Brændgaard er jo dømt for voldtægt. Han har fået 14 måneders fængsel. Burde du ikke undlade at invitere ham?

»Nej, for jeg kender Per. Han er ikke voldtægtsforbryder. Han har bare ikke været god til at tolke, hvordan pigen havde det med det,« siger Joan Ørting.

Jeg synes også udtalelsen er helt forkert. Det mister hun meget på. Hun kunne i den grad formulere sig anderledes.
Hun har et stærkt behov for at forsvare sin ven, det må også være en svær situation at være overbevist om en vens uskyld. Men udtalelsen er meget grim. Hun har i hvertfald taget parti der ikke er til at tage fejl af


Enig. Jeg synes at det er SÅ grimt at tale sådan om kvinden og hendes oplevelser. Joan var der ikke, hun aner ikke hvad der er foregået. Hun kunne have sagt at det vSr en trist sag, at hun ikke kunne forestille sig at det var hans intention, men at sket er sket og så må man tage den derfra nu når den er anket.
2
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Kendt terapeut tiltalt for voldtægt

Indlægaf Aima » 11. feb 2019, 10:45

Ej, men hun er jo helt hjernedød, altså.
6
I'll stick with hell no's and headphones...
Thomas31
Indlæg: 2568
Tilmeldt: 12. mar 2016, 01:47
Kort karma: 87
Likede indlæg: 2398

Re: Kendt terapeut tiltalt for voldtægt

Indlægaf Thomas31 » 11. feb 2019, 10:53

Som generel betragtning - og altså ikke som gætterier om en konkret sag - synes jeg, Ørting har ret.
Det burde ikke være så kontroversielt, at en kvinde også har ansvar for at have rimeligt styr på følelser, forventninger og kommunikation. Og hvis en mand fx udnytter hendes følelser for ham til sex , gør det ham muligvis til en idiot men ikke til en voldtægtsmand
1
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4379
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 487
Likede indlæg: 10730

Re: Kendt terapeut tiltalt for voldtægt

Indlægaf BlueBunny » 11. feb 2019, 11:05

0
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7578
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1902
Likede indlæg: 24648

Re: Kendt terapeut tiltalt for voldtægt

Indlægaf LaScrooge » 11. feb 2019, 11:07

Jeg brækker mig over Joan Ørtings begrundelse for at bruge Per Brændgaard, men jeg er ikke som sådan imod at gerningsmænd og -kvinder bruges i uddannelsessammenhænge. Men gør man det, skal man gøre det meget velovervejet, have styr på sine deltagere og deres eventuelle sårbarheder, have klare rammer om eventet, en velfungerende og skarp styring og have klare trigger-warnings, så deltagerne ved, hvad de kan forvente. For et offer kan det være retraumatiserende at opleve en gerningsmand nægte at påtage sig ansvaret for sin forbrydelse ved at placere det på offeret, så det skal gøres med den yderste forsigtighed.
4
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7578
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1902
Likede indlæg: 24648

Re: Kendt terapeut tiltalt for voldtægt

Indlægaf LaScrooge » 11. feb 2019, 11:10

Jeg synes i øvrigt at det er vildt at benægte at der var tale om voldtægt. Med tanke på hvor svært det er at få nogen dømt, må man i mine øjne være skyldigt udenfor enhver tvivl, hvis man rent faktisk bliver dømt.
3
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3068
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 196
Likede indlæg: 5531

Re: Kendt terapeut tiltalt for voldtægt

Indlægaf Pølsemix » 11. feb 2019, 12:22

LaScrooge skrev:Jeg synes i øvrigt at det er vildt at benægte at der var tale om voldtægt. Med tanke på hvor svært det er at få nogen dømt, må man i mine øjne være skyldigt udenfor enhver tvivl, hvis man rent faktisk bliver dømt.

I og med at voldtægt ikke er en juridisk enhjørning hvor der aldrig har været et tilfælde af justitsmord eller det der ligner, så er det da ikke vildt at benægte i en sag som kun er baseret på påstande.

Et eksempel:
https://www.bt.dk/krimi/det-har-vaeret-et-mareridt
0
Jedi
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 6. sep 2015, 06:23
Kort karma: 86
Likede indlæg: 3048

Re: Kendt terapeut tiltalt for voldtægt

Indlægaf Jedi » 11. feb 2019, 12:29

Thomas31 skrev:Som generel betragtning - og altså ikke som gætterier om en konkret sag - synes jeg, Ørting har ret.
Det burde ikke være så kontroversielt, at en kvinde også har ansvar for at have rimeligt styr på følelser, forventninger og kommunikation. Og hvis en mand fx udnytter hendes følelser for ham til sex , gør det ham muligvis til en idiot men ikke til en voldtægtsmand


Det er bare ikke tilfældet i lige denne sag, hvor kvinden siger nej og skubber manden væk. Det er derfor, han er blevet dømt som voldtægtsmand - ikke fordi hun er skuffet over, at han blev hurtigt færdig. Der er milevid forskel på de to scenarier, hvorfor JØ også burde tie stille. Det skader hendes forretning, at hun blåstempler voldtægt.
5
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4379
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 487
Likede indlæg: 10730

Re: Kendt terapeut tiltalt for voldtægt

Indlægaf BlueBunny » 11. feb 2019, 12:41

1
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"