Regnbuehindebetændelse og herpes i øjet.

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Regnbuehindebetændelse og herpes i øjet.

Indlægaf Aima » 11. jan 2019, 18:00

Tak ^ Jeg prøver at sætte noget sammen.

Skal jeg få med at det ikke smitter? Ville I tænke over den slags? Altså, hvis I fx. var en af mine bekendte som mødte mig?
1
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6650
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 865
Likede indlæg: 18832

Re: Regnbuehindebetændelse og herpes i øjet.

Indlægaf Æble » 11. jan 2019, 18:47

Jeg ville nok bare skrive at jeg havde været syg i øjnene. Ville ikke gide at mine perifære bekendtskaber skulle kende navnet på mine amøber.

Hvis nu du skriver det bog ik? Så lad den handle om dit liv ikke bare amøberne. Kan huske du engang havde et diskotek med en kæreste i en lille jydsk by? (Sorry hvis det ikke er dig :genert: ) Og kan huske dine nærværende og hjerteskærende tråd om din bror. Du er en af de få jeg husker fordi du har sådan en nærværende måde at beskrive på og jeg har altid syntes du havde et fascinerende liv.
9
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1959
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 419
Likede indlæg: 4816

Re: Regnbuehindebetændelse og herpes i øjet.

Indlægaf milisa » 11. jan 2019, 19:38

Seance skrev:Hvordan kan du se så sød og naturlig smuk ud efter det sindssyge forløb? :dåne:
Vi andre ligner lort bare vi ikke for sovet nok :nerve: Skruebrækker :lol:


Hahahahaha, har lige givet grøn med nogenlunde den ordlyd, før jeg så dit indlæg!! Det er mega uretfærdigt!!! :lol:
1
Tally-ho
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1959
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 419
Likede indlæg: 4816

Re: Regnbuehindebetændelse og herpes i øjet.

Indlægaf milisa » 11. jan 2019, 19:42

Æble skrev:Jeg ville nok bare skrive at jeg havde været syg i øjnene. Ville ikke gide at mine perifære bekendtskaber skulle kende navnet på mine amøber.

Hvis nu du skriver det bog ik? Så lad den handle om dit liv ikke bare amøberne. Kan huske du engang havde et diskotek med en kæreste i en lille jydsk by? (Sorry hvis det ikke er dig :genert: ) Og kan huske dine nærværende og hjerteskærende tråd om din bror. Du er en af de få jeg husker fordi du har sådan en nærværende måde at beskrive på og jeg har altid syntes du havde et fascinerende liv.


Jeg er så enig. Jeg har fulgt dig gennem så mange år - og please ikke tag det på stalker måden, men der er bare nogen, man husker. Der er også andre skæbner på den gamle, jeg husker og nogle gange tænker tilbage på og håber, det er gået dem godt. Du har holdt ved, og ja, så har jeg jo også.

Ej men jøsses, please læs det her knap så spooky, som det lyder!!! Jeg tror, det er det der diskotek, der gjorde det.... :lol: :lol:
2
Tally-ho
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Regnbuehindebetændelse og herpes i øjet.

Indlægaf Aima » 11. jan 2019, 20:39

Hah, jamen jeg kender det godt, don’t worry :kys: Jeg kan også nærmest huske andre debattøres livshistorie :lol:

Og ja, debatten har jo lissom været med på sidenlinjen de sidste, huh, mange år! Jeg fandt den, altså den gamle debat, fordi jeg søgte cases til et eller andet, da jeg læste. Det må så have været i 2005 eller deromkring :D

Og det er mig med diskodasko, ja. Jeg har for flere år siden sendt både dét, og den kæreste jeg havde det med, videre, og jeg er også flyttet fra den lille by vi boede i. Nu bor jeg i den by jeg er vokset op i og egentligt var det planen, jeg skulle videre herfra også og starte forfra med nyt studie, men så dumpede der den ene solmodne appelsin efter den anden ned i min turban, og så blev det i stedet sådan et liv med en helt masse fedt arbejde, og en helt masse rejser og en læge, der skulle tage en rygmarvsprøve på mig, som var sød nok til at jeg syntes det var ærgerligt, hvis vi aldrig skulle ses igen og derfor stak en lap papir med mit nummer. Lige nu sidder han på anden time og kører gulvet i min lejlighed tynd med sin nyeste fjernstyrede bil :lol:
21
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5645
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10021

Re: Regnbuehindebetændelse og herpes i øjet.

Indlægaf FruKuk » 12. jan 2019, 14:23

Aima skrev:Tak ^ Jeg prøver at sætte noget sammen.

Skal jeg få med at det ikke smitter? Ville I tænke over den slags? Altså, hvis I fx. var en af mine bekendte som mødte mig?


Jeg ville ikke skænke smitte en tanke. Og jeg synes, at du skal skrive lige præcis så meget, som du selv har brug for, at folk får af vide.

Og hvor skøn en opdatering!
0
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Regnbuehindebetændelse og herpes i øjet.

Indlægaf Aima » 23. jan 2019, 03:30

Jeg bruger tråden lidt som en logbog, jeg har fundet ud af den er god for mig at skimme igennem i de øjeblikke, hvor jeg synes alt er lort og frygter, jeg aldrig bliver rigtig rask.

Så de her billeder skal lige herind. Jeg var nede at træne i går :)

94906500-3EC6-4508-ADF2-60997620A951.jpeg

78857ABE-B41C-4680-8C51-E7D0481C5B23.jpeg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
30
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Regnbuehindebetændelse og herpes i øjet.

Indlægaf Aima » 23. jan 2019, 04:10

Jeg tog derned med kæreste omkring midnat, mit center har døgnåbent og jeg kan ikke lige overskue at møde mennesker jeg kender, så den første periode må en forudsætning være, at det bliver et tidspunkt på døgnet, hvor risikoen for at støde ind i folk er minimal. Det irriterer mig at jeg har det sådan, det går mig på at jeg åbenbart synes mit udseende er så vigtigt, at jeg ikke har lyst til at folk skal se mig, og jeg forstår det heller ikke helt, for når jeg er rask har jeg intet problem haft med at slæbe mig selv ned i restauranten eller handle i netto i joggingtøj, rodet knold og zero makeup. Faktisk har jeg nærmest preachet lidt hvad den slags angår, overfor mine yngre, kvindelige kollegaer.

Jeg lagde et billede på FB i sidste uge og skrev at jeg ikke var helt rask pga. nogle parasitsvin i øjnene, og at det er derfor, jeg ser ud, som jeg gør. Jeg gjorde det for at folk, hvis de møder mig, ikke behøver spekulere i, hvad jeg mon fejler og jeg så ikke selv behøver spekulere i, hvad folk spekulerer i. Ish. Det var someway rart nok at få det outet, alle er selvfølgelig vildt søde og omsorgen og de kærlige tanker er også meget værd. Der er bare stadig meget langt til jeg har lyst til at forsøge at gå ned og handle selv, altså de dage hvor det virker overkommeligt, og selvom jeg næsten hver eneste dag tænker, at i morgen smutter jeg ned i restauranten og siger hej, så kommer jeg ikke afsted. Det er jo også tanken om, at andre kan se mig, men jeg ikke kan se dem. Det er nok mest af alt følelsen af kontroltab, og jeg synes den er svær at komme udover.

Anyhow, jeg fik trænet og døgnet efter har jeg brugt på at sove og ømme mig :lol: Jeg har taget nogle af de tabte kilo på igen, og det er rigtig fint, også at min appetit er vendt tilbage, men det er så også bare nu, jeg gør klogest i at begynde at tænke lidt over det der med at få rørt mig lidt. Min vægt var aldrig et issue før, fordi tjenerjobbet får mig op på 15-20.000 skridt om dagen og jeg holder af at gå lange ture og træne, men jeg har nærmest ingen muskelstyrke tilbage og jeg er heller ikke videre spændstig efter at have ligget eller siddet ned i tre måneder. Jeg tænker det bliver strengt nok, sådan energimæssigt, når jeg igen kan begynde at bruge linser, for jeg ved fra sidst, det virkligt trækker tænder at gå fra næsten-blind til seende, hjernen bliver superforvirret, og jeg forestiller mig også, jeg vil være træt som et helt alderdomshjem, når jeg begynder at arbejde igen. Jeg gør nok mig selv en tjeneste, hvis jeg så småt begynder at forberede både krop og hjerne på et nogenlunde aktivt liv igen.

Det blev btw til 40 minutters gang/powerwalk og jogging på løbebånd, lidt løft, lidt maskiner og lidt hullahop. Det var praktisk taget intet, men jeg føler mig gennemtæsket. Jeg skal afsted igen i aften og glæder mig :)
21
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
heysamaysa
Indlæg: 626
Tilmeldt: 18. dec 2015, 22:52
Kort karma: 77
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 944

Re: Regnbuehindebetændelse og herpes i øjet.

Indlægaf heysamaysa » 23. jan 2019, 09:35

hvor er det skønt at du er kommet dertil hvor du kan begynde at komme mere ud og dyrke motion! Det synes jeg er super godt gået!
jeg kan virkeligt mærke at med mine nervesmerter og kronisketandsmerter at det er mega svært at komme afsted i motionscenter. Men nu må jeg nok bare snart sparke mig selv bagi og komme afsted!


Det var en god ide med facebookopdateringen, sladder og spekulationer kan der nemt opstå og så er det smart nok at få manet det i jorden inden de starter.

og jeg synes altså du ser godt ud!
0
Sov sødt lille Noah - 03.12.2015 :trist:

En ny stjerne på himlen er blevet født!

"The worst thing a mother goes through is having to give her sweet angel back to heaven"
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Regnbuehindebetændelse og herpes i øjet.

Indlægaf Aima » 26. jan 2019, 07:17

Tak for jeres søde indlæg ^ :kys:

Det var den bedste fredag i en million år i går!

Sidst jeg var til kontrol, satte han mig først ned med to dråber på det ene præparat, men lige efter besluttede han jo så at stoppe mig helt på det andet, og satte mig derfor op på det første igen. De sidste par uger har det rumsteret lidt i mig, for pludselig slog det mig, at havde han ikke justeret mig op igen, ville jeg, forudsat at alt fortsat går godt, være udtrappet af min behandling adskillige uger før. Jeg ved jo godt, at han valgte at holde mig på samme mængde af det ene præparat af en årsag, men min fornemmelse var, at det mest var ‘for en sikkerheds skyld’, fordi han stoppede mig helt på det andet. Det vigtigste er selvfølgelig behandlingen, den har førsteprioritet over alt andet, men jeg går ind i min fjerde måned nu... jeg ved godt, man ikke kan forcere processen, men jeg tænkte alligevel, at hvis nu det var forsvarligt at skære bare en uge af hvert interval mellem nedtrapningerne, vil det alligevel forkorte forløbet mærkbart.

Så, i morges besluttede jeg simpelthen at sende en mail til hans majestæt, altså min læge, det var med en vis ydmyghed, for jeg er røget helt til tops i patienthieariket, og den læge, der har mig i sit ambulatorie, er landets førende indenfor hornhindesygdomme. Han er dr.med med 30 års erfaring og btw også den sødeste læge, jeg nogensinde har mødt! Eller, ej okay... næstsødeste :P

Jeg var lidt betænkelig, jeg vil nødig virke som om, jeg ikke forstår alvoren, og jeg vil også nødig spilde hans tid. Jeg vidste faktisk ikke helt om mit spørgsmål var helt hen i vejret, for det er jo ikke mig der er lægen. Jeg skrev dog og delagtiggjorde ham i mine tanker, og fik selvfølgelig med at alt stadig føles fint, så om jeg evt. må trappe to dråber ned fra på fredag, altså om en uge fremfor om to uger, for hvis det fortsat går godt, kan jeg måske også skære en uge af ved de næste nedtrapninger og så, som sagt, vil jeg være udtrappet 2-3 uger før planlagt.

En halv time senere lå der en sød mail. Han var glad for at høre, jeg stadig havde det godt, og han syntes, jeg skulle trappe to dråber ned med det samme. Så måtte vi se til, hvordan det går til kontrol om 14 dage.

For det første er det bare SÅ rart at jeg må slippe to X dryp om dagen, for det er virkeligt noget krads stads. For det andet betyder det, at jeg er helt udtrappet senest om otte uger, måske endda før, hvis jeg må korte de næstkommende nedtrapninger med en uge også. Jeg er SÅ glad!

(Okay. Fandme en lang smøre for andre at læse om nogle øjendråber, men mit liv har altså bare ikke handlet om andet i meget lang tid.)

Derudover har jeg været nede at træne tre gange i denne uge og så har jeg hentet den der Lifesum-app, så jeg hverken får for lidt eller for meget at spise (appetitten svinger en del), og så dét jeg får, er nogenlunde ordentligt. Jeg kan klart mærke, overskuddet så småt begynder at komme tilbage.
35
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Tibbler
Indlæg: 4645
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 248
Likede indlæg: 8390

Re: Regnbuehindebetændelse og herpes i øjet.

Indlægaf Tibbler » 26. jan 2019, 14:28

Aima skrev:Tak for jeres søde indlæg ^ :kys:

Det var den bedste fredag i en million år i går!

Sidst jeg var til kontrol, satte han mig først ned med to dråber på det ene præparat, men lige efter besluttede han jo så at stoppe mig helt på det andet, og satte mig derfor op på det første igen. De sidste par uger har det rumsteret lidt i mig, for pludselig slog det mig, at havde han ikke justeret mig op igen, ville jeg, forudsat at alt fortsat går godt, være udtrappet af min behandling adskillige uger før. Jeg ved jo godt, at han valgte at holde mig på samme mængde af det ene præparat af en årsag, men min fornemmelse var, at det mest var ‘for en sikkerheds skyld’, fordi han stoppede mig helt på det andet. Det vigtigste er selvfølgelig behandlingen, den har førsteprioritet over alt andet, men jeg går ind i min fjerde måned nu... jeg ved godt, man ikke kan forcere processen, men jeg tænkte alligevel, at hvis nu det var forsvarligt at skære bare en uge af hvert interval mellem nedtrapningerne, vil det alligevel forkorte forløbet mærkbart.

Så, i morges besluttede jeg simpelthen at sende en mail til hans majestæt, altså min læge, det var med en vis ydmyghed, for jeg er røget helt til tops i patienthieariket, og den læge, der har mig i sit ambulatorie, er landets førende indenfor hornhindesygdomme. Han er dr.med med 30 års erfaring og btw også den sødeste læge, jeg nogensinde har mødt! Eller, ej okay... næstsødeste :P

Jeg var lidt betænkelig, jeg vil nødig virke som om, jeg ikke forstår alvoren, og jeg vil også nødig spilde hans tid. Jeg vidste faktisk ikke helt om mit spørgsmål var helt hen i vejret, for det er jo ikke mig der er lægen. Jeg skrev dog og delagtiggjorde ham i mine tanker, og fik selvfølgelig med at alt stadig føles fint, så om jeg evt. må trappe to dråber ned fra på fredag, altså om en uge fremfor om to uger, for hvis det fortsat går godt, kan jeg måske også skære en uge af ved de næste nedtrapninger og så, som sagt, vil jeg være udtrappet 2-3 uger før planlagt.

En halv time senere lå der en sød mail. Han var glad for at høre, jeg stadig havde det godt, og han syntes, jeg skulle trappe to dråber ned med det samme. Så måtte vi se til, hvordan det går til kontrol om 14 dage.

For det første er det bare SÅ rart at jeg må slippe to X dryp om dagen, for det er virkeligt noget krads stads. For det andet betyder det, at jeg er helt udtrappet senest om otte uger, måske endda før, hvis jeg må korte de næstkommende nedtrapninger med en uge også. Jeg er SÅ glad!

(Okay. Fandme en lang smøre for andre at læse om nogle øjendråber, men mit liv har altså bare ikke handlet om andet i meget lang tid.)

Derudover har jeg været nede at træne tre gange i denne uge og så har jeg hentet den der Lifesum-app, så jeg hverken får for lidt eller for meget at spise (appetitten svinger en del), og så dét jeg får, er nogenlunde ordentligt. Jeg kan klart mærke, overskuddet så småt begynder at komme tilbage.



Jeg kan dælme godt forstå, det fylder meget, at du nu kan trappe ud af øjendråberne; og hurtigere end først bestemt.
Her har sønnen på 13 kæmpet med en vedholdende regnbuehindebetændelse og forhøjet tryk i øjet. Så han har taget sin del af øjendråber i løbet af de sidste 2 år. I øjeblikket er det morgen og aften + en ekstra i weekenden, og det er efterhåden en ren vanesag. Han skal i hvertfald sjældent mindes om det.
Når jeg tænker på, hvor meget det i perioder har fyldt her; med 3-4 forskellige slags dråber fordelt over dagen; morgen,middag,aften. Så tør jeg slet ikke prøve at forstille mig, hvordan det har været for dig; så ofte du har skullet dryppe, samtidig med, at dine gener har været så voldsomme.
Det er virkelig glædeligt, at det går så meget fremad for dig, og dine øjne
2
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Regnbuehindebetændelse og herpes i øjet.

Indlægaf Aima » 4. feb 2019, 10:05

Tibbler skrev:
Aima skrev:Tak for jeres søde indlæg ^ :kys:

Det var den bedste fredag i en million år i går!

Sidst jeg var til kontrol, satte han mig først ned med to dråber på det ene præparat, men lige efter besluttede han jo så at stoppe mig helt på det andet, og satte mig derfor op på det første igen. De sidste par uger har det rumsteret lidt i mig, for pludselig slog det mig, at havde han ikke justeret mig op igen, ville jeg, forudsat at alt fortsat går godt, være udtrappet af min behandling adskillige uger før. Jeg ved jo godt, at han valgte at holde mig på samme mængde af det ene præparat af en årsag, men min fornemmelse var, at det mest var ‘for en sikkerheds skyld’, fordi han stoppede mig helt på det andet. Det vigtigste er selvfølgelig behandlingen, den har førsteprioritet over alt andet, men jeg går ind i min fjerde måned nu... jeg ved godt, man ikke kan forcere processen, men jeg tænkte alligevel, at hvis nu det var forsvarligt at skære bare en uge af hvert interval mellem nedtrapningerne, vil det alligevel forkorte forløbet mærkbart.

Så, i morges besluttede jeg simpelthen at sende en mail til hans majestæt, altså min læge, det var med en vis ydmyghed, for jeg er røget helt til tops i patienthieariket, og den læge, der har mig i sit ambulatorie, er landets førende indenfor hornhindesygdomme. Han er dr.med med 30 års erfaring og btw også den sødeste læge, jeg nogensinde har mødt! Eller, ej okay... næstsødeste :P

Jeg var lidt betænkelig, jeg vil nødig virke som om, jeg ikke forstår alvoren, og jeg vil også nødig spilde hans tid. Jeg vidste faktisk ikke helt om mit spørgsmål var helt hen i vejret, for det er jo ikke mig der er lægen. Jeg skrev dog og delagtiggjorde ham i mine tanker, og fik selvfølgelig med at alt stadig føles fint, så om jeg evt. må trappe to dråber ned fra på fredag, altså om en uge fremfor om to uger, for hvis det fortsat går godt, kan jeg måske også skære en uge af ved de næste nedtrapninger og så, som sagt, vil jeg være udtrappet 2-3 uger før planlagt.

En halv time senere lå der en sød mail. Han var glad for at høre, jeg stadig havde det godt, og han syntes, jeg skulle trappe to dråber ned med det samme. Så måtte vi se til, hvordan det går til kontrol om 14 dage.

For det første er det bare SÅ rart at jeg må slippe to X dryp om dagen, for det er virkeligt noget krads stads. For det andet betyder det, at jeg er helt udtrappet senest om otte uger, måske endda før, hvis jeg må korte de næstkommende nedtrapninger med en uge også. Jeg er SÅ glad!

(Okay. Fandme en lang smøre for andre at læse om nogle øjendråber, men mit liv har altså bare ikke handlet om andet i meget lang tid.)

Derudover har jeg været nede at træne tre gange i denne uge og så har jeg hentet den der Lifesum-app, så jeg hverken får for lidt eller for meget at spise (appetitten svinger en del), og så dét jeg får, er nogenlunde ordentligt. Jeg kan klart mærke, overskuddet så småt begynder at komme tilbage.



Jeg kan dælme godt forstå, det fylder meget, at du nu kan trappe ud af øjendråberne; og hurtigere end først bestemt.
Her har sønnen på 13 kæmpet med en vedholdende regnbuehindebetændelse og forhøjet tryk i øjet. Så han har taget sin del af øjendråber i løbet af de sidste 2 år. I øjeblikket er det morgen og aften + en ekstra i weekenden, og det er efterhåden en ren vanesag. Han skal i hvertfald sjældent mindes om det.
Når jeg tænker på, hvor meget det i perioder har fyldt her; med 3-4 forskellige slags dråber fordelt over dagen; morgen,middag,aften. Så tør jeg slet ikke prøve at forstille mig, hvordan det har været for dig; så ofte du har skullet dryppe, samtidig med, at dine gener har været så voldsomme.
Det er virkelig glædeligt, at det går så meget fremad for dig, og dine øjne


Tak for dit indlæg, Tibbler (og undskyld mit sene.)

Jeg har også forhøjet tryk, det er vist desværre ret normalt ved infektioner. Jeg skal først, og sålænge trykket ikke er akut højt, begynde behandling for dét, når jeg er helt udtrappet af amøbebehandlingen. Heldigvis er dråberne mod det forhøjede tryk ikke en hindring for linse-brug.

Har din søn fået flotte vipper? :D Jeg er blevet behandlet mod for højt tryk før, og dråberne har et aktivt stof der booster vipperne. Det kunne ikke passe bedre for mit vedkommende, når nu det er, som det er. Jeg tror, jeg vil spørge øjenlægen til næste kontrol, om jeg må smøre lidt af forhøjet tryk-dråber på vippekanten, når jeg er nede på 2 X amøbedråber. Det kan være det kan kompensere lidt, og så håber jeg bare de går amok med st gro, når jeg er helt ude af det ene præparat og kan komme igang med det andet :)
0
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Tibbler
Indlæg: 4645
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 248
Likede indlæg: 8390

Re: Regnbuehindebetændelse og herpes i øjet.

Indlægaf Tibbler » 5. feb 2019, 17:18

Aima skrev:
Tibbler skrev:
Aima skrev:Tak for jeres søde indlæg ^ :kys:

Det var den bedste fredag i en million år i går!

Sidst jeg var til kontrol, satte han mig først ned med to dråber på det ene præparat, men lige efter besluttede han jo så at stoppe mig helt på det andet, og satte mig derfor op på det første igen. De sidste par uger har det rumsteret lidt i mig, for pludselig slog det mig, at havde han ikke justeret mig op igen, ville jeg, forudsat at alt fortsat går godt, være udtrappet af min behandling adskillige uger før. Jeg ved jo godt, at han valgte at holde mig på samme mængde af det ene præparat af en årsag, men min fornemmelse var, at det mest var ‘for en sikkerheds skyld’, fordi han stoppede mig helt på det andet. Det vigtigste er selvfølgelig behandlingen, den har førsteprioritet over alt andet, men jeg går ind i min fjerde måned nu... jeg ved godt, man ikke kan forcere processen, men jeg tænkte alligevel, at hvis nu det var forsvarligt at skære bare en uge af hvert interval mellem nedtrapningerne, vil det alligevel forkorte forløbet mærkbart.

Så, i morges besluttede jeg simpelthen at sende en mail til hans majestæt, altså min læge, det var med en vis ydmyghed, for jeg er røget helt til tops i patienthieariket, og den læge, der har mig i sit ambulatorie, er landets førende indenfor hornhindesygdomme. Han er dr.med med 30 års erfaring og btw også den sødeste læge, jeg nogensinde har mødt! Eller, ej okay... næstsødeste :P

Jeg var lidt betænkelig, jeg vil nødig virke som om, jeg ikke forstår alvoren, og jeg vil også nødig spilde hans tid. Jeg vidste faktisk ikke helt om mit spørgsmål var helt hen i vejret, for det er jo ikke mig der er lægen. Jeg skrev dog og delagtiggjorde ham i mine tanker, og fik selvfølgelig med at alt stadig føles fint, så om jeg evt. må trappe to dråber ned fra på fredag, altså om en uge fremfor om to uger, for hvis det fortsat går godt, kan jeg måske også skære en uge af ved de næste nedtrapninger og så, som sagt, vil jeg være udtrappet 2-3 uger før planlagt.

En halv time senere lå der en sød mail. Han var glad for at høre, jeg stadig havde det godt, og han syntes, jeg skulle trappe to dråber ned med det samme. Så måtte vi se til, hvordan det går til kontrol om 14 dage.

For det første er det bare SÅ rart at jeg må slippe to X dryp om dagen, for det er virkeligt noget krads stads. For det andet betyder det, at jeg er helt udtrappet senest om otte uger, måske endda før, hvis jeg må korte de næstkommende nedtrapninger med en uge også. Jeg er SÅ glad!

(Okay. Fandme en lang smøre for andre at læse om nogle øjendråber, men mit liv har altså bare ikke handlet om andet i meget lang tid.)

Derudover har jeg været nede at træne tre gange i denne uge og så har jeg hentet den der Lifesum-app, så jeg hverken får for lidt eller for meget at spise (appetitten svinger en del), og så dét jeg får, er nogenlunde ordentligt. Jeg kan klart mærke, overskuddet så småt begynder at komme tilbage.



Jeg kan dælme godt forstå, det fylder meget, at du nu kan trappe ud af øjendråberne; og hurtigere end først bestemt.
Her har sønnen på 13 kæmpet med en vedholdende regnbuehindebetændelse og forhøjet tryk i øjet. Så han har taget sin del af øjendråber i løbet af de sidste 2 år. I øjeblikket er det morgen og aften + en ekstra i weekenden, og det er efterhåden en ren vanesag. Han skal i hvertfald sjældent mindes om det.
Når jeg tænker på, hvor meget det i perioder har fyldt her; med 3-4 forskellige slags dråber fordelt over dagen; morgen,middag,aften. Så tør jeg slet ikke prøve at forstille mig, hvordan det har været for dig; så ofte du har skullet dryppe, samtidig med, at dine gener har været så voldsomme.
Det er virkelig glædeligt, at det går så meget fremad for dig, og dine øjne


Tak for dit indlæg, Tibbler (og undskyld mit sene.)

Jeg har også forhøjet tryk, det er vist desværre ret normalt ved infektioner. Jeg skal først, og sålænge trykket ikke er akut højt, begynde behandling for dét, når jeg er helt udtrappet af amøbebehandlingen. Heldigvis er dråberne mod det forhøjede tryk ikke en hindring for linse-brug.

Har din søn fået flotte vipper? :D Jeg er blevet behandlet mod for højt tryk før, og dråberne har et aktivt stof der booster vipperne. Det kunne ikke passe bedre for mit vedkommende, når nu det er, som det er. Jeg tror, jeg vil spørge øjenlægen til næste kontrol, om jeg må smøre lidt af forhøjet tryk-dråber på vippekanten, når jeg er nede på 2 X amøbedråber. Det kan være det kan kompensere lidt, og så håber jeg bare de går amok med st gro, når jeg er helt ude af det ene præparat og kan komme igang med det andet :)


Hvor sjovt med vipperne. Det har jeg ikke hørt før. Jeg må lige studere hans vipper, når han er hjemme :D
1
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Regnbuehindebetændelse og herpes i øjet.

Indlægaf Aima » 8. feb 2019, 01:37

Jeg har været til kontrol i dag, og det gik så fint. Om to uger må jeg trappe ned på to dråber i døgnet, der skal jeg så være mellem to-fire uger og så skal jeg stoppe. Når jeg stopper, skal jeg gå en måned uden linser og hvis det går godt, må jeg bruge dem. Det er omkring påske.

Jeg elsker min læge. Han er SÅ god og sød, og når jeg spørger om noget, drejer han kroppen mod mig og sidder bare og lytter uden at værfte mlg af. Jeg føler mig som et patientmenneske fremfor som et patientnummer, og det betyder så hjernedødt meget, at han forholder sig til andet end mine øjne, hvis det giver mening. Han forholder sig også til min bekymring, til min frustration over ikke at forstå sygdommen i detaljen, afsavnet til mit normale liv, trætheden og alt det andet. Han taler på sådan en rolig far-måde og bruger ord, jeg ikke behøver spørge hvad betyder. Når det nu er sådan, at det her er både alvorligt og sjældent, er jeg så glad for, den højst specialiserede også er den sødeste.

Acantamøbe kan enten være aktiv eller passiv, i passivform er der tale om cyster. Jeg spurgte ind til hvordan vi ved, jeg er cystefri, når jeg er færdigbehandlet, og det ved vi ikke. Han sagde, risikoen for, at jeg vil have cyster resten af mit liv er ret stor, så derfor skal jeg også være obs resten af mit liv. Hvordan jeg griber det an, når jeg også har en anden kronisk øjensygdom, ved jeg ikke, for keratoconus giver mig også gener og symptomer, og jeg kan ikke nødvendigvis skelne dem fra amøbecyster der begynder at blive aktive. Der er jo ikke andet for, end at jeg bare må se det som et af mine lod, og så må jeg jo få foretaget de tjek det kræver. Hvis amøberne bliver aktive igen, er det vigtigtste, jeg får behandling hurtigst muligt, et halvt døgn for sent kan koste et øje, eller to, for mit vedkommende, men det er vel noget med, jeg ikke rejser ud i verden, uden først at have sikret mig, de er i stand til at behandle acantamøbeparasitter, tænker jeg. Hvis jeg skal være ærlig, føles det lige nu lidt som om der vil hænge en slags amøbesky over mit hoved for evigt, men mon ikke, man slutter fred med den slags på sigt?

På vej hjem kørte vi forbi min kæreste efter nogle af hans gamle lærebøger fra medicinstudiet, for jeg vil gerne sætte mig så meget som muligt ind i, hvordan øjets anatomi og nervesystemet fungerer. I øjenbogen har han, for like 10-12 år siden, længe før han mødte mig, high-lightet i afsnittet om acantamøbe keratitis OG sat et udråbstegn. Da jeg spurgte hvorfor, var svaret “jamen fordi det er så grimt. Jeg skulle huske det fandtes, hvis jeg får nogen ind på vagter i akutmodtagelsen, der kunne passe på de symptomer.” Yaks! Og weird at han så sidder dér med mig nu.

50CA7101-D5CC-40B3-894E-2EF447DEEEED.jpeg


Ud af alle de øjensygdomme der er i dén bog, stod min anden sygdom, Keratoconus, i øvrigt på samme side som amøbebeskrivelsen. Jeg manglede bare én for at have fuld plade.

Nå, men alt er fint, egentligt. Jeg får trænet og skal til frisør på mandag og jeg har faktisk også lavet en interviewaftale om tre uger. Det er til en portrætartikel, og jeg kommer SÅ meget til at mangle mit syn, for det er så vigtigt, når man skal ind under huden på sin case, men altså, jeg må forsøge at skærpe de andre sanser, for det river og flår i mig efter at arbejde. Jeg vælger at betragte det som en slags sjov udfordring.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
23
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Regnbuehindebetændelse og herpes i øjet.

Indlægaf Aima » 10. feb 2019, 13:56

Jeg er begyndt at få sådan nogle hedeture, især om natten, og de er faktisk så voldsomme at de vækker mig. Derudover har jeg haft bihulebetændelse (mild, heldigvis!) i en måned, og i løbet af den sidste uges tid, har jeg også fået sår inde i ørerne. Jeg bliver snart idiot af de her dråber. Det er dem der er skyld i det hele.

Jeg siger og skriver det sikkert hele tiden, men det øjeblik jeg drypper med det skrald for sidste gang, oh boy. Jeg håber ikke, det bliver alt for angstprovokerende, men at jeg kan nyde at være dråbefri.

Jeg har opdateret min optiker om sidste kontrol, og han vil tage til London og undersøge muligheden for at få lov at lave mine nye linser i et nyt materiale som skulle give cornea mere ilt, så det er spændende! Vi starter helt forfra med linsefitting til mig, og han sætter ekstra tid af og lægger min konsultation som den sidste på dagen, så det kan trække alt det ud, jeg har brug for. Han er jo nærmest familie, fordi det er ham der har stået for alt med mine linser, så vi sås ret ofte før jeg blev syg, men sidst var i juli, så jeg tager kage med næste gang. Det bliver i starten af marts. Det glæder jeg mig godt nok også til! :)
23
I'll stick with hell no's and headphones...

Tilbage til "Helbred"