Husejeri for dummies

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Husejeri for dummies

Indlægaf JoyNips » 23. nov 2018, 11:18

Nå, update på projekt pejseindsats: vi havde i går pejsemanden ude for at måle op og vejlede os. Det lader heldigvis til, at vi kan få XL modellen af den indsats, der i højden passer i vores pejs. Det vil gøre en stor forskel for os, for så får vi netop en front med meget glas. Til gengæld har vi besluttet at den ikke skal have glas på siden, for pejsens side vil dække halvdelen af glasset og udover at vi ikke synes det ser så godt ud, så vil det også være bøvlet hvis glasset revner og skal skiftes.

Fordi vi har været sløve i optrækket kan det desværre først blive til januar. Det havde ellers været hyggeligt at kunne tænde op juleaften...
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6650
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 865
Likede indlæg: 18832

Re: Husejeri for dummies

Indlægaf Æble » 23. nov 2018, 13:48

JoyNips skrev:Nå, update på projekt pejseindsats: vi havde i går pejsemanden ude for at måle op og vejlede os. Det lader heldigvis til, at vi kan få XL modellen af den indsats, der i højden passer i vores pejs. Det vil gøre en stor forskel for os, for så får vi netop en front med meget glas. Til gengæld har vi besluttet at den ikke skal have glas på siden, for pejsens side vil dække halvdelen af glasset og udover at vi ikke synes det ser så godt ud, så vil det også være bøvlet hvis glasset revner og skal skiftes.

Fordi vi har været sløve i optrækket kan det desværre først blive til januar. Det havde ellers været hyggeligt at kunne tænde op juleaften...


Det er altid for varmt til at tænde op juleaften alligevel med en ovn der kører hele dagen, portvinsbrandert, stearinlys og juletræ ;)
0
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Husejeri for dummies

Indlægaf JoyNips » 23. nov 2018, 14:13

Æble skrev:
JoyNips skrev:Nå, update på projekt pejseindsats: vi havde i går pejsemanden ude for at måle op og vejlede os. Det lader heldigvis til, at vi kan få XL modellen af den indsats, der i højden passer i vores pejs. Det vil gøre en stor forskel for os, for så får vi netop en front med meget glas. Til gengæld har vi besluttet at den ikke skal have glas på siden, for pejsens side vil dække halvdelen af glasset og udover at vi ikke synes det ser så godt ud, så vil det også være bøvlet hvis glasset revner og skal skiftes.

Fordi vi har været sløve i optrækket kan det desværre først blive til januar. Det havde ellers været hyggeligt at kunne tænde op juleaften...


Det er altid for varmt til at tænde op juleaften alligevel med en ovn der kører hele dagen, portvinsbrandert, stearinlys og juletræ ;)


Vi bruger ikke stearinlys... eller portvin...
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Husejeri for dummies

Indlægaf JoyNips » 5. dec 2018, 13:10

Se, now we're talking! Vi skal dog lige se om vi kan få med håndtag i højre side i stedet for venstre. Men ellers bliver det her simpelthen sådan, vores pejs kommer til at se ud. Inkl. brio-tog og anonymiseret arving :lol:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
9
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6650
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 865
Likede indlæg: 18832

Re: Husejeri for dummies

Indlægaf Æble » 5. dec 2018, 17:37

Det er flot. Men hvorfor skal håndtaget være i den anden side? Det ser ud til at i har brænde osv liggende på venstre side, så tænker det er nemmest at åbningen også er der.
3
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Husejeri for dummies

Indlægaf JoyNips » 5. dec 2018, 18:45

Æble skrev:Det er flot. Men hvorfor skal håndtaget være i den anden side? Det ser ud til at i har brænde osv liggende på venstre side, så tænker det er nemmest at åbningen også er der.


Fordi vi begge er højrehåndede, så det føles mere naturligt at lægge brændet ind med højre hånd og holde lågen med venstre.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Indomie
Indlæg: 207
Tilmeldt: 31. jul 2016, 18:44
Kort karma: 6
Likede indlæg: 166

Re: Husejeri for dummies

Indlægaf Indomie » 5. dec 2018, 19:07

JoyNips skrev:
Æble skrev:Det er flot. Men hvorfor skal håndtaget være i den anden side? Det ser ud til at i har brænde osv liggende på venstre side, så tænker det er nemmest at åbningen også er der.


Fordi vi begge er højrehåndede, så det føles mere naturligt at lægge brændet ind med højre hånd og holde lågen med venstre.


Jeg har ikke erfaring med brændeovn men jeg tror I på sigt vil være trætte af at have håndtaget i venstre side, når jeg luge forestiller mig det inde i hovedet så bliver det en mærkelig rækken rundt om lågen for at få brænde frem for bare at kunne smide det ind. Men igen ingen praktisk erfaring :)
1
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Husejeri for dummies

Indlægaf JoyNips » 5. dec 2018, 20:08

Brændekurven kan vi stille hvorsomhelst, den står lige nu inde i pejsehullet og blev bare lige taget ud og stillet på gulvet mens der blev målt op.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21756

Re: Husejeri for dummies

Indlægaf Pandesteg » 5. dec 2018, 21:10

Vi er også højrehåndede og har håndtaget i venstre side. Det ville være mærkværdigt for mig hvis det var omvendt, jeg kan bare ikke rigtig forklare hvorfor. Manden i pejsebiksen spurgte om vi var højre- eller venstrehåndede og håndtaget blev sat ud fra det.
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21756

Re: Husejeri for dummies

Indlægaf Pandesteg » 5. dec 2018, 21:11

Man holder forresten ikke lågen. Den står ganske af sig selv :)
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Fræksak
Indlæg: 2487
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 469
Likede indlæg: 4212

Re: Husejeri for dummies

Indlægaf Fræksak » 6. dec 2018, 15:56

Min tanke er, at det vil være mest naturligt at åbne med højre som højrehåndet. Dvs have håndtaget i venstre side ... :)
0
Muspel
Indlæg: 3878
Tilmeldt: 22. nov 2015, 16:38
Kort karma: 768
Likede indlæg: 10745

Re: Husejeri for dummies

Indlægaf Muspel » 6. dec 2018, 15:57

Pandesteg skrev:Vi er også højrehåndede og har håndtaget i venstre side. Det ville være mærkværdigt for mig hvis det var omvendt, jeg kan bare ikke rigtig forklare hvorfor. Manden i pejsebiksen spurgte om vi var højre- eller venstrehåndede og håndtaget blev sat ud fra det.



Det er mere naturligt at håndtere brændet med ens dominerende hånd. Så jeg ville også gå med venstre side.

Men uanset ser det fantastisk ud og jeg er sikker på I bliver glade for den uanset håndtagsside
1
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Husejeri for dummies

Indlægaf JoyNips » 23. jan 2019, 10:31

5. februar får vi pejseindsats! :banan:
Jeg spurgte pejsemanden hvad han anbefalede mht. håndtag, og han svarede at det mest almindelige er at lågen er venstrehængt (med håndtaget placeret i højre side), men at hvis brændet opbevares til venstre for indsatsen, ville han anbefale højrehængt.

Så vi har bestilt en venstrehængt, for det var det vi følte faldt os mest naturligt.

Derudover sker der ikke det store pt., men min bedre halvdel har hygget med et lille projekt hvor han har vasket (!) samtlige skærver i vores indkørsel og jævnet lidt hvor de lå. Unødvendigt, IMO, men det ser nu meget pænt ud.

Nu ser vi frem mod varmere tider, så vi kan få sat hegn i haven, male entreen, male gæstetoilet, male døre og få drivhus. Måske piller vi også terrassen op og lægger igen med noget ukrudtsdug under for at lette vedligeholdet af den. Men det bliver vist ca. projekterne for 2019. I hvert fald de planlagte... Og så er der fortsat noget indretning af kontor, kælder, børneværelse og soveværelse, som udestår.
2
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Husejeri for dummies

Indlægaf JoyNips » 23. jan 2019, 19:02

JoyNips skrev:Og så pottede keg lige min monstera om. Den ser helt lille og ret sølle ud i ny, stor potte, men når den lige retter sig og vokser lidt til bliver det så fint.
Og så klippede jeg for sjov lige en stikling med luftrod af for at se, om jeg kan formere den.

Dumme, mørke billeder...


Her er lige en lille monstera-Update. Kom til at give gødning for 14 dage siden. Det er okay effektivt!
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Husejeri for dummies

Indlægaf JoyNips » 24. jan 2019, 08:10

Og idag skal vi ud at kigge på ny seng! :banan:
Vi har sovet på 140 cm de sidste 3 år, men nu har vi plads til en større - og behov for en større, for junior lander i midten hver nat. Ilva har 20-50 % på senge idag, så jeg tror vi slår til. Vi skal i hvert fald ud at prøveligge lidt...
3
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje

Tilbage til "Bolig"