At tage på landet.

Lad os spise farmor. Diskutér vigtigheden af korrekt kommatering og andre sproglige finurligheder her.
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: At tage på landet.

Indlægaf kidkomb » 13. jan 2019, 19:38

Jeg er også 40 og har hørt det før i familien.
Jeg er ikke et sekund i tvivl om hvad der menes når folk siger det :D
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20415
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43828

Re: At tage på landet.

Indlægaf paint » 13. jan 2019, 19:59

Delfin skrev:
paint skrev:For mange Københavnere, er der 'by' og 'land'. Er man ikke i byen eller bymæssig bebyggelse i Københavns omegn, er man 'på landet'. Jeg kender flere, der kan sige "vi var på landet i weekenden" = de var i deres sommerhus. "landet" er ikke ensbetydende med køer, marker og grisestier.

Jeg siger det ikke selv, men bruger vendingen "i sommerhuset". Men det er ikke ualmindeligt sprogbrug (i København)

Et ord som 'Opland(et)', handler heller ikke om 'bondeland': "det område der ligger omkring en by og har byen som naturligt centrum for handel og anden aktivitet" 'Land', skal altså forstås i en anden betydning end den konkrete (landlige)

https://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=opland


Jeg synes ikke. at oplandet er det samme som på landet. Jeg bor i en landsdel, men det er jo heller ikke på landet. Måske er det en del af oplandet til kbh, men det er jeg lidt usikker på. Når jeg kører fra kbh og hjem, kører jeg i by, på landet og igen i by. Hvor langt ude er oplandet? Er det Helsingør, Hillerød, Farum, Køge, Ishøj?


Det var heller ikke det, der var min mening med eksemplet. Det var blot for at påpege, at ordet 'land', ikke nødvendigvis behøver at være ensbetydende med 'bøhlandet' ;)

I hvert fald ikke hvis man er københavner.
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
ajnaM
Indlæg: 9928
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1050
Likede indlæg: 27055

Re: At tage på landet.

Indlægaf ajnaM » 14. jan 2019, 05:45

Jeg siger, at vi tager 'op i sommerhuset', men jeg kender udmærket udtrykket. Jeg kender mange, der har sommerhus i nærheden af vores (og andre steder), som kalder det 'at tage på landet'.

Det er da i øvrigt et fint udtryk, som markerer, at man tager fra byen hen til sit 'andet hjem' på landet. Og landet betyder her bare, at man er uden for byen. Men det har helt sikkert sådan en lidt snobbish vibe over sig - det lyder lidt som om, man har et eller andet kæmpe landsted, man tager ud på. :D
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5013

Re: At tage på landet.

Indlægaf HerErJeg » 14. jan 2019, 06:43

Hvis det er noget fra Matador, så tog man på feddet.
1

Tilbage til "Sprog"