Krav fra LGBT Danmark: Danske skoler skal indføre unisex-toiletter for transkønnede

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Krav fra LGBT Danmark: Danske skoler skal indføre unisex-toiletter for transkønnede

Indlægaf annellaII » 14. jan 2019, 06:46

https://www.berlingske.dk/debatinterview/krav-fra-lgbt-danmark-danske-skoler-skal-indfoere-unisex-toiletter

Transkønnede unge lider under manglende rettigheder på danske uddannelsesinstitutioner.

Sådan lyder budskabet fra 18-årige Charlie Hanghøj, der går i 2.G på Skt. Annæ Gymnasium. Sammen med LGBT Danmark mener han, at gymnasier, universiteter og andre uddannelsesinstitutioner skal forpligtes til at indføre unisex-toiletter og andre tiltag, der forbedrer forholdene for transpersoner i Danmark.



Hvad mener du om forpligtelse til indførelse af unisex-toiletter (og andre tiltag?) på omtalte institutioner?


Nu bryder jeg mig ikke om, når der stilles krav og fopligtelse til, at en tredje skal betale og udføre det, 'jeg' ønsker. Så mit svar er nej, institutioner skal ikke forpligtes til at indføre unisex-toiletter, LGBT må benytte sig af de toiletter, der står til rådighed (eller tisse i bukserne :D ).
2
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9013
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1011
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21827

Re: Krav fra LGBT Danmark: Danske skoler skal indføre unisex-toiletter for transkønnede

Indlægaf Purple Haze » 14. jan 2019, 06:53

Synes bare generelt der skal indføres unisex toiletter, og så evt pissoirs i et andet rum.

Herre og dame toiletter er et levn fra en anden tid.
8
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5013

Re: Krav fra LGBT Danmark: Danske skoler skal indføre unisex-toiletter for transkønnede

Indlægaf HerErJeg » 14. jan 2019, 06:54

Jeg får altså lidt ondt i hovedet...
På sigt, når der bygges om eller bygges nyt, så kunne det tænkes ind. Men ingen er forpligtet til at starte den store lufthammer og så rive ned og poste millioner i et toiletbyggeri.
Hvad forstiller man sig egentligt? Skal der så både være et mandetoilet, kvindetoilet OG en særlig variant til transkønnede? Eller er det nok at rive skiltene ned fra væggene, så det ikke er opdelt i M og K?

I samme omgang kunne man så spørge herinde, foretrækker I at gå ind på et toilet som er mere målrettet jeres eget køn end at det er fælles for alle?
Man sidder jo i sin lille kabine uanset hvad, men selvfølgelig kan der ikke installeres pisrende som herretoilettet.
1
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9013
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1011
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21827

Re: Krav fra LGBT Danmark: Danske skoler skal indføre unisex-toiletter for transkønnede

Indlægaf Purple Haze » 14. jan 2019, 06:56

HerErJeg skrev:Jeg får altså lidt ondt i hovedet...
På sigt, når der bygges om eller bygges nyt, så kunne det tænkes ind. Men ingen er forpligtet til at starte den store lufthammer og så rive ned og poste millioner i et toiletbyggeri.
Hvad forstiller man sig egentligt? Skal der så både være et mandetoilet, kvindetoilet OG en særlig variant til transkønnede? Eller er det nok at rive skiltene ned fra væggene, så det ikke er opdelt i M og K?

I samme omgang kunne man så spørge herinde, foretrækker I at gå ind på et toilet som er mere målrettet jeres eget køn end at det er fælles for alle?
Man sidder jo i sin lille kabine uanset hvad, men selvfølgelig kan der ikke installeres pisrende som herretoilettet.


Foretrækker som kvinde ikke at risikere at der er kæmpe en kø på dametoilettet, mens der er ledige toiletter på herretoilettet.
For min giver det ingen mening at kønsopdele toiletter.
6
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36728

Re: Krav fra LGBT Danmark: Danske skoler skal indføre unisex-toiletter for transkønnede

Indlægaf Daine » 14. jan 2019, 06:59

Jeg synes det er fint med unisex toiletter, jeg oplever ikke ret tit at der er herre/dame toiletter i nye bygninger. Det har dog intet med LGBT at gøre, men fordi jeg synes det er mest praktisk. Herrerne behøver jo ikke en pisrende, så den kan jo bare sløjfes. Men så længe det er omkostningsfyldt at etablere det hvor der ellers er herre/dame afdeling, så skal det være frivilligt om offentlige institutioner vil ændre på det. Tror pengene kan bruges bedre andre steder.
2
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5013

Re: Krav fra LGBT Danmark: Danske skoler skal indføre unisex-toiletter for transkønnede

Indlægaf HerErJeg » 14. jan 2019, 07:01

Vi kunne starte med at opdrage på arkitekterne så der overhovedet kommer toiletter nok. I alverdens centre eller store samlingssteder så er antallet af toiletter noget som skriger til himlen. Og jeg mere nytænkende og fancy, jo værre.
4
Brugeravatar
Nicolait
Indlæg: 4884
Tilmeldt: 31. aug 2015, 22:26
Kort karma: 288
Likede indlæg: 7851

Re: Krav fra LGBT Danmark: Danske skoler skal indføre unisex-toiletter for transkønnede

Indlægaf Nicolait » 14. jan 2019, 07:11

Er der generelt virkelig så mange transkønnede i en given forsamling, at det retfærdiggør udgifter ved de ekstra toiletter?
12
"If you immediatley know the candle light is fire then the meal was cooked along time ago"
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4348
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 484
Likede indlæg: 10660

Re: Krav fra LGBT Danmark: Danske skoler skal indføre unisex-toiletter for transkønnede

Indlægaf BlueBunny » 14. jan 2019, 07:11

Jeg synes det er noget pladder.
1
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
fisken80
Indlæg: 22067
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52045

Re: Krav fra LGBT Danmark: Danske skoler skal indføre unisex-toiletter for transkønnede

Indlægaf fisken80 » 14. jan 2019, 07:18

Er der kønsinddelte toiletter på landets folkeskoler? Det er nyt for mig, det var der ihvertfald ikke da jeg gik i skole, og det er også noget pjat at have det.
På mit arbejde, der også bedriver undervisning, er der unisex-toiletter, det fungerer da fint.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Fru Himmelblå
Indlæg: 2911
Tilmeldt: 20. dec 2015, 16:58
Kort karma: 275
Likede indlæg: 8234

Re: Krav fra LGBT Danmark: Danske skoler skal indføre unisex-toiletter for transkønnede

Indlægaf Fru Himmelblå » 14. jan 2019, 07:18

Nicolait skrev:Er der generelt virkelig så mange transkønnede i en given forsamling, at det retfærdiggør udgifter ved de ekstra toiletter?


Nej. Og det er desværre et faktum der ikke er gået op for alle.
Vi kan ikke give særbehandling til alle grupper.
2
Vir prudens non contra ventum mingit
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Re: Krav fra LGBT Danmark: Danske skoler skal indføre unisex-toiletter for transkønnede

Indlægaf annellaII » 14. jan 2019, 07:31

Purple Haze skrev:
HerErJeg skrev:Jeg får altså lidt ondt i hovedet...
På sigt, når der bygges om eller bygges nyt, så kunne det tænkes ind. Men ingen er forpligtet til at starte den store lufthammer og så rive ned og poste millioner i et toiletbyggeri.
Hvad forstiller man sig egentligt? Skal der så både være et mandetoilet, kvindetoilet OG en særlig variant til transkønnede? Eller er det nok at rive skiltene ned fra væggene, så det ikke er opdelt i M og K?

I samme omgang kunne man så spørge herinde, foretrækker I at gå ind på et toilet som er mere målrettet jeres eget køn end at det er fælles for alle?
Man sidder jo i sin lille kabine uanset hvad, men selvfølgelig kan der ikke installeres pisrende som herretoilettet.


Foretrækker som kvinde ikke at risikere at der er kæmpe en kø på dametoilettet, mens der er ledige toiletter på herretoilettet.
For min giver det ingen mening at kønsopdele toiletter.


Første gang jeg oplevede ikke kønsopdelte toiletter var i Polen for mange år side, skillevæggene mellem toiletterne var ikke andet end en tynd papvæg foroven og forneden åbne, lidt mærkeligt var det dog første gang, jeg skulle på toilettet og vores mandlige rejseleder gik med ind i toiletrummet, tog toilettet ved siden af mit og begyndte at underholde sig med mig gennem væggen, men jeg blev hurtig vant til den for mig helt nye oplevelse.
0
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Krav fra LGBT Danmark: Danske skoler skal indføre unisex-toiletter for transkønnede

Indlægaf FruitFly » 14. jan 2019, 08:19

En bedre løsning er at skifte piktogrammerne: Pik på den ene og kusse på den anden. Så bliver vi buksepiger heller ikke stødte.

Når dét er sagt, så har jeg det fint med unisex-toiletter. Så længe kabinerne er helt adskilte (luft-til-gulv vægge).
0
#Klimatosse
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Krav fra LGBT Danmark: Danske skoler skal indføre unisex-toiletter for transkønnede

Indlægaf FruitFly » 14. jan 2019, 08:20

Eller lave urinalerne for sig og så unisex på de andre.
0
#Klimatosse
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Krav fra LGBT Danmark: Danske skoler skal indføre unisex-toiletter for transkønnede

Indlægaf hotlips » 14. jan 2019, 08:48

Jeg synes også bare vi skal droppe det der med at de er køndopdelte, jeg har aldrig helt selv fattet hvad det skal til for, jeg ville alligevel ikke bryde mig om det der med at stå på række og hive det hele frem, jeg synes det er lidt sært og jeg har ihvertfald svært ved at tro det er noget mænd ligefrem vil gå i demonstrationer for at få lov til at fortsætte med.

Der er unisex på min drengs skole og det synes jeg er helt fint,og børnene tænker jo ikke over det for de er ikke vant til andet.

Så lad os bare sige at det er det der bliver bygget fra nu af,det synes jeg er en fin løsning.
1
Brugeravatar
KIM K
Indlæg: 1620
Tilmeldt: 17. sep 2017, 17:24
Kort karma: 59
Likede indlæg: 2676

Re: Krav fra LGBT Danmark: Danske skoler skal indføre unisex-toiletter for transkønnede

Indlægaf KIM K » 14. jan 2019, 08:55

Jeg ser ingen grund til at kønsopdele toiletter, men det skal i givet fald være en opmuret væg der adskiller hver enkelt toiletbås. Man skal ikke kunne stikke hovedet eller et lille spejl ind for oven eller neden for at studerer det modsatte køn.
Men i det hele taget mener jeg altid toiletter bør adskilles af en rigtig mur og en rigtig dør af lydmæssige årsager. Selvom toiletbesøg er helt naturlige og en daglig foreteelse er en lille smule privatliv at foretrække. Jeg bryder mig ikke om at sidemanden eller dem der står udenfor kan lytte alt for godt med i processen.
11

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"