Vis dit kæledyr

Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16079
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1399
Likede indlæg: 29897

Re: Vis dit kæledyr

Indlægaf TinaW » 1. jan 2019, 11:28

Mine fødder flugter med min islænders mave. Hun er robust af type og vejer ca 400 kg.
Min genbo har to islændere, den ene er af den sporty type og bør helt sikkert ikke bære de fleste voksne.
Og der er helt sikkert også både for tunge og for lange ryttere, der mener de sagtens kan ride islænder, fjordhest osv.
Men du er selvfølgelig berettiget til din mening, jeg rider uden dårlig samvittighed videre på min mule ;)
2
Brugeravatar
TakeAChanceOnMe
Indlæg: 5889
Tilmeldt: 6. aug 2017, 20:04
Kort karma: 831
Geografisk sted: United Kingdom
Likede indlæg: 14690

Re: Vis dit kæledyr

Indlægaf TakeAChanceOnMe » 1. jan 2019, 16:25

Faktisk hedder den research at det mest optimale er 10% af hestens vægt inkl. udstyr. 15% er okay, 20% er det absolut højeste før det er skadeligt for hesten.
Det er de færreste der er på 10% og mange regner slet ikke udstyr med i den beregning.

Til gengæld er der så mange faktorer som ikke bliver taget i betragtning i de beregninger. Rytters balance, om udstyret er tilpasset eller hesten er i form. Hvis hesten er fed og derved vejer mere, er det nemlig ikke særlig smart at være op mod de 20%.
Hvis man kigger thermal imaging af en hest der har gået med en balanceret overvægtig rytter og en ubalanceret rytter der overholder 10-15%, så er det faktisk værre for hesten med den lette rytter. Lige såvel som selv et barn under 5% af hestens vægt kan gøre skade hvis man rider i utilpasset udstyr. Ergo, det er praktisk talt umuligt bare at kigge på tal og vurdere om det er rigtigt eller forkert.

Og det er sagt af en der stort set altid holder sig omkring 10-15% af hestens vægt (selv på pony), som ellers generelt er ret fanatisk omkring rytters vægt og sundhed vs. retten til at ride.
2
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16079
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1399
Likede indlæg: 29897

Re: Vis dit kæledyr

Indlægaf TinaW » 2. jan 2019, 09:21

TakeAChanceOnMe skrev:Faktisk hedder den research at det mest optimale er 10% af hestens vægt inkl. udstyr. 15% er okay, 20% er det absolut højeste før det er skadeligt for hesten.
Det er de færreste der er på 10% og mange regner slet ikke udstyr med i den beregning.

Til gengæld er der så mange faktorer som ikke bliver taget i betragtning i de beregninger. Rytters balance, om udstyret er tilpasset eller hesten er i form. Hvis hesten er fed og derved vejer mere, er det nemlig ikke særlig smart at være op mod de 20%.
Hvis man kigger thermal imaging af en hest der har gået med en balanceret overvægtig rytter og en ubalanceret rytter der overholder 10-15%, så er det faktisk værre for hesten med den lette rytter. Lige såvel som selv et barn under 5% af hestens vægt kan gøre skade hvis man rider i utilpasset udstyr. Ergo, det er praktisk talt umuligt bare at kigge på tal og vurdere om det er rigtigt eller forkert.

Og det er sagt af en der stort set altid holder sig omkring 10-15% af hestens vægt (selv på pony), som ellers generelt er ret fanatisk omkring rytters vægt og sundhed vs. retten til at ride.


De 10 % har jeg ikke læst nogen steder

https://www.everhorse.dk/nyhedsarkiv/Forskning-T%C3%B8lten-p%C3%A5virkes-af-tung-rytter
0
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16079
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1399
Likede indlæg: 29897

Re: Vis dit kæledyr

Indlægaf TinaW » 2. jan 2019, 09:30

Zinde skrev:Sjovt at islandske heste, fjordheste og lign. naturracer holder så meget bedre end de høje varmblods, hvis det reelt er et spørgsmål om stangmål.
Hverken mennesker eller heste bliver stærkere af at være høje.


Jeg oplever i hvert fald langt flere +20 heste indenfor islænderne, end da jeg havde/red varmblods.
Min gamle DV bliver dog 20 i år, men der er også passet godt på hende og hun er aldrig redet på konkurrenceplan.
Min islænder bliver 21 i år, hun er fra naturens side udstyret med noget svaj i ryggen, hvorfor jeg er meget påpasselig med at ride hende langt og dybt, så hun får brugt sin ryg. Derudover er det selvfølgelig vigtigt at udstyret er tilpasset hesten.
Hun får jævnligt behandling af en hestefysioterapeut, mest fordi hun er gammel og tidligere ikke har været redet helt så hensigtsmæssigt.
0
Brugeravatar
Ladysparrow
Indlæg: 2673
Tilmeldt: 14. aug 2015, 11:50
Kort karma: 417
Geografisk sted: Skåne, Sverige
Likede indlæg: 6970

Re: Vis dit kæledyr

Indlægaf Ladysparrow » 2. jan 2019, 12:09

Kan vi ikke oprette en tråd til hestesnakken? Jeg savner billeder i tråden...
5
Brugeravatar
Ladysparrow
Indlæg: 2673
Tilmeldt: 14. aug 2015, 11:50
Kort karma: 417
Geografisk sted: Skåne, Sverige
Likede indlæg: 6970

Re: Vis dit kæledyr

Indlægaf Ladysparrow » 9. jan 2019, 07:27

Dmitra skrev:De her små terrorister altså. De æder samtlige mine planter. Mit hjem bliver mere og mere gold, suk :-D.

Det er bare ikke alle planter der er gode for fugle og jeg ville være ked af at miste nogle af dværggøjerne, men de er absolut overalt hele tiden, jeg har ryddet det meste, men så finder de bare det næste. Det er nok bare en risiko når man har fugle der som mine er så meget ude af deres bur som de er.

Men hvor de hygger sig. :lun:

FB_IMG_1546964124158.jpg


Endelig, det var længe siden Daisy og Henri :)
0
Brugeravatar
Ladysparrow
Indlæg: 2673
Tilmeldt: 14. aug 2015, 11:50
Kort karma: 417
Geografisk sted: Skåne, Sverige
Likede indlæg: 6970

Re: Vis dit kæledyr

Indlægaf Ladysparrow » 9. jan 2019, 07:28

Lille Jeff :blush2:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
11
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8603

Re: Vis dit kæledyr

Indlægaf Studsgaard » 9. jan 2019, 11:57

Morgen gå tur ved søen.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
4
D.itsen
Indlæg: 3293
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 561
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 8892

Re: Vis dit kæledyr

Indlægaf D.itsen » 9. jan 2019, 13:24

Ladysparrow skrev:Lille Jeff :blush2:

Hvor er han fin. Ser ud som om han er skåret over lige bag forbenene, så forresten del er én kat og bagerste en hel anden pga. Farve og aftegninger. Så fin
1
UH UH UH UH KORT :love:

Hjemme i DK igen :banan2:
Brugeravatar
Ladysparrow
Indlæg: 2673
Tilmeldt: 14. aug 2015, 11:50
Kort karma: 417
Geografisk sted: Skåne, Sverige
Likede indlæg: 6970

Re: Vis dit kæledyr

Indlægaf Ladysparrow » 9. jan 2019, 13:41

D.itsen skrev:
Ladysparrow skrev:Lille Jeff :blush2:

Hvor er han fin. Ser ud som om han er skåret over lige bag forbenene, så forresten del er én kat og bagerste en hel anden pga. Farve og aftegninger. Så fin


Tak for de fine ord. Jeff er egentlig en lille dame. Min kæreste fandt hende da hun var 3 uger og forladt, han troede det var en han og selvfølgelig kunne Jeff ikke også bytte navn når nu hun byttede køn. :P
0
D.itsen
Indlæg: 3293
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 561
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 8892

Re: Vis dit kæledyr

Indlægaf D.itsen » 9. jan 2019, 14:00

:gruble:
Ladysparrow skrev:
D.itsen skrev:
Ladysparrow skrev:Lille Jeff :blush2:

Hvor er han fin. Ser ud som om han er skåret over lige bag forbenene, så forresten del er én kat og bagerste en hel anden pga. Farve og aftegninger. Så fin


Tak for de fine ord. Jeff er egentlig en lille dame. Min kæreste fandt hende da hun var 3 uger og forladt, han troede det var en han og selvfølgelig kunne Jeff ikke også bytte navn når nu hun byttede køn. :P

Selvfølgelig er hun da en dame, hun er jo trefarvet. Sorry, jeg lod mig forvirre af navnet :D
0
UH UH UH UH KORT :love:

Hjemme i DK igen :banan2:
Brugeravatar
Ladysparrow
Indlæg: 2673
Tilmeldt: 14. aug 2015, 11:50
Kort karma: 417
Geografisk sted: Skåne, Sverige
Likede indlæg: 6970

Re: Vis dit kæledyr

Indlægaf Ladysparrow » 9. jan 2019, 14:06

D.itsen skrev::gruble:
Ladysparrow skrev:
D.itsen skrev:
Ladysparrow skrev:Lille Jeff :blush2:

Hvor er han fin. Ser ud som om han er skåret over lige bag forbenene, så forresten del er én kat og bagerste en hel anden pga. Farve og aftegninger. Så fin


Tak for de fine ord. Jeff er egentlig en lille dame. Min kæreste fandt hende da hun var 3 uger og forladt, han troede det var en han og selvfølgelig kunne Jeff ikke også bytte navn når nu hun byttede køn. :P

Selvfølgelig er hun da en dame, hun er jo trefarvet. Sorry, jeg lod mig forvirre af navnet :D


Haha du er ikke alene. :lol2:
0
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8603

Re: Vis dit kæledyr

Indlægaf Studsgaard » 10. jan 2019, 20:37

Aya har været akut ved dyrlægen. Hun har trådt på et eller andet og fået lavet et grimt hul i poten. Så hun blev opereret.
Nu er hun fuld/tømmermændsramt efter narkosen.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
6
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Vis dit kæledyr

Indlægaf avdotja » 10. jan 2019, 21:06

Studsgaard skrev:Aya har været akut ved dyrlægen. Hun har trådt på et eller andet og fået lavet et grimt hul i poten. Så hun blev opereret.
Nu er hun fuld/tømmermændsramt efter narkosen.

Lille pus da. Hun har da efterhånden været forbi dyrlægen et par gange i sit unge liv :ae:
0
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8603

Re: Vis dit kæledyr

Indlægaf Studsgaard » 10. jan 2019, 21:09

avdotja skrev:
Studsgaard skrev:Aya har været akut ved dyrlægen. Hun har trådt på et eller andet og fået lavet et grimt hul i poten. Så hun blev opereret.
Nu er hun fuld/tømmermændsramt efter narkosen.

Lille pus da. Hun har da efterhånden været forbi dyrlægen et par gange i sit unge liv :ae:

Ja hun har :(
Hun minder om vores mellemste barn, ham har vi også ved læge og skadestue hele tiden.
Håber virkelig ikke hun fortsætter med at være så uheldig.
0

Tilbage til "Kæledyr"