Jeg har forelsket mig i et hus

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Muddi
Indlæg: 3432
Tilmeldt: 8. nov 2015, 13:34
Kort karma: 411
Likede indlæg: 2503

Jeg har forelsket mig i et hus

Indlægaf Muddi » 21. jan 2019, 15:42

Jeg har i lang tid drømt om, at være fri for underboere, og at have min egen have. Har kigget lidt hist og pist, både lejer og ejer, men har ikke hidtil fundet noget, der i hverken stand eller størrelse, var noget der trak i mig.

Men nu har jeg fundet det perfekte hus! 89 km2, med 59 km2 kælder, og overskuelig have. Det er nyrenoveret, med nyere vinduer og tag. Og det bedste er, at beliggenheden er sådan, at der stadig er rimelig afstand til byen, mit arbejde og de ting som jeg nyder godt at bo tæt på nu.

Jeg er SÅ tændt! Alt det plads jeg kan få, til både opbevaring, og at bo på i det hele taget.

Men det hele er så nyt for mig. Hvad skal man tænke på, når man køber hus? Kan man overhovedet låne penge til hus, som enlig?

Håber på nogle gode erfaringer.
0
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36731

Re: Jeg har forelsket mig i et hus

Indlægaf Daine » 21. jan 2019, 16:04

Jeg kunne låne som enlig for ca 3 år siden, og jeg skulle dengang låne 100%. I dag er der vist regler om at man SKAL lægge en procentdel selv, men jeg er ikke lige klar over hvor meget. Beliggenhed har også noget at skulle have sagt.

Det du skal tænke på er først og fremmest din økonomi (big surprise!). Hvad koster huset, hvad har du selv at skyde i det, hvordan vil du gerne have dit rådighedsbeløb er osv. De banker jeg snakkede med dengang krævede, at jeg skulle kunne lægge mellem 500 og 1000 kr til side på en boligopsparing hver måned, til uforudsete udgifter og fremtidig vedligehold. Måske fordi min økonomi som enlig var mere sårbar overfor sådan noget (og så også fordi det er fornuftigt). Har du prøvet at opstille et budget?
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Muddi
Indlæg: 3432
Tilmeldt: 8. nov 2015, 13:34
Kort karma: 411
Likede indlæg: 2503

Re: Jeg har forelsket mig i et hus

Indlægaf Muddi » 21. jan 2019, 16:14

Daine skrev:Jeg kunne låne som enlig for ca 3 år siden, og jeg skulle dengang låne 100%. I dag er der vist regler om at man SKAL lægge en procentdel selv, men jeg er ikke lige klar over hvor meget. Beliggenhed har også noget at skulle have sagt.

Det du skal tænke på er først og fremmest din økonomi (big surprise!). Hvad koster huset, hvad har du selv at skyde i det, hvordan vil du gerne have dit rådighedsbeløb er osv. De banker jeg snakkede med dengang krævede, at jeg skulle kunne lægge mellem 500 og 1000 kr til side på en boligopsparing hver måned, til uforudsete udgifter og fremtidig vedligehold. Måske fordi min økonomi som enlig var mere sårbar overfor sådan noget (og så også fordi det er fornuftigt). Har du prøvet at opstille et budget?


Nej har ikke opstillet budget endnu, vil allerførst lige ud og se huset, for at se, om det er lige så fantastisk i virkeligheden. Håber at kunne se det på torsdag, men pt virker det ikke, når jeg prøver at booke en fremvisning.

Ja det lyder meget fornuftigt med en boligopsparing, og det tænker jeg umiddelbart godt at jeg vill kunne.
0
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36731

Re: Jeg har forelsket mig i et hus

Indlægaf Daine » 21. jan 2019, 16:17

Uh, det bliver da fedt, jeg håber du kan få siden til at virke :)

Husk at snakke med mere end én bank, der kan godt være stor forskel på hvad de vil låne dig.
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4141
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 996
Likede indlæg: 7770

Re: Jeg har forelsket mig i et hus

Indlægaf Filipai » 21. jan 2019, 16:26

Du skal selv have 5% til udbetaling :)
0
Muddi
Indlæg: 3432
Tilmeldt: 8. nov 2015, 13:34
Kort karma: 411
Likede indlæg: 2503

Re: Jeg har forelsket mig i et hus

Indlægaf Muddi » 21. jan 2019, 16:34

Filipai skrev:Du skal selv have 5% til udbetaling :)


Det er vel det beløb der står under udbetaling, i boligannoncen? :)
0
Muddi
Indlæg: 3432
Tilmeldt: 8. nov 2015, 13:34
Kort karma: 411
Likede indlæg: 2503

Re: Jeg har forelsket mig i et hus

Indlægaf Muddi » 21. jan 2019, 16:35

Daine skrev:Uh, det bliver da fedt, jeg håber du kan få siden til at virke :)

Husk at snakke med mere end én bank, der kan godt være stor forskel på hvad de vil låne dig.



På torsdag kl 12, hvis alt går vel :banan:
3
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4141
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 996
Likede indlæg: 7770

Re: Jeg har forelsket mig i et hus

Indlægaf Filipai » 21. jan 2019, 17:12

Muddi skrev:
Filipai skrev:Du skal selv have 5% til udbetaling :)


Det er vel det beløb der står under udbetaling, i boligannoncen? :)


Lige nøjagtigt :)
Og så 15% som banklån (hvis du ikke har yderligere end de 5%)
Og de resterende 80% kan du optage som realkreditlån.
0
Brugeravatar
twinkle
Indlæg: 3974
Tilmeldt: 14. aug 2015, 06:53
Kort karma: 328
Likede indlæg: 6360

Re: Jeg har forelsket mig i et hus

Indlægaf twinkle » 21. jan 2019, 19:27

Ja, de 5% er blevet et lovkrav. Jeg kan kun anbefale at have mere på kistebunden end det, for der er også udgifter til bl.a. optagelse af lån samt boligadvokat (hvilket jeg aldrig ville spare væk!) - ud over det skal der jo nok også males, måske fuges og ordnes andre småting hist og pist, som også koster. Vi har brugt en mindre formue på værktøj og div. haveredskaber.

Jeg ville lave aftaler med tre banker, tage det konkrete stillingsopslag med, og bede dem regne på om det kan lade sig gøre. Nogle banker kører med er specifikt beløb man kan låne for, andre vil helst regne på baggrund af et specifikt hus, da der jo kan være vidt forskellige udgifter til fx vand og varme.
2
B - 20.01.18 :dåne:
O - 03.07.20 :lun:
Muddi
Indlæg: 3432
Tilmeldt: 8. nov 2015, 13:34
Kort karma: 411
Likede indlæg: 2503

Re: Jeg har forelsket mig i et hus

Indlægaf Muddi » 23. jan 2019, 16:32

Jeg skal se huset i morgen kl 16.30 :banan:
Sælger er dement, så det skulle passe med, at hendes søn kunne hente, og køre en tir med hende, så længe.

Kom til at tænke på, hvor langt fra prisen, man kan tillade sig at byde? Altså nedad. Ejendomsmægleren sagde, at sønnen gerne ville have huset solgt, og have sælger flyttet hurtigt. Måske det gør at, han er villig til at gå ned i pris :gruble:
0
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Jeg har forelsket mig i et hus

Indlægaf Akehurst2 » 23. jan 2019, 16:49

Daine skrev:Jeg kunne låne som enlig for ca 3 år siden, og jeg skulle dengang låne 100%. I dag er der vist regler om at man SKAL lægge en procentdel selv, men jeg er ikke lige klar over hvor meget. Beliggenhed har også noget at skulle have sagt.

Det du skal tænke på er først og fremmest din økonomi (big surprise!). Hvad koster huset, hvad har du selv at skyde i det, hvordan vil du gerne have dit rådighedsbeløb er osv. De banker jeg snakkede med dengang krævede, at jeg skulle kunne lægge mellem 500 og 1000 kr til side på en boligopsparing hver måned, til uforudsete udgifter og fremtidig vedligehold. Måske fordi min økonomi som enlig var mere sårbar overfor sådan noget (og så også fordi det er fornuftigt). Har du prøvet at opstille et budget?


Det er ganske standard at indregne i budgettet, også for par. Og så er det fornuftigt, som du også påpeger :-D
1
Brugeravatar
Neenah
Indlæg: 4428
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:37
Kort karma: 664
Likede indlæg: 7305

Re: Jeg har forelsket mig i et hus

Indlægaf Neenah » 23. jan 2019, 18:17

Muddi skrev:Jeg skal se huset i morgen kl 16.30 :banan:
Sælger er dement, så det skulle passe med, at hendes søn kunne hente, og køre en tir med hende, så længe.

Kom til at tænke på, hvor langt fra prisen, man kan tillade sig at byde? Altså nedad. Ejendomsmægleren sagde, at sønnen gerne ville have huset solgt, og have sælger flyttet hurtigt. Måske det gør at, han er villig til at gå ned i pris :gruble:


Vores stod til 2,8 - vi bød 2,55 til at starte med. Undersøg husene i området og find ud af hvad de er solgt til (brug boliga eller boligsiden) - det kan hjælpe dig til at spore dig ind på priserne generelt.
0
Lulu
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:42
Kort karma: 136
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 2762

Re: Jeg har forelsket mig i et hus

Indlægaf Lulu » 24. jan 2019, 07:13

Vi bød 200.000 under prisen og endte med 100.000 i afslag. Inden da var sælger selv gået 500.000 ned i pris, fordi hun bare skulle af med huset.

Neenahs forslag ville ikke virke i det område som vi købte hus i, for havde sælger af vores hus været lidt tålmodig havde hun kunne få det for huset som hun startede med at ville have. Området vi bor i vokser med hastige skridt prismæssigt - skulle vi sælge nu, ville vi kunne sælge huset inden for 30 dage og have tjent 800.000 ift hvad vi gav for det, uden problem.

Hvis sælger gerne vil hurtigt af med det, ville jeg prøve at byde et godt stykke under udbud - dog uden at skambyde, det påvirker nok sælger negativt, men mellem 100.000 og 200.000 under udbud ville nok ikke være det store problem (forudsat huset koster mere end 1.000.000 eller deromkring).
0
Brugeravatar
Neenah
Indlæg: 4428
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:37
Kort karma: 664
Likede indlæg: 7305

Re: Jeg har forelsket mig i et hus

Indlægaf Neenah » 24. jan 2019, 07:24

Lulu skrev:Vi bød 200.000 under prisen og endte med 100.000 i afslag. Inden da var sælger selv gået 500.000 ned i pris, fordi hun bare skulle af med huset.

Neenahs forslag ville ikke virke i det område som vi købte hus i, for havde sælger af vores hus været lidt tålmodig havde hun kunne få det for huset som hun startede med at ville have. Området vi bor i vokser med hastige skridt prismæssigt - skulle vi sælge nu, ville vi kunne sælge huset inden for 30 dage og have tjent 800.000 ift hvad vi gav for det, uden problem.

Hvis sælger gerne vil hurtigt af med det, ville jeg prøve at byde et godt stykke under udbud - dog uden at skambyde, det påvirker nok sælger negativt, men mellem 100.000 og 200.000 under udbud ville nok ikke være det store problem (forudsat huset koster mere end 1.000.000 eller deromkring).


Vi fik det desværre heller ikke til 2,55 - sælger gav sig kun 50.000, så vi endte på 2,75. Men huset var allerede sat 400.000 ned fra udbudsprisen - som også var alt alt for høj i forhold til markedet. Andre huse på vejen er solgt mellem 2,3 og 2,65 mio. de seneste tre år.
0
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Jeg har forelsket mig i et hus

Indlægaf JoyNips » 24. jan 2019, 08:08

Vi endte med et afslag på 100.000 på vores hus, vi havde budt 150.000 under. Og så havde vi en meget hurtig overtagelse. Vi så huset få dage efter det var udbudt til salg og vi ville bare have det, så vi var ok med ikke at få det store afslag - vi planlægger at bo her mindst 20 år, så det gør nok ikke den store forskel i det lange løb.

Vi så også på et hus hvor sælger meget villig gerne ville sælge hurtigt ifølge mægler. Og det burde det også være blevet, for det var gennemrenoveret og lækkert og har en genial placering i kvarteret, men vi mistænker kraftigt, at sælger har været umulig at forhandle med. Så det endte faktisk med at være til salg i næsten et år, have to forskellige mæglere på og blive sat 600.000 ned (på annoncen - det er lige handlet, så vi ved ikke hvad salgsprisen er endt på endnu). Jeg gætter på, at sælger nok ærgrer sig idag over ikke bare at have taget imod nogle af de tilbud, de MÅ have fået for huset. Anyway, det var bare for at sige, at selvom sælger gerne vil have et hurtigt salg, så kan de godt være så urealistiske med prissætningen at det ikke sker.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje

Tilbage til "Bolig"