Vores forbrug sammenlignet med resten af Europa

Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Vores forbrug sammenlignet med resten af Europa

Indlægaf Wizzze » 13. jan 2019, 15:05

Ganske interessant artikel om hvordan vi bruger vores penge her i DK, sammenlignet med resten af EU.

https://www.berlingske.dk/business/nye- ... eres-penge

F.eks. bruger vi masser på ting som Netflix og Spotify, mens Netflix Grækenland vist ikke er den store forretning, grækerne bruger ihvertfald meget lidt på den slags :D

Vi bruger meget på vores boliger, omkring en 1/3del af vores penge, på Malta, no so much, kun omkring 10% fylder boligen i deres økonomi. Malteserne bruger så over 20% på at spise og sove ude, Her bruger i DK kun omkring 6% (jeg troede faktisk det ville være mere, med den udvikling der har været de senere år :gruble: )

Rumænerne bruger 28% på at indkøbe mad og fornødenheder, mens vi her i DK bruger lidt under EU på 12%

Når det kommer til synderne, tobak og alkohol, så er danskerne slet ikke så "slemme" som jeg umiddelbart ville have troet. Om det så er fordi de ting er for billige i DK, og vi derfor ikke bruger så meget, eller om vores forbrug faktisk er lavere, kan vi kun gætte om. Men når man ser at det er de baltiske lande der fører på alkohol forbrug, mon det så ikke har noget med den gamle russiske Vodka-kultur at gøre? :gruble: og at de nok faktisk drikker mere end os :gruble:

Samlet i kroner og ører (eller Euro faktisk) har vi dog et af de højeste forbrug i Europa, spørgsmålet er så om det er fordi vi har bedre råd, eller om vi bare er forbrugssvin? :gruble:

Kan du genkende tallene, højt forbrug på bolig og div. streaming og IT produkter, gns. forbrug på mad, og i den lavere ende på at spise ude?
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Vores forbrug sammenlignet med resten af Europa

Indlægaf DetSorteCirkus » 13. jan 2019, 15:20

Nej!
Egentlig tror jeg, at jeg groft sagt og gennemsnitligt bruger lige meget på de tre ting (bolig, mad og sove/spise ude), som så sammen med materielt forbrug optager halvdelen af mit månedlige udbetalte beløb. Resten sparer jeg op, og den pulje har jeg ikke rørt ved i flere år, så hvad de midler ender med at blive brugt til, er ikke til at sige. Formodentlig det samme som de andre penge, da jeg forestiller mig på et tidspunkt at leve for min opsparing. Noget kommer sandsynligvis også til at blive brugt på at få et barn, da jeg skal insemineres i privat regi. Kan sådan et kaldes et forbrugsgode?
0
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25487

Re: Vores forbrug sammenlignet med resten af Europa

Indlægaf Madam Pomfrey » 13. jan 2019, 15:33

stort ja til tv, streamingtjenester og musik, computer og halløj... Det ryger der ret mange penge til i min husstand :tie:

Tobak 0%, alkohol en del under angivne procent.
Bolig bruger jeg vel ca. 30% af min samlede indtægt på for nuværende.
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Vores forbrug sammenlignet med resten af Europa

Indlægaf Artem » 13. jan 2019, 16:33

Alkohol er promiller for mig.
Computer musik og tv, der bruger jeg penge på licens men og en internet forbindelse...
Bolig fylder meget, dog svært at sige hvor meget med mit prioritetslån. Da jeg som sådan selv bestemmer om jeg vil afdrage eller ej, men så er der jo også skatter.
Restaurant og hotel. Igen en meget lille post for mig.
Mad og drikke igen en lille post
Tobak 0

Det samlede forbrug med 14.500 kr om måneden er nok det som passer bedst på mig.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Vores forbrug sammenlignet med resten af Europa

Indlægaf DenBruneMunk » 13. jan 2019, 17:47

Artem skrev:Alkohol er promiller for mig.
Computer musik og tv, der bruger jeg penge på licens men og en internet forbindelse...
Bolig fylder meget, dog svært at sige hvor meget med mit prioritetslån. Da jeg som sådan selv bestemmer om jeg vil afdrage eller ej, men så er der jo også skatter.
Restaurant og hotel. Igen en meget lille post for mig.
Mad og drikke igen en lille post
Tobak 0

Det samlede forbrug med 14.500 kr om måneden er nok det som passer bedst på mig.

Du må lide af ludomani, når du kan spare på alt , inkl. mad, og bruge 14.500kr om måneden på få ting, eller?
0
fisken80
Indlæg: 22070
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52048

Re: Vores forbrug sammenlignet med resten af Europa

Indlægaf fisken80 » 13. jan 2019, 17:58

DenBruneMunk skrev:
Artem skrev:Alkohol er promiller for mig.
Computer musik og tv, der bruger jeg penge på licens men og en internet forbindelse...
Bolig fylder meget, dog svært at sige hvor meget med mit prioritetslån. Da jeg som sådan selv bestemmer om jeg vil afdrage eller ej, men så er der jo også skatter.
Restaurant og hotel. Igen en meget lille post for mig.
Mad og drikke igen en lille post
Tobak 0

Det samlede forbrug med 14.500 kr om måneden er nok det som passer bedst på mig.

Du må lide af ludomani, når du kan spare på alt , inkl. mad, og bruge 14.500kr om måneden på få ting, eller?


Det kommer vel an på, hvad han betaler til boligen. Og så ved jeg tilfældigvis, at Artem bruger penge på værktøj og den slags.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Vores forbrug sammenlignet med resten af Europa

Indlægaf DenBruneMunk » 13. jan 2019, 18:00

fisken80 skrev:
DenBruneMunk skrev:
Artem skrev:Alkohol er promiller for mig.
Computer musik og tv, der bruger jeg penge på licens men og en internet forbindelse...
Bolig fylder meget, dog svært at sige hvor meget med mit prioritetslån. Da jeg som sådan selv bestemmer om jeg vil afdrage eller ej, men så er der jo også skatter.
Restaurant og hotel. Igen en meget lille post for mig.
Mad og drikke igen en lille post
Tobak 0

Det samlede forbrug med 14.500 kr om måneden er nok det som passer bedst på mig.

Du må lide af ludomani, når du kan spare på alt , inkl. mad, og bruge 14.500kr om måneden på få ting, eller?


Det kommer vel an på, hvad han betaler til boligen. Og så ved jeg tilfældigvis, at Artem bruger penge på værktøj og den slags.

ja, ok, der er kun nævnt hvad er på statistikken :) Så kan der jo være mange andre udgifter på ens månedtlige, som ikke omtales.

Det var da også bare lidt sjovt, også selvom lokationen er ved havnen på Christianshavn og koster 30.000kr om måneden for 80m2 :)
0
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Vores forbrug sammenlignet med resten af Europa

Indlægaf Artem » 13. jan 2019, 19:24

fisken80 skrev:
DenBruneMunk skrev:
Artem skrev:Alkohol er promiller for mig.
Computer musik og tv, der bruger jeg penge på licens men og en internet forbindelse...
Bolig fylder meget, dog svært at sige hvor meget med mit prioritetslån. Da jeg som sådan selv bestemmer om jeg vil afdrage eller ej, men så er der jo også skatter.
Restaurant og hotel. Igen en meget lille post for mig.
Mad og drikke igen en lille post
Tobak 0

Det samlede forbrug med 14.500 kr om måneden er nok det som passer bedst på mig.

Du må lide af ludomani, når du kan spare på alt , inkl. mad, og bruge 14.500kr om måneden på få ting, eller?


Det kommer vel an på, hvad han betaler til boligen. Og så ved jeg tilfældigvis, at Artem bruger penge på værktøj og den slags.

Synes netop der ryger mange penge på andre ting som forsikringer bil værktøj maskiner alt mit træning med udstyr tøj deltager gebyr til løb osv
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!

Tilbage til "Privatøkonomi"