Her we go again

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
KIM K
Indlæg: 1620
Tilmeldt: 17. sep 2017, 17:24
Kort karma: 59
Likede indlæg: 2676

Re: Her we go again

Indlægaf KIM K » 14. jan 2019, 17:25

paint skrev:
Står der ikke "nogle studerende"? Jeg læser det som, at hun er en slags talsperson for en større gruppe - ellers ville underviseren vel næppe, nu, overveje at ændre sin måde at undervise på.

Det var en kvindelig studerende på dette kursus, der under et fokusgruppemøde, med en række fagansvarlige lærere og repræsentanter for de studerende den 4. december sidste år, gav udtryk for, at »nogle studerende« på kursusholdet mente, at dele af Jacobsens undervisning var upassende.


Det er også mit indtryk.
Også i artiklens indledning er ”studerende” nævnt i flertal.

Og de har nu også fundet fodfæste i debatten i det nye år, hvor en erfaren underviser på KU nu finder sig nødsaget til at omlægge sin undervisning, efter studerende i december klagede over, at hans statistikeksempler om mænd og kvinder var upassende.
Senest rettet af KIM K 14. jan 2019, 17:41, rettet i alt 1 gang.
0
Lalana
Indlæg: 564
Tilmeldt: 20. dec 2016, 08:49
Kort karma: 68
Likede indlæg: 1021

Re: Her we go again

Indlægaf Lalana » 14. jan 2019, 17:27

Jeg har virkelig svært ved at forlige mig med at det her åbenbart er fremtiden. At man hele tiden føler sig krænket over ting - og mest af alt at vi/de/allesammen forsøger at bøje os bagover i bare skræk for at nogen føler sig lidt stødt.
Som andre nævner - der vil jo altid være nogen der føler sig lidt stødt.

Jeg synes det er svært at navigere i, og bare at læse ordet "krænket" gør mig efterhånden irriteret. Ordet mister jo sin betydning.
1
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16877
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20969

Re: Her we go again

Indlægaf Misantropen » 14. jan 2019, 17:48

Det der irriterer mig ved sådan noget her er når folk bliver krænket på andres vegne.

"Du må ikke opdele køn i mand og kvinde! Det kan støde dem der ikke identificerer sig som mand eller kvinde!"

Okay, men hvad med at spørge dem der ikke identificerer sig som mand eller kvinde om de bliver stødt af det? Hvis ikke de har et problem med det vil det i stedet kunne skabe større og unødvendige problemer for dem.

Det er vel ikke meningen det skal give bagslag på den måde?
3
Brugeravatar
TakeAChanceOnMe
Indlæg: 5890
Tilmeldt: 6. aug 2017, 20:04
Kort karma: 831
Geografisk sted: United Kingdom
Likede indlæg: 14699

Re: Her we go again

Indlægaf TakeAChanceOnMe » 14. jan 2019, 17:54

Jeg tror næsten jeg som kvinde, bliver stødt over ikke at måtte identificere mig som mit eget køn mere uden at nogen tager på vej over det. Helt ærligt :rulle:

Hvis man på en universitetsuddannelse i fag som biologi og statistik ikke kan bruge køn som en gruppebetegnelse, så synes jeg ærlig talt de studerende skal overveje om de overhovedet er klar til at læse på det niveau.
7
Kaffe
Indlæg: 2542
Tilmeldt: 17. apr 2017, 08:57
Kort karma: 355
Likede indlæg: 4864

Re: Her we go again

Indlægaf Kaffe » 14. jan 2019, 18:42

Det er meget selvoptaget. Hvor har vi det godt!
0
Jeg mener det, jeg skriver og ikke det, jeg ikke skriver.
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27065

Re: Her we go again

Indlægaf ajnaM » 14. jan 2019, 19:00

Nogle gange giver det mening at opdele ud fra køn, andre gange gør det ikke. Jeg går ud fra, at der har været tilfælde, hvor man (læs: underviseren) ud fra ren vane har opdelt i køn - siden han selv vil ændre det.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Her we go again

Indlægaf paint » 14. jan 2019, 19:32

ajnaM skrev:Nogle gange giver det mening at opdele ud fra køn, andre gange gør det ikke. Jeg går ud fra, at der har været tilfælde, hvor man (læs: underviseren) ud fra ren vane har opdelt i køn - siden han selv vil ændre det.


Men det er vel ikke noget som han (underviseren) skal tage stilling til, alene, personligt. Det må vel ret beset være Studienævnet (f.eks) som skal tage sig af de generelle retningslinjer mht undervisningens form og indhold.

Jeg synes at han selv, har sat sig i en uheldig position, ved selv at reagere på det. Derved kommer det nemt til at handle om ham, i stedet for det mere relevante; den generelle undervisnings form og indhold. Studienævnet må så tage stilling til, om der skal ændres på det eller ej. Og det man kommer frem til, er så de gældende retningslinjer, og ikke hans undervisning, specifikt.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4848
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6416

Re: Her we go again

Indlægaf Stars » 14. jan 2019, 21:12

ajnaM skrev:Nogle gange giver det mening at opdele ud fra køn, andre gange gør det ikke. Jeg går ud fra, at der har været tilfælde, hvor man (læs: underviseren) ud fra ren vane har opdelt i køn - siden han selv vil ændre det.

Ifølge TV2News var det tre eksempler.
Det ene skulle man regne på noget om kønsdiskriminering, hvor data var tal på mandlige og kvindelige ledere.
Det andet var gennemsnitshøjde på hhv mænd og kvinder.
Fik ikke fat i sidste eksempel.
1
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Her we go again

Indlægaf Wizzze » 14. jan 2019, 21:22

Jeg orker ikke mere krænkelse :tie:
jeg prøver ikke at krænke nogen, men min indre djævel får vildt lyst til at bruge alle de krænkende ord og betegnelser jeg kan komme på, bare i trods :devil:
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Her we go again

Indlægaf paint » 14. jan 2019, 21:42

Wizzze skrev:Jeg orker ikke mere krænkelse :tie:
jeg prøver ikke at krænke nogen, men min indre djævel får vildt lyst til at bruge alle de krænkende ord og betegnelser jeg kan komme på, bare i trods :devil:


:-D

Billede
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27065

Re: Her we go again

Indlægaf ajnaM » 15. jan 2019, 07:17

paint skrev:
ajnaM skrev:Nogle gange giver det mening at opdele ud fra køn, andre gange gør det ikke. Jeg går ud fra, at der har været tilfælde, hvor man (læs: underviseren) ud fra ren vane har opdelt i køn - siden han selv vil ændre det.


Men det er vel ikke noget som han (underviseren) skal tage stilling til, alene, personligt. Det må vel ret beset være Studienævnet (f.eks) som skal tage sig af de generelle retningslinjer mht undervisningens form og indhold.

Jeg synes at han selv, har sat sig i en uheldig position, ved selv at reagere på det. Derved kommer det nemt til at handle om ham, i stedet for det mere relevante; den generelle undervisnings form og indhold. Studienævnet må så tage stilling til, om der skal ændres på det eller ej. Og det man kommer frem til, er så de gældende retningslinjer, og ikke hans undervisning, specifikt.


Man kan jo ikke opstille generelle retningslinjer for, hvornår det giver mening at bruge køn som en variable. Det kommer an på, hvad man undersøger.

Det eneste gangbare, jeg kan se i diskussionen, er, at man ikke automatisk skal bruge kønnet som en faktor. Og det er der mange, der gør - det gjorde de i hvert fald, da jeg gik på universitetet. Det var nærmest noget, man skulle tage med, bare fordi det jo KUNNE være, der var noget relevant at komme efter. Og det er en relevant metodemæssig diskussion, som underviserne meget gerne måtte tage op.

Og ud over at køn ofte var en variable i undersøgelser, hvor det ikke gav mening - så fik køn typisk også sin egen undervisningsgang i alle vores forløb. Både på RUC og på KU var det nærmere reglen end undtagelsen, at én ud af ti undervisningsgange havde et kønsteoretisk perspektiv på emnet. Det synes jeg også, man kunne overveje at stoppe med som automatreaktion.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
KIM K
Indlæg: 1620
Tilmeldt: 17. sep 2017, 17:24
Kort karma: 59
Likede indlæg: 2676

Re: Her we go again

Indlægaf KIM K » 15. jan 2019, 07:29

Stars skrev:
ajnaM skrev:Nogle gange giver det mening at opdele ud fra køn, andre gange gør det ikke. Jeg går ud fra, at der har været tilfælde, hvor man (læs: underviseren) ud fra ren vane har opdelt i køn - siden han selv vil ændre det.

Ifølge TV2News var det tre eksempler.
Det ene skulle man regne på noget om kønsdiskriminering, hvor data var tal på mandlige og kvindelige ledere.
Det andet var gennemsnitshøjde på hhv mænd og kvinder.
Fik ikke fat i sidste eksempel.


Korrekt han har benyttet statistik på køn i undervisningen tre gange i løbet af semesteret. De to af dem er som du har beskrevet.
Det sidste var at han fremviste eksempler på, at antallet af venstrehåndede er forskelligt for mænd og kvinder.
Anstødsstenen skulle være at de studerende finder det stødende at føre statistik på mænd og kvinder, når der er studerende, som ikke identificerer sig med noget køn.

Jeg tror det er en lille rabiat gruppering blandt de studerende der står bag, formentlig samme gruppering som to professorer og en anden lektor fra Københavns universitet omtalte i deadline for nogle måneder siden da de udtrykte bekymring for deres faglige ytringsfrihed.
For mig at se søger de konfrontation for konfrontationens skyld. Jeg har vanskeligt ved at tage det seriøst og det synes jeg heller ikke han skulle have gjort. Han udtaler i øvrigt nu at han fortryder han gav efter.
Senest rettet af KIM K 15. jan 2019, 07:31, rettet i alt 1 gang.
0
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27065

Re: Her we go again

Indlægaf ajnaM » 15. jan 2019, 07:31

KIM K skrev:
Stars skrev:
ajnaM skrev:Nogle gange giver det mening at opdele ud fra køn, andre gange gør det ikke. Jeg går ud fra, at der har været tilfælde, hvor man (læs: underviseren) ud fra ren vane har opdelt i køn - siden han selv vil ændre det.

Ifølge TV2News var det tre eksempler.
Det ene skulle man regne på noget om kønsdiskriminering, hvor data var tal på mandlige og kvindelige ledere.
Det andet var gennemsnitshøjde på hhv mænd og kvinder.
Fik ikke fat i sidste eksempel.


Korrekt han har benyttet statistik på køn i undervisningen tre gange i løbet af semesteret. De to af dem er som du har beskrevet.
Det sidste var at han fremviste eksempler på, at antallet af venstrehåndede er forskelligt for mænd og kvinder.
Anstødsstenen skulle være at de studerende finder det stødende at føre statistik på mænd og kvinder, når der er studerende, som ikke identificerer sig med noget køn.

Jeg tror det er en lille rabiat gruppering blandt studenterne der står bag, formentlig samme gruppering som to professorer og en anden lektor fra Københavns universitet omtalte i deadline for nogle måneder siden da de udtrykte bekymring for deres faglige ytringsfrihed.
For mig at se søger de konfrontation for konfrontationens skyld. Jeg har vanskeligt ved at tage det seriøst og det synes jeg heller ikke han skulle have gjort. Han udtaler i øvrigt nu at han fortryder han gav efter.


Det synes jeg er helt åndssvagt.

Og ja, det er helt sikkert en lille gruppering. Desværre er det ofte dem, der råber højst, der får ret.
1
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Pax Romana
Indlæg: 1490
Tilmeldt: 5. sep 2017, 10:15
Kort karma: 191
Likede indlæg: 4072

Re: Her we go again

Indlægaf Pax Romana » 15. jan 2019, 09:11

Krænket? Sig goddag til dit ego!

Tillykke og velkommen til den menneskelige race. Dette er en af de ting, du vil møde resten af dit liv, fordi folk ikke er perfekte. Det er dit egos svar på hvad en anden sagde. Når du er fornærmet, er du i ego-drevet tilstand, som i sidste ende gør dig usikker og fører til offer mentalitet. Kuren til ikke at blive ”krænket” er at komme til den erkendelse at du ikke kan kontrollere andre, men du kan kontrollere hvordan du reagere og svarer på hvad andre siger og gør. Og når dagen er gået, betyder det ikke noget hvad en anden mener. I dit liv er det mere vigtigt, hvad du mener.

Jeg opfordrer til at sige fra, og der er intet galt med at fortælle den anden person, "Jeg kunne ikke lide det du gav udtryk for" eller "Jeg vil gerne kommunikere på en mindre fjendtlig måde" eller noget i den retning. Det handler om dig selv. Så længe man føler sig værdig og fantastisk, behøver man ikke at blive fornærmet eller krænket. Det er spild af dyrebare tid og energi og giver i sidste ende ”gerningsmanden” kontrol over dig.
0
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.
Life begins at the end of your comfort zone.
I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16877
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20969

Re: Her we go again

Indlægaf Misantropen » 15. jan 2019, 12:38

Dmitra skrev:
Misantropen skrev:Det der irriterer mig ved sådan noget her er når folk bliver krænket på andres vegne.

"Du må ikke opdele køn i mand og kvinde! Det kan støde dem der ikke identificerer sig som mand eller kvinde!"

Okay, men hvad med at spørge dem der ikke identificerer sig som mand eller kvinde om de bliver stødt af det? Hvis ikke de har et problem med det vil det i stedet kunne skabe større og unødvendige problemer for dem.

Det er vel ikke meningen det skal give bagslag på den måde?


Men er det ikke bare den berygtede skrue uden ende?

En bliver krænket, nogle hidser sig så op/undrer sig over vedkommende føler sig krænket og bliver måske endda krænket over det, længere ude i periferien sidder der så nogen der bliver krænket over at nogen blev krænket over en anden blev krænket osv osv osv.

Jo! Det er også derfor det irriterer mig.

Ikke fordi man ikke kan føle sig krænket eller det ikke skal anerkendes, men fordi man ikke skal bestemme hvad andre må/kan/skal blive krænket af.

Det er lige meget om man selv er en del af dem der "bør" føle sig krænket eller ej, men ligefrem at tage patent på hvad der vil få bestemte personer og minoritetsgrupper til at føle sig krænket oplever jeg som direkte skadeligt.

Især de sidste år har det vist sig at skade mere end det gavner, bl.a fordi dem der skal lytte på forhånd er mættet og har dannet sig en mening om latterligt det er.

Hvornår har der fx sidst været nogen der offentligt har sagt de føler sig personligt krænket, uden der straks er gået "here we go again " :rulle: Billede :træt:" i den?
1

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"