Hvornår må jeres børn

Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5645
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10021

Hvornår må jeres børn

Indlægaf FruKuk » 13. jan 2019, 22:30

Inspireret af anden tråd blev jeg nysgerrig på, hvornår jeres børn har fået lov til hvad?

Af det jeg lige kan huske af sådan nogle “få lov til” ting;

Sovet alene i telt i haven fra 4 år, været alene hjemme fra 5 år, gået/cyklet til købmanden for at handle fra 7 år af og kørt alene med tog fra Sjælland til Jylland som 8 årig.

Ting man ikke må (i hvert fald ikke endnu - ældstebarnet er knap 9 år);

Få huller i ørerne, være alene om aftenen, tage i svømmehallen uden voksne, skifte tog og gå i bikini med trekant top.

Og sikkert en masse mere, hvis man spurgte ungerne :-D
0
MOGA
Indlæg: 4031
Tilmeldt: 21. aug 2015, 20:34
Kort karma: 521
Likede indlæg: 7352

Re: Hvornår må jeres børn

Indlægaf MOGA » 13. jan 2019, 22:57

Min niårige må være alene hjemme om dagen/tidlig aften, har fløjet alene, går i Rema alene, går ugentligt i svømmehallen alene og cykler på cykelsti i trafikeret byområde. Han er meget fornuftig og jeg har endnu ikke sagt nej til noget i den stil, men selvfølgelig har vi regler for hvad man må, hvis man er alene hjemme, i svømmehallen eller på cykel.
0
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6174
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 747
Likede indlæg: 14661

Re: Hvornår må jeres børn

Indlægaf Ata » 14. jan 2019, 08:06

Herhjemme har vi ikke sat en alder på på den måde. Det har mere været ud fra, hvad barnet virkede parat til og havde lyst til.

Men gå alene hjem fra SFO har min datter fået lov til fra midten af 2. klasse. Den lille på 7 år må stadig ikke.

Være alene hjemme - det må de gerne, hvis de begge er hjemme (de er ca. 7 og 10 år) op til max cirka 1½ time. De er dog sjældent alene hjemme mere end en halv times tid.

De må ikke tage i svømmehallen uden voksne. Købe ind og få huller i ørerne er der ingen af dem, der tør. Det måtte de ellers godt. :-D
0
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Hvornår må jeres børn

Indlægaf Bøtte » 14. jan 2019, 08:13

Cykle hjem fra skole selv (hvor en voksen er hjemme): 5 år.
Komme med mormor og morfar på charterferie i en uge: 6 år.

Og det føles som noget nær det eneste hun må :genert: Ej hun må også få huller i ørerne, men det tør hun ikke. Være alene hjemme, har vi ikke gjort i, det tror jeg slet ikke hun har lyst til endnu. Cykle til købmanden, tror jeg faktisk godt hun kunne selv :gruble:
0
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5645
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10021

Re: Hvornår må jeres børn

Indlægaf FruKuk » 14. jan 2019, 10:14

Ata skrev:Herhjemme har vi ikke sat en alder på på den måde. Det har mere været ud fra, hvad barnet virkede parat til og havde lyst til.

Men gå alene hjem fra SFO har min datter fået lov til fra midten af 2. klasse. Den lille på 7 år må stadig ikke.

Være alene hjemme - det må de gerne, hvis de begge er hjemme (de er ca. 7 og 10 år) op til max cirka 1½ time. De er dog sjældent alene hjemme mere end en halv times tid.

De må ikke tage i svømmehallen uden voksne. Købe ind og få huller i ørerne er der ingen af dem, der tør. Det måtte de ellers godt. :-D


Den alder jeg har sat på, er også kun baseret på, hvornår den store har fået lov. Alderen var ikke sat på på forhånd. Jeg tænker som dig, at man må se på, hvad barnet er klar til. Og ikke mindst har lyst til.
1
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Hvornår må jeres børn

Indlægaf hotlips » 14. jan 2019, 10:46

Han må gerne gå rundt i kvarteret bare han holder indenfor de store veje og det indbefatter så at han må gå til købmanden, bageren og på legepladsen hvis han vil men det er nu ikke så meget han har benyttet sig af det, men det er er også meget sjældent jeg ikke godt vil med..

Han får ikke lov til at køre i skole selv foreløbig, der er omkring 1,5 km og det er over nogle store veje.

Han må bruge øksen og boremaskinen under opsyn, der er ikke restriktioner på resten af værktøjet længere. Og så har han fået en dolk til jul han må bruge under opsyn til han har fået øvet sig nok til at bruge den alene, jeg forventer det bliver i løbet af sommeren, køkkenknive må han bruge til formålet uden at spørge,

Han har vel været alene hjemme i et års tid, i starten var det bare kort tid men nu er det så blevet længere, jeg ved ikke hvor længe han har mod på det men det er ikke noget der lader til at være et problem.

Det meste kommer hen ad vejen, jeg synes han er meget god til at sige til hvis der er noget han gerne selv vil men ellers ikke har måttet og så ser vi på det.
0
Brugeravatar
Urtekussen
Indlæg: 6165
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:12
Kort karma: 1449
Likede indlæg: 16110

Re: Hvornår må jeres børn

Indlægaf Urtekussen » 14. jan 2019, 10:53

Jeg er en hønemor :blush:

Ham på 7 har været alene hjemme nogle korte perioder, hvor jeg fx har været inde og handle i 30 minutter.

Ellers tror jeg ikke de må så meget :lol:

Vi bor på landet, så der er ikke noget "gå til købmanden". Men han må gerne cykle ned af vejen og tilbage igen.
0
2011
2015
2018
2020
2023
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16081
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1399
Likede indlæg: 29898

Re: Hvornår må jeres børn

Indlægaf TinaW » 14. jan 2019, 10:59

Min 10-årige var vel knap 6 år, da han første gang fik lov til, at gå alene i Føtex. Dengang boede vi i Aabenraa og Føtex lå ca. 400 m væk, han skulle over vej to gange.
Han har siden har været omkring de 4, været alene hjemme, mens jeg har luftet hund (vi boede alene os to) hvis han ikke har ville med.
Det har så været max 1/2 time.
Nu kan han være alene ca 1/2 arbejdsdag, hvis behovet er der.
Han tager bussen ud til violin undervisning, men han må ikke cykle i skole, da der dels er 6 km og dels er meget op af bakke, på øens mest trafikerede vej. Han må gerne cykle en tur ude hvor vi bor alene.
Han går til spejder og må gerne bruge sin dolk til at snitte i træ ude i værkstedet, hvis han vil det.
0
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8526
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15156

Re: Hvornår må jeres børn

Indlægaf Zonta » 14. jan 2019, 11:46

hotlips skrev:Han må gerne gå rundt i kvarteret bare han holder indenfor de store veje og det indbefatter så at han må gå til købmanden, bageren og på legepladsen hvis han vil men det er nu ikke så meget han har benyttet sig af det, men det er er også meget sjældent jeg ikke godt vil med..

Han får ikke lov til at køre i skole selv foreløbig, der er omkring 1,5 km og det er over nogle store veje.

Han må bruge øksen og boremaskinen under opsyn, der er ikke restriktioner på resten af værktøjet længere. Og så har han fået en dolk til jul han må bruge under opsyn til han har fået øvet sig nok til at bruge den alene, jeg forventer det bliver i løbet af sommeren, køkkenknive må han bruge til formålet uden at spørge,

Han har vel været alene hjemme i et års tid, i starten var det bare kort tid men nu er det så blevet længere, jeg ved ikke hvor længe han har mod på det men det er ikke noget der lader til at være et problem.

Det meste kommer hen ad vejen, jeg synes han er meget god til at sige til hvis der er noget han gerne selv vil men ellers ikke har måttet og så ser vi på det.

Kommer du så ikke snart hjem til ham?! :lol2:
16
J, juli 2018.
Mette
Indlæg: 1274
Tilmeldt: 28. aug 2015, 11:43
Kort karma: 77
Likede indlæg: 1816

Re: Hvornår må jeres børn

Indlægaf Mette » 15. jan 2019, 12:26

Bøtte skrev:Cykle hjem fra skole selv (hvor en voksen er hjemme): 5 år.
Komme med mormor og morfar på charterferie i en uge: 6 år.

Og det føles som noget nær det eneste hun må :genert: Ej hun må også få huller i ørerne, men det tør hun ikke. Være alene hjemme, har vi ikke gjort i, det tror jeg slet ikke hun har lyst til endnu. Cykle til købmanden, tror jeg faktisk godt hun kunne selv :gruble:

Cykle hjem fra skole som 5-årig?!?! Gisp!
Min dreng på 5 år ellers god i trafikken, men han må ikke gå ud af haven selv. Hverken på cykel eller gåben.

Han må selv gå i bad og tænde fjernsynet :D
1
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Hvornår må jeres børn

Indlægaf Bøtte » 15. jan 2019, 13:15

Mette skrev:
Bøtte skrev:Cykle hjem fra skole selv (hvor en voksen er hjemme): 5 år.
Komme med mormor og morfar på charterferie i en uge: 6 år.

Og det føles som noget nær det eneste hun må :genert: Ej hun må også få huller i ørerne, men det tør hun ikke. Være alene hjemme, har vi ikke gjort i, det tror jeg slet ikke hun har lyst til endnu. Cykle til købmanden, tror jeg faktisk godt hun kunne selv :gruble:

Cykle hjem fra skole som 5-årig?!?! Gisp!
Min dreng på 5 år ellers god i trafikken, men han må ikke gå ud af haven selv. Hverken på cykel eller gåben.

Han må selv gå i bad og tænde fjernsynet :D



Der er 750 m og det er på en sti hele vejen. Hun må også gerne lege på vores gade :)


Hun var SÅ stolt da hun cyklede hjem for første gang selv. :lun:
4
primle
Indlæg: 1172
Tilmeldt: 16. aug 2015, 13:51
Kort karma: 141
Likede indlæg: 2235

Re: Hvornår må jeres børn

Indlægaf primle » 15. jan 2019, 14:17

Mette skrev:
Bøtte skrev:Cykle hjem fra skole selv (hvor en voksen er hjemme): 5 år.
Komme med mormor og morfar på charterferie i en uge: 6 år.

Og det føles som noget nær det eneste hun må :genert: Ej hun må også få huller i ørerne, men det tør hun ikke. Være alene hjemme, har vi ikke gjort i, det tror jeg slet ikke hun har lyst til endnu. Cykle til købmanden, tror jeg faktisk godt hun kunne selv :gruble:

Cykle hjem fra skole som 5-årig?!?! Gisp!
Min dreng på 5 år ellers god i trafikken, men han må ikke gå ud af haven selv. Hverken på cykel eller gåben.

Han må selv gå i bad og tænde fjernsynet :D


Nu er det jo Debatten, så jeg spørger. Du er ironisk ikke?
0
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Hvornår må jeres børn

Indlægaf Bøtte » 15. jan 2019, 14:18

Mette skrev:
Bøtte skrev:Cykle hjem fra skole selv (hvor en voksen er hjemme): 5 år.
Komme med mormor og morfar på charterferie i en uge: 6 år.

Og det føles som noget nær det eneste hun må :genert: Ej hun må også få huller i ørerne, men det tør hun ikke. Være alene hjemme, har vi ikke gjort i, det tror jeg slet ikke hun har lyst til endnu. Cykle til købmanden, tror jeg faktisk godt hun kunne selv :gruble:

Cykle hjem fra skole som 5-årig?!?! Gisp!
Min dreng på 5 år ellers god i trafikken, men han må ikke gå ud af haven selv. Hverken på cykel eller gåben.

Han må selv gå i bad og tænde fjernsynet :D


Nu har jeg tænkt lidt over dit indlæg.

Jeg kan ikke finde ud af om du er ironisk og dermed synes, at jeg pylrer for meget om mit barn, eller om du faktisk mener det og dermed mener jeg er uansvarlig.

Det første kan jeg fint leve med, omend jeg ikke forstår behovet for at kommentere på det.
Det andet rammer mig lidt på min mor-følelse, det synes jeg ikke er særlig rart :(
1
Mette
Indlæg: 1274
Tilmeldt: 28. aug 2015, 11:43
Kort karma: 77
Likede indlæg: 1816

Re: Hvornår må jeres børn

Indlægaf Mette » 15. jan 2019, 14:31

Bøtte skrev:
Mette skrev:
Bøtte skrev:Cykle hjem fra skole selv (hvor en voksen er hjemme): 5 år.
Komme med mormor og morfar på charterferie i en uge: 6 år.

Og det føles som noget nær det eneste hun må :genert: Ej hun må også få huller i ørerne, men det tør hun ikke. Være alene hjemme, har vi ikke gjort i, det tror jeg slet ikke hun har lyst til endnu. Cykle til købmanden, tror jeg faktisk godt hun kunne selv :gruble:

Cykle hjem fra skole som 5-årig?!?! Gisp!
Min dreng på 5 år ellers god i trafikken, men han må ikke gå ud af haven selv. Hverken på cykel eller gåben.

Han må selv gå i bad og tænde fjernsynet :D


Nu har jeg tænkt lidt over dit indlæg.

Jeg kan ikke finde ud af om du er ironisk og dermed synes, at jeg pylrer for meget om mit barn, eller om du faktisk mener det og dermed mener jeg er uansvarlig.

Det første kan jeg fint leve med, omend jeg ikke forstår behovet for at kommentere på det.
Det andet rammer mig lidt på min mor-følelse, det synes jeg ikke er særlig rart :(


Ingen bagtanker med mit indlæg. Eller ironi. Vi bor midt i Rødovre ud til en stor vej, så det har slet ikke faldet mig ind, at børn på 5 år skulle kunne færdes selv. Det er først indenfor det sidste halve år, jeg tør lade ham cykle nogle meter foran mig på fortovet. Jeg er alt for bange for at han pludselig drejer ud på vejen, stopper op eller falder ud foran en knallert.
Jeg tænker da mere, at det er mig der er pylret og skal give lidt længere snor. Tænker at der sikkert sker meget når de starter i skole. Min dreng er stadig i børnehave.

Jeg gik selv til bageren som 5-årig :D
2
Mette
Indlæg: 1274
Tilmeldt: 28. aug 2015, 11:43
Kort karma: 77
Likede indlæg: 1816

Re: Hvornår må jeres børn

Indlægaf Mette » 15. jan 2019, 14:32

primle skrev:
Mette skrev:
Bøtte skrev:Cykle hjem fra skole selv (hvor en voksen er hjemme): 5 år.
Komme med mormor og morfar på charterferie i en uge: 6 år.

Og det føles som noget nær det eneste hun må :genert: Ej hun må også få huller i ørerne, men det tør hun ikke. Være alene hjemme, har vi ikke gjort i, det tror jeg slet ikke hun har lyst til endnu. Cykle til købmanden, tror jeg faktisk godt hun kunne selv :gruble:

Cykle hjem fra skole som 5-årig?!?! Gisp!
Min dreng på 5 år ellers god i trafikken, men han må ikke gå ud af haven selv. Hverken på cykel eller gåben.

Han må selv gå i bad og tænde fjernsynet :D


Nu er det jo Debatten, så jeg spørger. Du er ironisk ikke?

Ironisk med hvad? At han ikke må gå ud af haven? Eller han selv må gå i bad?
0

Tilbage til "Børn"