Samle gæld hos Santander?

DimAndThenSum
Indlæg: 8
Tilmeldt: 7. feb 2019, 21:01
Kort karma: 1
Likede indlæg: 1

Samle gæld hos Santander?

Indlægaf DimAndThenSum » 7. feb 2019, 21:12

Min kæreste og jeg har stiftet 3 dumme lån, dvs kvik-lån for år tilbage og nu vil vi gerne videre og derfor samle dem hos en låneudbyder. Både for at få bedre overblik, bedre renter & ÅOP og fordi der så kun er et sted at sende (ekstra = hurtig afvikling) penge efter.

Vi har hørt godt om Santander hvis renter ikke skulle være så skyhøje som andre steder. Er det go eller no go? Banken er IKKE en medspiller her desværre, blandt andet fordi vi netop har stiftet den dumme gæld i sin tid. Og vice versa. Første lån er fx stiftet fordi vores fyr gik i stykker og banken ikke ville låne os til et nyt. Og det var januar så der skulle varme på igen i en fart. You get the picture.

Det samlede beløb er omkring 45000

PS: Hvis I gerne vil diskutere emnet kan I gøre det. Men jeg vil ikke bashes. Og jeg håber der kommer nogle reelle råd til mig trods emnet.
0
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Samle gæld hos Santander?

Indlægaf DenBruneMunk » 7. feb 2019, 21:20

Meget kort, hvorfor ikke prøve en anden bank? Det må da være det billigste alternativ?
Santander er vist oppe i renter, som afhænger af andre parametre end dem du set på nettet.

Den angivne rentesats er vores laveste debitorrente for det pågældende lånebeløb. Den endelige tilbudte rente, såfremt du bliver godkendt til et lån, afhænger af vores individuelle kreditvurdering og vil fremgå af kreditaftalen.

Der burde en anden bank måske kunne hjælpe og til lidt lavere rente, hvis i flytter bank, som nok er krævet.
1
MOGA
Indlæg: 4032
Tilmeldt: 21. aug 2015, 20:34
Kort karma: 521
Likede indlæg: 7352

Re: Samle gæld hos Santander?

Indlægaf MOGA » 7. feb 2019, 21:20

Mit første billån var hos Santander, formidlet gennem forhandleren og billigere end hvad min egen bank kunne klare. Det forløb aldeles fint, ikke antydningen af bøllemetoder, og heller ingen problemer, da jeg indfriede lånet før tid. Det er omkring seks år siden lånet blev indfriet, så jeg ved ikke om noget har ændret sig siden.
2
DimAndThenSum
Indlæg: 8
Tilmeldt: 7. feb 2019, 21:01
Kort karma: 1
Likede indlæg: 1

Re: Samle gæld hos Santander?

Indlægaf DimAndThenSum » 7. feb 2019, 21:26

DenBruneMunk skrev:Meget kort, hvorfor ikke prøve en anden bank? Det må da være det billigste alternativ?
Santander er vist oppe i renter, som afhænger af andre parametre end dem du set på nettet.

Den angivne rentesats er vores laveste debitorrente for det pågældende lånebeløb. Den endelige tilbudte rente, såfremt du bliver godkendt til et lån, afhænger af vores individuelle kreditvurdering og vil fremgå af kreditaftalen.

Der burde en anden bank måske kunne hjælpe og til lidt lavere rente, hvis i flytter bank, som nok er krævet.


Det glemte jeg faktisk at skrive. At samle hos fx Santander er for at se mere fornuftig ud i en ny banks øjne. Så har vi realkreditlån, SU-lån og Santander. Hvorimod vi nu har realkreditlån, SU-lån og D.E.R. og og og......


Forresten er vores likviditet ok. Altså forholdet mellem indtægter og udgifter på månedlig basis. Banken er bare ligesom elefanter, den glemmer aldrig. Derfor og så selvfølgelig p.g.a. lånene er vi stadig in the doghouse.
Senest rettet af DimAndThenSum 7. feb 2019, 21:28, rettet i alt 1 gang.
0
DimAndThenSum
Indlæg: 8
Tilmeldt: 7. feb 2019, 21:01
Kort karma: 1
Likede indlæg: 1

Re: Samle gæld hos Santander?

Indlægaf DimAndThenSum » 7. feb 2019, 21:26

MOGA skrev:Mit første billån var hos Santander, formidlet gennem forhandleren og billigere end hvad min egen bank kunne klare. Det forløb aldeles fint, ikke antydningen af bøllemetoder, og heller ingen problemer, da jeg indfriede lånet før tid. Det er omkring seks år siden lånet blev indfriet, så jeg ved ikke om noget har ændret sig siden.



Det lyder godt. Det er netop sådan nogle historier jeg også har opsnappet. Jeg tænker også det er bedste bud udover selvfølgelig en anden bank.
0
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7465
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1761
Likede indlæg: 24405

Re: Samle gæld hos Santander?

Indlægaf Moxy-lady » 7. feb 2019, 21:30

Jeg betaler næsten det samme i renter på mit banklån (forbrug) som mange af de der kviklånssteder - så en bank er ikke nødvendigvis en bedre mulighed.
2
My world 12-10-18 :lun:
DimAndThenSum
Indlæg: 8
Tilmeldt: 7. feb 2019, 21:01
Kort karma: 1
Likede indlæg: 1

Re: Samle gæld hos Santander?

Indlægaf DimAndThenSum » 7. feb 2019, 21:32

Moxy-lady skrev:Jeg betaler næsten det samme i renter på mit banklån (forbrug) som mange af de der kviklånssteder - så en bank er ikke nødvendigvis en bedre mulighed.


Næh det er netop lige det. Man får sikkert renter alt efter om man er kategoriseret som a, b eller c-kunde. Det bruger de lystigt i vores bank. Vi er vel g-kunder i deres øjne.
0
Jedi
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 6. sep 2015, 06:23
Kort karma: 86
Likede indlæg: 3048

Re: Samle gæld hos Santander?

Indlægaf Jedi » 7. feb 2019, 22:34

Jeg har ikke kendskab til Santander. Hvis I kan få en lavere rente OG undgå store stiftelsesomkostninger, så skal I da springe på det.

Hvis det ikke kan lade sig gøre, så vil jeg slå et slag for Dave Ramseys måde at nedbringe gæld på: man betaler minimum på alle gældsposter, og så meget som overhovedet muligt på den mindste af posterne. Når den mindste er afviklet, fortsætter man med at betale så meget som muligt af på den nu mindste post, osv, osv.: https://www.daveramsey.com/blog/how-the ... thod-works
5
Buller
Indlæg: 1176
Tilmeldt: 16. jan 2016, 09:14
Kort karma: 85
Likede indlæg: 1800

Re: Samle gæld hos Santander?

Indlægaf Buller » 8. feb 2019, 11:41

har i kigget på mulighed for at låne det hos Coop bank?
0
Brugeravatar
Skorstenen
Indlæg: 4851
Tilmeldt: 23. maj 2016, 15:58
Kort karma: 544
Likede indlæg: 8751

Re: Samle gæld hos Santander?

Indlægaf Skorstenen » 8. feb 2019, 13:58

Har også kun godt at sige om Santander.
Da vi skiftede bank for et års tid siden, ville vores nye bankdame godt lige se om hun kunne gøre det bedre for os, med de lån vi har hos Santander.

Det kunne hun ikke.
1
HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Re: Samle gæld hos Santander?

Indlægaf HerErJeg » 8. feb 2019, 18:45

Jeg prøvede at indtaste 10.000 kr. som vist er det laveste beløb, i hvert fald når man bruger deres online beregner.
Det ender med en ÅOP på 22% over 4 år, hvilket kort og godt betyder at der skal betales 14.000 kr. tilbage hvis man låner 10.000 kr.
Inden for den branche er det bestemt set værre.
Der er også dem som tilbyder samlelån til en lavere månedlig ydelse. Det er også rigtigt, men løbetiden på det nye lån er "100 år", hvilket så godt kan se billigt ud pr. måned, men som ellers er en katastrofe på alle andre måder.
1
DimAndThenSum
Indlæg: 8
Tilmeldt: 7. feb 2019, 21:01
Kort karma: 1
Likede indlæg: 1

Re: Samle gæld hos Santander?

Indlægaf DimAndThenSum » 8. feb 2019, 20:34

HerErJeg skrev:Jeg prøvede at indtaste 10.000 kr. som vist er det laveste beløb, i hvert fald når man bruger deres online beregner.
Det ender med en ÅOP på 22% over 4 år, hvilket kort og godt betyder at der skal betales 14.000 kr. tilbage hvis man låner 10.000 kr.
Inden for den branche er det bestemt set værre.
Der er også dem som tilbyder samlelån til en lavere månedlig ydelse. Det er også rigtigt, men løbetiden på det nye lån er "100 år", hvilket så godt kan se billigt ud pr. måned, men som ellers er en katastrofe på alle andre måder.



Præcis, det her er lidt en mellemting mellem bank og de rigtig slemme kvik-lån.

Jeg har læst din tråd om Nordea (hvor vi også er kunder), og jeg kan kun nikke genkendende til de ting, du skriver om, at der er kort snor (for nogle). Vi har også en relativt fornuftig økonomi, når vi ser bort fra de dumme valg vi traf med at stifte denne gæld førhen, men vi følte os lige præcis trængt op i krog af banken. Der var ikke andet at ty til.

Jeg har regnet på det hele. Vi vil sætte den månedlige ydelse til 1000 kroner, hvilket er betydeligt lavere, end vi ligger på nu. Det giver luft til at fyre ekstra penge efter lånet hvert kvartal, så det er vores plan. Der er et strafgebyr på 750,- for at lukke lånet ned før tid, men det tager vi gerne med for at blive gældfri. Gerne i år, og faktisk ser det ud til, at det vil lykkes os. Det er helt vildt!!

Og så bliver det sjovere at finde ny bank, når der på gældsposten kun er realkreditlånet, et SU-lån og et Santander-lån. Det er jo hylende normalt, hvis man har bil. Mange tegner et billån hos dem, jo.

:gruble: Jeg ved ikke, om jeg er fuldstændig fra den her. Men den luft der kommer og den ro ikke mindst i at der ikke står D.E.R. osv. i BetalingsService-oversigten, den ser vi virkelig frem til.
0
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Samle gæld hos Santander?

Indlægaf Akehurst2 » 8. feb 2019, 20:51

DimAndThenSum skrev:
HerErJeg skrev:Jeg prøvede at indtaste 10.000 kr. som vist er det laveste beløb, i hvert fald når man bruger deres online beregner.
Det ender med en ÅOP på 22% over 4 år, hvilket kort og godt betyder at der skal betales 14.000 kr. tilbage hvis man låner 10.000 kr.
Inden for den branche er det bestemt set værre.
Der er også dem som tilbyder samlelån til en lavere månedlig ydelse. Det er også rigtigt, men løbetiden på det nye lån er "100 år", hvilket så godt kan se billigt ud pr. måned, men som ellers er en katastrofe på alle andre måder.



Præcis, det her er lidt en mellemting mellem bank og de rigtig slemme kvik-lån.

Jeg har læst din tråd om Nordea (hvor vi også er kunder), og jeg kan kun nikke genkendende til de ting, du skriver om, at der er kort snor (for nogle). Vi har også en relativt fornuftig økonomi, når vi ser bort fra de dumme valg vi traf med at stifte denne gæld førhen, men vi følte os lige præcis trængt op i krog af banken. Der var ikke andet at ty til.

Jeg har regnet på det hele. Vi vil sætte den månedlige ydelse til 1000 kroner, hvilket er betydeligt lavere, end vi ligger på nu. Det giver luft til at fyre ekstra penge efter lånet hvert kvartal, så det er vores plan. Der er et strafgebyr på 750,- for at lukke lånet ned før tid, men det tager vi gerne med for at blive gældfri. Gerne i år, og faktisk ser det ud til, at det vil lykkes os. Det er helt vildt!!

Og så bliver det sjovere at finde ny bank, når der på gældsposten kun er realkreditlånet, et SU-lån og et Santander-lån. Det er jo hylende normalt, hvis man har bil. Mange tegner et billån hos dem, jo.

:gruble: Jeg ved ikke, om jeg er fuldstændig fra den her. Men den luft der kommer og den ro ikke mindst i at der ikke står D.E.R. osv. i BetalingsService-oversigten, den ser vi virkelig frem til.


Hvordan vil du blive gældfri i år med en månedlig ydelse på 1000 kr. og en gæld på 45000?
1
DimAndThenSum
Indlæg: 8
Tilmeldt: 7. feb 2019, 21:01
Kort karma: 1
Likede indlæg: 1

Re: Samle gæld hos Santander?

Indlægaf DimAndThenSum » 8. feb 2019, 21:15

Akehurst2 skrev:
DimAndThenSum skrev:
HerErJeg skrev:Jeg prøvede at indtaste 10.000 kr. som vist er det laveste beløb, i hvert fald når man bruger deres online beregner.
Det ender med en ÅOP på 22% over 4 år, hvilket kort og godt betyder at der skal betales 14.000 kr. tilbage hvis man låner 10.000 kr.
Inden for den branche er det bestemt set værre.
Der er også dem som tilbyder samlelån til en lavere månedlig ydelse. Det er også rigtigt, men løbetiden på det nye lån er "100 år", hvilket så godt kan se billigt ud pr. måned, men som ellers er en katastrofe på alle andre måder.



Præcis, det her er lidt en mellemting mellem bank og de rigtig slemme kvik-lån.

Jeg har læst din tråd om Nordea (hvor vi også er kunder), og jeg kan kun nikke genkendende til de ting, du skriver om, at der er kort snor (for nogle). Vi har også en relativt fornuftig økonomi, når vi ser bort fra de dumme valg vi traf med at stifte denne gæld førhen, men vi følte os lige præcis trængt op i krog af banken. Der var ikke andet at ty til.

Jeg har regnet på det hele. Vi vil sætte den månedlige ydelse til 1000 kroner, hvilket er betydeligt lavere, end vi ligger på nu. Det giver luft til at fyre ekstra penge efter lånet hvert kvartal, så det er vores plan. Der er et strafgebyr på 750,- for at lukke lånet ned før tid, men det tager vi gerne med for at blive gældfri. Gerne i år, og faktisk ser det ud til, at det vil lykkes os. Det er helt vildt!!

Og så bliver det sjovere at finde ny bank, når der på gældsposten kun er realkreditlånet, et SU-lån og et Santander-lån. Det er jo hylende normalt, hvis man har bil. Mange tegner et billån hos dem, jo.

:gruble: Jeg ved ikke, om jeg er fuldstændig fra den her. Men den luft der kommer og den ro ikke mindst i at der ikke står D.E.R. osv. i BetalingsService-oversigten, den ser vi virkelig frem til.


Hvordan vil du blive gældfri i år med en månedlig ydelse på 1000 kr. og en gæld på 45000?


Med kvartalsvise indskud fra min kærestes B-indkomst oveni. Der er startet en ok blomstrende enmands-virksomhed, som løbende giver lidt vitaminindsprøjtninger, og de er netop tænkt til gældsafvikling i de første år, men fordi afkastet endnu er lidt usikkert, så kan vi ikke regne med at det alene kan klare ærterne.

Og for at det i det hele taget skal føles mere frit i det daglige, så bliver dette vores fremgansmåde. Vi er enige om at accetere omkostningerne.
0
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4848
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6416

Re: Samle gæld hos Santander?

Indlægaf Stars » 9. feb 2019, 14:59

DimAndThenSum skrev:Min kæreste og jeg har stiftet 3 dumme lån, dvs kvik-lån for år tilbage og nu vil vi gerne videre og derfor samle dem hos en låneudbyder. Både for at få bedre overblik, bedre renter & ÅOP og fordi der så kun er et sted at sende (ekstra = hurtig afvikling) penge efter.

PS: Hvis I gerne vil diskutere emnet kan I gøre det. Men jeg vil ikke bashes. Og jeg håber der kommer nogle reelle råd til mig trods emnet.

Altså ... om I skal betale 1 eller 3 steder har jo ikke nogen betydning for, om I bliver hurtigere eller langsommere gældfri.

Det der betyder noget er udgifterne til lånet/ lånene.
Kan I få det billigere hos Santander, så skift - hvis ikke, så lad vær.
Når I har planer om at indbetale ekstra hver 3. måned, så husk at indregne evt gebyr.
Hvis I beholder de 3 lån (og forudsat at udgifterne til ekstra indbetalinger er de samme på alle 3 lån), så betal ekstra at på det dyreste (højeste ÅOP), så sparer I mest i renter.
Det med at betale mest af på det mindste er et psykologisk trick, at man kan se, der sker noget, fordi man går fra 13 til 12 til 11 lån.
1
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?

Tilbage til "Privatøkonomi"